Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sizzle schreef:Het ligt aan de hoeveelheid 'zekerheid' die je je kind wil meegeven.
Zolang een kind gezond is hoef pas bij te verzekeren als de tijd er rijp voor is.
Maar als je baby iets blijkt te mankeren dat levenslang blijkt te zijn dan ontneem je deze de kans om later aanvullend te verzekeren.
Ik ken meerdere mensen die dat overkomen is en balen dat hun ouders vroeger niet uitgebreider verzekerd waren.
xSlvna schreef:Ik zou sowieso een aanvullende tandartsverzekering nemen zodra de melktanden beginnen in te wisselen (of ietsjes eerder al). Als je kind een mooi gebit krijgt en geen gekkigheid, doe je het jaar later de aanvulling weer eraf.
Tinkerloos schreef:Waarom zou je dat doen als het voor kinderen al in de basis verzekering zit?
En tot hun 18de hebben ze geen eigen risico.
ikkeniet schreef:Ons zoontje had een veel te nauwe voorhuid.
En moest daar geopereerd aan worden. Hij kon niet zonder pijn plassen.
Officieel heet dat een besnijdenis, en die wordt dus niet vergoed in de basisverzekering.
Ondanks dat het een operatie was die noodzakelijk was, koste me dus mooi € 1000.
anneliesdj schreef:ikkeniet schreef:Ons zoontje had een veel te nauwe voorhuid.
En moest daar geopereerd aan worden. Hij kon niet zonder pijn plassen.
Officieel heet dat een besnijdenis, en die wordt dus niet vergoed in de basisverzekering.
Ondanks dat het een operatie was die noodzakelijk was, koste me dus mooi € 1000.
Als het met medische noodzaak is wordt het gewoon vergoed, ik zou daar nog eens goed naar kijken.
anneliesdj schreef:Dan vraag ik me af wat er wel in zit want ik ben nooit meer dan basis verzekerd geweest maar heb nooit kosten gehad voor de kinderen.
Basisverzekering vergoed alles wat noodzakelijk is.
anneliesdj schreef:Dan vraag ik me af wat er wel in zit want ik ben nooit meer dan basis verzekerd geweest maar heb nooit kosten gehad voor de kinderen.
Brainless schreef:anneliesdj schreef:Dan vraag ik me af wat er wel in zit want ik ben nooit meer dan basis verzekerd geweest maar heb nooit kosten gehad voor de kinderen.
Helaas valt besnijdenis al enige tijd niet meer in de basis verzekering.
Kennis van mij had een jongetje met een verkeerde plasbuis.
Deze werd geopereerd om de boel te reconstrueren.
Daarbij moest hij ook besneden worden omdat ander ze niet goed konden herstellen en de huid was nodig voor het dichten van de wonden.
Ze kregen netjes een rekening voor het deel van de besnijdenis....
Ook na hogerop werden ze niet in het gelijk gesteld en moesten ze gewoon betalen.
Fysio valt tot 9 behandelingen per jaar in de basisverzekering (ook voor kinderen onder de 18), in enkel speciale gevallen wordt dit verhoogt naar 18x.
Brainless schreef:Klopt, maar die lijst wordt steeds korter![]()
Mijn zoon liep motorisch achter (autisme) en dat werd niet extra vergoed.
Quellian schreef:Krijg je geen chronische verklaring bij autisme voor de fysio?
janderegelaa schreef:anneliesdj schreef:Dan vraag ik me af wat er wel in zit want ik ben nooit meer dan basis verzekerd geweest maar heb nooit kosten gehad voor de kinderen.
Dit vergoeden ze niet:
Fysiotherapie (vanaf achttien jaar) in niet-chronische gevallen
Brillen en contactlenzen
Anticonceptie (pil/spiraal/pessarium (vanaf 21 jaar)
Uitbreiding vergoeding voor zorg in het buitenland
Alternatieve geneeswijzen
Tandheelkundige zorg voor verzekerden vanaf achttien jaar
Cursussen en beweegprogramma's zoals EHBO, afvallen bij overgewicht of stoppen met alcohol
En dan de eigen bijdrage die je soms hebt zoals voor steunzolen of aangepaste schoenen. Overigens worden hulpmiddelen zoals krukken ook niet meer vergoedt vanuit de basis.