Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Schaduw10 schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik heb de intake gehad. Het was in het begin wel even spannend. Maar uiteindelijk viel het allemaal wel heel erg mee. Ik vind het wel een beetje apart, maar dat is gewoon wennen denk ik. Ik heb mijn verhaal gedaan en gezegd waar ik mee zat en we hebben doelen gesteld waar we mee aan het werk gaan. Stapje voor stapje.
Citaat:Ik moet elke dag een eetlijst bij houden van wat ik eet. Dit moet ik heel erg eerlijk invullen, dit doe ik ook! Maar het is wel erg lastig, dan denk je: "Ik moet nu normaal gezond eten want ik moet het op schrijven" Maar eigenlijk is het de bedoeling dat je gewoon bij houd hoe je eet, zodat de dokter patronen kan ontdekken. Uiteindelijk na het gesprek heeft de dokter mij gediagnosticeerd met Boulimia Nervosa. Niet heel ernstig (zoals je verwacht bij boulima dat je extreem veel eet en overgeeft), maar de kenmerken en de omtrek klopt wel. De grove lijnen kloppen wel van ongezond eten, schuld gevoel en compenseren met minder eten en niks ongezonds mogen hebben.
Citaat:Maar het voelt zo gek, ik ben contant opzoek naar een bevestiging. Dan probeer ik te voelen wat ik voel. (klinkt een beetje zweverig) maar als ik dan bijvoorbeeld iets ongezonds gegeten heb, dan probeer ik te achterhalen wat ik op dat moment zou willen.
Citaat:Bijvoorbeeld compenseren de volgende dag(door gezond te eten) of nog meer eten. Daar kom ik eigenlijk niet echt uit. Ik heb het gevoel dat als ik dat gevoel niet heb dat ik wil compenseren of juist nog meer wil eten, ik niet echt een probleem heb en mij aanstel. Dat er eigenlijk niks aan de hand is. Maar ondertussen ben ik wel weer heel erg bezig met het eten. Het blijft in m'n hoofd zonder een gedachte wat ik moet doen. Gewoon een soort baal gevoel, schuldgevoel.
Schaduw10 schreef:Om de twee weken naar de psycholoog. Het eerste gesprek heb ik nu gehad en dat ging voornamelijk over praktische zaken over het eten. Over goed ontbijten en dat ik een vast (tijd) schema moet hebben. Over dingen als boodschappen doen.
Citaat:Dit lijkt te werken, alleen ik ben zo ontzettend lui. Ik moet elke dag een eet dag boek bij houden met precies wat ik eet, met de tijd er ook bij. Dit lukt me amper om te doen en vaak moet ik dagen terug schrijven, daardoor kan ik niet alles noteren. Ik wil zo graag genezen en beter worden, maar op de één of andere manier lijkt het niet te lukken.
Citaat:Ik eet ontzettend ongezond (veel snoepen.) Ik weet hoe ik me ga voelen als alles gewoon beter is. Ik weet dat ik afval als ik een normaal eet patroon heb. Maar het lukt me niet. Ik kan me er niet toe zetten. Ik ben moe, lui en gewoon laks.
Citaat:Zelfde geld voor school, heb gesprekken gehad op school dat het echt niet ging en ik er voor de volle 100 % voor moet gaan nu. Dit heeft een tijdje gewerkt, maar nu weer, ik doe amper wat voor school, het interesseert me gewoon niks. Terwijl ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Maar ik ben op dit moment gewoon zo ontzettend lui en ook voornamelijk moe.
Citaat:Ik wil graag een punt bereiken, dat er een knop omgaat en alles veranderd. Vandaag een vrije dag genomen van school omdat ik mij gewoon niet goed voelde. Gisteren al erge hoofdpijn. (heb ik heel snel last van bij verkoudheid.)
Ik dacht als ik nu gewoon super veel ga eten, dat er vanzelf z'n moment komt en alles anders wordt. Maar dit werkt natuurlijk niet op die manier. Het erge vind ik dat gewoon zo laks ben, er moet wat meer pit bij. Wie herkent dit?
Janneke2 schreef:Eh - ik snap het niet helemaal. Hoezo ga je nou met een psycholoog praten over 'goed ontbijten'....?
Accoord, voor veel mensen is het belangrijk om te doen - voor sommigen werkt het totaal niet.
Maar wat weet een psycholoog daar nou van....?
Schema's maken kan zin hebben, maar niet alles valt met ritme en overzichtelijke lijstjes op te lossen.
Citaat:....dat is het einddoel. Op een schaal van nul tot tien sta je bij de een of de twee. Je hebt motivatie en een gesprek gehad - eis dus niet acuut punt tien van jezelf!
Schaduw10 schreef:Even een update.
Het goed gezond eten gaat er goed, voor het ritme helpt.![]()
Daardoor voel ik mij erg fijn en kan ik ook beter ontspannen.
Citaat:Alleen als ik soms iets ongezonds eet heb ik daar best nog wel veel stress om. Ik heb het daar ook met de psycholoog over gehad en heeft ze me 'huiswerk' mee gegeven. Om alles uit te schrijven, van gebeurtenis, gedachten, gevoel, gedrag en dan jezelf uit te dagen, door na te gaan of de gedachten wel kloppen.
Citaat:Stel ik eet een koekje, dan zegt mijn gedachten gelijk dat ik bijvoorbeeld 5 kilo aankom, mijn kleren niet meer passen en wordt ik voor mijn gevoel gefrustreerd. Door mezelf uit te dagen en na te gaan of deze gedachten wel kloppen moet ik ingaan zien dat je van 1 koekje niet 5 kilo aan komt. Alleen dit klinkt makkelijker dan gezegd, want je kom immers aan van ongezond voedsel. Misschien geen 5 kilo, maar je komt aan. Daar gaat het bij mij mis, waardoor ik gefrustreerd raak.
Janneke2 schreef:Ik doe bij stress hele andere dingen: ik troost mezelf, ik kalmeer mijzelf of ik zoek steun bij een lief iemand. Of ik ga een rondje hollen of me op een andere manier afreageren.