Gescheurde enkelbanden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Gescheurde enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:57

Die huisarts heeft toch geen röntgen ogen. Die zou ik gewoon overslaan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:00

janderegelaa schreef:

Is een optie maar officieel moet je eerst langs de huisarts bij zulke dingen en mag je niet meteen naar de spoedeisende hulp.
Als ze flauw doen kunnen ze hier een rekening voor sturen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:16

genja schreef:
janderegelaa schreef:

Is een optie maar officieel moet je eerst langs de huisarts bij zulke dingen en mag je niet meteen naar de spoedeisende hulp.
Als ze flauw doen kunnen ze hier een rekening voor sturen.

Nee dat is niet waar. Alleen valt spoedeisende hulp bij de SEH onder de eigen bijdrage en bij de huisartsenpost niet. Maar als je dan alsnog die foto moet maken heb je nog steeds de eigen bijdrage. En je bent 2 keer zoveel tijd kwijt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:26

Meid, wie heeft die enkel zo getaped? Dit ziet er zó niet goed uit!

Mijn vriend heeft hetzelfde gehad en die heeft bijna 2 weken met een drukverband en krukken gelooen. Daarna kreeg hij een brace om de hele (!) enkel heem en nu voetbalt hij met tape, maar wel de hele enkel! Heeft in totaal 3 maand geduurt voordat hij weer ging hardlopen.

Als je voet er nog zo dik en blauw uitziet, niet tapen. Drukverband (laten) aanleggen en rust nemen. Als ze echt gescheurd zijn moet je die rust echt nemen.. En die tape die er nu om zit sowieso verwijderen, dit kan niet goed zijn..
Zoek zelf maar eens op google naar enkel tapen, dan zie je hoe t ook anders kan.
Edit:
Zal een foto van mn vriend zn voet zoeken en je die sturen. Die was een stuk minder blauw en dik, en werd pas een paar dagen daarna getaped. Hij had geluk dat ik verpleegkunde studeerde en dus verband opnieuw mocht aanleggen.
Hij heeft ook geluidstrilling therapie gehad om weer te herstellen. Wil je meer weten stuur je maar een pb terug :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:38

Iris82 schreef:
Als het nog zo gezwollen is kun je toch nog niet rondom tapen?

Volgens mij hebben ze dat bij mij na een dag of 2 al gedaan. Het is al even geleden dus ik kan het me niet meer zo goed herinneren.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:56

Ze kunnen het best tapen als het zo dik is, maar als de zwelling dab weer afneemt zit de tape slap om de enkel, dus heeft niet zoveel zin.

Maar deze manier van tapen is sowieso waardeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:21

janderegelaa schreef:

lol, ik ben 1x naar de SEH geweest omdat ik toch al zeker wist dat ik in het ziekenhuis moest worden opgenomen (ik was net een dag 'vrij' ) en toen waren ze me een partij pissig. No way dat ik ooit nog zonder dorverwijzing op de SEH kom.

Verder bedankt voor het meedenken. Ik weet ook niet waarom het zo getapet is, maar ze was (bij toeval) ook oedeemtherapeut en dat rastertje is gemaakt om het vocht te laten afnemen. Wellicht dat ze hiervoor ook gekozen heeft vanuit die visie? Het is zover ik weet wel echt een gerenomeerde fysio praktijk (aangeraden door mijn HA ook) dus ik geloof echt echt niet dat ze maar wat aanklooien, er zal vast een reden voor geweest zijn.

Ik moest het tape tot maandag laten zitten maar heb het eraf gehaald want trok het echt niet meer. Kan nu, itt met tape weer gewoon normaal lopen. Niet dat dat de bedoeling is, maar een tape dat constant irriteert met verergering tot pijnklachten kan ook nooit horen, toch?

Goed, we wachten maar af tot Maandag... 't is nu redelijk stabiel qua zwelling en pijnklachten, dus gewoon met pootje omhoog en rust houden tot die tijd :) .

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:27

Ja en koelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:21

Ja dat vergeet ik telkens.... Maar is ook nog wel belangrijk. Ik had trouwens vooral foto's erbij gezet voor een beetje mededogen en geen uitgebreide medische evaluatie. Maar ach; als we toch bezig zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot dusver hoe het er zonder tape uitziet :+ overigens heb ik snel blauwe plekken, dus dat kan er wel mee te maken hebben is mij gezegd..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:29

Ikzelf zou het idee hebben dat de tape niet goed aangebracht is. Of de tap drukt nu juist op de pijn i.P.v de pijnlijke plek te steunen/ontzien. Of er zit dus daar juist iets fout. Lastig , misschien second opinion aanvragen. Of in t weekend naar de eerste hulp gaan.

Edit: je hebt de tape al verwijderd zie ik. Staar je alsjeblieft niet blind op doorverwijzingen en erkenningen, ieder mens maakt wel eens een fout en door niet aan de bel te trekken kun jij met de eventuele gevolgen blijven zitten.

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:56

Het ziet er inderdaad niet uit als gescheurde enkelbanden... Ik heb meerdere gescheurd gehad maar had alleen de voet onwijs blauw. Trok niet naar boven zoals bij jou.. Misschien toch maandag weer naar de huisarts?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:04

Bij mij was inderdaad ook alleen de voet rondom knalblauw, paars en alle kleuren van de regenbogen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:17

Hier ook meerdere keren enkelbanden gescheurd met sporten (springen en op voeten van andere mensen landen)(ook nog voor elkaar gekregen om nog een tijdje door te sporten met gescheurde banden :+), maar dit ziet er inderdaad niet echt uit als (alleen) gescheurde enkelbanden :oo
Wordt altijd voornamelijk blauw rondom zijkant hak/enkel, maar heb nog nooit iemand gezien waarbij de hele kuit blauw wordt :wow:

Lijkt me niet helemaal de bedoeling dit :n snel terug naar een arts!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:09

Hoe is het nu TS? Nog naar de HA geweest?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:24

Ik heb 5 jaar geleden in 2 maanden tijd 2x mijn enkelbanden gescheurd aan de zelfde voet.
Gewoon doodleuk paard uitstappen, paard schrok ergens van, wat ik niet in de gaten had en voor ik het wist lag ik er naast.

Eerste keer is het ingetaped door de HA.
2e keer is het ingegipst bij de HAP.

Wel hebbem ze mij gewaarschuwd als ik ze weer scheur dat er dan pinnen in moeten.
Dit jaar dezelfde enkel verstuikt op het werk, gelukkig was mijn enkelband alleen maar verrekt.

De pijn kan je lang aan houden kan ik je vertellen.

Beterschap ermee TS!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:37

Afgelopen zomer is een vriendin van een paard gelanceerd, verkeerd terecht gekomen en ook buitenste enkelbanden in/afgescheurd. Ambulance/SHE en daar rondom op de foto , pijnstilling via een infuus en daarna een stevig drukverband gekregen en verplicht een week met pootje omhoog. Na een week op controle en een nieuw drukverband met kleine oefeningen en belasten pas na vier weken, en dan nog heel licht. Dus zes weken drukverband, daarna een medische brace en oefeningen thuis en na drie maanden was het redelijk over. Dat tapen bij jou heeft geen zin maar een stevig drukverband en daarna rust geven was beter geweest. En krukken erbij dus niet de tenen aan de grond. Gezien de blauwe plekken is eer bij jou nog wel meer stuk.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:40

ik snap het verhaal van het gebroken been niet, alleen omdat het zo dik was?
bij een zwelling zoals jij had kan een arts gewoon niet voelen hoe en wat, alleen de fysio die je in het begin heeft geholpen kon nog wat voelen.

Het lijkt erop dat er buiten de pezen ook een behoorlijke spanning op de spieren is gekomen.
Ik vermoed dat buiten de pezen er ook een spierscheuring zit, dat komt met de pijnklachten ook meer overeen. De spier verkrampt om de wond te dichten en dat is een andere pijn.
De blauwe plek onder aan de voet/enkel is typerend voor schade aan de enkelbanden.

Hoop dat je baat hebt bij de fysio, spierscheuring is de eerste maand merkbaar aan snel kramp en weinig belastbaar, daarna verbeterd dat tot na 8 weken je gewoon kan bewegen. Als het een grote spiercheuring is kan de spier eerder vermoeid blijven en er bv een kuil in achterblijven.

wens je beterschap

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:01

Pff jeetje wat ziet dat eruit! Ik hoop dat het snel een beetje opknapt TS

Zelf heb ik vorige week zaterdag (de 19e) bij een van van paardlief m'n enkel gekneusd. Hier was het echt een giga ei op/boven mijn enkel. Ondertussen begint het nu een beetje af te nemen in zwellen en lopen gaat beter op het stukje afrollen na. Morgen naar ha voor controle van m'n banden.

Echter is bij mij ook mijn hele voet blauw. Niet zo blauw als de jouwe, ik heb bij m'n tenen een plek zitten (middelste drie tenen zijn ook blauw), aan de binnenkant van mijn voet rondom mijn enkel een soort hoek en aan de buitenkant rondom mijn nog steeds dikke enkel, maar ook helemaal naar boven toe. Tot zeker wel 10 / 15 cm boven m'n enkel. Maar moet ook zeggen, mijn ei zit meer boven mijn enkel dan er echt op..

Wat bij mij hielp tegen de zwellen is inderdaad veel rust en pootje omhoog. Ook 's nachts met kussen onder mijn matras, zodat mijn voet hoger ligt. Slaapt echt niet ideaal en ik was in het begin zo eigenwijs het weer weg te halen omdat het niet lekker lag, maar mijn voet is stukken dunner geworden sinds ik het wel doe..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:42

Zo, dat is een mooie regenboog op je enkel!
Beterschap TS!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:58

Ik heb 2 jaar geleden ook enkelband gescheurd. Eerste week moest ik drukverband en erna voor 5 weken gips. Gips heeft er maar 5 dagen om gezeten want dag 6 was mijn bruiloft :') . Toen hebben ze mijn voet getaped. Na mijn huwelijksreis weer naar ziekenhuis toen zag mijn been hetzelfde eruit dan die van jou. Ik ben blijkbaar allergisch voor het tape. Heb een wondje gekregen en had uiteindelijk wondroos. Daarna is er nooit meer wat omgegaan, enkel blijft wel een zwak punt.