Verdoving gehemelte (gaatjes vullen)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Verdoving gehemelte (gaatjes vullen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:23

Als je een goede tandarts hebt dan voel je er nagenoeg niks van. Verder wil ik ook altijd verdoving als ze iets gaan doen. Kan me niks schelen dat het geld kost. Ik heb zo'n angst voor de tandarts gehad en dit helpt me.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:25

Ook bij een goede tandarts voel je ook de gehemelteprik. Het is gewoon een rotding. Ik heb hem bij diverse tandartsen en kaakchirurgen gehad en ik ga er acuut van hyperventileren. Maar ik heb sowieso tandartsangst.
Tegenwoordig krijg ik preventief diazepam voorgeschreven wanneer er een gehemelteprik op het programma staat. De 'gewone' prikken in je mond vind ik echt peanuts vergeleken met deze prik, ook al verdoven ze er eerst zoveel mogelijk omheen zodat je hem minder voelt.

Ik ben tegenwoordig grotendeels van mijn tandartsangst af, maar de gehemelteprik is het enige waar ik nog finaal van in de stress schiet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:33

Het is ook een rotding cheyenne. Een tandarts vertelde me dat er geen ruimte is voor de vloeistof en als je te snel spuit dan scheurt het tandvlees van het gehemelte. En dat is hetgene dat zo'n pijn doet. Als je dus heel rustig spuit dan gaat het een stuk beter.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:44

Erg prettig is de prik niet maar ik vind hem ook niet extreem pijnlijk. Ben zeer slecht te verdoven en heb bijzonder gevoelige kiezen dankzij een bepaalde afwijking waardoor ik meestal extra geprikt moet worden. Ik vind persoonlijk de prik helemaal achterin (dus eigenlijk tussen je onder- en boventanden) vervelender, maar daar is bij mij ook wel eens een zenuw geraakt (was wel alles in één klap verdoofd, dat scheelt dan weer. Maar prettig is anders). Nu zal het wel per persoon verschillen en ben ik er door het vele verdoven misschien ook gewoon wel meer aan gewend geraakt. Leuk is het natuurlijk nooit. Het is vooral belangrijk dat ze de verdoving er heel langzaam in spuiten en niet te snel, want dat kan zeer doen. Maar die prik zit er zo in hoor! Je kan altijd vragen of ze eerst de buitenkant doen als dat ook moet gebeuren, dan is het hopelijk al wat minder gevoelig.
Zalfje heb ik zelf geen ervaring mee, maar als dat een optie is kan je er altijd om vragen, misschien helpt het wel.

Wat ik zelf doe is focussen op mijn ademhaling en met mijn duim/wijsvinger (of nagels) van mijn rechterhand in het stukje vel/vlees tussen de duim en wijsvinger van mijn linkerhand knijpen :+ Maar zoals ik al zei heb ik veel (zenuw)pijn waar eigenlijk niet tegenop te verdoven is, dus ik heb mezelf die focus zo aangeleerd zodat ik niet compleet door de stoel ga :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:50

Cookies schreef:
Het is ook een rotding cheyenne. Een tandarts vertelde me dat er geen ruimte is voor de vloeistof en als je te snel spuit dan scheurt het tandvlees van het gehemelte. En dat is hetgene dat zo'n pijn doet. Als je dus heel rustig spuit dan gaat het een stuk beter.

Dat rustig spuiten hebben ze mij idd ook verteld, al had ik liever dat ie het zo snel mogelijk doet omdat het dan achter de rug is. Maar hoe langzamer, hoe minder pijnlijk geloof ik.
Al had ik ernstig de neiging om die spuit uit z'n handen te slaan :D
Ik heb hem nu een keer of 10 gehad. Achteraf vind ik het altijd 'wel meevallen', maar iedere keer zit ik opnieuw in de stress. Heel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:51

Ik heb paar keer gehad, voel je wel := . Maar zit er zo in , even doorbijten en voor je het weet ben je lam :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:54

Ik heb hem al vaak gehad en ik voelde nooit pijn, enkel de druk.
De TA spuit hier dan eerst een drupje onder de huid, wacht een half minuutje en prikt dan pas dieper en heel langzaam.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:04

Gucci_ schreef:
Zonder durf ik echt niet, volgens mij zitten die gaatjes tussen 2 kiezen in en moeten ze best wel diep boren denk ik. Vraag het wel even.
Twee jaar geleden had ik ook een gaatje tussen twee kiezen rechtsboven in en kreeg ik meteen een prik bij m'n gehemelte. Ik ben gewoon erg bang dat ik weer van m'n stoel schiet en die naald in m'n keel krijg. Krijgen jullie dan geen verdoving in het gehemelte als er boven geboord moet worden, maar gewoon aan de zijkant?

Zoals geschreven krijg ik die enkel als de rest niet afdoende helpt (dat gebeurd enkel bij 1 kies) of trekken. Laat hem vertellen wat hij doet en positief denken! En als dat niet lukt, hou je maar voor dat het 1 sec is en dan over :)

Fenrir bekend verhaal, had het zelf kunnen typen. 5 prikken is weinig hier, gisteren bij de kaakchirurg 9 in de mond en nog 6 in het ligament zelf, pas toen was het genoeg :') voel het allemaal ook echt niet meer, enige wat ik laatst had was dat hij een bloedvaatje raakte, ja dat deed even zeer maar is ook zo over. Tandarts geeft me niet eens keus, die behoudt zijn vingers graag :P

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:02

Rebecca schreef:
Ik heb paar keer gehad, voel je wel := . Maar zit er zo in , even doorbijten en voor je het weet ben je lam :+

Dat "even doorbijten" zal ik achterwegen houden.... Denk dat de tandarts daar niet zo blij mee is :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:12

Dat zalfje is lidocaïnezalf/gel en haalt inderdaad het scherpe randje eraf. Zou het gewoon vragen, lijkt mij kleine moeite voor tandarts. Succes bij de tandarts!
Edit, denk dat je het al achter de rug hebt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 00:33

Heb het inderdaad achter de rug en viel erg mee gelukkig met die creme, voelde er bijna niets meer van. Over een maand het gaatje rechtsboven nog vullen, hoop dat ik die kant ook niet voel. Raad het iedereen aan die ook zo'n hekel heeft aan die prik in het gehemelte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:35

Deliana1993 schreef:
[naam] schreef:

Dat "even doorbijten" zal ik achterwegen houden.... Denk dat de tandarts daar niet zo blij mee is :')

Nee idd :')

Mijn mond kan niet ver open dus hij foetert al wat normaal , dan duwt hij door en die kramp omg :+

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:42

Ik voelde het wel een beetje, maar zover ik mij kan herinneren niet heel erg.. Wel een zalfje gehad, geloof ik.
Het stomme was bij mij wel dat ie even ging kijken of het al goed verdoofd was.. 'Voel je dit?' JA, AUW! :') Was dus nog niet zoo goed verdoofd _O- Toen heeft ie maar even nog wat extra erbij gespoten :')