Lijnen, lijnen en... kerst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:43

Dat is helemaal niet schokkend, en ook niks nieuws, het is algemeen bekend en in januari staan er weer huilie-huilie columns van al diegenen die zich weer een ongeluk hebben gefeest en gegeten: als je weet wat mensen in de kerstdagen zoal naar binnen werken, schokkend is de hoeveelheid calorieen die daar in zitten, daar heeft men doorgaans geen idee van, terwijl je met de juiste keuzes gewoon mee kan doen, zonder met een zuur gezicht op een schijfje komkommer te hoeven knabbelen (bij wijze).
Wat je naar binnen werkt doe je toch echt zélf.
Het is een kwestie van even goed nadenken, bovendien is de ene de ander niet, het scheelt of je een klein propje bent van 1.54 of dat je de 1.75 benadert .En hoe veel je beweegt.

Ik in elk geval doe er niet aan mee aan die verplichte figuren en vreetfestijnen.
Word ik ergens uitgenodigd kijk ik gewoon goed wat er beschikbaar is (enige kennis over voedingsmiddelen helpt daarbij) en neem ofwel van alles een hapje, of ik laad een bord vol met low calorie salade, vis etc. Ik ga niet banketstaaf zitten zeuren dat ik "om de lijn" moet denken, want niemand wil dat horen met die dagen, dat snap ik nou ook nog wel. Daar zou ik ook meteen het commentaar op krijgen "ja maar jij bent al zo dun, jij hoeft nergens op te letten" (jawel hoor, dat ben ik omdat ik het hele jaar door me nergens aan te buiten ga).
Mensen moeten vooral doen wat ze niet kunnen laten, maar ik vind het prima met 1.74 en max. 60 kg, en kom ik er 2 aan tijdens het einde van het jaar, is het me ook best, maar die wil ik er daarna toch wel weer af graag.
Het is overigens ook bekend dat als men meer dan 5 kg weegt dan men wil, of dat is aangekomen, dat het veel moeilijker is die 5 kilootjes weer kwijt te raken dan als het gaat om 2-3 kg.
Overigens komt ieder méns of je nu wil of niet (dwz als je niet oplet) gedurende 1 jaar gemiddeld ongemerkt 1 kilo aan.
Dat is in 10 jaar dus 10 kg.
Het is dus zinnig om je te beraden of het gevreet dat allemaal waard is. Zoja... go for it.
Ik wens iedereen Fijne Feestdagen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-12-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:00

Terpentijn, dus dat +:)+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:03

Iedereen zijn eigen keuze maar ik ben te gast en ga niet lopen zeuren om aparte menu's of mensen voor de kat zijn viool de hele dag in de keuken laten staan omdat ik zo nodig moet lijnen. Ik eet gewoon mee met wat er is en mocht er straks teveel spek aan zitten dan kan dat er in de beslotenheid van mijn eigen keuken wel weer af, waar ik het zelf voor het zeggen heb.

terpentijn

Re: Lijnen, lijnen en... kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:09

Ik bedoel: je kunt toch ook gewoon gezellig zijn zónder dat je ALLES wat voor je giechel wordt neergezet tot de laatste kruimel moet opvreten?
Het helpt meestal ook wel als je met iemand heel leuk aan de praat raakt, dan valt het niet zo op dat je niet de hele tijd zit IN THE DIGGEN in het eten voor je giechel.
Je kunt eens naar de plee, je neemt een glas er hand, je hoeft echt niet ongezellig te zijn.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:19

Meid, probeer er alsjeblieft van te genieten! Wat ik lees klinkt nogal obsessief en het kan makkelijk uit de hand lopen, dat wens ik niemand toe!
Tijdens de kerst eet je gewoon wat meer, en tuurlijk, je zal wat bijkomen, maar daarna eet je ook gewoon weer normaal en gaat het er weer af.
Je hoeft je niet helemaal vol te proppen, maar ga jezelf nu ook niet alles verbieden waar je zinn in hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:48

Dat hangt van de gelegenheid af Terpentijn.
Een diner in buffetvorm biedt meer vrijheid dan een diner met vast menu en bij een grootschalig banket valt het minder op wat je eet dan bij een intiem diner voor vier.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:11

Daar ben ik het niet mee eens tenzij de hoeveelheden op je bord al vast staan, dan is het minder beleefd om niet alle eten op te eten maar zelfs dan eet ik niet alles op wanneer ik genoeg heb gehad.

Ik eet nu ook minder dan de meeste mensen in mijn buurt en daar krijg ik ook soms een opgetrokken wenkbrauw bij maar dat maakt mij niet uit. Zolang ik maar tevreden ben over de hoeveelheid wat ik eet is er wat mij betreft niks aan de hand.
Ik ben er zelf helemaal klaar mee om alles wat binnen handbereik ligt op te 'moeten' eten omdat dit 'verplicht' lijkt te zijn om wat voor reden dan ook (gezelligheid, etiquette, anders blijft het over enz).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:23

Zoals ik zei: Dat is ieder voor zich.

Ik heb dit jaar voor 120 euro een voorgerecht staan maken voor onze American Christmasparty en heb daar twee dagen werk aan gehad, ondanks drukke opdrachten (werk) en moeten studeren (examens). Ik zou echt not amused zijn als mensen dat vervolgens aan de kant schuiven. Noblesse oblige, ik zeg er uiteraard niks van! want dat is niet de gelegenheid om stennis te maken, maar volgende gelegenheid kook ik dan ook echt niet meer voor diegenen.

Omgekeerd vraagt de etiquette imo ook om de kookkunsten en inspanningen van de gastheer of gastvrouw niet te beledigen dus ik eet ook mee, of ik moet het wel echt zo vreselijk vinden.

Dat is verder iedereen voor zich, ik zeg alleen hoe het voor mij (ons) is.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:25

Maar ik zou ook zeker wel mee eten ongeacht of ik het lekker zou vinden. Alleen zijn sommige mensen (vooral tegenwoordig) erg snel geneigd om per persoon erg grote porties klaar te maken en daar zou ik dan niet blij mee zijn omdat ik diegene ben die het dan ook volgens de etiquette op moet eten terwijl ik dan al vol zit.
Ook dit wisselt uiteraard per persoon, waar de een minder eet, eet de ander juist weer meer maar dat kun je opvangen door de personen zelf te laten kiezen hoe groot ze hun portie willen hebben.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:31

Ohh TS.. Ik weet dat het moeilijk is, maar je zegt dat je bijna 30 kilo af bent gevallen en nog nooit zo licht bent geweest. Dan mag je best wel even genieten hoor! Het is maar 1x per jaar Kerstmis, en iedereen eet dan gewoon veel. Je hoeft je echt niet druk te maken, want na de kerst heb je nog 365 dagen om in de sportschoenen te springen en te letten op wat je eet. Van 1x een goed kerstdiner word je zeker niet dik, en zeker na al die inspanningen die je al geleverd hebt mag het best!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:39

C_arola schreef:
Maar ik zou ook zeker wel mee eten ongeacht of ik het lekker zou vinden. Alleen zijn sommige mensen (vooral tegenwoordig) erg snel geneigd om per persoon erg grote porties klaar te maken en daar zou ik dan niet blij mee zijn omdat ik diegene ben die het dan ook volgens de etiquette op moet eten terwijl ik dan al vol zit.
Ook dit wisselt uiteraard per persoon, waar de een minder eet, eet de ander juist weer meer maar dat kun je opvangen door de personen zelf te laten kiezen hoe groot ze hun portie willen hebben.

Begrijpelijk.
Ik doel ook meer op de mensen die meekomen naar een zevengangendiner en daar vervolgens een lepel soep eten en een half bordje sla waar ze vis, vlees, croutons, avocado etc. uitvissen en met hun servet de dressing van de sla vegen. Beetje overdreven gesteld nu, maar je kent het principe.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:45

Ik begrijp het inderdaad, persoonlijk vind ik dit ook echt niet kunnen tenzij je van te voren aan geeft dat je bijna niks eet zodat de mensen die koken hier rekening mee kunnen houden en minder voor diegene klaar maken of niks voor diegene klaar maakt.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:10

Haha wat ingewikkeld met die calorieen. :) daar kijk ik niet naar. Kijk puur naar suikers en vetten en zorg dat eiwitten colidraten enz in balans zijn en mijn hoeveelheden niet te groot. Dus dat calorieverhaal snap ik sowieso niet :)

Ik ben vanmorgen opgestaan met een broodje 20+ kaas. Vervolgens het paard wezen rijden. Smiddags 1 kop groentesoep (zonder vetten e.d. zelf gemaakt! ) met 2 crackers gehad en vanavond dan iets meer.

- klein stukje gebak en vervolgens kleine hapjes:

-tomaatjes met kaas gevuld 2 stuks (cherrytomaatjes)
- mini lasagne zonder vet met kpgehakt en groente. Bovenlaag was dum bedekt met 20+ kaas voor het idee (zon twee haps portie hoor)
- filo deeg met een beetje feta en spinazi (ook twee haps formaat)
- zelfgemaakte kipragout (zondee vet gemaakt van eigen kip: magere kip!! ) in zon klein vormpje ( een hap formaat hihu)
- wat groente salades overal 2 koffielepeltjes van (dus ×4) hier zat wel wat room in. Had een kennis gemaakt.
- stukje puntpaprika met daarop een klein beetje aardappelgratin (zonder vet gemaakt een of ander speciaal recept) ook geen grote portie.

-verder 1 chocolaatje gehad, 1 glas wijn en enkele glazen spa rood. :)

Dusja heb wel meer gegeten dan normaal... maar alles zo veel mogelijk zonder vet bereid en het waren kleine porties. Echter voel ik me een oliebol zo vol. Maar dat komt doordat ik de laatste tijd sowieso niet veel trek heb of op krijg.

Morgen vroeg weer paard rijden en als t weer meezit en ik zin heb hhihi ook nog joggen. Morgen avond waarschijnlijk rijst eten. Heb ik niet graag dus dan eet ik sws niet veel. Dus na vandaag is het al weer voorbij :)

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 02:25

Als ik eerlijk mag zijn vind ik dit echt obsessief, nergens vet in, 20+ kaas etc.
Normale kaas is prima en gezond in normale porties, echt alsjeblieft geniet ook van wat je eet. Ga niet compenseren en dingen verbannen/vermijden. Eet gewoon alles is normale porties.
Zoals je post nu ook klinkt in mijn oren, is morgen compenseren weinig eten en veel sporten.

Pas alsjeblieft op voordat dit je hele dag in beslag neemt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:06

Tussen kerst en nieuwjaar word je niet dik, tussen nieuwjaar en kerst wel ;)
Maak je niet druk. Van een weekje lekker eten waar je zin in hebt word je echt niet ineens een dikke kalf hoor. En na nieuwjaar het normale leven weer oppakken en je bent die paar kilo zo weer kwijt!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:14

Anouk1605 schreef:
Haha wat ingewikkeld met die calorieen. :) daar kijk ik niet naar. Kijk puur naar suikers en vetten en zorg dat eiwitten colidraten enz in balans zijn en mijn hoeveelheden niet te groot. Dus dat calorieverhaal snap ik sowieso niet :)

Dat kun je ook bijhouden in een app, is echt niet ingewikkeld ;) (bijv die van het voedingscentrum of myfitnesspal)
Eerst je BMR uitrekenen + dan weet je wat je zou mogen eten op een dag bij jouw beweging http://www.caloriecalculator.nl/afvalle ... ebehoefte/

Ik vind het ook lastig met Kerst, wil niet alles verpesten ;) dus neem wat meer groente en probeer wat minder (dan andere jaren) calorierijke dingen te eten ;)
Maar een paar lekkere dingen is niet erg, het is maar 1x kerst :D

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:48

Miiej schreef:
Als ik eerlijk mag zijn vind ik dit echt obsessief, nergens vet in, 20+ kaas etc.
Normale kaas is prima en gezond in normale porties, echt alsjeblieft geniet ook van wat je eet. Ga niet compenseren en dingen verbannen/vermijden. Eet gewoon alles is normale porties.
Zoals je post nu ook klinkt in mijn oren, is morgen compenseren weinig eten en veel sporten.

Pas alsjeblieft op voordat dit je hele dag in beslag

Sorry maar ik heb jaren het zelfde gedacht... helaas werkte het niet voor mij. Het zelfde als 6x per dag kleine beetjes ook niet. Ik at voor ik begon met lijnen heel normaal. Ik hat absoluut niet gekker dan andere mensen... ookal meent iedereen van wel. Mijn vrienden en familie weten het tegendeel. Ik dronk destijds ook alleen water en met uitgaan dan iets van fris ofzo. Ik snoepte toen ook alleen wanneer ik met vrienden samen zat. Echter at ik wel gewoon yoghurt, gewone kaas, alle soorten beleg enz. Dus het hele normale eten met gewone producten waar suikers en vetten in zitten. Ik was nooit iemand van 2/3 borden eten. En toch woog ik veel te veel. Mijn vader heeft het zelfde probleem en die is bij een dietist terecht gekomen door ze HA. Deze gaf hem een boek waarin stond hoe we het moesten aanpakken en hij begeleidt pap nog steeds. Vorig jaar 3 weken voor de kerst heeft mam dmv het hoek uitgerekend wat ik per dag per maaltijd mag hebben zodat alles in balans is. Ik krijg dus alle voedingsstoffen binnen. Sindsdien ging het afvallen snel. Ik voel me beter en gezonder. Echter soms wou ik gewoon dat ik nuet altijd hoefde pp te letten... dat ik ook zorgeloos kan eten wat ik wil. Maargoed dat zijn keuzes. Helaas is dit dieet geen dieet dat je even doet maar een manier van leven. In t begin was ik enorm streng voor mezelf maar dit wordt nu met de tijd steeds milder. Ik moet stabiel blijven staan. Niet afvallen en niet bijkomen.

Jouw oordeel over normale porties met normaal eten.. ik hoop van harte dat ik het mis heb maar komt op mij over alsof je verwacht dat ik een jaar geleden me nog elke dag volpropte met chips cola friet in porties die voor 3 personen ofzo bedoeld zijn. Ik hoop echt dat ik er naast zit.. want dat is een vd voooroordelen waar ik een groot deel van mn leven mee kampte en dat doet heel veel pijn. En dat is ook de rede waarom ik lijn. Het is heus niet zo dat ik 70 kg woog, 180 lang was en dan obsessief lijn. Nee... wil je het weten? Ik ben 169cm en ik woog 86,9/87 kg. Reken maar uit hoe veel ik te zwaar was. Ik ben zo ontzettend blij dat ik nu een normaal gewicht heb. Het kost moeite maar is me goud waard. Het is dus niet obsessief maar een vorm van leven. Die misschien niet in ieders straatje past. Maar ik ok hoop voor je dat je niet overal uitgelachen worden, dat je niet gedreigd word om van de trap geduwd te worden p de middelbare want 'die stuitert zo lekker met dat vet'. snap je?

Weet je dat sinds ik afgevallen ben ik voor mensen besta? Dat ik er ineens wel toe doe? Dat men uberhaupt opmerkt wanneer ik er ben (is echt zo... situatie van op mn werk).

Ik heb kerst overleefd en heb niet het idee dat ik veel bijgekomen ben. Dit betekend dat ik me er volgend jaar ook niet zo druk om zal maken. Dit was de eerste kerst en ik was gewoon bang voor een terugval. Mensen die het obsessief vinden het mag. Maar ik ben en blijf mezelf. En ik heb de regel dat ik in het weekend bijv wel mag snoepen en dat doeik ook netjes al een jaar. Want alsik met vrienden en vriendinnen iets doe wil k er niet bij zitten kijken. En daarbij sinds ik lijn lijk ik wel om de weekte gaan uiteten. Wat een hell Hi Hi :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:58

Voor TS gewoon het advies om na de kerstdagen eens met iemand te gaan praten. Begin eens bij je huisarts. Je hebt jezelf al redelijk door maar misschien kan iemand je helpen wat meer rust in je hoofd te krijgen zodat je er niet constant mee bezig bent.

Ben je wel eerlijk naar anderen of ben je ook aan het liegen/smoezen verzinnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:06

Sorry TS maar ik vind je gedachten obsessief en eng. Het lijkt net alsof je geobsedeerd bent door je gewicht. Ik zou voor je onzekerheid (want stel je komt weer aan) professionele hulp gaan zoeken.
Ik zou gewoon vooral met deze dagen schijt hebben aan je lijnpatroon en lekker gezellig mee eten.
En dan volgend jaar gewoon met frisse moed beginnen met lijnen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:19

Ik snap je helemaal! Ik ben net 10 weken geleden bevallen en aan het lijnen om weer in model te komen. Gelukkig ben ik alweer bijna op mijn oude gewicht (was ook niet zoveel aangekomen), maar de kerstdagen zijn dus niet echt praktisch. Niet dat wij buitensporig eten, kerst is voor ons geen vreetfestijn, maar je probeert er wel wat van te maken, waardoor er toch wat calorierijkere zaken op tafel komen...en vanavond gaan we uit eten.
Ik los dit op door deze dagen toch te gaan sporten, smiddags flink te compenseren en savonds gewoon lekker te genieten. Vanaf zondag is alles weer normaal en hebben we alleen nog oudjaar, waarbij ik de oliebollen echt niet kan laten staan...ik ga er vanuit dat ik op deze manier in ieder geval niet aan kom ;)

Zorg dat je een goed plan hebt en compenseer. En laat het dan los, want iets extra's eten en er dan ook niet van kunnen genieten is gewoon zonde :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:38

Siesjuh schreef:
Ik snap je helemaal! Ik ben net 10 weken geleden bevallen en aan het lijnen om weer in model te komen. Gelukkig ben ik alweer bijna op mijn oude gewicht (was ook niet zoveel aangekomen), maar de kerstdagen zijn dus niet echt praktisch. Niet dat wij buitensporig eten, kerst is voor ons geen vreetfestijn, maar je probeert er wel wat van te maken, waardoor er toch wat calorierijkere zaken op tafel komen...en vanavond gaan we uit eten.
Ik los dit op door deze dagen toch te gaan sporten, smiddags flink te compenseren en savonds gewoon lekker te genieten. Vanaf zondag is alles weer normaal en hebben we alleen nog oudjaar, waarbij ik de oliebollen echt niet kan laten staan...ik ga er vanuit dat ik op deze manier in ieder geval niet aan kom ;)

Zorg dat je een goed plan hebt en compenseer. En laat het dan los, want iets extra's eten en er dan ook niet van kunnen genieten is gewoon zonde :)

Jep het is gewoon niet praktisch :) haha. Ik zie nu dat het niet zon ramp is inderdaad dus ach. :) vandaag nog genieten dan (net had mam uitgebreid ontbijt gemaakt nomnom). Morgen weer volgens plan :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:39

Eet gewoon mee maar matig je porties van alles wat :) Op zulke dagen wil je al die lekkere dingen toch even proeven? Sommigen staan er uren voor in de keuken. Ga zondag een lekker lang stuk fietsen of lopen en je bent alweer een deel kwijt.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:46

herkenbaar
maar je kan maar 0.2 per dag aankomen dus het komt wel goed

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:02

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het snel uit de hand loopt, en wat ik lees lijkt heel erg op wat ik minder dan een jaar geleden ook dacht.
Uiteindelijk is het bij mij uit de hand gelopen. En nogmaals, dat wens ik niemand toe. Ik wil hiermee alleen maar mijn bezorgdheid uiten, want de dingen die je schrijft zijn zo herkenbaar, en dat je het gewichtsverlies linkt aan 'gezien worden' :\ Meid, jij wordt gezien om wie je bent, gewicht of uiterlijk verandert daar niks aan. Het komt nu misschien meer tot uiting omdat je waarschijnlijk beter in je vel zit. Maar geloof me, als deze gedachten aanhouden en je zo doorgaat, dan is er de kans dat je opeens weer steeds minder goed in je vel gaat zitten, en dan wordt je ook niet gezien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:17

Natsuki schreef:
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het snel uit de hand loopt, en wat ik lees lijkt heel erg op wat ik minder dan een jaar geleden ook dacht.
Uiteindelijk is het bij mij uit de hand gelopen. En nogmaals, dat wens ik niemand toe. Ik wil hiermee alleen maar mijn bezorgdheid uiten, want de dingen die je schrijft zijn zo herkenbaar, en dat je het gewichtsverlies linkt aan 'gezien worden' :\ Meid, jij wordt gezien om wie je bent, gewicht of uiterlijk verandert daar niks aan. Het komt nu misschien meer tot uiting omdat je waarschijnlijk beter in je vel zit. Maar geloof me, als deze gedachten aanhouden en je zo doorgaat, dan is er de kans dat je opeens weer steeds minder goed in je vel gaat zitten, en dan wordt je ook niet gezien.

Ben ik geheel met je eens. Het gaat erom hoe je er van binnen uit ziet en niet van buiten. Zijn ze het niet eens met hoe je eruit ziet, dan mogen ze toch lekker een andere kant uitkijken?