Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
nuscaniels schreef:Een multivitamine kan zeker schade toebrengen.
annepaardoes schreef:Meliaforever schreef:Omdat ik niet heel gezond eet zit ik eraan te denken om vitamines te slikken.
Wat dacht je ervan om gewoon gezonder te gaan eten?
spotterick schreef:Ik heb weer ergens gelezen gehad dat vitamines die je te veel binnen krijgt gewoon weer uitplast en het dus ook niet heel "schadelijk" is maar heb geen docter en heb het maar ergens gelezen dis weet niet of het klopt.
veneri schreef:te veel is niet goed en te weinig ook niet.
ik ben vegetarisch en ben geen goede fruit eter. eet verder wel veel groentes en een vleesvervanger etc.
ik neem 5x per week een multivitamine en mineralen om eventuele tekorten aan te vullen. bijna alles zit op 100% in deze Multi, calcium zit lager (ik geloof 35%), 2 dagen per week neem ik niks zodat eventuele overschotten gebruikt kunnen worden mocht ik toch teveel binnen hebben gekregen.
is dit een veilige manier?
Janneke2 schreef:Citaat:Mensen zonder ernstige gezondheidsproblemen hebben geen extra L-glutamine nodig. En 90 procent vitamine D tekort? Het is volgens mij nog geen 10 %.
...er is een kleine revolutie geweest mbt vitamine D.
De cijfers die vroeger golden als bovengrens zijn nu zo ongeveer de ondergrens - met als logisch gevolg dat de percentages tekorten ook veranderen.
Idem L-Glutamine: je lichaam kan het zelf maken maar onder bepaalde omstandigheden kan bijslikken beslist zin hebben.
Of de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C: zeer geschikt om geen scheurbuik te krijgen, wat een erg nare ziekte is. Maar wie fiks onder stress staat of een bindweefsel aandoening heeft, kan toch meer dan die ADH gebruiken.
@ TS: misschien ook gewoon een goede check up laten doen, dan weet je waar je eventuele tekorten liggen.
Zo zit er bijna geen zink meer in de bodem, de een heeft daar meer last van dan de ander, met een minder ideale darmflora maak je zelf weini vitaminen B aan, maar neem je ook slechter allerlei zaken op - kortom: het is complex.
geerke schreef:het is niet eenvoudig om het bloed te testen op het gehalte aan aanwezige vitamines en mineralen.Ik bedoel,de uitslag is slechts een moment opname.Als je de dag ervoor een flinke biefstuk hebt gegeten zal je B12 voldoende zijn,terwijl hij het misschien niet is.
Citaat:Alleen vitamine C kun je overdoseren voor zover ik weet.
Citaat:moet je geen nierstenen hebben.)
Meliaforever schreef:Wil het eventueel niet gaan gebruiken als vervanging van gezond eten. Want daar ga ik ook mee aan de slag. Maar meer als aanvulling. Daarom ook de vraag of het wel zin heeft om vitamine te slikken.
geerke schreef:er is trouwens wel een verschil tussen de chemische vitamines of de vitamines uit planten verkregen.
Het schijnt dat je lichaam de natuurlijke variant beter opneemt.Of het waar is weet ik niet.
Bijvoorbeeld vitamine C,je kunt de chemische vorm Ascorbinezuur nemen of uit Acerola.(vruchtje?)
ik vond laatst hier in de supermarkt dus een multivitamine met 12 vitamines en mineralen op natuurlijke basis,zonder toevoegingen.
Van Floressance.(woon in frankrijk)