Miskraam afwachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Re: Miskraam afwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:29

Als je geen inwendige echo hebt gekregen, zou ik ook vragen om die eerder te krijgen. Vruchtje is nog zo klein, dat alles veel duidelijker is met een inwendige. Ik ben nu 13 weken zwanger, en heb afgelopen donderdag ook nog een inwendige gekregen om alles goed te kunnen meten.

Veel sterkte en een dikke knuffel, TS! Ik begrijp hoe je je voelt. Ik heb vorig jaar twee miskramen gehad, telkens op 10 weken zwangerschap. Heb toen elke keer gekozen voor een curettage, zodat alles snel weg was.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:30

Ook met een inwendige echo kan het zijn dat ze geen hartslag zien. Het hartje gaat pas kloppen rond de 7 weken. Het kan maar zo zijn dat er vandaag geen hartslag is, maar morgen wel. Dat is ook de reden dat ze het dus nog een week aankijken. Ze kunnen dan ook zien of het bijv gegroeid is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:32

Ik wil ts ook geen valse hoop geven, maar bij de 1ste echo van onze dochter zagen ze ook geen hartje kloppen... De week erna moesten we terug komen en toen zagen ze het wel!!
Heel veel sterkte, maar ik duim voor een kloppend hartje volgende week!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:33

oh TS, ik hoop echt zo dat die positieve berichten ook voor jou zullen mogen opgaan volgende week. En dat je geen valse hoop koestert de komende dagen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:34

Heel veel sterkte.!

Ik heb een soortgelijke situatie een maand geleden ongeveer mee gemaakt met mijn broer en schoonzus. bij haar is het d.m.v een curratage weg gehaald. Hierna onderzoeken ze blijkbaar de placenta en het vruchtje. Hieruit bleek dat zij MOLA (kans van 1 op de 20.000) had. Voor hun was het dus heel rot omdat ze van dolgelukkig met hun zwangerschap naar bedroeft gingen dat het niet leefde naar vrede hebben met de miskraam en weer naar de toekomst kijken naar de kans dat ze er kanker er aan over hield. Gelukkig is dat niet het geval geworden en zijn de waardes allemaal weer snel beter geworden.

Natuurlijk duim ik ook super hard voor jullie mee dat bij de volgende echo wel een hartje te horen is!

Nogmaals heel veel sterkte! En neem echt de tijd om het te verwerken.!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:38

Ik wil je ook heel veel sterkte wensen, geen woorden voor...

Ook ik duim mee voor een groot wonder volgende week!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:39

Heel veel Sterkte meid en hopelijk zie je volgende keer een mooi kloppend hartje.
Misschien toch je verloskundige opbellen en vragen voor een inwendige echo, sommige verloskundige doen dit niet dus moet je even na vragen.
Ik heb voor mijn huidige zwangerschap ook een miskraam gehad.
Ik vond buiten de krampen het vergelijkbaar met een normale ongesteldheid.
Kwa plekje geven dat duurt nog wel even ik ben de maand na mijn miskraam opnieuw zwanger geraakt ( niet mee bezig geweest maar het moest zo zijn en ben er stiekem ook opnieuw weer heel blij mee)

Nogmaals meid echt heel veel sterkte en een knuffel mijn pb box staat open
Laatst bijgewerkt door dancertje op 23-11-15 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:39

Sterkte en een herkenbaar verhaal. Het is al heel lang gelden maar ik heb dit ook twee keer meegemaakt. Eerste keer is het hartje met zes weken gestopt en ja, achteraf heb ik dat heel duidelijk gemerkt aan de veranderingen, zelfs met tien weken nog tegen mijn man gezegd dat ik me niet meer zwanger voelde. Helaas vind pas met ongeveer dertien weken de volgende fase qua hormonen plaats en dan komt het dus ook pas los. Missed abortion noemen ze dat. Ik ben direct voor een curettage doorgestuurd. Tweede keer wist ik niet dat ik zwanger was, gaf nog borstvoeding. Met negen weken een echo gemaakt en toen klopte het hartje niet, paar dagen later weer voor een curettage naar het ziekenhuis, maar het nadeel is dat je baarmoedermond open moet en dus krijg je een weeen opwekkend infuus. En dat vond ik een hel. Als ik dat van te voren had geweten had ik tot dertien weken gewacht tot het vanzelf op gang kwam. Beetje warrig verhaal misschien maar ik wil je veel sterkte wensen, het is absoluut verdrietig als een zo gewenst kindje er niet komt. En vergeten doe je het nooit, de uitgerekende datum, later het vergelijken met je kinderen, hoe zouden zij geweest zijn.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:40

Heel veel sterkte TS!
Ik hoop op een wonder voor jullie!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:57

Heel veel sterkte meid!

Ik zit er ook nog midden in, 25 augustus teste ik positief, met 8 weken en 1 dag had ik een echo geboekt omdat ik wat ongerust was.
Toen ging alles nog goed, hartje klopte mooi, ik was precies zo ver als ik dacht.
Ze vertelde me zelfs dat er nu nog maar 3% kans was dat er iets mis zou gaan.
2 weken later had ik de termijn echo en ze konden het hartje toen niet meer vinden, enorme klap in je gezicht!

Ik heb gekozen om het af te wachten, toen ik het wist gingen de kwalen wel langzaam weg en het rommelde ook wat af en toe veegde ik al wat bloed weg.
6 okt was de termijn echo, en 23 oktober heb ik toch maar mifegyne geslikt. De zondag daarop cyotec (geloof dat je het zo schrijft) en een uurtje later kwam alles los, de bevalling ging eigenlijk heel fijn. Zaterdag middag en nacht heb ik de hele tijd weeën gehad maar vlak voor de bevalling was er niks aan de hand, toen het bezig was had ik wel even flinke weeën.
Ben uiteindelijk met 13 weken bevallen, dag daarna hebben wij ons kindje begraven. Was moeilijker dan verwacht!
Het gaat nu langzaam aan weer wat beter, maar heel veel dingen omtrent zwangerschap en baby's brengen je nog wel van de kaart. De ene dag is de ander ook niet soms sta ik vol in het leven, de andere dag breng ik op de bank door onder een dekentje en de tranen lopen dan over mijn wangen.

Rond mei willen wij pas weer beginnen, hopelijk is het dan sneller raak dan deze zwangerschap we hebben ongeveer een jaar geprobeerd.

Ze noemen dit trouwens een missed abortion.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:24

Ten eerste heel veel sterkte de komende tijd.
Ik heb zelf (gelukkig) geen miskraam hoeven mee te maken en ik wens het ook geen enkele moeder toe.
Praat erover, laat je tranen lopen, laat je verdriet zien. Hierdoor zal de verwerking van het verdriet hopelijk wat makkelijker worden.

Ten tweede.... ik wist bij beide zwangerschappen al vrij vroeg dat ik zwanger was (met 4-5 weken). Zo snel mogelijk een afspraak bij de gyneacoloog (in Duitsland sta je de gehele zwangerschap onder controle bij een gyneacoloog) gemaakt. Daar met 6 weken een interne echo gehad om de zwangerschap vast te stellen maar met 10-11 weken moest ik altijd weer terugkomen voor nogmaals een interne echo om te zien of het hartje klopte.

Het kan heel goed zijn dat je met 8 weken te vroeg was. Mijn gyn zei ook dat het hartje ergens tussen de 8e en 9e week begint te kloppen. Als ik jou was zou ik deze 1.5 week afwachten en bij je volgende afspraak vragen om een interne echo ipv een 'gewone' echo.

Sterkte :(:)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:27

flettie schreef:
Het kan heel goed zijn dat je met 8 weken te vroeg was. Mijn gyn zei ook dat het hartje ergens tussen de 8e en 9e week begint te kloppen. Als ik jou was zou ik deze 1.5 week afwachten en bij je volgende afspraak vragen om een interne echo ipv een 'gewone' echo.

Ik wil geen discussie maken in dit topic, maar dan heb je verkeerde info mee gekregen.
Een hartje begint tussen de 5 en 6e week te kloppen.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:29

Allereerst heel veel sterkte TS. Ik weet wat je moet doormaken. Heb zelf dit jaar nog twee miskramen gehad, achter elkaar, nog voor de eerste echo's. Afschuwelijk en ik wens het niemand toe.
Mijn advies is vooral; Praat erover. Dat heeft zoveel invloed op de verwerking ervan.

Ik ben het met mijn voorgangers eens... vraag bij de volgende afspraak een inwendige echo. Hierop is alles duidelijker te zien.

Heel veel sterkte toegewenst, en een hele dikke knuffel...

En idd wat Rudina zegt.. het hartje begint tussen de 5e en 6e week te kloppen. Zou niet willen dat TS valse hoop krijgt of iets...

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:05

Allereerst bedankt voor jullie lieve reacties..

Ik lees dat er inderdaad heel veel vrouwen die dit ook mee hebben gemaakt of iets soortgelijks.

De kans dat het volgende week allemaal wel goed is, is heel klein. De verloskundige heeft hier eigenlijk met geen woord over gerept en heeft het alleen over een miskraam gehad. Daarbij had het vruchtje wel de grote van 8 weken, dus de theorie dat het misschien nog moet gaan kloppen omdat we minder ver zijn dan gedacht gaat voor ons helaas niet op.

Ik ben blij dat mijn ouders en schoonouders wisten van onze zwangerschap. Ze zijn echt een grote steun. Gelukkig kunnen mijn vriend en ik er ook goed over praten.

Voor mezelf heb ik de keus gemaakt om het op te laten wekken als het voor de echo niet zelf op gang komt. Het weg laten halen vind ik een beetje eng en al zijn de risico's klein ze zijn er toch. Zeker omdat onze kinderwens er nog steeds is.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:06

bridgetF schreef:
Wat ontzettend naar naar jullie.
De reden dat de verloskundige volgende week nog een echo doet, zou ook kunnen zijn dat de zwangerschapstermijn verkeerd is ingeschat. Ik hoop het voor jullie, als je minder ver bent, dan zou het kunnen dat het hartje nog niet klopt. Dat je bijvoorbeeld slechts 5 weken ver bent.

Ik heb zelf ook een soort van miskraam gehad, echter deze kwam niet op gang en is toen met een curettage weggehaald. Ik was toen wel wat verder, rond de 13-14 weken. Dus helaas kan ik je niet vertellen hoe een miskraam precies gaat. En kennis had er ook twee, maar die kwamen echt als een soort korte bevalling wat ze me destijds vertelde. Met baarmoeder samentrekkingen en dergelijke.

Heel veel sterkte....

Het vruchtje had wel de grote van 8 weken, dus het hartje zou echt al wel moeten kloppen.

Vervelend dat jij ook iets soortgelijks mee gemaakt hebt. Hoe gaat zo'n curettage precies in zijn werk? Dit is namelijk ook 1 van de 3 opties, maar het lijkt mij zelf heel erg eng..

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:07

Xanthippe schreef:
Wat verschrikkelijk!
Ik moet volgende week gaan voor mijn eerste echo, en hoop uit de grond van mijn hart da ik dat nieuws niet moet horen.

Ongelooflijk veel sterkte toegewenst!

Gefeliciteerd, ik hoop ook voor je dat bij jullie alles goed is. Geniet er in ieder geval van..

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:16

ik wil je heel veel sterkte wensen

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:19

Curretage vond ik ook verschrikkelijk eng, was zo bang dat het niet natuurlijk zou gaan of dat de medicijnen niet zouden werken.

Uit eindelijk heb ik er spijt van gehad dat ik niet eerder de medicijnen heb genomen want het kindje zat al een poosje dood in mijn buik, als ik het eerder had genomen was het er waarschijnlijk wat 'mooier' uitgekomen, was zo benieuwd naar het gezichtje wat je al een beetje kon zien maar helaas kwamen net de hersentjes uit het neusje. Heel naar om te zien, dus heb nu zo iets van had ik het maar meteen genomen dan was het nog mooi intact.

Wij moesten trouwens meteen naar de gynaecoloog de dag daarna, hier werd nog een keer de inwendige echo gemaakt voor bevestiging dat vind ik zelf een hele mooie geworden.

Afbeelding

Zou je evt. ook niet al eerder naar de gynaecoloog mogen voor een echo en evt. de mogelijkheden bespreken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:20

Regallie schreef:
bridgetF schreef:
De reden dat de verloskundige volgende week nog een echo doet, zou ook kunnen zijn dat de zwangerschapstermijn verkeerd is ingeschat. Ik hoop het voor jullie, als je minder ver bent, dan zou het kunnen dat het hartje nog niet klopt. Dat je bijvoorbeeld slechts 5 weken ver bent.

Ik heb zelf ook een soort van miskraam gehad, echter deze kwam niet op gang en is toen met een curettage weggehaald. Ik was toen wel wat verder, rond de 13-14 weken. Dus helaas kan ik je niet vertellen hoe een miskraam precies gaat. En kennis had er ook twee, maar die kwamen echt als een soort korte bevalling wat ze me destijds vertelde. Met baarmoeder samentrekkingen en dergelijke.

Heel veel sterkte....

Het vruchtje had wel de grote van 8 weken, dus het hartje zou echt al wel moeten kloppen.

Vervelend dat jij ook iets soortgelijks mee gemaakt hebt. Hoe gaat zo'n curettage precies in zijn werk? Dit is namelijk ook 1 van de 3 opties, maar het lijkt mij zelf heel erg eng..

Er zit verschil in curettages, ten minste in de aanloop er naar toe. Zie mijn vorige post. De eerste heb ik gehad toen ik al aan het vloeien was, mijn huisarts heeft toen gezegd dat het wel een aantal weken kon duren, het vloeien. Hij gaf me de keus maar zei er bij dat een curettage vaak prettiger is mocht je snel weer zwanger willen worden. Mijn eerste curettage was onder een roesje zo gepiept. En acht weken later weer zwanger(met een goede afloop). Na deze zwangerschap werd ik na zeven maanden weer zwanger, ik had het niet direct door, ging met vermoedens naar de huisarts en op een echo in het ziekenhuis bleek het vruchtje zo'n negen weken oud te zijn maar helaas zonder een kloppend hartje.
Ik had geen zin om nog vier weken te wachten en heb direct weer voor een curettage gekozen, niet beseffend dat je dan gewoon ingeleid moet worden tot de baarmoedermond ongeveer twee centimeter open is. Ik zou het niemand aanraden, wist niet waar ik kruipen moest van de pijn. Van de curettage geen last gehad en na drie maanden weer zwanger. Het voordeel van een curettage vind ik dat je lichaam sneller klaar is voor een volgende zwangerschap.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:32

Ik vermoed dat de verloskundige dan ook wel heel zeker is geweest, zeker omdat het vruchtje wel gewoon de grootte had van een kindje van 8 weken.
Wat moeilijk voor jullie... :(:) Wel ontzettend fijn dat je zoveel steun hebt aan je ouders en schoonouders.

Curettage's doen ze vaak wanneer een vrouw veel vloeit of hele duidelijke klachten heeft, anders kiezen ze eerder voor een afwachtend beleid.
Wanneer jij echter aangeeft dat je liever wil dat het opgewekt wordt, moet je dat gewoon zeggen. Meestal wordt dan in overleg voor de veiligste en 'fijnste' keuze voor de vrouw gekozen.
Gewoon afwachten kan bij ongeveer 30% van de vrouwen een curettage voorkomen en een medicamenteuze behandeling kan bij ongeveer 80% van de vrouwen een curettage voorkomen.
Operatief ingrijpen (openen van de baarmoedermond en curetteren) geeft wel kans op complicaties zoals perforatie of verklevingen van de baarmoederwand of infecties.

Maar praat erover met je verloskundige, geef gewoon duidelijk aan wat je wel en niet wil en stel alle vragen die je hebt. Het is heel belangrijk dat dit allemaal gaat zoals jij wil (ook voor de verwerking), alhoewel dat dubbel is want het liefst wil je natuurlijk dat dit helemaal niet nodig is....

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:43

Regallie schreef:
bridgetF schreef:

Heel veel sterkte....

Ik weet nog dat het vlak voor kerst was, ik wachtte al twee weken op het verlies. Omdat de kerst naderde wilde ik niet dat het tijdens de kerst zou gebeuren, kerst zou dan een hele andere betekenis krijgen. Ik kreeg een dagopname in het ziekenhuis. Onder narcose hebben ze het weggehaald, dus ik heb er niks van mee gekregen. Toen ik wakker werd had ik geen pijn, ook het na vloeien was heel nihiel. Ik heb nog gevraagd of ik het mocht zien, maar dat was de stomste reaktie ooit, die ik nooit zal vergeten. Sorry mevrouw, dat kan niet, het is er in stukken uitgekomen. Twee uur na het wakker worden uit de narcose moest ik al naar huis.

Lichamelijk heb ik er geen klachten van gehad, maar emotioneel was het heel lastig. Ik denk dat dat geen enkel verschil maakt met een "echte" miskraam of een curettage. Van vreugde ga ja naar verdriet. De hormonen zijn ook niet gelijk uit je lichaam. Binnen 1.5 maand was ik weer zwanger en bracht ons een prachtige gezonde meid.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:56

Jeetje Bridget!
Wat een opmerking, lijkt mij zo naar dat je je eigen kindje niet eens mag zien.
Ook voor de verwerking lijkt het mij belangrijk, pas toen ik ons kindje zag raakte iets bij mij goed los tevens ook het begraven.

Hebben jullie uit eindelijk wel iets begraven oid voor een herinnering?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:58

Ik heb vorig jaar ook een miskraam gehad. Bij mij was er ook geen hartje. Ik kon kiezen of afwachten tot het zelf begon of een curretage de week erna. Ik heb voor het laatste gekozen. Ik wilde niet wachten. Heb het er lang moeilijk mee gehad omdat voor mijn gevoel mijn lichaam niet kon snappen dat het niet goed was. Heb 2 echo's gehad omdat bij de eerste echo een twijfel gevalletje kon zijn.

Na 2 maanden was ik weer zwanger en dat resultaat ligt nu te slapen. Ook deze zwangerschap had ik zoveel zorgen. Ik kon pas genieten (ondanks dagelijks overgeven en bekkeninstabiliteit) toen ik hem dagelijks voelde bewegen.

Wil je heel veel sterkte wensen en een dikke knuf :+:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:05

rienne schreef:
Ik heb vorig jaar ook een miskraam gehad. Bij mij was er ook geen hartje. Ik kon kiezen of afwachten tot het zelf begon of een curretage de week erna. Ik heb voor het laatste gekozen. Ik wilde niet wachten. Heb het er lang moeilijk mee gehad omdat voor mijn gevoel mijn lichaam niet kon snappen dat het niet goed was. Heb 2 echo's gehad omdat bij de eerste echo een twijfel gevalletje kon zijn.

Na 2 maanden was ik weer zwanger en dat resultaat ligt nu te slapen. Ook deze zwangerschap had ik zoveel zorgen. Ik kon pas genieten (ondanks dagelijks overgeven en bekkeninstabiliteit) toen ik hem dagelijks voelde bewegen.

Wil je heel veel sterkte wensen en een dikke knuf :+:

Dat is inderdaad zo erg, je bent nooit meer zo onbezorgd zwanger als van die eerste!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:12

Lieve TS, ik wil je heel erg veel sterkte wensen. :(:) Ook ik heb een miskraam gehad in het verleden en zwangere vrouwen in mijn omgeving kan ik wel lek schieten, ik heb het er nog erg moeilijk mee. Maar lieve TS, ook dat verdriet slijt met de tijd. Hoe cliché ook.
Ook veel sterkte voor je partner gewenst.