Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:17

Percy schreef:
Mensen uit Iran en nog wat van die landen kom ik heel veel in de springsport tegen. Of iemand moslim is kan ik aan de buitenkant niet zien.

De springsport is erg in opkomst bij de arabieren. Al Shabatly is een van de voorbeelden. Maar zij zijn van erg rijke komaf.

Onder het gewone volk zie je ze niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:19

Kesje schreef:
in Azië eerlijk gezegd geen idee, maar ook daar zijn paarden gebruikt als vervoer, maar gebruiken ze over het algemeen meer runderen als last- en trekdieren.

Maar de mongolen staan er toch om bekend. Een nomadenvolk dat zich te paard voortbeweegt en hun kudde voortdrijft met paarden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:19

Boompje1985 schreef:
Ik heb toch regelmatig kindjes les geven waarvan de ouders amper een woord Nederlands spraken, misschien is dat in grotere steden toch anders dan op "het platte land" ? Wel vond ik het een uitdaging om mezelf duidelijk te maken tegenover de ouders en op tijd zijn was ook altijd een ding...

natuurlijk zijn die er,
net als dat er mensen zijn die van een uitkering kunnen leven en ook manegelessen kunnen betalen..

het percentage ruiters wordt echter wel kleiner naar mate het inkomen kleiner is, of het gezin groter.
Alleen aan 'Nederlanders' kunnen we niet zien hoe weinig met een laag te besteden budget per persoon uiteindelijk paardrijden.

Alleenstaande volwassenen met een laag inkomen, rijden al iets vaker dan gezinnen met een laag inkomen (immers minder te besteden per persoon).. Maarrrr.. er is ook nog een cultuurverschil tussen West Europa en de rest van de wereld.. Wij vinden het in Nederland normaal dat de regering voor onze ouderen zorgt, is er weinig geld, dan vinden we dat een schande..

In een groot deel van de wereld echter is het heel normaal dat je je ouders/grootouders helpt.. Veel kinderen van allochtone ouders, die zelf al iets beter ervoor staan dan hun ouders, helpen hun ouders als ze kunnen, omdat dat zo 'hoort'. hierdoor blijft er dus opnieuw minder over voor hen persoonlijk..

al die kleine details tikken aan in waarom je minder allochtone mensen ziet paardrijden in deze tijd..
Dat zal in de loop der tijd gaan veranderen, als ze vernederlandsen..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:20

Volgens mij mogen moslims (vrouwen) niet paardrijden. Daar heb ik wel eens iets over gelezen maar hoe of wat precies weet ik niet meer.

Verder is het in veel landen een elitesport dus niet zomaar voor iedereen toegankelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:21

elenaMM77 schreef:
Boompje1985 schreef:
Ik heb toch regelmatig kindjes les geven waarvan de ouders amper een woord Nederlands spraken, misschien is dat in grotere steden toch anders dan op "het platte land" ? Wel vond ik het een uitdaging om mezelf duidelijk te maken tegenover de ouders en op tijd zijn was ook altijd een ding...

natuurlijk zijn die er,
net als dat er mensen zijn die van een uitkering kunnen leven en ook manegelessen kunnen betalen..

het percentage ruiters wordt echter wel kleiner naar mate het inkomen kleiner is, of het gezin groter.
Alleen aan 'Nederlanders' kunnen we niet zien hoe weinig met een laag te besteden budget per persoon uiteindelijk paardrijden.

Alleenstaande volwassenen met een laag inkomen, rijden al iets vaker dan gezinnen met een laag inkomen (immers minder te besteden per persoon).. Maarrrr.. er is ook nog een cultuurverschil tussen West Europa en de rest van de wereld.. Wij vinden het in Nederland normaal dat de regering voor onze ouderen zorgt, is er weinig geld, dan vinden we dat een schande..

In een groot deel van de wereld echter is het heel normaal dat je je ouders/grootouders helpt.. Veel kinderen van allochtone ouders, die zelf al iets beter ervoor staan dan hun ouders, helpen hun ouders als ze kunnen, omdat dat zo 'hoort'. hierdoor blijft er dus opnieuw minder over voor hen persoonlijk..

al die kleine details tikken aan in waarom je minder allochtone mensen ziet paardrijden in deze tijd..
Dat zal in de loop der tijd gaan veranderen, als ze vernederlandsen..

De regering zorgt voor de ouderen???Die hebben 70% van hun inkomen weg kunnen brengen 40 jaar lang...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:24

Snorlex schreef:
Ik heb op Curaçao gewoond en ook paardgereden.
Het is gruwelijk duur, maar er worden zeker paarden gehouden. Voornamelijk paso fino's zijn populair. Vaak gereden door de mannen.
Overigens werden er ook "gewone" dressuurwedstrijden georganiseerd.
Je reed dan op de locatie waar je paard ook gestald stond. Op pad met de trailer zag je eigenlijk niet.

Ook in Ecuador wordt paardgereden maar daar dienen paarden voornamelijk als "pakezel" of vervoersmiddel.

In niet-westerse landen is (lijkt) de paardensport minder populair. Vooral de dressuur.

Zuid Amerika, daar is ook paardencultuur. En veel. Er zijn daar veedrijverspaarden, en er worden speciale sporten mee bedreven. Ze hebben er ook nationale rassen zoals de paso fino, de azteca, etc. Voortkomend uit de Iberische paarden die Columbus meebracht, vermengd met de inlandse paarden zoals de mustangs.
Nu moet ik zeggen dat ik sowieso weinig zuid Amerikanen ben tegen gekomen in mijn leven.

Maar over de nederlandse antillen gesproken dus, er wordt volgens jou wél gereden, en dan vooral door de mannen. Maar hier zie je ze niet rijden.

FeeY schreef:
Hi,

Waar basseer jij jou gedachte op?
De Antillen, ken ik wel degelijk stallen en mensen die rijden, en je kunt daar zeker wel paarden houden. Ook paarden passen zich aan, aan het klimaat. Paarden zijn niet alleen gemaakt voor ons westerse klimaat of dergelijke.

Dat het in de Nederlandse cultuur nog niet veel voorkomt, kan ik begrijpen dat je dat denkt. Maar in het land van herkomst. Denk aan mensen met Marokkaanse komaf, wordt genoeg gereden. Spanjaarden, Portugezen, turken, grieken etc. En als we het over islamitische landen hebben, denk eens aan de verenigde emiraten, genoeg paarden vertrekken/worden verkocht die kant op.

Tevens ken ik er genoeg, vergeet je niet dat Alloctonen ook alle mensen uit alle landen van de wereld zijn.
Dus ook duitsers, belgen, franzen, spanjaarden etc.
Ik zie jou nu vooral conclussies trekken over mensen met een "niet westers uiterlijk" en eigenlijk stoort me dat nog het meeste.
Altijd dat onderscheid....

Oke, dus er wordt in die landen van herkomst wél gereden. Maar ik ben ze hier nagenoeg nooit tegen gekomen.

Jammer dat jij dit negatief uitlegt trouwens. Ik trek namelijk geen conclusies, zoals jij het stelt. Ik stel vragen. Ik vraag waarom. Ik ben alleen maar nieuwsgierig. Vind het raar dat jij dat zo negatief vindt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:25

musiqolog schreef:
Maar: bij mij op de manege, ja zelfs in mijn les, rijden drie Marokkaanse meisjes, twee zussen en een nicht. Het zijn inderdaad moderne moslima's zonder hoofddoekje, maar ze zijn wel echt Marokkaans: ze luisteren naar raï (je weet wel, die Marokkanenmuziek), doen mee aan de ramadan en niet aan kerstmis en laten onderling wel eens een woordje Arabisch of Berbers vallen (niet zo vaak waar wij bij zijn, uit beleefdheid vermoed ik). Verder rijdt er in onze groep nog een Oekraïense, maar dat kun je natuurlijk nog een westerse allochtoon noemen.

Kortom: het kan best. En dat is maar goed ook.

Leuk! Kijk, dat wist ik niet. Ik ben het zelf nooit tegengekomen toen ik nog op de manege reed, lang lang geleden......
En dit was dus waar ik nieuwsgierig naar was.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:25

Kuggur schreef:
musiqolog schreef:
Tja, paardrijden is nu eenmaal een erg 'Nederlands' cultuurtje.

Hahaha, serieus....?
Zeker niet al te vaak buiten de landsgrenzen geweest?

Mens, ga iemand anders vliegen afvangen.

Je snapt best wat ik bedoel. Niet-westerse allochtonen gaan van huis uit niet naar een manege om dressur te rijden in Engelse stijl, buitenritten te maken of te springen. Nou tevreden?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:27

kortom...in ieder land word gewoon paardgereden....alleen in Nederland amper door Moslima's.
Paardrijden is niet een heel goedkope sport.Misschien dat het ook daar aan ligt.

Desiree

Re: Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:29

FeeY schreef:
Jongens alsjeblieft zeg...
Wat een ondoorzichtigheid hier!

Bekijk dit eens.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)

Een allochtoon is ook een Duitser, Engelse, Belg, Fransman, Spanjaard..
Zelfs als een van je ouders uit het buitenland komt ben je al een allochtoon.

Ik hou mensen van eenzelfde etnische afkomst met nagenoeg dezelfde cultuur effe buiten beschouwing, aangezien deze wel degelijk volop aan paardensport doen.

lovey_ou schreef:
Ik ben een 'allochtoon' ik heb een kleurtje maar ben door mijn Nederlandse moeder opgevoed. In de tijd dat ik nog op de manege reed waren er wel wat allochtonen kinderen maar veel waren het er inderdaad niet. Ondanks dat ik dus allochtoon ben heb ik mij nooit bijzonder gevoeld in de paardenwereld. In die zin dat niemand mij raar aan keek of iets. Ik heb mij dus nooit buitengesloten of 'dat allochtone meisje' gevoeld :).

Waarom zou je ook?
Voor mij zou je een "soortgenoot" kunnen zijn.
Onder "soortgenoten", versta ik niet mensen, maar mensen die net als ik van paarden houden, of veel van dieren. :D
Maar ben jij bevriend met allochtone kinderen, en weet jij waarom ze zich niet aangetrokken voelen tot paardensport?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:30

elenaMM77 schreef:
Het duurt ook vaak voor een 'allochtoon' in Nederland volledig is ingeburgerd..
en in dit geval bedoel ik met ingeburgerd:
Voldoende Nederlands beheerst om een goede baan te krijgen.
De eerste generatie allochtoon valt vaak al af, zeker als ze al wat ouder zijn..
Hun kinderen zullen het vaak al wat beter kunnen krijgen, als ze van huis uit al voldoende Nederlands meekrijgen zowel in taal als in cultuur. Een marokaans kindje bijvoorbeeld waar thuis altijd marokaans gesproken is en die op school daardoor al een achterstand heeft, heeft het lastiger later op de arbeidsmarkt dan een Nederlands opgevoed kind.. zelfs met hetzelfde verstand heeft een tweede generatie allochtoon vaak nog een achterstand, tenzij de ouders tijdig dus hun achterstand al hebben weggewerkt.

Globaal genomen kun je pas in de derde generatie zeggen dat de meeste kinderen van allochtone ouders, of allochtone roots ongeveer de gelijke start maken als een Nederlands kind. Daarmee speelt alleen het 'uiterlijk' nog een rol in de kans op de arbeidsmarkt (laten we wel zijn, er wordt nog steeds veroordeeld op een kleurtje, zeer zeker momenteel als het een licht getint kleurtje is).

Ga nu kijken wat paardrijden kost gemiddeld genomen. Voor heel veel Nederlanders is paardrijden al een luxe die ze zich niet kunnen veroorloven.. paardrijden gemiddeld een tientje per les.. wedstrijdzwemmen, gemiddeld genomen 15 euro per maand voor tig trainingen per week.

kortom, ouders moeten voldoende verdienen om een kind te kunnen laten paardrijden.. een oer Nederlands gezin heeft gemiddeld minder kinderen dan een gezin met allochtone ouders. Allochtonen hebben daarnaast (en dan heb ik het niet over allochtonen van europese afkomst) een flinke achterstand op de arbeidsmarkt..

Voor de gemiddelde Nederlander is paardrijden pas zo'n 1.5 generatie niet meer een elite sport puur sang, maar kan de gewone burger vaak ook paardrijden als ze een gemiddeld inkomen hebben. Het zal dus zeker nog zo'n 10-20 jaar duren voor kinderen met zichtbaar allochtoonse ouders/grootouders meer op paardrijden zullen verschijnen.

Klinkt wel plausibel als verklaring.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:31

Desiree schreef:
Maar over de nederlandse antillen gesproken dus, er wordt volgens jou wél gereden, en dan vooral door de mannen. Maar hier zie je ze niet rijden.

Hier zijn ook niet zo bar veel paso fino's te vinden :Y)
Het zijn snelle wendbare dieren. Rondhobbelen op kwpn-ers is een stuk minder in trek.
Overigens rijden ze er ook geen "dressuur" mee. Althans zoals wij dat kennen.
De dressuurwedstrijden waar ik op doelde waren voor de kwpn-hobbelaars :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:34

Snorlex schreef:
Het zijn snelle wendbare dieren. Rondhobbelen op kwpn-ers is een stuk minder in trek.

Dat kan de reden niet zijn, dat er geen paso fino's zijn. Je hebt hier wel paarden rondlopen van soortgelijke rassen, en dan heb je nog de quarterhorses en de westernsport. Toch zie je ze daar ook niet. Het lijkt er tot nog toe op dat je de verklaring in de financiële hoek moet zoeken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:35

geerke schreef:
De regering zorgt voor de ouderen???Die hebben 70% van hun inkomen weg kunnen brengen 40 jaar lang...

je zegt precies wat ik bedoel Geerke..

Wij hebben de luxe van een sociaal systeem..
En roepen dat dan ook meteen als er iets aan de hand is..
We vinden het immers niet onze taak om voor onze ouderen te zorgen..
Onze ouderen hebben betaald, dus horen ze wat te krijgen.

De cultuur in vele andere landen is dat je je familie steunt..
als kind wordt je verzorgt door je ouders, als volwassene zorg je voor je ouders,
onafhankelijk of de ouders ergens vandaan horen te krijgen.. waar nodig zorg je voor je ouders.
bejaardentehuizen zijn in grote delen van Azië ondenkbaar bijvoorbeeld.. Niet omdat het niet betaald kan worden, maar dat doe je je ouders niet aan.. zij hebben je ook verzorgd toen je dat zelf nog niet kon.

maar dat kost dus wel geld.. voor je familie willen zorgen.
geld dat wij 'Nederlanders' liever aan wat leuks voor ons zelf besteden, want daar werken we hard genoeg voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:35

Gaat het er ook niet om of je cultureel wel of geen voeling hebt met paarden? Ik herinner mij een volgkolum in een paardentijdschrift een paar jaar terug. Hierin ging een Nederlander in Japan wonen en werken om daar bij een bedrijf het mennen aan te leren. Als ik het mij goed herinner, waren zijn leerlingen heel snel in het oppikken van de technische kant, maar was het voor hem veel moeilijker om de gevoelsbasis erin te krijgen. Puur met ratio kan je geen paard rijden, je hebt naast techniek, ook de feeling nodig en vaak krijgen we hier in het westen toch algemeen meer het gevoel voor dieren mee als in bepaalde andere delen van de wereld.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:37

Desiree schreef:
Snorlex schreef:

Dat kan de reden niet zijn, dat er geen paso fino's zijn. Je hebt hier wel paarden rondlopen van soortgelijke rassen, en dan heb je nog de quarterhorses en de westernsport. Toch zie je ze daar ook niet. Het lijkt er tot nog toe op dat je de verklaring in de financiële hoek moet zoeken.

Maar zoals ze daar de paso fino's rijden, dat heb ik hier in NL nog nooit gezien.
Quarter/western is echt niet te vergelijken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:41

SandraVerl schreef:
Gaat het er ook niet om of je cultureel wel of geen voeling hebt met paarden? Ik herinner mij een volgkolum in een paardentijdschrift een paar jaar terug. Hierin ging een Nederlander in Japan wonen en werken om daar bij een bedrijf het mennen aan te leren. Als ik het mij goed herinner, waren zijn leerlingen heel snel in het oppikken van de technische kant, maar was het voor hem veel moeilijker om de gevoelsbasis erin te krijgen. Puur met ratio kan je geen paard rijden, je hebt naast techniek, ook de feeling nodig en vaak krijgen we hier in het westen toch algemeen meer het gevoel voor dieren mee als in bepaalde andere delen van de wereld.

Kan goed zijn. Maar cultureel voeling met paarden.... ik weet wél dat ik het niet van mijn ouders heb. Het heeft een aantal weken geduurd voordat mijn moeder de moed opnam om naar iones te komen kijken toen ik hem gekocht had in 1993. Mijn moeder is bang voor paarden. En mijn pa, tsja wat zal ik zeggen. Dieren hebben zijn interesse totaal niet. Maar hij zou ze nooit iets aan gedaan hebben. Mijn ouders zijn echte cityslickers.

Ik weet wel dat de westerse wereld de meeste invoeling heeft bij dieren. Helaas staat de economie dit gevoel nogal eens in de weg.....

En om op de paso fino's terug te komen...... Ze rijden dus in die landen anders.
Nou en?
Ik wilde paardrijden. En omdat het engelse rijden hier gebruikelijk is, heb ik dat geleerd. Was het western geweest, had ik dat gedaan. Was het op de zuid amerikaanse manier geweest, had ik dat gedaan. Ik wilde namelijk paardrijden.
Je wilt dus rijden of niet. En dan maakt het niet uit hoe. De manier van kan dus niet de reden zijn om hier niet te willen rijden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:42

SandraVerl schreef:

voor zover ik weet is paardrijden vooral in japan tegenwoordig een beetje het nieuwe statussymbool..
Het paard is daarbij een middel.. zoals voor motorcrossers een motor is..

ik denk dat je ze inderdaad minder zult zien 'trutten' met paarden dan het gemiddelde pennymeisje..
maar dat een paard geen gelijkwaardig partner voor ze is in de sport.. ze werken met een paard, maar minder met de feeling/vriendschap met het dier denk ik..

maar dat zal vast ook wel veranderen als daar het 'elite' tintje eraf gaat of het 'werk' karakter en het meer gemeengoed als sport wordt.. Zo ging het vroeger immers hier ook.. Paard was een werkdier.. behalve voor de elite.. waar op maneges de teugels aan een stalknecht werden overhandigd na het rijden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:43

De Nederlandse paardenwereld met paardenmeisjes is natuurlijk ook best een cultuur op zich. :+ En er komt zoveel bij kijken dat je er niet aan ontkomt daar toch mee in aanraking te komen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:45

Die paardenmeisjescultuur vind je eveneens in Engeland, Duitsland, Belgie en Scandinavische landen.
Maar zou het er ook zijn in Frankrijk, Italie en Spanje?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:47

Desiree schreef:
Die paardenmeisjescultuur vind je eveneens in Engeland, Duitsland, Belgie en Scandinavische landen.
Maar zou het er ook zijn in Frankrijk, Italie en Spanje?

In Spanje kan je gewoon lekker op je eigen berg rijden. :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:49

Ook niet gezellig. Zo in je eentje op die berg....

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:50

Mijn schoonzus is Japanse en rijdt ook paard. Begonnen in Japan nadat ze een keer mee geweest was naar de manege met mij hier in Belgie.
Inmiddels woont ze hier en rijdt ze op een van de 2 paarden bij ons. Ik geef haar les in deels nederlands deels engels (wat ze kent in NL, belangrijke zaken waar ze even nu haar aandacht voor moet hebben en nieuwe dingen in ENG).
Maar ik merk ook dat mensen het superraar vinden dat ze ook rijdt. Niets speciaal aan want in Japan hebben ze ook gewoon maneges en (vaak belgische, miss west-europeese in algemeen) paarden in topsport.

Nu, ze heeft zoals SandraVerl erg veel techniek, en ze weet precies hoe ze wat moet doen en oplossen. Maar ze heeft inderdaad ook veel minder 'feeling' met paarden. Of dat er nu aan ligt dat ze pas rond haar 22e is beginnen rijden, of dat daar paardensport minder voor iedereen toegankelijk is, dat weet ik niet.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:52

elenaMM77 schreef:
geerke schreef:

je zegt precies wat ik bedoel Geerke..

Wij hebben de luxe van een sociaal systeem..
En roepen dat dan ook meteen als er iets aan de hand is..
We vinden het immers niet onze taak om voor onze ouderen te zorgen..
Onze ouderen hebben betaald, dus horen ze wat te krijgen.

De cultuur in vele andere landen is dat je je familie steunt..
als kind wordt je verzorgt door je ouders, als volwassene zorg je voor je ouders,
onafhankelijk of de ouders ergens vandaan horen te krijgen.. waar nodig zorg je voor je ouders.
bejaardentehuizen zijn in grote delen van Azië ondenkbaar bijvoorbeeld.. Niet omdat het niet betaald kan worden, maar dat doe je je ouders niet aan.. zij hebben je ook verzorgd toen je dat zelf nog niet kon.

maar dat kost dus wel geld.. voor je familie willen zorgen.
geld dat wij 'Nederlanders' liever aan wat leuks voor ons zelf besteden, want daar werken we hard genoeg voor.

Sorry deze schiet me even in het verkeerde keelgat. Het is geen kwestie van niet willen maar vaak niet kunnen.
Uiteraard zijn er gezinnen die (groot)ouders aan hun lot over laten maar zeker niet allemaal.
Mijn moeder was alleenstaand, zorgend voor mij en mijn broer had 3 tot soms wel 5 banen tegelijk (geen financiële support van vader). En mijn oma was dementerende. Hoe wil jij in godsnaam dat een vrouw die in deze situatie zit ook nog haar dementerende moeder in huis moet nemen. Had ik dan als 4 jarig meisje mijn oma moeten helpen met haar luiers? Wat denk je nou zelf. Hoe had ik mijn oma tegen moeten houden als ze naar buiten ging en niet meer zou weten waar ze was?
Daarentegen heeft mijn oma altijd veel betaald voor alles en ons overal bij geholpen, maar op de momenten dat er hulp nodig was werd hier moeilijk over gedaan. In de tussentijd heeft mijn moeder altijd voor mijn oma gezorgd, en dit was een hoop werk. Ze voelt zich nog steeds schuldig dat ze niet meer heeft kunnen doen. Dus ga alsjeblieft niet verkondigen dat we hier niet voor onze ouders willen zorgen, ik had precies het zelfde gedaan! Mijn moeder weet hoeveel werk was en herinnerd mij er regelmatig aan dat ik haar niet in huis mag nemen maar een plekje moet zoeken waar ze het goed heeft net zoals mijn oma, de last in deze cultuur is vaak gewoon te groot.

Dat er geen bejaardenhuis is, is niet omdat ze het niet willen maar omdat ze het niet kunnen betalen. Er is geen sociaal systeem en een bejaardenhuis is gewoonweg op dit moment nauwelijks te realiseren.Tevens hebben die mensen hebben over het algemeen grotere families en is er 1 of meerdere verantwoordelijke aangewezen voor de zorg over de familie, de rest werkt (en tegenwoordig gaan er ook veel naar school).
In onze cultuur hebben we deze grote gezinnen niet dus mogen we god op onze blote knietjes danken dat er zo een systeem bestaat. Alleen moet de politiek zich even goed achter de oortjes krabben want ze duwen de zorg (voor ouderen) het ravijn in.

Ontopic: ik kan me ergens ver weg een getint meisje in mijn manage lessen herinneren. Verder zou ik het eigenlijk niet zo kunnen bedenken.
Mijn moeder werkte in de crisisopvang, veel kindjes met een niet westerse cultuur. De meeste waren bang voor dieren in het algemeen. Maar een aantal vonden paarden helemaal geweldig! Als mijn moeder moest werken als ik les had ging ik vaak mee met mijn moeder en dan gingen we samen naar de manege. Daar mochten ze dan uitstappen en natuurlijk de manege verkennen en paardjes aaien, dat vonden ze helemaal geweldig.

Ik denk dat het vaak ook angst van ouders is dan kinderen niet mogen paardrijden. Hetzelfde is met honden, veel mensen met een niet westerse cultuur lopen liever een blokje om als ze een hond tegen komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:58

Wat ik dan ook raar vind is dat het hier voornamelijk als meisjes sport word gezien en in andere landen is dit juist andersom :+

Overigens zijn er hier zelfs mensen met een uitkering die een eigen paard hebben.
Dat er weinig geld is, is daarom vast niet de enige verklaring dat er nog weinig mensen uit andere culturen om het zo maar te zeggen, hier paardrijden.