Extreme angst voor de kaakchirurg..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:15

Misschien even van tevoren bellen of je de ibuprofen nu al in mag nemen?
Sterkte, ik weet wat het is.

Seven

Re: Extreme angst voor de kaakchirurg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:24

Waarom was narcose geen optie?
Ik moest 5 verstandskiezen kwijt (ja had een dubbele) maar ben zo ontzettend bang dat ik in paniek raak en flauw val, ga schudden etc
Bij mij zijn ze allemaal tegelijk gedaan onder narcose. Niets van gemerkt op de pijnstilling na database vreselijk ik bleek daar niet tegen te kunnen :=

Ik zal gewoon bij je tandarts aangeven dat je zo bang bent en dat je liever onder narcose gaat.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:28

Ik heb het ook onder narcose laten doen ivm angst. Ik heb ook daarvoor nog oxazepam gekregen gevraagd aan de kaakchirurg en gekregen van de huisarts.
Al weet ik niet of dit nog kan bij jou.

Goed aangeven dat je heel erg bang bent dan houden ze daar echt rekening mee. Mijn eigen tandarts weet ook dat ik heel bang ben en we doen altijd alles heel sloom.
Sterkte vandaag!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:38

lisem94 schreef:
miramii schreef:
@majabeestje die zijn alleen verkrijgbaar via de ha toch? Die kan ik dan denk ik nu niet meer verkrijgen..

@lisem jij raad elke vorm van pijnstilling dus af? Ook paracetamol en ibuprofen?
Ik ga mijn best doen.. Ik ga hem in elk geval inlichten en hoop mijn gedachten een beetje te kunnen verplaatsen!

Ik ben geen deskundige hoor dat vooropgesteld maar het lijkt me logischerwijs niet ideaal. De verdoving die je krijgt is een flinke. Dus je voelt tijdens de ingreep, en een korte periode erna niks. Vrij te verkrijgen pijn medicatie, zoals de voorbeelden die je geeft, hebben toch geen zin. Je kan jezelf niet extra verdoven. Wat zij je geven is veel sterker.

Én je weet dus niet zeker of dat bijwerkingen geeft op de verdoving als je al wat in je systeem hebt.

Ikzelf en mensen in mijn omgeving kregen na de ingreep pijn bestrijding mee. Wat werkt als een trein! In combinatie met een mondspoeling voor bacteriën.

Van te voren pijn medicatie innemen (ongeveer 1 uur voor de behandeling) wordt vaak wel aangeraden. Je begint dan al met een spiegel opbouwen en je hebt dan al wat pijnstillers in je bloed voor de verdoving is uitgewerkt.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:51

Vorig jaar gingen ook mijn verstandskiezen er uit bij de kaakchirurg. Ik ben niet heel angstig, maar 'kaakchirurg' klinkt al een behoorlijk stuk drastischer dan de tandarts dus de spanning was er wel. :') ik vind bijvoorbeeld dat bloeden heel vies en was bang dat ik de hele dag met een vieze smaak in m'n mond zou lopen.

Mijn kaakchirurg was gelukkig een hele aardige man. Wat ik zou doen als ik jou was is vantevoren even paracetamol innemen of ibruprofen (ong. 1 uur voor de behandeling zoals hierboven wordt gezegd) . Liever geen advil of asprine omdat dit bloedverdunners zijn. Daarnaast zou ik het gewoon aangeven bij de dienstdoende arts. Dat je zo'n angst hebt en vorige keer bent gaan hyperventileren.

De verdoving keek ik het meest tegenop. En inderdaad, dat is een vervelend prikje maar het viel me daarna 300% mee. De arts vroeg ook even of ik nog wat voelde (hij deed daarbij wat in mijn mond), vertelde dat druk normaal was maar ik mocht echt 0,0 pijn voelen. Dit was het geval, en toen ging hij aan de slag.

Hoop mensen vinden onder dat laken liggen benauwd. Maar ik vond het echt heerlijk. Ik mocht ook muziek op dus ik had een relaxt nummer en :z onder het laken. Gewoon op de muziek concentreren en niet op het gerommel in m'n mond.

Na de behandeling stond ik iets te snel op waardoor ik bijna KO ging :o toen mocht ik nog even in een andere kamer op de stoel bijkomen met een watje met alcohol er op. Mijn vriend mocht daar ook naartoe komen.

Maar echt, aangeven wat je angst is en bespreek een plan met de arts. Ik kan me voorstellen dat hij middenin het verwijderen niet zomaar kan stoppen (of misschien wel, ik ben geen kaakchirurg :+ ) maar hij kan misschien wel helpen met het doorlopen van de stappen met je en zo je angst verminderen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:51

Dan zou ik naar een ander ziekenhuis gaan, werd ook nog vergoed door mijn verzekering (op eigen risico na)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:04

Hoe is het gegaan?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:17

Pff.. dat was me mijn dagje wel.
Ik ben gegaan ( :o ), heb uitgebreid overlegd met de kaakchirurg en de assistenten. Hij heeft gelukkig de tijd voor me genomen en samen besloten om ze er toch echt uit te trekken. Verdoven viel redelijk mee, op de spuit in mijn gehemelte na.
De eerste kies was er met een ruk uit, de tweede was een stuk vervelender en daarbij raakte ik aardig in paniek. Na afloop nog 3 kwartier in de rustkamer gelegen, omdat ze bang waren dat ik weg zou vallen.

Al met al een nare ervaring, maar wel blij dat het gedaan is! Nu aan de zware pijnstillers en zielig zijn op de bank :') :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:28

Super dat je gegaan bent!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:40

Heel goed dat je gegaan bent! En toch fijn dat je nog even op de rustkamer kon blijven? Het is ook niet mijn favo hobby om mijn kiezen te laten trekken maar het klinkt alsof ze goed rekening met je hebben gehouden en het ondanks dat tweede stukje paniek het toch heel goed is gegaan +:)+

Goed van jou!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:44

Top meid! Ben trots op je

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:51

Top dat je het gedaan hebt!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:56

Nee zeker niet. Naar omstandigheden is het goed gegaan, mede door de mega fijne hulp van de assistente. Ik hoorde achteraf daar de tandarts ze ook al ingelicht had, dus dat was wel fijn.
Ik ben stiekem ook een beetje trots dat doorgezet heb, maar heeeel blij dat het voorbij.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:58

Het is heel stoer van je! Echt hoor, elke stap die je met zo'n angst maakt is er eentje en je hebt er nu wel 5 gemaakt. Dus het is echt zeker iets om met recht trots op te zijn. :j

Heb je nog medicatie mee gekregen voor na afloop? Ik moest van die zakjes ibu halen (600mg geloof ik) en had speciaal spoelmiddel zodat het in ieder geval niet kon gaan ontsteken oid.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:04

Ja, ibruprofen 600 mg, voor vijf dagen, alleen heb ik pillen gevraagd. Verder twee soorten spoelmiddel, een voor komende dagen, en over drie dagen moet ik met een spuit gaan spoelen.

De pijnstilling werkt gelukkig goed!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:02

Ik had ook pillen. Heb d'r toen maar 1 genomen. Altijd handig om zoiets achter de hand te houden

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:02

Super! En fijn dat de pijnstilling goed werkt. Fijn handelen van de artsen ook :j

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:32

Fijn dat het goed is gegaan ts!

Ze hebben zo te horen echt hun best gedaan om je te helpen ontspannen.

Nu lekker even niks, je bent er maar mooi vanaf!