Hoe zouden jullie dit doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 21:14

Glen94 schreef:
Het pattela pijnsydroom toevallig ? Ook ik heb maandenlang bij een fysiotherapeut gelopen, knieën intapen ed niets hielp. Idd met fietsen is de reactie enorm en met traplopen ook een drama.. ik had het zelf ook met juist te lang stilzitten in de bioscoop bijvoorbeeld. Dan had ik juist het idee dat ik gewoon moest lopen, zolang ik mijn benen maar kon strekken ging het wel. Uiteindelijk ook een mri scan gehad en daar kon ook niets op gezien worden, (kijk) operatie was ook geen optie omdat ze er niet onnodig in wilde snijden. Uiteindelijk met goede schoenen /aangepaste zooltjes ben ik persoonlijk een eind op weg gekomen. En in sommige gevallen kun je er toch deels overheen groeien, moet zeggen dat het nu het laatste jaar ook wel beduidend minder is. Misschien nog goed nieuws ? Herken je dit of schets ik een totaal ander beeld ? Het fietsen nu voorlopig proberen zoveel mogelijk te beperken en idd andrs een elektrische fiets als het echt niet meer te doen is. Bij erge last ondersteunde ik mijn knieën met een goed aangelegd verband of een speciaal daarvoor bestemd knieverband. Kleine tips, hopelijk heb je er wat aan. Succes

Ik heb retropatellaire chondropathie volgens de fysio. Trap lopen is een drama voor mij. stilzitten is ook vervelend voor mij. Het liefst lig ik of loop ik wat.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:21

Ik heb ook het idee dat ze de diagnose PFPS al snel geven als ze niet weten waar de pijn vandaan komt. Ik heb die diagnose ook gekregen na een kijkoperatie. Tijdens de operatie was wel te zien dat het bij mij een kraakbeenprobleem is.

Fietsen is bij mij een no-go, net als lang traplopen inderdaad. Soms moet ik heel raar de trap af omdat er bij ons een draai inzit en ik die niet rechtuit kan nemen. Of bergbeklimmen, hellingen op en af, dat gaat ook niet.
Stilzitten gaat bij mij wel, maar dan moet ik mijn benen kunnen optrekken, anders heb ik daarna pijn.

Paardrijden werd mij in die tijd keihard afgeraden, maar Sica is erg eigenwijs en heeft gewoon doorgereden, waarop de volgende dokter dat juist weer heel goed vond ( :? ) omdat de bovenbeenspieren getraind moeten worden zodat ze een deel overnemen van de knie.

Nu doe ik alles naar geleide van pijn, doet het zeer, hou ik ermee op. Het is wel minder geworden, maar de echte belastende dingen blijven bij mij pijnlijk. Ik ben 30, dus denk niet dat ik er nog 'overheen groei'. ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:38

Vandaag even gereden. Na 15 minuten toch maar afgestapt. Ging niet meer van de pijn....

Anoniem

Re: Hoe zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:02

Is het niet ook een bot probleem? Ik heb ook onwijs last van mijn knieën tot pijn aan toe. Fysio, zooltes etc konden niet baten. Uiteindelijk staan mijn onder en boven been botten niet recht op elkaar (bovenbeen schreef) dus knieschijf wrijft elke keer verkeerd over stuk bot. Ik heb uiteindelijk een operatie gedaan, waardoor ze de pezen stukje doorsnijden zodat er meer ruimte bij de knieschijf komt. Of het werkt weet ik niet, ben nog herstellende.
Mijn tip is ga echr naar een orthopeet, laat foto's maken. Zeker als fysio niet helpt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:50

TS, patella femuraal pijnsyndroom (PFPS) is de "nieuwe naam" hiervoor. Aps je daar op googled krijg je veel informatie :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 14:31

Ah oke. Bedankt!!

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:34

Had hier eerst ook erge last van, het is nu nog maar soms.
Ik heb het door dat ik mijn knieën standaard over strek.
Door veel tape en oefeningen is het minder.
Sterkte er mee :(:)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 15:16

Goed nieuws van mijn ouders! Mijn ouders gaan kijken of wij een tweedehands fiets kunnen kopen via marktplaats! Maandag worden er foto's genomen en geven we dit aan in het ziekenhuis. *\o/*

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:50

Hallo!
Ben weer terug!
De arts kon er niks aan doen. Heb foto's gemaakt en er was niks raars op te zien.
Ik vond dat hij het nogal afwimpelde... hij zei van ehh ja het is pijn door meerdere symtomen. Een heup staat hoger. Ik heb een lengte verschil (maar dat was al bekent) en mijn agille speeze (schrijf je het zo?) Zijn net lang genoeg. Eigelijk van alles een beetje. Ik moet donderdag terug voor een MRI scan. Als daar geen afwijkingen uitkomen is er niks aan te doen. Hij gaat ook bespreken als in de gips zetten niet zal helpen voor mijn agille speeze.
Op mijn 17/18de kijken ze weer en als ik dan nog veel klachten heb dan word ik geopeerd, dan word het lengte verschil aangepakt en de knie.
Dus kort om het is niet het nieuws waar ik op gehoopt had....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:06

dus net als bij mij vinden ze van alles en nogwat maar niets waar wat aan gedaan word (en ik ben 18)

ik denk dat je achilles pees bedoeld :p

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:19

Zoe_97 schreef:
dus net als bij mij vinden ze van alles en nogwat maar niets waar wat aan gedaan word (en ik ben 18)

Ja. Ze vinden nu van alles maar doen er geen kl*te aan. Ik moet het maar met fysio training doen. Nou dat doe ik al 9 maanden de oefeningen die de othopeed heeft opgegeven en het helpt niet. Word alleen maar sle chter.

Hahaha ja achilles pees! Dat bedoelde ik ;)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:28

Balen joh, dat ze in het ziekenhuis niets voor je konden betekenen.

Herkenbaar. Helaas.

Gelukkig heb jij nog (een kleine) kans om eroverheen te groeien omdat je nog niet volwassen bent.

Wat anderen al zeggen: dingen die de pijn veroorzaken vooral vermijden, want het wordt gewoon níet beter van (over)belasting. Je kraakbeen raakt alleen maar meer geirriteerd. Fysio heb ik ook gehad, werd het alleen maar erger van. Ontzien helpt wel :j

Ontzien betekent voor mij dat ik vrijwel nooit meer fiets (en áls, dan met elektrische fiets), maar daardoor wél kan blijven paardrijden. Met de stijgbeugels zo lang mogelijk, liefst zelfs zonder zadel. Bij een lange buitenrit regelmatig een stuk ernaast lopen. Springen gaat soms goed, maar dan merk ik na een paar rondjes wel dat het zwaar was voor mijn knieën en kom ik thuis de trap niet meer op ;)

Veel sterkte in elk geval, ik hoop dat je snel een elektrische fiets vindt, zodat je met fietsen je knieën spaart en straks weer kunt paardrijden!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:32

callippo schreef:
Balen joh, dat ze in het ziekenhuis niets voor je konden betekenen.

Herkenbaar. Helaas.

Gelukkig heb jij nog (een kleine) kans om eroverheen te groeien omdat je nog niet volwassen bent.

Wat anderen al zeggen: dingen die de pijn veroorzaken vooral vermijden, want het wordt gewoon níet beter van (over)belasting. Je kraakbeen raakt alleen maar meer geirriteerd. Fysio heb ik ook gehad, werd het alleen maar erger van. Ontzien helpt wel :j

Ontzien betekent voor mij dat ik vrijwel nooit meer fiets (en áls, dan met elektrische fiets), maar daardoor wél kan blijven paardrijden. Met de stijgbeugels zo lang mogelijk, liefst zelfs zonder zadel. Bij een lange buitenrit regelmatig een stuk ernaast lopen. Springen gaat soms goed, maar dan merk ik na een paar rondjes wel dat het zwaar was voor mijn knieën en kom ik thuis de trap niet meer op ;)

Veel sterkte in elk geval, ik hoop dat je snel een elektrische fiets vindt, zodat je met fietsen je knieën spaart en straks weer kunt paardrijden!

Ja dat hoop ik ook! Ik rijd hem nu niet intensief omdat ik zo weinig kan. Rijd hem nu 2-3 x per week. Heb morgen les. We doen het wel rustiger aan. Als ik eenmaal mijn fiets heb dan kan ik hem weer lekker gaan rijden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:34

Cas123 schreef:
Zoe_97 schreef:

Ja. Ze vinden nu van alles maar doen er geen kl*te aan. Ik moet het maar met fysio training doen. Nou dat doe ik al 9 maanden de oefeningen die de othopeed heeft opgegeven en het helpt niet. Word alleen maar sle chter.

Hahaha ja achilles pees! Dat bedoelde ik ;)

zelfde hier... ik moest naar de kinesist. Hielp niets, ben er nu ook al een tidj mee gestopt. Mijn knie is nu ook terug veel slechter na mijn ongeval van afgelopen weekend, eerst niets pijn aan mijn knie dus dat niet laten nakijken in het ziekenhuis, maar nu toch. ik vermoed dat mijn knie tegen mijn stuur is geslagen...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:51

Oei! Beterschap!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:57

Ik heb ruim 1,5 jaar een ontsteking in mijn knie gehad. Voor het paardrijden (had mijn eigen paard) heb ik gpg beugels gekocht. Een investering maar dubbel en dwars waard, ze ontlasten je knieën en voor mij mede door deze beugels is mijn ontsteking langzaam weggegaan. Jij hebt geen ontsteking maar voor het rijden zou het je zeker kunnen helpen en je knieën ontlasten!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:08

Splash_ schreef:
Ik heb ruim 1,5 jaar een ontsteking in mijn knie gehad. Voor het paardrijden (had mijn eigen paard) heb ik gpg beugels gekocht. Een investering maar dubbel en dwars waard, ze ontlasten je knieën en voor mij mede door deze beugels is mijn ontsteking langzaam weggegaan. Jij hebt geen ontsteking maar voor het rijden zou het je zeker kunnen helpen en je knieën ontlasten!

Bedoel je beugels die meegaan met je beweging? Zoja, lijken me erg fijn! Hoe duur waren die van jou?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:37

Ja klopt, dat zijn ze en ze ontlasten je gewrichten. Ik heb ze overgenomen voor €60 dus als je op marktplaats kijkt, of bokt, dan kan je ze vast wel vinden. Ik vond de gpg beugels fijner dan de bow balance van Sprenger :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:42

Ohhh via marktplaats is het goed te doen inderdaad!