Tendomyalgie, chronische spierpijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:53

Little_Gift schreef:
Zoolgangster : is opereren geen optie dan? Ik heb al vaak gehoord dat ze dit vaak en met goed gevolg operatief verhelpen calcificaties in en rond en van de pezen in de schouder...

Ze zijn in mijn geval niet zo happig op opereren, ze willen eerst andere mogelijkheden uitproberen...
Als het niet voldoende opknapt moet ik weer naar de orthopeed en dan zie ik wel verder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 02:13

tamary schreef:
Wegens te jong een ander naampje verzinnen :n

Warm houden door je goed te kleden, en inderdaad geheel doorwarmen met kruik, hete douche, sauna. Wat bij mij ook helpt is de kleding van back on track. Ik gebruik in de winter (anders is het te warm) hun koltrui/tshirt wel als nachtkleding, zou minder goed werken dan dragen als je actief bent (werkt op lichaamswarmte nl), maar mij helpt het wel.

Hier ook veel baat bij back on track. Ik lig nu lekker in t shirt en nek beschermer (en ik heb nog een rug beschermer en plsbeschermer). Laatste tijd weer meer last. Hier speelt spanning mee. Vaak vit d te laag (binnenkort weer testen want ik vermoed dat ik weer niet goed zit) en ik neem ook magnesium. Van de drogist nog een goede multivitamine gehad.

_Nelleke_

Re: Tendomyalgie, chronische spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:48

@fannetje, daarom zei ik ook: als het echt alleen je spieren zijn. Fybro is toch voornamelijk de aanhechting van de spieren naar de gewrichten en de gewrichten zelf?

Als je spieren verzuurd zijn kun je ze beter niet alleen warm houden. Daardoor 'zwellen' ze een stukje op en kunnen ze nog meer pijn doen. Bovendien kunnen ze dan juist alle afvalstoffen slecht kwijt. Bij een stijve nek/rug door spieren lekker afwisselend koelen (ik vind zo'n kersenpit uit de vriezer een fijne koeling geven) en verwarmen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 11:05

Bedankt voor alle reacties!
Back on track ga ik zeker naar kijken. Wat betreft koelen, dit is echt een no go. Hierdoor wordt alles nog stijver dan het al is..
Verwarmen geeft in principe altijd wel wat verlichting.

Ik ben heel erg benieuwd of er nog een tekort aan vitamines oid in mijn bloed wordt gevonden. Dan kan ik hier ook op inspelen.
Een multivitamine supplement neem ik eigenlijk al standaard :j

Edit: wat betreft een goed bed, ik wil niets liever.. moet er alleen wel nog even flink gespaard worden.

Yoga inderdaad, er zit hier in het dorp wel een yoga vereniging. Ben daar al eens wezen kijken maar vond er toen eigenlijk niks aan. Misschien toch maar wel overwegen..

En bedankt voor het verplaatsen van het topic!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:55

daisssx schreef:
Omdat ik al een aantal jaren last heb van enorme spierpijn in mijn nek/schouders/rug, en fysiotherapie ook nooit verbetering gaf, heb ik een doorverwijzing naar de reumatoloog gekregen.

Die heeft mij onderzocht en vastgesteld dat ik hypermobiel ben, en heeft mij de diagnose tendomyalgie gegeven.
Wat is nou tendomyalgie? Dit houdt in dat er teveel spanning op de spieren staat waardoor deze pijn gaan doen, ook de aanhechtingen van de spieren worden hierdoor gevoelig.
Omdat ik dus ook last van mijn nek heb krijg ik vaak hoofdpijn.
Ook ben ik hierbij ontzettend moe.
Dit heeft geen psychische oorzaak.

Hoi Daisss,
er kan heel goed veel tegen gedaan worden, hoor!
Vraag 1: heb je een ligbad? Zo ja, dan scheelt dat organisatie. Week voorlopig elke dag een half uur in water van 37 graden, met daarin 100 gram natrium bicarbonaat. Een pot van een kilo kost een euro of 5 bij de drogist.
Dit is een snelle manier om de pijn veroorzaker melkzuur uit je lichaam te krijgen.

Verder: heeft iemand met jou gesproken over de vicieuze cirkel dat pijn maakt, dat zeker je nek- en schouderspieren reflex matig aanspannen? Om die reden kan pijnbestrijding zin hebben. (Gewoon om de cirkel te doorbreken. )
Er is een combinatie van natuurlijke middelen: L- theinine, curcuma, Vitamine D en de lichaamseigen stof PEA. Het nadeel is wel, dat je de pea een week of 8 a tien de tijd moet geven. (Meer informatie op de site van Keppel Hesselink. )

Edit vitamine D: om gewoon gezond te zijn moet je naar de nieuwe inzichten een getal rond de 80 in je bloed hebben. Voor wie ziek is en wil herstellen is die 80 in feite een ondergrens. ( En je kunt het zelf aanmaken, daar heb je zonkracht 4 voor nodig, gegevens staan op de website van het KNMI. In de winter kan dat niet in Nederland.)

En zou het een eufemisme zijn voor 'zo jong al fybromyalgie' - fybromyalgie is doorgaans een gebrek aan tryptofaan, (daardoor wordt je als mens gevoeliger voor pijn) gecombineerd met slecht slapen (...wat logisch is bij pijn, maar dus ook een vicieuze cirkel...) .
En er is ""een truc"" die vaak goed werkt: noten eten bij het ontbijt. (Er zit een giga hoeveelheid informatie achter, maar er zijn belangrijke cellen ivm pijn die alleen 'smorgens DHA en EPA kunnen opnemen.)

En ik hoop dat jouw fysiotherapeut goede begeleiding mbt hypermobiliteit kan geven, want itt de pijn gaat dat niet over.

Succes!

Minoes

Re: Tendomyalgie, chronische spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 22:54

Janneke,
Ik ben helaas niet gezegend met een ligbad.

Ik zal eens kijken op de site van keppel hesselink, ik ben benieuwd.

Noten eten bij het ontbijt zou ik wel willen, in de ochtend krijg ik alleen geen enkele hap door mijn keel.

Bedankt voor je bericht!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:58

daisssx schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige...

Liiszle,
Welke sport doe je om het sterker te maken? Het enige dat ik echt leuk vind qua sport is paardrijden.. en ik heb geen idee of dat iets zal helpen.
Ik heb in principe ook fibromyalgie, diagnose is alleen niet gegeven ivm leeftijd.

Een weekend niks doen is vrij standaard voor mij, en ik heb daarbij ook veel schoolverzuim omdat ik het echt niet trek..

Coentjuh,
Nee ik ben nooit op de foto gezet, maar er is wel goed gekeken naar mijn ruggengraat en deze is wel recht. Lijkt me erg vervelend om te hebben!
Ik heb ook echt 'knopen' in mijn spieren.
Edit: ik kan je aanraden om ook een verwijzing naar de reumatoloog aan te vragen, klinkt alsof het hetzelfde is als wat ik heb.

Sorry voor de late reactie.
Ik doe kracht training met fitness. echt om de spieren sterk te maken en te zorgen dat ze meer kunnen opvangen. wel héél rustig opbouwen. in het begin was een kwartier te veel. nu doe ik 5 kwartier!
vooral veel core oefeningen, balans enzo. Yoga blijkt ook goed te werken! (alleen bij mij niet zo door mn zwakke polsen..)

Ik ben zelf ook niet zo oud, maar heb de "voorlopige" diagnose ook al voor mn 20e gehad..
iig Sterkte!