Anticonceptievrij leven.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:17

Voor het zingen de kerk uit :D

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 01:23

shilady schreef:

Haha jaja heeft u niet opgelet bij de biologielessen }>
En aangezien mijn man een redelijk grote 3kindwens heeft is die niet zomaar te stoppen :')

@mama3, herkenbaar, daarom hier nu ook het noet meer goed aandurven. De klachten sluipen er langzaam in en eer al die troep je lijf weer uit is ben je toch een redelijke tijd verder.

Het principe van de ovulatiebepaling is eenvoudig. Je bent 2 dagen vruchtbaar op 28 dagen cyclus (in mijn geval) zaad kan tot 5 dagen overleven dus pak m beet max 11 dagen per maand zou je een voorbehoedsmiddel moeten gebruiken of geen sex hebben. Wanneer je precies weet wanneer je eisprong is kan je het al veel nauwkeuriger bekijken omdat je 2 dagen daarna al weer niet vruchtbaar bent.

Als ik het zo goed begrepen heb op internet.

Maar om steeds strips te kopen is duur, en de apparatuur is ook erg duur om voor de probeer aan te schaffen. Vandaar graag info want op de verkoopsites is natuurlijk alles mooi en prachtig
Laatst bijgewerkt door czarina op 08-01-16 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:26

Ik heb het wellis gedaan O:)
Denk dat het samen met die kalender methode redelijk veilig is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:43

czarina schreef:
shilady schreef:

Haha jaja heeft u niet opgelet bij de biologielessen }>
En aangezien mijn man een redelijk grote 3kindwens heeft is die niet zomaar te stoppen :')

@mama3, herkenbaar, daarom hier nu ook het noet meer goed aandurven. De klachten sluipen er langzaam in en eer al die troep je lijf weer uit is ben je toch een redelijke tijd verder.

Het principe van de ovulatiebepaling is eenvoudig. Je bent 2 dagen vruchtbaar op 28 dagen cyclus (in mijn geval) zaad kan tot 5 dagen overleven dus pak m beet max 11 dagen per maand zou je een voorbehoedsmiddel moeten gebruiken of geen sex hebben. Wanneer je precies weet wanneer je eisprong is kan je het al veel nauwkeuriger bekijken omdat je 2 dagen daarna al weer niet vruchtbaar bent.

Als ik het zo goed begrepen heb op internet.

Maar om steeds strips te kopen is duur, en de apparatuur is ook erg duur om voor de probeer aan te schaffen. Vandaar graag info want op de verkoopsites is natuurlijk alles mooi en prachtig

Vruchtbaarheid in de gaten houden zonder hulpmiddelen wordt bv in Afrika wel onderwezen. Boek dat daar gebruikt wordt is where women have no doctor, hoofdstuk 13 gaat over anticonceptie incl. wanneer wel en niet vruchtbaar.
http://en.hesperian.org/hhg/Where_Women_Have_No_Doctor (hele boek online)
http://en.hesperian.org/hhg/Where_Women ... y_Planning (stukje over methodes zonder hulpmiddelen/medicijnen)
http://hesperian.org/wp-content/uploads ... 014_fm.pdf (hele boek download als pdf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:44

czarina schreef:
@kootmiradrum met de mirena had ik ook veel last van infectie, daarnaast ben ik bij de Koperspiraal of welke vorm dan ook bang dat mijn hormonen weer volledig de knoei in gaan met psychische klachten tot gevolg die allemaal terug te voeren waren op de mirena. Vandaar ook de keuze voor anticonceptievrij leven.

...

De vrouw is 2 dagen per (in mijn geval) 28 dagen vruchtbaar. De kans op zwangerschap is dus redelijk klein wanneer er precies aangewezen kan worden wanneer de vrouw vruchtbaar is. Eigenlijk is het dus gewoon omgekeerd met vrouwen die druk bezig zijn met zwanger worden.

Hier wil ik even op reageren. Je weet dat een koperspiraal hormoonvrij is toch? Ik snap dat je het niet wilt ivm eventuele heftigere en langere menstruaties (wat bij mij overigens niet het geval is, niet bij iedereen hoeft het zo te zijn). Maar als je het niet zou willen vanwege de hormonen, zou ik me er toch nog even wat beter in verdiepen.

En dan, een vrouw is 2 dagen vruchtbaar. Maar een kwakje 3 dagen, neem 4 voor de zekerheid. Is toch alweer 8 dagen dat je moet uitkijken. Dan blijft er naast je menstruatie vrij weinig 'quality time' over, om het zo maar even te noemen. En heb je wel eens stilgestaan bij spontane hormoonveranderingen van jezelf? Stress heeft bijvoorbeeld sterke invloed op je cyclus. Beetje zuur als daardoor je eisprong later is dan je denkt en je daardoor alsnog zwanger raakt. Kan zomaar gebeuren.

Het is lastig om een anticonceptiemiddel te vinden zonder hormonen. Imo is de koperspiraal de enige. Kalender bijhouden en voor het zingen de kerk uit, zie ik als zeer onbetrouwbaar. Maar kinderen zijn dan ook (nog lang) niet gewenst in mijn leven, daar ga ik pas over een jaar of 10 over nadenken :') Ik denk zelf dat je nog best wel wat baat kan hebben bij een koperspiraal. Je kan het op z'n minst proberen? Zo duur zijn ze niet en lang niet iedereen reageert er even heftig op. Een koperspiraal is niet helemaal te vergelijken met een mirena.

Succes!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 01:55

In combinatie wel. De kans is immers maar enkele dagen over een gehele cyclus. Maar wel interessant om dan precies te weten wanneer die 2 dagen zijn. Daarvoor is dan de ladycomp die temperatuur meet of de persona die werkt met ovulatietesten.

Klopt, ik weet dat de Koperspiraal hormoonvrij is. Maar ik weet ook dat het een lichaamsvreemd voorwerp is dat in mijn lichaam geplaatst word op een plek die al veel gerommel kan veroorzaken. De mirena voelde mijn man ook regelmatig zitten, veroorzaakte bij mij pijn en infecties. Het hoeft met de Koperspiraal natuurlijk niet zo te zijn, maar alles in mij roept nee!

Mijn kalender is zeer nauwkeurig tot nu toe, houd hem al enige tijd bij en kom steeds op het zelfde uit. voel ook altijd mijn eisprong. Dus wat dat betreft durf ik het wel aan.
Ook is de drift een stukje minder en slaap een stuk belangrijker met 2 kids, :+
Bij de pil dacht ik lang leve de lol, je bent jong en hebt net een mooie nieuwe relatie (en ineens een dikke buik :') ) dus ook niet geheel betrouwbaar :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 02:11

Ik heb een ladycomp aangeschaft tijdens mijn zwangerschap, eigenlijk om alle redenen die je opnoemt :j
Naar wat ik aan ervaringen opgespit heb lijkt het ding eigenlijk wel heel erg betrouwbaar :j

Alleen mijn ervaring ermee is dat hij hier (uk 9,5 maand oud) nog altijd ongebruikt in een laatje ligt... ik durf dat kleine risico (nu nog?) echt niet aan, moet er niet aan denken om weer zwanger te raken, brrr.

In jouw geval lijkt het me eigenlijk wel ideaal: stabiele cyclus, eisprong voelen, zwangerschap geen ramp.... ticks all the boxes :P

czarina

Re: Anticonceptievrij leven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 02:17

@ Pmarena, jammer dat je hem nog niet gebruikt hebt. Was wel erg benieuwd.
Begrijpelijk dat je nu helemaal nog niet op een kleine zit te wachten. Die heb je immers nog.

De betrouwbaarheid word aangegeven bij juist gebruik op 99,3% best een interessant percentage.

Waar heb jij hem besteld en heb je hem gedeeltelijk vergoed gekregen?
Ze zijn behoorlijk prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 02:33

99,3% is een stuk hoger dan ik had verwacht :wow: Interessant!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 02:43

Ik ben nu 2 jaar anticonceptie vrij. Nou moet ik zeggen dat niet alles van zn leijuh dakje ging en ik wel in die 2 jaar 2 x een MAP heb moeten slikken en zo nu en dan toch in de angst zit of ik zwanger ben of niet, maar ik voel mij zonder anticonceptie zoveel beter. Ik kreeg op den duur teveel bijwerkingen van de pil en ik voel mij sinds ik zonder doe echt gewoon goed. Ik ga wss wel binnenkort weer beginnen met de pil maar dan een lichte variant. Is nog even afwachten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 03:30

Ik geef borstvoeding en mag om die reden geen anticonceptie met hormonen. Ik heb dus de cerazette pil.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 05:01

Ik ben nu bijna 3 jaar pil vrij, ik gebruik geen andere anticonceptie middelen buiten condooms om. Ik heb met mijn ex wel 6 maanden "voor het zingen de kerk uit" gedaan. Omdat hij een allergie had voor condooms. Ontzettend risico genomen in die tijd, gelukkig goed gegaan, maar dit zou ik nooit weer doen. En als ik echt twijfelde, dan nam ik de MAP. De MAP is de enige pil waar mijn lijf niet op reageert door van slag te raken. (Wat ik met de gewone pil dus wel had.)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 07:15

Verschillende mensen schrijven dat de nuvaring tot pas geleden nog niet goed was. Wat wordt hier mee bedoeld? Ik heb hem tot twee jaar geleden namelijk gebruikt en dat wel voor een aantal jaar maar nooit wat gehoord dat er iets niet goed aan was. Schrik er nu wel een beetje van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 07:30

Ik ben ook overgevoelig voor allerlei vormen van anticonceptie.
Wel zeven jaar lang een Mirena gehad maar sinds ik daar óók vanaf ben geen enkele migraine aanval meer gehad.

Wat anticonceptie betreft... Ik heb het gewoon drastisch aangepakt; van de mannen overgestapt op vrouwen. Geen gedoe en gerommel meer, geen risico op onverwachtse zwangerschappen! :))

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 07:39

TS, ik lees ook even mee.
Hier nu bijna 36 weken zwanger van de eerste door de pil heen :+

Moet voor straks ook weer wat "bedenken" namelijk.

Mijn schoonzus is nu zwanger van nummer 5 :+ En gebruikt tussen de jaren door nu ongeveer 12 jaar de temperatuur methode. Alleen tussen 3 en 4 heeft ze even de pil geslikt, omdat ze het echt echt niet wilde. Ze alleen nu wel zwanger van de 5e omdat haar cyclus ineens veranderde. Maarja, zwanger worden kunnen we ook door de pil (jij en ik al bijvoorbeeld) Maar mijn andere schoonzus werd zwanger terwijl ze een spiraal had van nog geen jaar oud :+ dus ik vertrouw zelf toch absoluut niet 100 procent iets.

Ben zelf ook aan het overwegen om een ladycom aan te schaffen en het tot die tijd met condooms te doen (ook in de risico dagen)

Moet er wel bij zeggen dat schoonzus en zwager altijd al wel zo'n groot gezin wilde! Kids zijn nu 12, 9, 7 en 2. Deden gewoon voorzichtig, maar hielden het absoluut niet tegen als ze weer zwanger was.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 07:58

Zou het probleem niet de hormonen kunnen zijn? ipv van iets vreemds in je lichaam?
Ik reageer bijvoorbeeld ontzettend slecht op hormonen.
Veel bloeden, me psychisch niet in orde voelen.
Ik heb 2 maanden geleden een koper spiraal laten zetten.
Had inderdaad ook verwacht zoals jij zei, dat word helemaal niks.
Maar wonder boven wonder, ik vind het heerlijk !
Het is het proberen waard denk ik dan..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:05

Hier het zelfde.
Persona raad ik niet aan.
Ik heb hem gebruikt strikt volgens de regels en toen was ik ineens zwanger van mn eerste zoon.
Die andere geen ervaring mee.

Nu een koperspiraal als laatste was er was voor mij maar zeker niet ideaal.
Ruim 8 dagen ongesteld en de eerste dagen zo heftig dat een super tampon + maandverband de boel niet kunnen tegen houden.en bijna elke maand doorbraak bloedingen.
Maar ja dit ergens lieve als een 3de kindje.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:04

Lente schreef:
Ik ben ook overgevoelig voor allerlei vormen van anticonceptie.
Wel zeven jaar lang een Mirena gehad maar sinds ik daar óók vanaf ben geen enkele migraine aanval meer gehad.

Wat anticonceptie betreft... Ik heb het gewoon drastisch aangepakt; van de mannen overgestapt op vrouwen. Geen gedoe en gerommel meer, geen risico op onverwachtse zwangerschappen! :))

Dat van die migrane had ik ook met alle anticonceptie en mirena was hel bij mij 9maanden lang bloedingen.

Haha en die drastische aanpak moest ik wel even om lachen!wie weet als het ooit nodig is dat ik dat meeneem in mn overweging om ooit nog een relatie te beginnen :+

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:28

Ik vind t russisch roulette spelen.. En t dan raar vinden als je toch ineens zwanger wordt?
Anno 2016 zijn er genoeg anticonceptiemiddelen/voorbehoedsmiddelen zonder hormonen verkrijgbaar..

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:30

nine1987 schreef:
Ik vind t russisch roulette spelen.. En t dan raar vinden als je toch ineens zwanger wordt?
Anno 2016 zijn er genoeg anticonceptiemiddelen/voorbehoedsmiddelen zonder hormonen verkrijgbaar..

Eigenlijk weet ik alleen de koperspiraal... Welke zijn er nog meer als ik vragen mag?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:32

Ik voel me beter zonder de pil dan met welke dan ook!
vanaf dat we voor ons kindje gingen proberen ben ik gestopt....de pil deed echt wat was ook poging 1 raak. daarna niet meer aan de pil begonnen, je gaat het aan je lijf voelen wanneer wel en niet te vrijen.
En ook wanneer je heel bewust wel wilt voor een poging tot zwangerschap.
hier werkt het zo wel nu al 3 jaar, maar ik denk ook wel eens aan een spiraal.of partner lief een sneetje want ik heb het niet zo op vreemde voorwerpen in mijn lijf.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:41

nine1987 schreef:

Ook ik ken eigenlijk alleen de koperspiraal, condooms (mannen en vrouwen) en het pessarium als anticonceptiemiddelen zonder hormonen. Misschien ben ik niet meer zo goed op de hoogte, dus als iemand aanvullingen heeft hoor ik het graag.

Voor ts: ook ik vond de Mirena een drama en heb 'm na 3 jaar laten verwijderen. Toen kwam wel gelijk mijn 3e kindje (harstikke gewenst en gepland) en tussen nr 3 en nr 4 hebben wij een jaar condooms gebruikt. Wat voelt mijn lijf weer heerlijk sinds ik die hormonenzooi niet meer gebruik. Wel ben ik gesteriliseerd bij de keizersnede van nr 4 (op mijn verzoek en op de ouderwetse methode zonder siliconen o.i.d. in mijn lijf). Wij zijn klaar met kinderen, we hebben 4 mooie exemplaren :D .
Maar op je vraag wat je kunt gebruiken, heb ik helaas niet echt een antwoord. Wij zijn dus voor de condooms gegaan. De ladycomp heb ik meerdere goede verhalen over gehoord, maar dan moet je wel een stabiele en regelmatige cyclus hebben. Als een 3e kindje eventueel welkom is, kun je het natuurlijk proberen. Succes met de keuze!

Ik heb zitten zoeken: mss heb je hier wat aan: http://www.anticonceptiekompas.nl/_index_methoden.htm
Laatst bijgewerkt door mamajolijn op 08-01-16 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 09:51

nine1987 schreef:

Ik zou het niet raar vinden om zwanger te zijn, wanneer je alle berichten leest weet je ook dan een eventuele zwangerschap geen probleem zou zijn.

De overige voorbehoedsmiddelen ben ik dan wel benieuwd naar. Ken alleen de Koperspiraal en de condoom.
Spiraal schrikt me af vanwege het lichaamsvreemde, bij de mirena had ik al last van krampen en dat was alleen nog maar plastic met hormoon.
Ander is koper omheen en veroorzaakt constante reactie waardoor er geen zwangerschap zou kunnen komen. Maar ook daarvan is de betrouwbaarheid 93% even als met de persona en ladycomp.

Inmiddels ben ik 20 jaar vruchtbaar, waarvan mijn cyclus altijd 26-28 dagen is en de eisprong op de 14 of 15de dag. Voel hem goed aankomen.

Hahaha @lente dat is inderdaad wel drastisch. Die optie heb ik nog niet bekeken. Maar ik zou de ogen van mijn man wel willen zien als ik meedeel dat ik een ander vorm gevonden heb.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:54

Je hebt natuurlijk wel de vrouwen 'condoom'. Maar persoonlijk lijkt me dat weer niks omdat je iedere keer voor de seks het kapje om je baarmoedermond moet plaatsen. Deze hoef je wel alleen in te smeren met een zaaddodende pasta en daarna een paar uur laten zitten . Kan nu even niet op de naam komen helaas.. wordt ook gebruikt bij een prolaps uteri, alleen dan zijn ze open :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:54

Het pessarium. Je kunt dit laten aanmeten zodat het perfect past.
Bij, ik meen, het rutgershuis in Arnhem.
Ik woon nabij Hilversum, maar ben toch daarheen gecrossed. Zij zijn wel de beste.

Daarvoor een koperspiraal gehad. Krijg er nog rillingen van. Een heeeeeeeele slechte ervaring.

Nu alweer jaren voor het zingen de kerk uit, vermoedelijk zijn wij niet erg vruchtbaar ;-)

Maar goed, pessarium is dus ook hormoonvrii