Van de suiker afstappen..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTiffani

Re: Van de suiker afstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:57

Goed van je!

Ik wil het ook wel, maar heb dan geen idee waar te beginnen.. wat mag je dan wel eten en niet. Ik ben een ramp met eten overdag, ik hou niet zoveel van brood etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:04

@sleeper, ik ga ook voor enkel geraffineerde suikers :)

Zo, eerste dag is alweer gestart. Voormiddag is nooit moeilijk, pas rond 16u komt de zin in zoet..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:07

Ik ben ook eens van de een op de andere dag gestopt met geraffineerde suikers eten. Dus wel fruit blijven eten, en brood/koolhydraten uiteraard ook, want je hebt zeker wel wat (natuurlijke) suikers nodig voor je energie en voor je hersenen.
Maar geen snoep meer, geen koekjes, geen frisdrank, thee zonder suiker, geen zoet beleg meer, geen toetjes.. De eerste dagen is dat lastig, ik kreeg last van hoofdpijn, maar de dagen erna vielen mij al 100% mee. Je krijgt heel snel trek in minder zoete dingen, en na een weekje is frisdrank gewoon zo mierzoet dat je er niet eens meer een heel glas van wil drinken :=
Ik likte altijd de lepel met honing/stroop af tijdens het broodbakken, vond ik heerlijk! Nu doe ik dat met tegenzin, ik vind het nu echt veel te zoet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:14

xTiffani schreef:
Goed van je!

Ik wil het ook wel, maar heb dan geen idee waar te beginnen.. wat mag je dan wel eten en niet. Ik ben een ramp met eten overdag, ik hou niet zoveel van brood etc.

Als ontbijt kan je variëren met havermoutpap, eieren, kaas op een toastje, vis (bv gerookte forel) met een avocado erbij...

Tussendoortjes: fruit, soep, noten,...

Middag en avond kan alles zolang er maar geen suiker in zit (sauzen, pakjes,..) dus best alles vers koken. Wit brood, witte rijst en witte pasta vervangen door de bruine variant dan kom je al een heel eind.

Als drank water, kruidenthee, granenkoffie,... alles ongezoet uiteraard. Op internet zijn ook veel recepten voor suikervrije drankjes te vinden. Net als recepten voor suikervrije toetjes.

En tenslotte: veel groenten overal bij, dat vermindert de trek in zoet.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:17

Heel veel succes allemaal!

Ik ga vanaf vandaag tot eind december een eetdagboekje bijhouden om te kijken wat er anders kan. Ik ben niet te zwaar eerder ondergewicht (56 kg bij 1,78m) maar denk dat het zeker gezonder kan met name bij de suikers :)

Dus ik ga zeker volgen voor tips en motivatie tzt!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:57

Je zou ook als houvast kunnen starten met Sugarchallenge, dus 30 dagen helemaal afkicken van de suikers. Je hebt er boeken van en een website, ik vind de boeken echt een eye-opener! https://www.sugarchallenge.nl/

Ik ben zelf 1,5 jaar geleden gestart met 30 dagen afkicken, mijn lichaam reageerde hier heel heftig op wat me des te meer deed beseffen wat suikers met je doen. Na die 30 dagen verder gegaan volgens de Voedselzandloper en ik kan zeggen dat ik me afgelopen 1,5 jaar beter en fitter heb gevoeld dan alle jaren ervoor!

Zelf wilde ik het al maanden maar wist niet goed hoe en wat, maar die boeken hebben me er doorheen geholpen :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:02

Ik doe mee! Ik ben al een week gestopt met het eten van geraffineerde suikers. Althans, ik eet nu zo min mogelijk geraffineerde suiker, het is moeilijk om te stoppen omdat echt bijna overal suiker in zit. Ik eet wel nog gewoon fruit e.d.

Wat eten jullie om de geraffineerde suikers te vermijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:22

Alles vers is de beste manier om geraffineerde suikers te ontwijken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:37

Heel veel vers inderdaad :)
's Morgens een smoothie met havermout of zelfgebakken brood met zonnatura spread bijvoorbeeld :9
Zelfgemaakte sojayoghurt, ook heerlijk!
Broodje gezond.. salades..
Tussendoor fruit, groente, noten..
's avonds lekker vers koken..
En ik moet nog steeds eens zelf ovenchips maken!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:40

Leuk om te zien dit topic!
Ik heb een paar dagen geleden er ook een geopend over suikerloos drinken.
Ik wil zelf ook minderen en vind dat best lastig.
Zie al een paar leuke dingen voorbij komen zoals havermout!
Goed ook om te zien dat mensen er zo van opknappen als ze al die suikers wegdoen.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 12:47

Zo ik heb lekker uitgeslapen. Nu maar eens kijken wat ik ga eten.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 13:03

Weet er iemand of holy soda en rivella echt suikervrij Zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:10

Rivella zit sowieso suiker in, in holy soda steviol glycosiden. Is ook suiker maar dan van een stevia plant en net zo geraffineerd. Ik neem het niet.

Ik eet al tijden suikervrij/suikerarm. Het is heel simpel, gewoon niks bewerkts of uit pakjes en zakjes kopen.
Af en toe eet ik heus wel wat suiker, 80/20% is een mooie verdeling, 80% goed, 20% 'zondigen'. Dan hou je het prima vol.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:22

Annettu_ schreef:
Weet er iemand of holy soda en rivella echt suikervrij Zijn?

Als ik jou was, zou ik het houden op water.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:29

Ik ben ooit koolhydraten arm gaan eten - zonder afkickverschijnselen.
Maar ik beschouw de ""suikers "" in fruit als mijn vrienden. (Het woord suiker kan van alles betekenen!) Aangezien ik geen diabetes heb en het ook niet wil krijgen geldt voor mij "fruit is gezond" - en gelden dingen als aspartaan als ongezond.
Ik eet noten en donkere chocolade - jummie!
Ik viel kalm en stabiel af, plm een kilo per maand.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:30

Vriendin van mij heeft het een aantal weken gedaan en ze is enorm afgevallen, en ze at verder wel normaal. Ik kan haar wel appen als er vragen zijn?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:32

Rivalla bevat weinig suiker maar wel veel ongezonde zoetstoffen.
Niet doen dus als je het mij vraagt.
In holy soda zit stevia, eigen keus wat je daar van vindt :)
Voor bijzondere gelegenheden vind ik dat nog wel kunnen, maar misschien als ik langer suikervrij drink en eet ik het niet eens lekker vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:59

Als je echt van een suikerverslaving af wil kan je best ook zoetstofhoudende dranken mijden. Die triggeren de zin in zoet nl.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:25

Vandaag zover ging goed. De stad in geweest flink geshopt en alle verleidingen weerstaan. Ik merk nog niet veel alleen zijn mijn ogen moe. Of dat komt door het winkelen.

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:16

Ik ga dit topic ook even volgen voor tips en ervaringen! :j
Ik zat even te twijfelen, maar wil vanaf morgen sowieso stoppen met het drinken van suikers. Vanaf 1 januari wil ik het eten van suikers gaan afbouwen. In eerste instantie geen snoep, chips en koekjes meer en vervolgens kijken naar de andere producten die ik dagelijks/wekelijks binnen krijg. De reden dat ik dat per 1 januari wil doen is omdat ik het idee heb dat kerst een te grote verleiding wordt die ik nu nog niet kan weerstaan. Ook wil ik mij nog wat meer verdiepen.

Ik wil dit in eerste instantie doen om wat kilo's kwijt te raken (naast sporten) en mij weer wat fitter te voelen, maar ik ben ook heel benieuwd of mijn huid hier van opknapt.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:24

Krijg echt ontzettende koppijn..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:43

...water drinken (mag ook thee zijn, maar geen koffie...)
vitamine C (bj alle stresstoestanden hard nodig, een paard maakt het zelf aan, wij niet. Om in de buurt van iets vergelijkbaars te komen, moet je zo'n 15 gram slikken, minder is vaak ruim voldoende)
- en je ogen rust gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:35

Ik ben extreem moe na deze eerste dag, weet niet of het door het ontsuikeren komt of door een druk weekend.

Straks nog een theetje drinken en dan zit het er weer op voor vandaag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:40

Mijn advies:

Gewoon geen suiker eten. Ook geen koolhydraten. Gewoon niet doen, ook niet als beloning oid.

Mijn moeder was ooit véél te dik. Ook niet een beetje, maar echt heel erg. Ze heeft toen ook van de ene op de andere dag alles met suiker of veel koolhydraten het huis uit geband. Nu passen we elkaars kleding (maat 34-36). :)

Kortom, zo moeilijk is het niet. Wees niet zwak, flikker die zooi het huis uit en eet het gewoon niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:43

Koolhydraten zijn ontzettend belangrijk. Als je zo veel moet afvallen dan kun je best een tijdje zonder ja, dan leef je gewoon van je vet, maar om op gewicht te blijven heb je gewoon wat koolhydraten en natuurlijke suikers nodig.