30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Siri

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:02

Interessant topic.

Ik merk zelf als ik veel suiker heb gehad (bv. na pannenkoeken met stroop/suiker) dat ik echt instort qua energie.

Suikervrij gaat me niet lukken (sommige dingen uit pakjes/zakjes vind ik te lekker)..
Maar minder suiker ga ik wel proberen :j

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:09

Ik heb net even in de keuken gekeken wat we allemaal hebben en ik kwam tot de conclusie dat in rijstwafels 0,1 gram per wafel zit. en in ons huidige brood 1,9 gram...
Als beleg heb ik de keuze uit boter en kaas :+ (Ik kan ook nog kipfilet kiezen maar ik eet vegatarisch :) ) Ik ben heel erg benieuwd!

Kw drinken kies ik voor Thee of water want in dat oh zo gezonde optimel zal per glas toch nog mooi 7,4 gram suiker :') :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 21:24

Mochten jullie nog wat motivatie nodig hebben, kijk dan de docus the sugar film of Fed Up.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 04:16

Die heb ik gezien! Motiveert zeker. Plus dat ik weet dat je smaakpapillen zo gwend zijn aan suiker dat ze het al haast niet proeven. Na een maand zonder ga je dingen met suiker vaak veel te zoet vinden. Helpt met het langer volhouden haha, als je het minder lekker gaat vinden :p

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:06

Er zijn best pakjes te koop zonder suiker hoor, je moet alleen heeeeeel goed zoeken. Suikervrije pastasaus uit een pakje heb ik nog niet gevonden, ik gebruik in plaats daarvan sugocasa (grote glazen fles). Nasimix is er wel zonder suiker, en sommige ovenschotel mixen zit ook geen suiker in zoals in de mix voor de prei-kerrie schotel. Met aardappels-groente-vlees zit je bijna altijd goed, maar in sommige soorten gemarineerd vlees of voorbewerkt vlees zoals worst zit ook suiker. Het is vooral veel lezen als je een bepaald ingredient niet meer mag/wil eten. En als je net denkt dat je weet wat je wel en niet kan kopen veranderen ze de receptuur (weer lezen!) of halen ze het uit het assortiment.

Iejoor: je moet niet kijken naar hoeveel suiker er per 100 gr in zit, maar naar de ingredientenlijst. Rijstewafels zit geen toegevoegde suiker in, de suikers die jij noemt zijn de al van nature aanwezige suikers. Bij brood moet je wel heel goed opletten. Daar zit bijna altijd suiker in, oa. in de vorm van dextrose.. Zelfs bij de warme bakker!! Ik kan bijna nergens brood kopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 09:11

Ik koop bij de AH altijd mijn brood en daar staat op de verpakking geen suiker..

Ik zal eens een lijstje opzoeken van hoe suiker genoemd wordt op ingrediëntenlijsten..!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 09:12

Onderstaande lijst geeft de verschillende benamingen aan die bestaan voor suiker. Zie je een of meerdere van onderstaande termen in de ingrediëntenlijst op een verpakking staan, dan weet je zeker dat het product geraffineerde suikers bevat.

Basterdsuiker
Dextrose
Druivensuiker
Fructose(-stroop)
Geleisuiker
Glucose(-stroop)
Glucose-fructosestroop
Invertsuiker
Kandij(-suiker)
Kristalsuiker
Maltodextrine
Melasse(-stroop)
Rietsuiker
Sacharose
Sucrose
Suiker
Vanillesuiker

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:18

ik denk hier ook al een tijdje over na. Dus waarom niet meteen aansluiten.

maar heb ik toch een vraag, wat drinken jullie. Ik drink best veel sap (alle smaken en merken) en koffie graag met suiker. Hierdoor zal ik dus minder koffie gaan drinken en thee drink ik liever niet op het werk. Mijn pauze is te kort om thee te kunnen drinken. ( :( ), water drink ik al wel veel op een dag, zeker een fles.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:45

Stevia in je koffie?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:42

Spa rood met citroen is ook lekker!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:47

Bij de AH kun je alleen alle liefde en passie brood kopen, alinson, stevig volkoren, dat andere donkere brood van stevig met die zonnebloempitten, of stevig spelt brood. De rest zit allemaal dextrose of suiker in :j . Ik kon eerder ook zaanse snijder volkoren kopen, maar ze hebben de receptuur gewijzigd. Merkte ik pas toen ik er niet lekker van werd toen ik het gegeten had. Toen toch maar weer eens op de zak gekeken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:52

De liefde en passiebroden mogen nog wel? Want die vind ik echt super lekker!

(Natuurlijke suikers en gluten wil ik niet schrappen)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:52

interessant topic!
Laatst was op 24kitchen Jamies Sugar Rush, ook erg interessant.
Ging dan wel over groot brittanie maar waarom zou het daar anders zijn dan hier... schrok wel van veel dingen die daarin gemeld werden...

Ik zal eens kijken of ik That Sugar film kan vinden en eens kijken.

Zelf bak ik mijn eigen brood, dus weet ik zeker dat er geen toegevoegde suikers in zitten. Kook al 2 jaar eigenlijk niets meer uit pakjes en zakjes (heel soms wel eens iets omdat ik er gewoon zin aan heb en even geen zin heb om het uitgebreid zelf te koken en na te maken), maar voor 95% zonder pakjes/zakjes eten we al.

In begin had ik ook echt afkick verschijnselen, erg hoofdpijn, chagarijnig maar voel me nu echt heerlijk en goed!

Ga dit topic ook volgen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:05

SusanH schreef:
Bij de AH kun je alleen alle liefde en passie brood kopen, alinson, stevig volkoren, dat andere donkere brood van stevig met die zonnebloempitten, of stevig spelt brood. De rest zit allemaal dextrose of suiker in :j . Ik kon eerder ook zaanse snijder volkoren kopen, maar ze hebben de receptuur gewijzigd. Merkte ik pas toen ik er niet lekker van werd toen ik het gegeten had. Toen toch maar weer eens op de zak gekeken.

Ah nu snap ik waarom ik nooit suiker zie staan, ik eet vooral stevig spelt of stevig volkoren :+
Tnx voor je bericht!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:06

Firefly4 schreef:
interessant topic!
Laatst was op 24kitchen Jamies Sugar Rush, ook erg interessant.
Ging dan wel over groot brittanie maar waarom zou het daar anders zijn dan hier... schrok wel van veel dingen die daarin gemeld werden...

Ik zal eens kijken of ik That Sugar film kan vinden en eens kijken.

Zelf bak ik mijn eigen brood, dus weet ik zeker dat er geen toegevoegde suikers in zitten. Kook al 2 jaar eigenlijk niets meer uit pakjes en zakjes (heel soms wel eens iets omdat ik er gewoon zin aan heb en even geen zin heb om het uitgebreid zelf te koken en na te maken), maar voor 95% zonder pakjes/zakjes eten we al.

In begin had ik ook echt afkick verschijnselen, erg hoofdpijn, chagarijnig maar voel me nu echt heerlijk en goed!

Maar merk je echt aanwijsbare voordelen? Ik hoop echt op een doorbraak. Heb vannacht weer matig geslapen, maar zit midden in een verbouwing en verhuizing dus misschien niet heel gek.

Ga dit topic ook volgen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:08

Ik doe graag mee!
Een hele poos geleden heb ik een maand suikervrij geleefd en heb mij toen hele stukken beter gevoeld!
Helaas is dat een beetje verwaterd, maar wil dat graag weer oppakken.

Mijn grote struikelpunt;
Een biertje(of 3/4), na het werk..

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:19

Ik wil ook graag meedoen. Zijn er websites met interessante informatie ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:30

Ijssnuiver: in bier zit geen suiker (suiker is omgezet in alcohol), tenzij je radler, bokbier of iets als desperados drinkt. Daar is nadien nog suiker aan toegevoegd.

denice: ik eet ook stevig speltbrood :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:36

Ik kwam er wel achter dat het stevige speltbrood zonder de vliesjes is, dus niet volkoren zeg maar..

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:36

Ik lees ook mee in jullie topic. Gisteren te horen gekregen dat mijn lichaam zeer slecht tegen suikers kan, en dat ik eigenlijk naast natuurlijke suikers helemaal geen andere suikers meer mag. Nu ben/was ik een enorme fan van snoep, koeken, chips en is het nog een beetje een shock maar ik zou het wel heel graag willen. Nu zie ik alleen na wat zoeken op internet door de bomen het bos niet meer...

Ik eet nu het aller donkerste brood van de bakker en deze zei dat daar geen toegevoegde suikers in zaten. (dat is goed dan??)
En wat eten jullie dan bijvoorbeeld op je brood?
Normaal gezien drink ik bijna alleen maar water of thee (zonder suiker) dus daar hoef ik niet veel aan te veranderen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:41

Daar kijk ik dan weer niet naar, of het volkoren is of niet.

bloempje01: ik eet kaas op brood, of worst (wel goed kijken veel vleeswaren zit suiker in!) suikervrije jam van zonnatura. En suikervrije hazelnootpasta van de biologische supermarkt. Calve pindakaas is ook suikervrij.

Chips kan je gewoon eten, naturel is eigenlijk altijd goed. Voor alle andere soorten chips geldt: verpakking lezen. Paprika kan nooit, zit altijd suiker in. Sommige merken cheese onion of bolognese zijn wel suikervrij (die van Aldi bijvoorbeeld). Koekjes en snoep koop ik bij ekoplaza. Tarwestroopwafels van Molenaartje zijn erg lekker :j maar er zijn veel meer varianten zonder toegevoegde suiker. En zelf bakken kan natuurlijk ook.

Grootste nadeel vind ik wel dat ik niet alles in 1 winkel kan kopen, boodschappen moet ik echt plannen altijd.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:49

Dankjewel Susan. Dat ik nog chips en pindakaas kan eten klinkt al zeer goed ;-)

Van het boodschappen doen kan ik mij goed voorstellen. Ik woon in belgie en daar lopen ze voor mijn idee nog extra achter met gezonde (suikervrije) voeding. Bedankt voor de tips!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:51

SusanH schreef:
Ijssnuiver: in bier zit geen suiker (suiker is omgezet in alcohol), tenzij je radler, bokbier of iets als desperados drinkt. Daar is nadien nog suiker aan toegevoegd.

denice: ik eet ook stevig speltbrood :j

Weet ik :) .
Maar alcohol wordt wel per direct omgezet in suiker en daardoor krijgen veel mensen hetzelfde effect als wanneer ze suiker eten(hoofdpijn ed). En als ik naar mijzelf kijk, mijn bloedsuikerspiegel schommelt heel erg snel en alcohol werkt daar hard aan mee. Daardoor grijp ik dus weer sneller naar een ongezonde snack.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:52

Wel kijken welke pindakaas je koopt. Calve met nootjes zit wel weer suiker in. De pindakaas van Aldi is ook suikervrij.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:04

En hoe zit het met pasta?
En er staat op bijv de salami minder dan 1 gram op 100 gram suiker. Is dat dan al not done of is dat te overzien?
Laatst bijgewerkt door _bloempje01_ op 08-01-16 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt