Wat anderen al aangeven hier, ga ik achterna. Je moet tijd voor jezelf zien te vinden. Al kan je vriend nog zo veel van je willen eisen, ga daar niet mee akkoord. Het is misschien heel zielig voor hem dat hij erge last van zijn schouder heeft en daardoor niet volledig werkt en naar school kan, maar jij bent er niet om al die overgebleven tijd van hem te in te vullen. Jij hebt je eigen leven met je school, paardjes, familie en vriendinnen. Voel je vooral niet schuldig als je hem afzegt, omdat je met een vriendin naar de bioscoop bent gegaan. Hij hoort dat te begrijpen en jou te gunnen. 24/7 samenzijn, wat hij voor ogen heeft, is helemaal niet gezond op deze leeftijd. Ik kan uit ervaring spreken, want mijn ex eiste ook zielsgraag dingen op voor mij en ik ging er helemaal aan onderdoor met alle gevolgen van dien; stress, uitgeput en ik wist me geen raad meer. Nu het uit is, kom ik helemaal bij. Geen verplichtingen meer, tijd besteden aan dingen die ik echt leuk vind en vooral geen zielige verhalen horen van zijn kant: ''Maar je geeft me geen aandacht en je bent er bijna nooit voor me'', wat natuurlijk volledig onzin is, want ik gaf alles wat ik had letterlijk aan hem, maar het was nooit genoeg. Helaas. Nu zeg ik niet dat je het uit moet maken, zeker niet! Maar je moet je niet laten leven, maar je moet zelf invullen hoe JIJ het wil hebben. Waar je vriend mee bezig is, is een tikkeltje 'egoïstisch' van zijn kant. Hij hoort je achter je te staan en met je mee te denken; je hebt immers al meerdere malen tegen hem gezegd dat je even wat tijd voor jezelf wil.
Als dit niet wil lukken, geef ik je het advies om eens naar een assertiviteitstraining te gaan. Ik heb dit zelf ook gedaan en het heeft zeker wat geholpen. Je leert voor je zelf op te komen, nee te zeggen en aan je eigen te denken. Succes meid!