Last van knieën, ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Siri

Re: Last van knieën, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:36

Ik ben helaas ook bekend met last van de knieeën.
Bij mij zit het in de aanhechting van de pezen aan de binnenkant van mijn knie.

Bij mij komt het vanuit mijn rug en wordt het erger als mijn bekken scheef staan. Daardoor komt er te veel spanning op mijn bovenbeen en die spier/pees loopt weer door naar die plek in mijn knie.
Af en toe een rondje langs de manueel therapeut helpt voor mij een hoop.

Helaas tot dusver nog steeds niet altijd pijnvrij en wisselt het echt per dag/week/maand..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:42

Ik heb ook retropatellaire chondropathie. Na veel tapen en oefeningen nog steeds veel pijn en mijn situatie verslechtert steeds. Aanstaande maandag weer naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Kans dat ik geopereert word.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:43

@ Rindin: eindelijk ook iemand die het snapt. Zoveel fysio's die alleen maar op dat bovenbeen focussen, terwijl het probleem in de gehele keten ligt (heup, romp)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:49

Cantheon schreef:
@ Rindin: eindelijk ook iemand die het snapt. Zoveel fysio's die alleen maar op dat bovenbeen focussen, terwijl het probleem in de gehele keten ligt (heup, romp)

Klopt, terwijl onderzoeken toch echt laten zien dat het hoger op zoeken betere resultaten geeft.

TS; op internet even zoeken op trainen heupabductoren en bilspieren.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:58

Ik heb een heel goed artikel met oefeningen, maar die kan ik zo snel niet vinden. Ik zal de link hier nog wel posten als ik hem heb. Dit oefenprogramma heeft bij ons tot nu toe bij eigenlijk iedereen met patellofemorale klachten ( of retro patellaire chondropathie of meisjes knie etc) een erg goed effect.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:10

Cantheon schreef:
Ik heb een heel goed artikel met oefeningen, maar die kan ik zo snel niet vinden. Ik zal de link hier nog wel posten als ik hem heb. Dit oefenprogramma heeft bij ons tot nu toe bij eigenlijk iedereen met patellofemorale klachten ( of retro patellaire chondropathie of meisjes knie etc) een erg goed effect.

Als je hem vindt hou ik me aanbevolen!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:11

Is zo'n meiden knie vergelijkbaar met een springers/jumpers knee? Heb ik zelf mede last van (gehad) en wat je omschrijft lijkt erop

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:13

Hier ook een slachtoffer met waarschijnlijk patellofermoraal syndroom. Tenminste, dat beweert de HA. Sinds zes jaar loop ik al met last van m'n knie (ik ben nu 21). In die jaren een vervelend pijntje wat met sommige dingen wel eens stoort, maar prima mee te leven. Sinds een half jaar wordt het steeds erger. Momenteel loop ik er zelfs kreupel bij. Paardrijden is een hel. Rare is dat het soms een hele tijd (lees 1-2 maanden) gewoon compleet weg is en dan kan ik alles pijnloos doen. Hebben meer mensen dit?

Met fietsen heb ik minder last als met lopen. Daarnaast doet het buigen van m'n knie gigantisch zeer als ik dat 'actief' moet doen. Als ik mijn been 'passief' buig door m'n voet op te pakken en zo de knie te buigen, gaat dat prima zonder pijn. Is dit ook bij meer mensen bekend?

De ene HA dacht aan de meniscus. Pijn zit een beetje aan de buitenkant onder de knieschijf. Huidige HA denkt dus het syndroom. Ook al een bezoekje aan de fysio gebracht, maar die kon de vinger er al helemaal niet op leggen aangezien je overal mag drukken/trekken/duwen zonder dat het pijn doet. Als hij mijn been beweegt en ik die dus slap hou, doet dat ook geen pijn....

Inmiddels slaap ik al met een kussen tussen m'n knieën. Dit leek in het begin dé oplossing te zijn, tot het na een maand gewoon weer terug kwam. Ik denk dat ik ook maar eens die pillen Sunwell ga proberen. Baat het niet schaad het niet.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:45

__Nicky schreef:
Hier ook een slachtoffer met waarschijnlijk patellofermoraal syndroom. Tenminste, dat beweert de HA. Sinds zes jaar loop ik al met last van m'n knie (ik ben nu 21). In die jaren een vervelend pijntje wat met sommige dingen wel eens stoort, maar prima mee te leven. Sinds een half jaar wordt het steeds erger. Momenteel loop ik er zelfs kreupel bij. Paardrijden is een hel. Rare is dat het soms een hele tijd (lees 1-2 maanden) gewoon compleet weg is en dan kan ik alles pijnloos doen. Hebben meer mensen dit?

Met fietsen heb ik minder last als met lopen. Daarnaast doet het buigen van m'n knie gigantisch zeer als ik dat 'actief' moet doen. Als ik mijn been 'passief' buig door m'n voet op te pakken en zo de knie te buigen, gaat dat prima zonder pijn. Is dit ook bij meer mensen bekend?

De ene HA dacht aan de meniscus. Pijn zit een beetje aan de buitenkant onder de knieschijf. Huidige HA denkt dus het syndroom. Ook al een bezoekje aan de fysio gebracht, maar die kon de vinger er al helemaal niet op leggen aangezien je overal mag drukken/trekken/duwen zonder dat het pijn doet. Als hij mijn been beweegt en ik die dus slap hou, doet dat ook geen pijn....

Inmiddels slaap ik al met een kussen tussen m'n knieën. Dit leek in het begin dé oplossing te zijn, tot het na een maand gewoon weer terug kwam. Ik denk dat ik ook maar eens die pillen Sunwell ga proberen. Baat het niet schaad het niet.

Klinkt niet direct als PFPS... Maar uit je verhaal kan ik ook niet echt iets bedenken wat het wel is.
Klinkt ook niet als meniscus, trouwens.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:58

Zeker het feit dat passief buigen geen pijn doet, doet mij eerder denken aan weke delen ipv bot...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:06

Herkenbaar. Na maanden kwakkelen en pijn , x-ray (waarop niets te zien was) doorverwezen naar sport fysiotherapeut. Daar in eerste instantie oefeningen moeten doen en tapen ivm instabiele knie en vermoeden op geirriteerde meniscus. Klachten bleven. Dikke week geleden heeft hij "sleutelmanipulatie" (behandeling van een m.plantarishypertonie ) bij me gedaan. Een behoorlijk pijnlijke behandeling, maar sinds behandeling nu vrijwel pijnvrij en gaat het elke dag beter met m'n knie. Zo blij dat de behandeling heeft geholpen. En dat na 1 keer!!!
http://issuu.com/kngfdefysiotherapeut/d ... _totaal/23

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 16:13

Wat veel reacties, dankjewel! :o
_Siri schreef:
Ik ben helaas ook bekend met last van de knieeën.
Bij mij zit het in de aanhechting van de pezen aan de binnenkant van mijn knie.

Bij mij komt het vanuit mijn rug en wordt het erger als mijn bekken scheef staan. Daardoor komt er te veel spanning op mijn bovenbeen en die spier/pees loopt weer door naar die plek in mijn knie.
Af en toe een rondje langs de manueel therapeut helpt voor mij een hoop.

Helaas tot dusver nog steeds niet altijd pijnvrij en wisselt het echt per dag/week/maand..
Klinkt erg vervelend! Hopelijk vind je snel een oplossing :(:)

Cas123 schreef:
Ik heb ook retropatellaire chondropathie. Na veel tapen en oefeningen nog steeds veel pijn en mijn situatie verslechtert steeds. Aanstaande maandag weer naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Kans dat ik geopereert word.
Ik hoop voor je dat ze snel wat vinden en dat je er snel van af bent! Een operatie lijkt me echt niet fijn, maar als het de pijn kan verminderen lijkt mij het dat waard. Succes!
Rindin schreef:
Cantheon schreef:

Klopt, terwijl onderzoeken toch echt laten zien dat het hoger op zoeken betere resultaten geeft.

TS; op internet even zoeken op trainen heupabductoren en bilspieren.
Bedankt ik ga even zoeken! :j

Cantheon schreef:
Het zou super zijn als je het artikel kan vinden! Ben erg nieuwsgierig ernaar :)
__Nicky schreef:

Jeetje mina! 6 jaar is wel heel lang al. Wat erg voor je Y;( Hopelijk vinden ze alsnog de oorzaak en kan er wat voor je gedaan worden!

Imala204 schreef:
Herkenbaar. Na maanden kwakkelen en pijn , x-ray (waarop niets te zien was) doorverwezen naar sport fysiotherapeut. Daar in eerste instantie oefeningen moeten doen en tapen ivm instabiele knie en vermoeden op geirriteerde meniscus. Klachten bleven. Dikke week geleden heeft hij "sleutelmanipulatie" (behandeling van een m.plantarishypertonie ) bij me gedaan. Een behoorlijk pijnlijke behandeling, maar sinds behandeling nu vrijwel pijnvrij en gaat het elke dag beter met m'n knie. Zo blij dat de behandeling heeft geholpen. En dat na 1 keer!!!
http://issuu.com/kngfdefysiotherapeut/d ... _totaal/23
Bedankt voor de link! Ik zal dat eens gaan lezen, wat goed dat je nu al vrijwel pijnvrij bent! Fijn dat de behandeling heeft geholpen :D

Visitor schreef:
Is zo'n meiden knie vergelijkbaar met een springers/jumpers knee? Heb ik zelf mede last van (gehad) en wat je omschrijft lijkt erop
Hey! Ik heb geen idee, heb zelf ook wel eens gedacht aan een jumpersknee. Ben benieuwd of iemand hier het antwoord heeft? Jumpersknee lijkt mij i.c.m. volleybal wel logisch haha.

Heb inmiddels de pillen van Sunwell gekocht, ben benieuwd of ik ook resultaat ga zien, maar daar is het nu nog wat te vroeg voor denk ik :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:14

__Nicky schreef:

Ohhh dat is ook niet fijn! Wat voor pillen zijn dat? Ik herken het heel erg. Zo kan je veel en zo lig je krom van de pijn. Heb dit helaas al vanaf mijn tweede. Dat met het kussen ga ik ook eens proberen!