Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Re: Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:14

Ik doe al een paar jaar aan yoga. Ook als je een lichaam hebt wat het niet helemaal doet bv schouderklachten, knieklachten etc kan je prima yoga doen. Geef het van te voren even aan bij yogaleraar en dan zullen ze een alternatieve oefening voor je benoemen. Tenminste bij mijn lessen is dat zo. Er wordt dan altijd gezegd 'als je last van schouder hebt kan je deze houding ook op deze manier doen' oid.

Lenig hoef je helemaal niet te zijn voor yoga. Bekende misvatting, wel kan het zijn dat je door de yoga leniger wordt. Je gedachten die afdwalen tijdens de yoga is 1 van de uitdagingen van yoga. Hoe ga je daar mee om terwijl je op een matje ligt.

Er zijn vele vormen van yoga, van yoga die je echt doet zweten tot langzamere yoga. Voor ieder wat wils.

Kan het iedereen aanraden!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:19

Leverage schreef:
Doef schreef:
Zou yoga wat zijn voor als je een paniekstoornis hebt? Wil ook graag wat afvallen maar weet niet of yoga daar in mee zou kunnen helpen?

Ja, ik heb dan wel geen echte paniekstoornis, maar wel een angststoornis met paniek aanvallen en het heeft mij daarin heel erg veel geholpen :) Als ik merk dat ik gespannen ben of angst heb probeer ik wat yoga oefeningen te doen en dan zakt het weg.

Ik zou het ook zeker eens proberen :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:27

Ik doe inmiddels ook al een aantal jaar yoga en voor mij doet het echt veel. Ik wordt er rustiger van in mijn hoofd.
Ik ben begonnen met Hatha yoga, maar na een tijdje overgestapt op ashtanga/vinyasa. Dat bevalt me beter, omdat het ietsje intensiever is.

Het liefst zou ik het gewoon iedere dag even doen, maar dat krijg ik eigenlijk niet goed voor elkaar (er is altijd wel iets te doen wat meer prioriteit heeft of waar ik meer zin in heb op dat moment := )

Misschien een leuke tip voor mensen die willen proberen of yoga iets voor je is is de 30 day yoga challenge. Het is wel in het Engels, maar het is een hele laagdrempelige manier om in 5-15 min per dag kennis te maken met hatha yoga. Je kunt alle filmpjes ook vinden op YouTube, maar als je je aanmeld op de site krijg je iedere dag een herinneringsmailtje.
http://www.doyouyoga.com/day-1-30-day-yoga-challenge/

*edit, ik zie dat Ouwe het ook al noemde :D

Butengeweun, dan zou ik eens kijken maar Ashtanga yoga of Vinyasa yoga!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:31

Doef schreef:
Zou yoga wat zijn voor als je een paniekstoornis hebt? Wil ook graag wat afvallen maar weet niet of yoga daar in mee zou kunnen helpen?

Zeker! Ik heb enkele maanden hot yoga gedaan, maar in combinatie met lange lesdagen (tot 18u), 2u yoga savonds en schoolwerk doen gestopt.
Ik ben hierdoor toch wel enkele kilo's afgevallen en ook wat leniger geworden.

Ik merkte ook dat ik veeeeeel beter en vaster sliep, bewuster ben geworden van mijn houding (bv gespannen schouders, ... )

Ik zou wel aanraden om lessen te volgen, zo ben je zeker dat je de poses correct uitvoert. :)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:41

Zeker een aanrader. Ik zit sinds enkele weken op yoga en ben duidelijk relaxter en leniger. Nu drie weken niet geweest, en ik merk het meteen, heel bijzonder. Kan niet wachten tot donderdag, dan mogen we weer :-D . Ik kan slecht mijn gedachtes loslaten, maar bij de yoga lukt het mij echt. Iets wat ik nooit had verwacht!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:01

Vorig jaar heb ik een paar maanden yoga gedaan, maar ik was er snel klaar mee.
Mijn instructrice was nogal een zweeffiguur en ik kon niet zoveel met de termen:
Adem het witte licht in en adem het zwarte licht uit. Jajaja schiet nou maar op, dacht ik dan.
En na de 'les' moest je dan een kwartier blijven liggen om uit te ontspannen en dan ging één iemand heel overdreven liggen snurken, terwijl ik al dacht aan de was, de strijk en wat ik 's avonds moest maken voor het avondeten.
Ik ben daarna ergens anders aan pilates gaan doen, zonder gezweef. Dat beviel me veel beter en ik merkte dat ik daar ook veel beter op reageerde.
Helaas moest ik stoppen omdat ik de helft van de oefeningen niet mee kon doen vanwege mijn kapotte knie.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:32

@Imker, het ligt ook erg aan de leraar aan die je hebt. Mijn leraren zijn niet absoluut niet zweverig. Soms is het even zoeken naar wie en welke les bij je past.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:52

De mijne ook helemaal niet en elke leraar (had er 4) gaf ook op een verschillende manier les, wat het ook wel leuk maakte.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:39

Sleeper schreef:
@Imker, het ligt ook erg aan de leraar aan die je hebt. Mijn leraren zijn niet absoluut niet zweverig. Soms is het even zoeken naar wie en welke les bij je past.

Klopt, en ook de samenstelling van de groep. Ooit eens yoga-les gehad waarbij iemand elke keer heel hard en overdreven uitademende. Nou, met die les was ik snel klaar...
Nu zit ik sinds een paar maanden in een groep waar serieus wordt ge-yogaat (of zoiets) maar ook regelmatig wordt gelachen.
Het is echt een kwestie van uitproberen (past het tempo bij je?) en bij eventuele beperkingen geeft de leraar/lerares alternatieven aan.

Succes met beslissen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:16

Dat denk ik ook: de leraar laat de les 'leven'. Maar je medecursisten ook.
Bij mij had ik denk ik én de verkeerde leraar en ook een verkeerde groep mensen die meedeed.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:39

Ik volg hier ook! Ben zelf al een tijdje aan het denken om yoga te starten, maar ik heb de stap nog niet gezet. Het begint echter direct weer te kriebelen als ik sommigen hun reacties lees :-)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:40

Zo, matje onder de arm en op naar de les! :evaw:

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:04

Britt schreef:
Zo, matje onder de arm en op naar de les! :evaw:

Ik ben om, ik wil graag ergens een les mee doen :D

Heeft iemand een leuk adresje in de omgeving van Leeuwarden?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:09

Britt schreef:
Misschien een leuke tip voor mensen die willen proberen of yoga iets voor je is is de 30 day yoga challenge. Het is wel in het Engels, maar het is een hele laagdrempelige manier om in 5-15 min per dag kennis te maken met hatha yoga. Je kunt alle filmpjes ook vinden op YouTube, maar als je je aanmeld op de site krijg je iedere dag een herinneringsmailtje.
http://www.doyouyoga.com/day-1-30-day-yoga-challenge/

*edit, ik zie dat Ouwe het ook al noemde :D

Ja is echt top om eens kennis te maken met yoga hè. Veilig vanuit je eigen huis, korte lessen en goed te volgen. En op je eigen tijd, ideaal!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:00

Ik doe ook al jaren aan yoga en mediteren.
Probeer ook zoveel mogelijk verschillende vormen uit! Al volg ik wel erg graag de rustigere soorten zoals yin yoga.

Ik ben vorig jaar begonnen met de raja yoga docenten opleiding! Vind ik erg leuk en kijk ernaar uit om zelf lessen te gaan geven.
Tegen ons word juist ook gezegd dat lenigheid vaak juist problemen geeft, als je als docent megalenig bent willen de mensen die je les volgen dat ook nadoen en dat geeft weer blessures.
Daarom is het juist goed de houding uit te voeren op jouw manier, hoe ver je komt maakt niet uit. De houding heeft dan alsnog bij iedereen hetzelfde effect. En mocht het echt niet lukken krijg je een alternatief.
Wil nu zelf do-in lessen gaan volgen. Vind ik ook enorm fijn!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:09

Ik meld me ook! Ik ga ook starten met yoga vanaf volgende maand. Ik heb een drukke baan, veel stress gehad en mijn ademhaling is ook een tijd van slag geweest door opgebouwde spanning.

Dus yoga it is! Ben heel erg benieuwd :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:25

Ik heb yin yoga gedaan wat lessen.
Alleen de tijden waren echt heel rot, en na een paar lessen merkte ik dat de boel echt te los ging zitten in mijn rug.
Daarbij vond ik het op mijn slechte dagen een ramp qua pijn en ik kon er echt geen rust in vinden en werd er dan nogal geirriteerd van.
Met name dat te los zitten van mijn rug vond ik vervelend, mijn wervels verschuiven vrij makkelijk en daar kreeg ik al snel veel last van.
Ik heb dus maar geaccepteerd dat mijn rug gewoon die spanning nodig heeft om goed te blijven, dat werkt het beste. :+
Maar laat je niet door dit bericht demotiveren, ik ben gewoon niet gezond. :+

Wat voor mij qua yoga wel het fijnste is en minst pijnlijk is yoga in de sauna.
Bij ons was een sauna en zwembad bij de sportschool, met badkleding dus.
Dat werkt echt onwijs snel doordat mijn spieren veel relaxter zijn daar.
Maar ook daarmee was dat gewiebel in mijn rug niks. :o
Bikram yoga lijkt mij gevoelsmatig nog wel wat, maar ik weet dat ik niet op dat gewiebel in mijn rug zit te wachten..

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:08

Ik doe ook aan yoga! Maand of 4 nu, laatste tijd op een heel laag pitje ivm lichamelijke klachten.

Yogaschool waar ik bij zit bieden onbeperkte abonnementen aan, geen vaste tijdens dus écht gaan wanneer je wil en er behoefte aan hebt. Heerlijk. Daarnaast bieden ze verschillende yogavormen aan zoals poweryoga, vikasayoga (trapje boven power), easy vinyasa flow, yin-yangyoga, yin-yoga en ademtraining. De ene dag heb ik meer zin in een echte work-out zoals power of vikasa, andere dagen juist de wat rustigere vormen zoals yin.
Ademtraining is ook een heel ding opzich, best heftig ook. Je loopt er echt mee tegen blokkades in je lichaam die los komen.

Ik heb na het overlijden van mijn moeder en daarna flinke stress/faalangst omtrent opleiding jáááren flinke problemen omtrent stress en angstaanvallen gehad, had erg veel moeite om 'uit mijn hoofd' te komen. Daarnaast flinke rugklachten gehad na verschillende vallen van paarden, en op alle vlakken ben ik in korte tijd al zoooo vooruit gegaan! Kan het alleen maar iedereen aanraden!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:11

EngeltjeS schreef:
Hoi hoi!

al een aantal weken probeer ik mij te verdiepen in de wereld van Yoga.
Met als insteek, om mijzelf meer te laten "onthaasten" en rust te vinden wanneer ik vrije tijd heb.
Normaal plan ik ieder moment het liefste vol, met als uitwerking, dat ik na een vrije dag kapot ben.

Yoga lijkt mij een mooie "uitlaatklep" :)
Ook lees ik dat Yoga en Paardrijden een goede combinatie is samen.

Nu ben ik benieuwd naar jullie :)
Hoe lang doe je aan yoga? (of heb je gedaan?) Hoe vaak per week ben je bezig?
Hoe ervaar je het? Wat raad je aan?

Ik ben benieuwd naar de reactie's!

Yoga is super!
Het brengt je in balans fysiek en emotioneel.
Het mooiste is als je je ook verdiept in de filosofie en achtergronden van yoga, dat wordt nog weleens vergeten bij sportscholen, terwijl dat de basis is.
Het is een levensstijl en pad.
Love it!

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:14

Freya6 schreef:
Yoga is super!
Het brengt je in balans fysiek en emotioneel.
Het mooiste is als je je ook verdiept in de filosofie en achtergronden van yoga, dat wordt nog weleens vergeten bij sportscholen, terwijl dat de basis is.
Het is een levensstijl en pad.
Love it!

Verdieping vind ik inderdaad een héle belangrijke. Juist om meer inzicht te krijgen in het hele aspect áchter de houdingen en wat het met je hele mindset kan doen.

Zijn er hier mensen met tips mbt verdieping? Boeken, websites etc. Merk nu het qua uitvoering even stil ligt dat ik erg aan het zoeken ben naar de verdieping er achter.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:19

Ik heb zelf lezingen gevolgd van een 60 + yogi die jaren in Nepal heeft gewoond, vond ik heel helpend.
Het boek Chakra psychologie vond ik ook erg fijn als verdieping.
Op het yoga festival lessen gevolgd bij Vijay Gopala. Een Indiase yogi.
Mensen die dus echt in de traditie zijn opgegroeid of lange tijd hebben bestudeerd.
YOga heeft ook maar weinig te maken met forceren of sport, juist vanuit het opruimen van blokkades, loslaten, adem, tijd en sterker wordend lichaam kun je soms ineens de moeilijke poses.

Het verbaasd me altijd weer hoe omgekeerde psychologie hierin werkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:13

EngeltjeS schreef:
Hoi hoi!

al een aantal weken probeer ik mij te verdiepen in de wereld van Yoga.
Met als insteek, om mijzelf meer te laten "onthaasten" en rust te vinden wanneer ik vrije tijd heb.
Normaal plan ik ieder moment het liefste vol, met als uitwerking, dat ik na een vrije dag kapot ben.

Yoga lijkt mij een mooie "uitlaatklep" :)
Ook lees ik dat Yoga en Paardrijden een goede combinatie is samen.

Nu ben ik benieuwd naar jullie :)
Hoe lang doe je aan yoga? (of heb je gedaan?) Hoe vaak per week ben je bezig?
Hoe ervaar je het? Wat raad je aan?

Ik ben benieuwd naar de reactie's!

Tja, ik heb jaren yoga gedaan bij een vrolijke, goedlachse lerares. Een van de dingen waar zij nadruk op legde was ethiek. ;) Zo is er de regel 'dat je in yoga niet begeert'. Inclusief de valkuil "begeer niet om niet te begeren" _/-\o_
Dus of je een oefening "goed kan", compleet onbelangrijk. We hadden een tijdje een spastische man op les, die bakte als je 'keek als een fotograaf voor een prestatieboek' helemaal niets van. Maar hij deed mee, had plezier en ging nog vooruit ook.
Een van haar andere stelregels luidde/luidt: "happines is the way" (er is geen weg naar vrede, rust, tevredenheid of blijdschap - dat IS de weg). En accoord - zodra je als mens opmerkt dat je ;) van die weg af bent (...hoe klinkt dat...) dan kun je met allerlei middelen, waaronder yoga aanpakken.

Mbt. paardrijden: ik heb met plezier de boeken van Sally Swift over Centered Riding gelezen en "doorgewerkt".

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:19

Doe yoga voor het paardrijden, sporten
draagt bij aan een soepele rug en dit gevoel kun je doorgeven aan je paard.

Je bent zo jong als je rug soepel is!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:25

Yoga is heel goed voor je lijf en hoofd! mij persoonlijk is het te statisch..dus een tip voor wie niet van yoga houdt. Probeer eens tai chi tao...ik heb daar zelf meer baat bij en dat past beter bij me.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:44

Boemklatsch schreef:
Ik doe ook aan yoga! Maand of 4 nu, laatste tijd op een heel laag pitje ivm lichamelijke klachten.

Yogaschool waar ik bij zit bieden onbeperkte abonnementen aan, geen vaste tijdens dus écht gaan wanneer je wil en er behoefte aan hebt. Heerlijk. Daarnaast bieden ze verschillende yogavormen aan zoals poweryoga, vikasayoga (trapje boven power), easy vinyasa flow, yin-yangyoga, yin-yoga en ademtraining. De ene dag heb ik meer zin in een echte work-out zoals power of vikasa, andere dagen juist de wat rustigere vormen zoals yin.
Ademtraining is ook een heel ding opzich, best heftig ook. Je loopt er echt mee tegen blokkades in je lichaam die los komen.

Ik heb na het overlijden van mijn moeder en daarna flinke stress/faalangst omtrent opleiding jáááren flinke problemen omtrent stress en angstaanvallen gehad, had erg veel moeite om 'uit mijn hoofd' te komen. Daarnaast flinke rugklachten gehad na verschillende vallen van paarden, en op alle vlakken ben ik in korte tijd al zoooo vooruit gegaan! Kan het alleen maar iedereen aanraden!

Dit klinkt echt leuk! Ik wou dat ik ook zo'n yogaschool in de buurt had..