Tweeling zwangerschap

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:33

cp112 schreef:
cissi schreef:
Ik voelde ze trouwens niet ontzettend goed, ze bewogen niet zo heftig. Dat komt ook omdat ze gewoon minder ruimte hebben in je buik dan een eenling.

Vertel dat die dames van mij even wil je :Y). Die komen er al zowat aan de zijkant uit :') ik voelde ze rond de 18 weken voor het eerst. En met 22 weken echt goed en duidelijk en kon mijn vriend ze ook voelen.
Nu kan je het ook goed zien van de buitenkant.

Ik heb ze even op afstand toegesproken dat ze mama niet bont en blauw mogen schoppen :j
Maar wellicht voelde ik ze ook minder omdat ik best wat overgewicht had. En bij iedereen is het ook weer anders natuurlijk. Ik heb met 32 nog aan de CTG gelegen omdat ik niets meer voelde. Maar die dames van mij waren gewoon heel chill haha.
Ik ben trouwens ook direct onder begeleiding van een gynaecoloog gesteld en moest elke twee weken komen voor een echo.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:55

Al een tijdje niet gereageerd.

Maar afgelopen maandag voor een echo geweest in het ziekenhuis. We krijgen voor 99% zeker een een-eiige tweeling. Nu over 4 weken terug op controle.

Jullie ook ervaring met een lage bloeddruk? Die heb ik op moment, maar voel me helaas daardoor helemaal niet goed. Zit nu ook in de ziektewet op t werk, 14 januari naar de bedrijfsarts en afwachten hoe we nu verder moeten.

Lay_D

Re: Tweeling zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:07

Ik heb een lage bloeddruk van mijzelf, in de zwangerschappen had ik het erger als niet zwanger. Het is inderdaad lastig, vooral niet te snel willen opstaan. Echt tips zijn er niet. Ik at weleens zoute drop maar behalve dat ik het lekker vond deed het niets met mijn bloeddruk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:34

Over 4 weken pas terug? Dat Is vreemd. Ik heb van begin af aan iedere 2 weken controle.

Hier geen ervaring met lage bloeddruk.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:26

Hier mama van een inmiddels 12 jarige tweeling. Zwangerschap eigenlijk probleemloos, maar met 32 weken vonden ze het niet meer gezellig daarbinnen. Dus spoed keizersnede. Beide rond de 1850 gram. Keurig verdeeld dus. Ze hebben een goede 2 weken in de couveuse gelegen en totaal 4 weken ziekenhuis. Ondanks vroeggeboorte hebben ze er niks aan over gehouden en zijn nu met 12 jaar net zo groot als ik.. snik (160cm)

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:36

Ik vind het niet echt vreemd hoor. Pas vanaf de 20ste week moest ik iedere twee weken terug. Voor die tijd is het niet nodig als alles er goed uitziet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:47

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Geen ervaring met tweelingen maar ik had tijdens mijn zwangerschappen ook lage bloeddruk. 85/55. Volgens mijn verloskundige was het geen probleem.
Ik was alleen erg 'licht' in mn hoofd.
Geprobeerd met drop (zout) de boel wat omhoog te krijgen maar dat hielp niks :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:57

Rebekka78 schreef:
Ik vind het niet echt vreemd hoor. Pas vanaf de 20ste week moest ik iedere twee weken terug. Voor die tijd is het niet nodig als alles er goed uitziet.

Had je een of tweeiig? Want daar zit verschil in.

Bij eeneiig heb je het zogenaamde TTS Syndroom. En dit ontstaat juist veelal voor de 20e week. En het kan heel snel ontstaan dus vandaar iedere 2 weken controle.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:03

mijn schoonmoeder had er een, mijn man is dus een helft van een 2 -ling.
Bijzonder dat zij het wist en jij dus ook alvorens een echo gehad te hebben. Bij mijn schoonmoeder kwam het dus bij de geboorte uit.
Het was een goede gewone zwangerschap. Ze heeft tot een week van tevoren nog gewoon koeien gemolken!
Het waren 2 broers die nog steeds een bijzondere band hebben , praten zonder woorden, dingen voelen zonder dat ze het kunnen weten....en een duidelijke lijder.
Als kind hadden ze een eigen taaltje, waar hun broer, zus en ouders niets van begrepen.
ze hebben wel altijd in een klas gezeten maar droegen wel andere kleding, maar vaak zeggen ze dat mensen hun vaak als een eenheid zagen. en dat ze na hun huwelijk pas meer als individu werden gezien.
Nu is het vaak die met de grote kinders of die van de boerderij omdat de mensen ze nog steeds wel door elkaarhalen.Desondanks dat het een 2 eiige tweeling is en ze toch verschillend er uitzien.

zelf had ik ook een erg lage bloeddruk bij mijn kindje en dat was voor mij vervelend, maar heeft geen schade aan het kindje gedaan. zoute drop , bouiljon, cupasoup zout in het eten hielp een beetje maar echt niet veel maar dan ging ik vocht vasthouden.... ( mijn rr was 65/55 en ik ben echt niet vaker gecontroleerd dan anderen)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:31

Om even de uitzondering op de regel te laten lezen: mijn zusje en ik zijn gehaald toen mijn moeder 41 weken zwanger was van ons :+ ik woog 3950 gram en zus 3440 gram! Dus ook dat is mogelijk! ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:38

Bij 38 weken gaan ze bij mij halen ivm risico's. Maar wederom zal daar ook verschil tussen 1 en 2eiig zitten wellicht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:24

Overleg ook eens met een dietiste. 2 baby's laten groeien kost meer energie en bouwstoffen dan 1. Van wat ik begrijp is dat een reden van vroeger geboren worden bij 2-lingen. Idem met of je genoeg borstvoeding kan geven.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 03:02

tamary schreef:
Overleg ook eens met een dietiste. 2 baby's laten groeien kost meer energie en bouwstoffen dan 1. Van wat ik begrijp is dat een reden van vroeger geboren worden bij 2-lingen. Idem met of je genoeg borstvoeding kan geven.

Dat 2Lingen vaak wat kleiner zijn heeft veelal te maken met simpelweg de beperkte ruimte. Het is ook vaak pas in de laatste wekeb dat ze die achterstand opbouwen.
Maar wordt eigenlijk altijd wel weer ingehaald als ze er eenmaal zijn :j.

Voor borstvoeding een goede lactatiekundige raadplegen :j.

Het tweelingen boek is ook erg interessant :j krijg je gratis als je lid wordt van het NVOM

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 03:10

Gefeliciteerd!
Geen ervaring met een zwangerschap van een tweeling, maar wel met tweelingen in het gezin. Ik en mijn broer zijn een tweeling, en mijn twee zussen ook (wel twee-eiig).
Wij zijn geboren toen mijn zussen 3,5 jaar oud waren. Toevallig laatst met mijn moeder gekletst over de tijden toen. Dat het zo druk was met 4 kleine kinderen maar dat m'n moeder het voor geen goud zou willen wisselen.
Ik moet er zelf niet aan denken, 2x een tweeling zo kort op elkaar, maar ben nu heel blij met mijn redelijk grote familie.
Wij waren wel allebei kleine baby's, zo groot als de hand van m'n vader en zijn geloof ik 3 weken te vroeg geboren. Ik ben nu 1.79 en mijn broer 1.90 dus die achterstand hebben we wel ingehaald.