Aan jezelf denken, hoe doe je dat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:19

Jeetje meid, ik herken me helaas heel erg in jouw verhaal met alle gevolgen van dien. Ik 'moet' ook alles van me zelf, zoals: continu de hele dag bezig zijn, omdat ik niet wil niksen, of mensen tevreden houden en voor hun klaar staan, geen nee durven zeggen en daarom loop ik mezelf ook aardig voorbij. Als ik een lange dag school heb gehad tot 17.00 uur en ik heb huiswerk, dan moet ik van mezelf ook nog eens verplicht sporten in de avonduren. Ook al ben ik gebroken en heb ik nog stapels met huiswerk. Hetzelfde geldt voor als ik gewerkt heb in de schoolvakanties, ik moet van mezelf na dat alles nog zo veel doen. Als ik dat niet doe, voel ik me echt een nietsnut en een faler. Heeft niks met gebrek aan zelfvertrouwen te maken, maar ik ben nu eenmaal dat ik ook te veel moet van mezelf. Soms hakt het er echt in en ben ik helemaal kapot; geen energie, draaierig, moe en geen eetlust. Mijn ouders waarschuwen mij ook altijd, maar helaas ben ik te eigenwijs en wil ik al te graag maar doorgaan.

Wat anderen al aangeven hier, ga ik achterna. Je moet tijd voor jezelf zien te vinden. Al kan je vriend nog zo veel van je willen eisen, ga daar niet mee akkoord. Het is misschien heel zielig voor hem dat hij erge last van zijn schouder heeft en daardoor niet volledig werkt en naar school kan, maar jij bent er niet om al die overgebleven tijd van hem te in te vullen. Jij hebt je eigen leven met je school, paardjes, familie en vriendinnen. Voel je vooral niet schuldig als je hem afzegt, omdat je met een vriendin naar de bioscoop bent gegaan. Hij hoort dat te begrijpen en jou te gunnen. 24/7 samenzijn, wat hij voor ogen heeft, is helemaal niet gezond op deze leeftijd. Ik kan uit ervaring spreken, want mijn ex eiste ook zielsgraag dingen op voor mij en ik ging er helemaal aan onderdoor met alle gevolgen van dien; stress, uitgeput en ik wist me geen raad meer. Nu het uit is, kom ik helemaal bij. Geen verplichtingen meer, tijd besteden aan dingen die ik echt leuk vind en vooral geen zielige verhalen horen van zijn kant: ''Maar je geeft me geen aandacht en je bent er bijna nooit voor me'', wat natuurlijk volledig onzin is, want ik gaf alles wat ik had letterlijk aan hem, maar het was nooit genoeg. Helaas. Nu zeg ik niet dat je het uit moet maken, zeker niet! Maar je moet je niet laten leven, maar je moet zelf invullen hoe JIJ het wil hebben. Waar je vriend mee bezig is, is een tikkeltje 'egoïstisch' van zijn kant. Hij hoort je achter je te staan en met je mee te denken; je hebt immers al meerdere malen tegen hem gezegd dat je even wat tijd voor jezelf wil.

Als dit niet wil lukken, geef ik je het advies om eens naar een assertiviteitstraining te gaan. Ik heb dit zelf ook gedaan en het heeft zeker wat geholpen. Je leert voor je zelf op te komen, nee te zeggen en aan je eigen te denken. Succes meid! +:)+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 18:27

bigone schreef:
Voor jezelf zorgen heeft niets met egoisme te maken maar is iets waardoor je zelf gezond blijft en dus er ook voor anderen kunt zijn. Wat betreft je vriend, laat hem nogmaals gaan zoeken wat er met zijn schouder aan de hand is, technieken zijn verandert en misschien het eens hogerop zoeken.

Dat ben ik zeker met je eens, maar de knop omzetten is nog niet zo makkelijk.. Ik doe mijn best!

Ik spoor hem ook zeker aan om door te gaan met uitzoeken wat er met zijn schouder is en ook om psychische pijn niet uit te sluiten, maar hij zegt dat hij daar geen zin meer in heeft, alles al onderzocht is, of heeft een ander excuus. Ik heb hem wel zo ver gekregen om naar een osteopaat te gaan en dat lijkt wel wat te helpen, dus ik heb goede hoop. Het nadeel is echter dat zijn ouders er ook niet (meer) actief mee bezig zijn en hij wel aansporing nodig heeft om iets te gaan doen.

Bedankt voor al je aanvullingen, tips en adviezen. :)

Corien_ schreef:
Het plan om een middag of avond (wel vanaf uur of 17) voor jezelf te plannen waarbij je geen schoolwerk doet, telefoon uitzet en gewoon lekker even gaat doen waar je zin in hebt, lijkt me een heel goed plan. Ik vind het heerlijk om de boekenkast of bieb door te gaan op zoek naar een leuk boek, internet afstruinen naar een leuke film, uurtje op bokt rondsnuffelen of bijvoorbeeld in een kleurboek voor volwassenen kleuren. Die heb ik laatst aangeschaft om heel simpel met een muziekje op even tijd voor mezelf te maken om compleet te ontspannen.
Wat je niet moet vergeten is dat bij je paarden ook jou tijd is. Ik weet dat het niet hetzelfde is als een avondje helemaal rustig bij pap en mam op de bank, maar je moet niet vergeten dat de paarden ook jou ding zijn.
Goed om een balans te zoeken. Misschien een dag helemaal niet naar de paarden? Alleen als dit mogelijk is natuurlijk.
Succes! Plan alvast lekker een dagje voor jezelf en geniet vooral van je vakantie nu. Soms een zondagje niks kan ook heerlijk zijn. Pyjama aan, kopje thee erbij en lekker genieten. Maar maak je er ook niet te druk om, een klein verschil en dan komt het helemaal goed.

Ik merk inderdaad dat ik niet verder kom dan de dingen die ik verplicht moet doen. Ik moet nu veel boeken lezen voor school, maar doordat dat een verplichting is, is het niet zo ontspannend als een boek lezen omdat je wil lezen. Ik wil dan ook zeker een dag in de week 'me-time' in gaan plannen.

Ik kan best mensen regelen om voor mijn pony's te zorgen, maar daar word ik niet gelukkig van. Het is mijn ontspanning om even lekker te tutten op stal, de stal uit te mesten, hooinetjes te vullen en dan hoef ik nog niet eens te mennen, longeren of wandelen, het 'op stal zijn' geeft mij al ontzettend veel ontspanning. Ik geniet ervan om voor de pony's te zorgen, dus dat schrap ik het liefst niet. Wel ben ik van plan om mezelf minder te verplichten me aan een bepaald 'trainingsschema' te houden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 18:37

Yunaa schreef:
Jeetje meid, ik herken me helaas heel erg in jouw verhaal met alle gevolgen van dien. Ik 'moet' ook alles van me zelf, zoals: continu de hele dag bezig zijn, omdat ik niet wil niksen, of mensen tevreden houden en voor hun klaar staan, geen nee durven zeggen en daarom loop ik mezelf ook aardig voorbij. Als ik een lange dag school heb gehad tot 17.00 uur en ik heb huiswerk, dan moet ik van mezelf ook nog eens verplicht sporten in de avonduren. Ook al ben ik gebroken en heb ik nog stapels met huiswerk. Hetzelfde geldt voor als ik gewerkt heb in de schoolvakanties, ik moet van mezelf na dat alles nog zo veel doen. Als ik dat niet doe, voel ik me echt een nietsnut en een faler. Heeft niks met gebrek aan zelfvertrouwen te maken, maar ik ben nu eenmaal dat ik ook te veel moet van mezelf. Soms hakt het er echt in en ben ik helemaal kapot; geen energie, draaierig, moe en geen eetlust. Mijn ouders waarschuwen mij ook altijd, maar helaas ben ik te eigenwijs en wil ik al te graag maar doorgaan.

Wat anderen al aangeven hier, ga ik achterna. Je moet tijd voor jezelf zien te vinden. Al kan je vriend nog zo veel van je willen eisen, ga daar niet mee akkoord. Het is misschien heel zielig voor hem dat hij erge last van zijn schouder heeft en daardoor niet volledig werkt en naar school kan, maar jij bent er niet om al die overgebleven tijd van hem te in te vullen. Jij hebt je eigen leven met je school, paardjes, familie en vriendinnen. Voel je vooral niet schuldig als je hem afzegt, omdat je met een vriendin naar de bioscoop bent gegaan. Hij hoort dat te begrijpen en jou te gunnen. 24/7 samenzijn, wat hij voor ogen heeft, is helemaal niet gezond op deze leeftijd. Ik kan uit ervaring spreken, want mijn ex eiste ook zielsgraag dingen op voor mij en ik ging er helemaal aan onderdoor met alle gevolgen van dien; stress, uitgeput en ik wist me geen raad meer. Nu het uit is, kom ik helemaal bij. Geen verplichtingen meer, tijd besteden aan dingen die ik echt leuk vind en vooral geen zielige verhalen horen van zijn kant: ''Maar je geeft me geen aandacht en je bent er bijna nooit voor me'', wat natuurlijk volledig onzin is, want ik gaf alles wat ik had letterlijk aan hem, maar het was nooit genoeg. Helaas. Nu zeg ik niet dat je het uit moet maken, zeker niet! Maar je moet je niet laten leven, maar je moet zelf invullen hoe JIJ het wil hebben. Waar je vriend mee bezig is, is een tikkeltje 'egoïstisch' van zijn kant. Hij hoort je achter je te staan en met je mee te denken; je hebt immers al meerdere malen tegen hem gezegd dat je even wat tijd voor jezelf wil.

Als dit niet wil lukken, geef ik je het advies om eens naar een assertiviteitstraining te gaan. Ik heb dit zelf ook gedaan en het heeft zeker wat geholpen. Je leert voor je zelf op te komen, nee te zeggen en aan je eigen te denken. Succes meid! +:)+

Wauw, ik herken me echt in álles wat jij hier typt, dat geeft me wel moed dat er iets aan te doen is. :j Bedankt voor je tip van de assertiviteitstraining, daar ga ik in ieder geval even naar kijken.

Ik zie inderdaad ook in dat 24/7 samenzijn op deze leeftijd echt niet mogelijk is, maar ik merk aan hem wel dat hij dit het liefst zou willen. Als ik hem naar huis 'stuur' (natuurlijk niet alsof ik een klein kind naar huis stuur, maar je begrijpt wat ik bedoel) omdat ik echt tijd voor mezelf nodig heb, dan gaat hij treuzelen, tijd sprokkelen en voelt hij zich het slachtoffer want ik heb hem weggestuurd. Ik heb dit onlangs ook aangegeven en gezegd dat hij dat wel moet gaan veranderen omdat ik dat echt niet tof vind, nu even afwachten hoe dat gaat lopen.

Yunaa

Re: Aan jezelf denken, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:46

Ik ben ook zeker benieuwd hoe het af gaat lopen, maar ik heb er van jouw kant zeker vertrouwen in. Helaas heb ik zelf de ervaring dat mensen weten wat je zwakke punten zijn, omdat je niet kan aangeven hoe het er op staat, dus ze maken ook nog eens gebruik van je zwakke punten. Zoals jij dus aangeeft: je vriend gaat treuzelen als je hem naar huis 'stuurt' of je vriend gaat zichzelf zielig vinden als je al dit alles uitlegt aan hem, omdat hij perse aandacht van jou wil. Zo ging het bij mij ook en dan zit je inderdaad even met je handen in het haar, maar niks van aantrekken. Je bent baas over je eigen!

Je mag me ook PB'en hoor, als je nog vragen hebt! Succes! :D

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:51

Mag ik je ook nog een tip/gedacht meegeven? Een vriendin van mij heeft pas met vergelijkbare issues bij een psycholoog gelopen. Die gaf aan dat je de gedachte 'Ik moet iedereen helpen en steunen' ook heel anders kunt zien, nl. 'Wat ben ik voor arrogante troela dat ik denk dat iedereen mijn hulp nodig heeft en het niet zelf kan.' Dat is natuurlijk niet waar, maar door iets extreems tegenover je eigen (extreme) gedachte te zetten kun je je eigen gedachte van 'ik moet helpen' wellicht makkelijker relativeren.

Daarnaast moet je misschien afvragen of je niet gewoon te veel wilt: en goede cijfers op school, en dagelijks met je pony's bezig, en een vriend, en veel tijd aan je tante besteden en ...etc. Bepaal wat je echte prioriteiten zijn, stop daar je tijd in en probeer er vrede mee te hebben dat je andere dingen niet of misschien voor 70% kunt doen. Nu wil je volgens mij het liefst alles op 100%. Dat kan niemand.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:47

Yunaa schreef:
Ik ben ook zeker benieuwd hoe het af gaat lopen, maar ik heb er van jouw kant zeker vertrouwen in. Helaas heb ik zelf de ervaring dat mensen weten wat je zwakke punten zijn, omdat je niet kan aangeven hoe het er op staat, dus ze maken ook nog eens gebruik van je zwakke punten. Zoals jij dus aangeeft: je vriend gaat treuzelen als je hem naar huis 'stuurt' of je vriend gaat zichzelf zielig vinden als je al dit alles uitlegt aan hem, omdat hij perse aandacht van jou wil. Zo ging het bij mij ook en dan zit je inderdaad even met je handen in het haar, maar niks van aantrekken. Je bent baas over je eigen!

Je mag me ook PB'en hoor, als je nog vragen hebt! Succes! :D

Ik denk ook zeker dat hij er soms misbruik van maakt. We spreken soms af dat hij voor het eten naar huis gaat en als mijn moeder dan vraagt 'Eet je mee?' zegt hij vaak 'Ik weet niet of Anna dat goed vindt' of iets in die trant en daarmee praat hij mij een schuldgevoel aan. Ook het zielig doen of een smoes bedenken waarom we weer een uur staan praten komt me bekend voor. Dit heb ik echter ook aangegeven dus wellicht dat hij dit wel gaat inzien en gaat veranderen.

Bedankt! :) Mocht ik nog een vraag hebben dan PB ik je. Bedankt voor het aanbod.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:52

Misschien kan je, je vriend dit topic laten lezen? Dan weet hij misschien beter hoe het voor jou is?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:53

Irrica schreef:
Mag ik je ook nog een tip/gedacht meegeven? Een vriendin van mij heeft pas met vergelijkbare issues bij een psycholoog gelopen. Die gaf aan dat je de gedachte 'Ik moet iedereen helpen en steunen' ook heel anders kunt zien, nl. 'Wat ben ik voor arrogante troela dat ik denk dat iedereen mijn hulp nodig heeft en het niet zelf kan.' Dat is natuurlijk niet waar, maar door iets extreems tegenover je eigen (extreme) gedachte te zetten kun je je eigen gedachte van 'ik moet helpen' wellicht makkelijker relativeren.

Daarnaast moet je misschien afvragen of je niet gewoon te veel wilt: en goede cijfers op school, en dagelijks met je pony's bezig, en een vriend, en veel tijd aan je tante besteden en ...etc. Bepaal wat je echte prioriteiten zijn, stop daar je tijd in en probeer er vrede mee te hebben dat je andere dingen niet of misschien voor 70% kunt doen. Nu wil je volgens mij het liefst alles op 100%. Dat kan niemand.

Dat lijkt me zeker een goede tip. Nu ik er zo over nadenk kan die gedachte mij nog wel eens gaan helpen, als ik het maar daadwerkelijk volhoudt. Ik merk op school ook vaak dat ik degene ben die de kar trekt, het werk controleert, iedereen aanstuurt etc. maar als ik dat eens in een ander daglicht ga zetten, kan ik dat misschien ook gaan veranderen. Heel erg bedankt voor je aanvulling. :j

Ik weet ook zeker dat ik teveel wil/teveel hooi op mijn vork neem en daarnaast wil ik alles graag voor 100% goed doen en dat gaat inderdaad niet. Het 'willen van een vriend' vind ik altijd een beetje vreemd klinken, maar soms past een relatie (nog) niet in je leven, echter ben ik niet van plan om de relatie te beëindigen, maar misschien dat ik wel kan afspreken om elkaar minder doordeweeks te zien. Als ik naar vriendinnen kijk dan zien zij hun vriend soms doordeweeks helemaal niet of één keer.

Daarnaast heb ik ook al besloten dat ik vaste dagen ga inplannen om iets met mijn pony's te doen. De overige dagen 'mag' ik dan alleen iets doen als ik verder écht niets te doen heb. Op die manier hoop ik dat ik ook rust kan vinden wat dat betreft en me niet meer schuldig hoef te voelen als ik ze soms twee/drie dagen laat staan.

Ook wil ik misschien weer de zaterdagochtend voor mijn tante reserveren en het extra's proberen wat meer los te laten. Daarvoor gaat dan hetzelfde gelden als voor mijn pony's: alleen extra dingen doen als er niets anders meer te doen is en ik voldoende tijd voor mezelf heb gehad.

Heel erg bedankt voor je aanvullingen.

eclair98 schreef:
Misschien kan je, je vriend dit topic laten lezen? Dan weet hij misschien beter hoe het voor jou is?

Dat is eventueel ook nog een optie ja, al ben ik van mezelf een erg open persoon die makkelijk over mijn gevoelens/gedachtes kan praten. Naast de tips/adviezen die hier gegeven zijn staat eigenlijk alleen informatie die hij al heeft gehoord, maar misschien blijft het door lezen beter hangen of gaat hij het beter beseffen. :)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:11

Irrica schreef:

Zo voel ik me ook 100% verantwoordelijk voor alles. Je hebt het of je hebt het niet.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:11

IK kan je gevoel helemaal inbeelden, misschien dat ik een jaartje geleden ook meer naar die kant aan het neigen te gaan was, maar nu moet ik me eerder eens zeggen ook echt wat te doen :')

Ik vind dat je al een heleboel goede tips en terechten opmerkingen (zoals die van je vriend) hebt gekregen;
Natuurlijk wil je het liefste zo vaak moegelijk bij elkaar zijn! Maar je bent nu eenmaal aan het studeren en hebt een tijdrovende hobby, dat hoort er nu eenmaal bij! Ik zag mijn ex alleen maar in het weekend en dat zijn ook maar 2 dagen, maar dat overleefde ik ook, en hij ook.
Liefde is niet iemand alleen maar voor jezelf willen en daar samen bij willen zijn, nee liefde is het beste voor die persoon willen en buiten natuurlijk samen zijn ze ook eens me-time gunnen of vriendinnen-tijd.

Nu ben ik iemand die mijn paard ook wel eens dagje kan laten staan om eens wat tof te doen met mijn vriendje of vriendinnen. Het is en blijft een hobby voor mij en ik haal evenveel uit een avondje gezellig samen film kijken dan een uurtje paardrijden. Wat dan natuurlijk niet betekend dat ik zomaar elke keer mijn paard aan de kant schijf voor vrienden of liefje, je moet gewoon de middenweg zoeken.

En gaat je vriend niet mee als je eens wat met je tante gaat doen? dat is toch ook leuk?

Zorg er in ieder geval voor dat je je niet laat verstikken en denk ook eens 'wat morgen nog kan hoeft vandaag niet' en plan eventueel elke week een na-of voormiddagje in dat je gewoon echt helemaal niets doet. Lekker in de zetel hangen, tv kijken, wat zitten te prullen op je laptop, uitslapen enz.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:33

Valentijn5 schreef:
Irrica schreef:

Zo voel ik me ook 100% verantwoordelijk voor alles. Je hebt het of je hebt het niet.

Het is inderdaad een soort karaktertrek. Je hebt het of je hebt het niet inderdaad. Voor anderen is het dan misschien lastig te begrijpen/voor te stellen, maar het is een vervelend gevoel om niet op alle fronten voor 100% te kunnen presteren.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:40

x_Kaat_x schreef:
IK kan je gevoel helemaal inbeelden, misschien dat ik een jaartje geleden ook meer naar die kant aan het neigen te gaan was, maar nu moet ik me eerder eens zeggen ook echt wat te doen :')

Ik vind dat je al een heleboel goede tips en terechten opmerkingen (zoals die van je vriend) hebt gekregen;
Natuurlijk wil je het liefste zo vaak moegelijk bij elkaar zijn! Maar je bent nu eenmaal aan het studeren en hebt een tijdrovende hobby, dat hoort er nu eenmaal bij! Ik zag mijn ex alleen maar in het weekend en dat zijn ook maar 2 dagen, maar dat overleefde ik ook, en hij ook.
Liefde is niet iemand alleen maar voor jezelf willen en daar samen bij willen zijn, nee liefde is het beste voor die persoon willen en buiten natuurlijk samen zijn ze ook eens me-time gunnen of vriendinnen-tijd.

Nu ben ik iemand die mijn paard ook wel eens dagje kan laten staan om eens wat tof te doen met mijn vriendje of vriendinnen. Het is en blijft een hobby voor mij en ik haal evenveel uit een avondje gezellig samen film kijken dan een uurtje paardrijden. Wat dan natuurlijk niet betekend dat ik zomaar elke keer mijn paard aan de kant schijf voor vrienden of liefje, je moet gewoon de middenweg zoeken.

En gaat je vriend niet mee als je eens wat met je tante gaat doen? dat is toch ook leuk?

Zorg er in ieder geval voor dat je je niet laat verstikken en denk ook eens 'wat morgen nog kan hoeft vandaag niet' en plan eventueel elke week een na-of voormiddagje in dat je gewoon echt helemaal niets doet. Lekker in de zetel hangen, tv kijken, wat zitten te prullen op je laptop, uitslapen enz.

Die middenweg vinden is inderdaad lastig. Mijn vriend meenemen naar mijn tante doe ik ook wel eens, maar dit is niet altijd mogelijk. Daarnaast heb ik zo'n hechte band dat mijn tante eigenlijk mijn beste vriendin is en wij ook wel eens tijd voor ons tweeën willen. :)

Ik probeer zoveel mogelijk mijn tijd dubbel te besteden, maar ik wil ook wel eens alleen met mijn pony's zijn en me niet hoeven haasten omdat mijn vriend staat te wachten tot ik klaar ben. Of een avondje met mijn oma en tante op pad kunnen. Ik wil/hoef niet 24/7 samen te zijn, dat kan als ik straks samenwoon en getrouwd ben ook nog. Ik vind het belangrijk dat ieder zijn of haar eigen dingen heeft, maar daar kom ik nu simpelweg ook niet aan toe.

Morgen wil ik even gaan zitten en gaan nadenken (met mijn rooster ernaast) om bepaalde momenten doordeweeks vast in te plannen om zo wat meer regelmaat te creëren en er misschien ook meer vrede mee te hebben als ik ergens, wat niet ingepland staat, niet aan toe kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:51

Goed bezig TS :-)

Ik las dat je overweegt om misschien met een psycholoog te gaan praten als de stress te heftig blijft, je zou ook kunnen overwegen om eens bij de vertrouwenspersoon op school binnen te lopen. Is een wat minder hoge drempel en toch iemand die even echt met je mee kan denken :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:53

Blijheid schreef:
Goed bezig TS :-)

Ik las dat je overweegt om misschien met een psycholoog te gaan praten als de stress te heftig blijft, je zou ook kunnen overwegen om eens bij de vertrouwenspersoon op school binnen te lopen. Is een wat minder hoge drempel en toch iemand die even echt met je mee kan denken :)

Dat is eventueel ook een optie, maar omdat school niet de 'hoofdoorzaak' is, weet ik niet of een vertrouwenspersoon op school de juiste persoon is om naar toe te gaan. Daarnaast is naar een psycholoog stappen voor mij denk ik een minder grote stap, maar ik ga er zeker even over nadenken.

Bedankt voor je aanvullend advies.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:04

Ik herken dit probleem ook heel erg.

Bij mij is het niet eens zo zeer dat het me een schuldgevoel geeft om nee tegen anderen te zeggen, (soms wel) maar dat ik er zelf gewoon echt geen erg in heb dat het teveel voor me is.
Tips om hier mee om te gaan zijn welkom:)

Laatst zag ik een filmpje op youtube van beautygloss over nee zeggen. Misschien kan je dat op zoeken en heb je er iets aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:14

Ts, hoe oud is je vriend en ben jij zijn eerste relatie?? Het klinkt alsof hij heel onzeker of de andere kant, heel jaloers zou kunnen zijn. Uitmaken is inderdaad nergens voor nodig maar hij bespeeld je wel ontzettend op een psychologische manier en dat is altijd reden om zeer kritisch te kijken naar een relatie.
Laat hij me in mijn waarde, kan ik 100% mijzelf zijn, zowel met als zonder hem in de buurt. Word hij claimend wanneer ik aandacht aan iets of iemand anders geef??? Twee keer nee en één keer ja antwoorden betekend een heel goed en duidelijk gesprek hebben want dat is fout. In een relatie ben je er voor elkaar, altijd maar wel zonder druk en zonder dat je het gevoel krijgt dat de ander zich te kort gedaan voelt. En geef je elkaar de vrijheid, kwaliteit van een relatie hangt niet af van de hoeveelheid uren die men bij elkaar is. Ik kan me maar zo voorstellen dat jullie relatie snel over is als jullie in dit stadium wel continue op elkaars lip zouden zitten terwijl je normaal gesproken niets liever doet dan veel bij elkaar zijn wanneer je een echt goede relatie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:17

Bij mij deed ik altijd ja zeggen, omdat ik bang was dat mensen boos zouden worden en ik ze zou verliezen. Vooral het boos worden, aangezien mijn vader altijd boos was en schreeuwde. Dus als ik dan maar ja zei, dan konden ze niet boos worden. En ik heb daarnaast hechtingsproblemen, waardoor ik bang ben om mensen kwijt te raken als ik een keer nee zei. De eerste keer dat ik ruzie had met een vriendin, dacht ik dat onze vriendschap over was. Het was voor mij zo wennen dat je ook gewoon af en toe ruzie kan hebben zonder iemand kwijt te raken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:26

Blubje11 schreef:
Ik herken dit probleem ook heel erg.

Bij mij is het niet eens zo zeer dat het me een schuldgevoel geeft om nee tegen anderen te zeggen, (soms wel) maar dat ik er zelf gewoon echt geen erg in heb dat het teveel voor me is.
Tips om hier mee om te gaan zijn welkom:)

Laatst zag ik een filmpje op youtube van beautygloss over nee zeggen. Misschien kan je dat op zoeken en heb je er iets aan.

Ik heb ook niet altijd door dat dingen teveel voor me worden, maar het schuldgevoel speelt bij mij toch wel de hoofdrol. Het filmpje op youtube ga ik zeker even opzoeken.

Jij ook succes met het vinden van een manier om dit probleem op te lossen.

bigone schreef:
Ts, hoe oud is je vriend en ben jij zijn eerste relatie?? Het klinkt alsof hij heel onzeker of de andere kant, heel jaloers zou kunnen zijn. Uitmaken is inderdaad nergens voor nodig maar hij bespeeld je wel ontzettend op een psychologische manier en dat is altijd reden om zeer kritisch te kijken naar een relatie.
Laat hij me in mijn waarde, kan ik 100% mijzelf zijn, zowel met als zonder hem in de buurt. Word hij claimend wanneer ik aandacht aan iets of iemand anders geef??? Twee keer nee en één keer ja antwoorden betekend een heel goed en duidelijk gesprek hebben want dat is fout. In een relatie ben je er voor elkaar, altijd maar wel zonder druk en zonder dat je het gevoel krijgt dat de ander zich te kort gedaan voelt. En geef je elkaar de vrijheid, kwaliteit van een relatie hangt niet af van de hoeveelheid uren die men bij elkaar is. Ik kan me maar zo voorstellen dat jullie relatie snel over is als jullie in dit stadium wel continue op elkaars lip zouden zitten terwijl je normaal gesproken niets liever doet dan veel bij elkaar zijn wanneer je een echt goede relatie hebt.

Mijn vriend en ik zijn beide 17 jaar en ik ben zijn tweede vriendin. Zijn eerste vriendin had 'opeens' geen gevoelens meer voor hem en er zit dus zeker een hoop onzekerheid aan zijn kant. Hij heeft ook altijd al het gevoel gehad dat hij niet goed genoeg is, zeker niet voor zijn vader. Hij geeft ook toe dat hij jaloers is en bang is om mij kwijt te raken. Ik doe er alles aan om hem duidelijk te maken dat die angst nergens voor nodig is en ik ben absoluut geen flirt, maar ik vind wel dat ik niet geïsoleerd hoef te gaan leven en ook best mannelijke vrienden kan/mag hebben.

Ik kan echt 100% mezelf bij hem zijn en ook als hij er niet is, dat is echt het probleem niet. Waar ons 'probleem' misschien zit is dat ik heel realistisch ben en ook in zie dat ik op dit moment simpelweg niet dagelijks bij/met hem kan zijn. Om die reden wring ik me dan ook niet in allerlei bochten om dit toch te proberen, maar geniet ik van de tijd die we wel samenzijn. Hij probeert echter wel elke vrije minuut bij/met mij te zijn en is altijd teleurgesteld als het een dag niet kan. Ik sta daar gewoon anders in. Natuurlijk ben ik graag bij hem, maar dit kan simpelweg niet 24/7 en ik vind dat we er het beste van moeten maken en moeten genieten van de momenten die we samen hebben. Bij hem moet die knop misschien nog om gaan.

We hebben een sterke relatie en een enorm goede band en zijn vorige week wel 24/7 samen geweest en dat gaat ook echt goed, maar ik ben gewoon iemand die optimistisch is en overal het beste van wil maken. Mijn glas is nooit halfleeg, maar altijd halfvol. Ik ben er niet zo bang voor dat onze relatie over gaat omdat ik denk dat we er echt wel samen uit gaan komen, maar dan moet er wel het een en ander veranderen.

Vanavond heb ik er nog even met hem over gesproken, helaas wel via WhatsApp, maar hij lijkt het nog steeds te begrijpen en in te zien dat ik echt meer tijd voor mezelf nodig heb en dit niet betekent dat ik niet graag bij hem ben. Morgenmiddag hebben we afgesproken dus dan kunnen we het er ook mooi nog even over hebben.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:39

Joolien schreef:
Bij mij deed ik altijd ja zeggen, omdat ik bang was dat mensen boos zouden worden en ik ze zou verliezen. Vooral het boos worden, aangezien mijn vader altijd boos was en schreeuwde. Dus als ik dan maar ja zei, dan konden ze niet boos worden. En ik heb daarnaast hechtingsproblemen, waardoor ik bang ben om mensen kwijt te raken als ik een keer nee zei. De eerste keer dat ik ruzie had met een vriendin, dacht ik dat onze vriendschap over was. Het was voor mij zo wennen dat je ook gewoon af en toe ruzie kan hebben zonder iemand kwijt te raken.

Bij mij is het niet de angst voor boosheid, maar de angst dat ik mensen teleurstel. Ik vind het vreselijk om mensen teleur te stellen omdat ik daardoor het idee krijg dat ik mensen tekort doe, terwijl dat soms niet eens het geval is. Daarnaast kan ik me soms ook te goed in de situatie van anderen verplaatsen waardoor ik een soort medelijden opwek en dus toch maar dingen ga doen waar ik helemaal geen tijd voor heb.