Andere culturen houden van vollere vrouwen.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:35

Haha heerlijk onderwerp. Ik val niet in de categorie dik maar heb wel een dubbel D aan de achterkant :+ . Waar, de meeste Hollandse mannen, dit een gruwel vinden lopen donkere mannen er helemaal mee weg.

jesito

Re: Andere culturen houden van vollere vrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:04

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, tot van de week ik dit commentaar dus kreeg.
Beetje verbaast ook wel door de verschillen.
Het is niet dat ik niks aan wil doen, ik ben.er steeds mee bezig.
Dus mensen die menen dat ik het nu zo prima vind na deze opmerking hebben het mis, maar daar ging het eigenlijk ook niet om.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:15

Ach, hier is graatmager weer een teken van welvaart, daar weer vollere vrouwen. Laten we er ons vooral niet al te druk over maken. Of je nou overgewicht hebt of graatmager bent, het is allebei niet gezond. Verschillende culturen, dus weer verschillende idealen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:46

gelukkig bestaat de wereld niet alleen uit of graatmager of veel te dik. En zijn er ook genoeg mensen die gewoon slank zijn en een flinke groep die een klein speklaagje hebben.
Die twee groepen zijn wat gezondheid betreft het meest ideale.

Overigens is slank hier een teken van welvaart, niet graatmager. Dat wordt ook hier gewoon als ongezond gezien.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:56

De meeste mannen en dan denk ik toch over de hele wereld vallen op slanke vrouwen maar met de juiste rondingen.
Dus wat stevige boven benen, vollere cup maat, mooi rond kontje etc, op de buik een klein laagje vet maar dus geen dikke buik!
Natuurlijk zijn er dan ook mannen die van graatmager houden, en zo zijn er ook mannen die houden van obesitas.
Maar de voorkeur van de gemiddelde man gaat toch wel uit na het eerste type vrouw wat ik beschreef.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:01

Om de een of andere reden schijn ik kennelijk aantrekkelijk te zijn voor de oudere marokaanse, turkse, noordafrikaanse man. Snap er werkelijk niks van trouwens, maar al best vaak aanzoeken gehad. :+ billen en voorkant en schouders zijn niet bepaald mini. Lengte wel trouwens, ben het type klein propje. :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:02

Haaaaaaaa!
Ik hoop dat mijn ziektenkostenverzekering mijn tweede huis in een "dik land" wil vergoeden :):)
Het zou mijn geestelijk welzijn zéér ten goede komen :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:16

Rindin schreef:
Fenrir schreef:
(Flink) overgewicht blijft ongezond, ongeacht het land/cultuur. In sommige culturen is het een welvaarts- en statussymbool. Eigenlijk niets positiefs dus.

Precies. Ik begrijp niet zo goed dat er zo'n grote groep mensen is die roept dat je overgewicht moet accepteren omdat iedereen mooi is zoals ie is (ofzo).
Je moet absoluut niet oordelen op basis van iemands uiterlijk, maar feit blijft dat die nieuwe norm (veel mensen vinden dat er best wat vetjes aan mogen zitten) gewoon ongezond is...

Wanneer ik TV kijk en dan met name programma's over mode en modellen krijg ik eerder het idee dat de norm vel over been is.. Nou drijven een aantal mensen weer door met hun zogenaamde 'curves' maar een beetje vet en dus reserves lijkt me juist wel gezond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:34

vuurneon schreef:
naast welvaart, staat het ook vaak voor vruchtbaarheid (ironisch genoeg, want met flink overgewicht is de kans op vruchtbaarheidsproblemen ook hoger). Kijk maar eens naar poppetjes die symbool staan voor vruchtbaarheid: zijn niet geen ranke beelden :D

Met flink overgewicht zijn de kansen op vruchtbaarheidsproblemen inderdaad groter, maar met ondergewicht valt de hele menstruatiecyclus vaak ook weg en dat hoeft dan nog niet eens extreem mager te zijn. De zwangerschap en de borstvoeding vragen veel van een vrouw (bij honden moet er vaak het dubbele tot driedubbele van de normale portie gevoerd worden in de laatste fase van de dracht totdat de pups 6 weken zijn) en daarna moet de vrouw nog steeds in staat zijn verder voor het kind te zorgen want mensen zijn lang zorgafhankelijk, dat betekent dat de vrouw van oorsprong behoorlijk wat reserves moet hebben om dit te volbrengen. Oftewel, tegen overgewicht aan zitten is dan verstandig (geeft de meeste overlevingskansen voor moeder en kind) en dus is het evolutionair erin "gefokt". De mannen die gingen voor vrouwen met deze reserves hadden namelijk de meeste kinderen die kinderen kregen en de vrouwen die deze curves hadden idem dito.

Nu is dit maar een deel van het verhaal uiteraard. Een ander deel is afhankelijk of ze wonen in gebieden waar meer predatie was (slankere bouw geeft meer kans op overleving) of juist meer honger was (vollere bouw geeft meer kans op overleving). Wonen in een koud gebied (vollere bouw heeft meer isolatie) of heet gebied (slankere bouw geeft minder oververhitting) maakt ook uit.

In europa is dat de afgelopen 100 jaar veranderd omdat voedsel en daarmee het welvaartssymbool onbeperkt is geworden. Dus is er naar een volgend overlevingskenmerk gezocht (onbewust), dat is zelfbeheersing. Slanke vrouwen kunnen zichzelf beter beheersen (dat is in ieder geval de onbewuste gedachte) waardoor ze een grotere overlevingskans hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:51

Heel logisch, in veel culturen is "voller" ook een teken van welvaart of vruchtbaarheid.
Heb er zelf ook 'last' van, en heb ook altijd sjans met buitenlanders XD.

(Zoals vroeger bv 'wit' zijn mooi was tov 'bruin' zijn, bruin zijn was voor arbeiders die op het land werkte, hoe witter je was, hoe welvarender (omdat je niet hoefde te werken in de zon)).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:15

Jildau schreef:
Rindin schreef:
Precies. Ik begrijp niet zo goed dat er zo'n grote groep mensen is die roept dat je overgewicht moet accepteren omdat iedereen mooi is zoals ie is (ofzo).
Je moet absoluut niet oordelen op basis van iemands uiterlijk, maar feit blijft dat die nieuwe norm (veel mensen vinden dat er best wat vetjes aan mogen zitten) gewoon ongezond is...

Wanneer ik TV kijk en dan met name programma's over mode en modellen krijg ik eerder het idee dat de norm vel over been is.. Nou drijven een aantal mensen weer door met hun zogenaamde 'curves' maar een beetje vet en dus reserves lijkt me juist wel gezond.

Modewereld is niet te vergelijken met de 'gewone' wereld. Graatmager is hier in het westen niet het ideaal, slank wel. Als model (met name catwalk) ben je in feite weinig meer dan een levende kleerhanger, en kleding komt nu eenmaal beter uit op iemand die de outfit niet 'in de weg' zit. Het gaat om de outfit; het model is het accessoire. Het is dus niet gewenst dat het model de kleding vorm geeft. En dan kom je dus uit bij dunne, rechte (weinig rondingen) modellen die in het dagelijks leven niet het ideaal zouden zijn, maar wel geschikt zijn voor wat men op de catwalk graag ziet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 09:09

De dames op de catwalk vind ik verschrikkelijk om te zien en hoeveel jonge meiden daar gewoon een complex door krijgen, want zij denken dat het zo moet.
Daarbij vind ik kleding op iemand zonder curves niet uit zien, je ziet toch amper wat de voorkant of wat de achterkant is.
Maar ja gister zag ik een wat flinker meid toen we bij het theater waren en ze droeg zo'n langere stretch trui achtig iets wat dan ook meteen rokje is met zo'n riem over je heupen.
Het was net een verpakte worst, dat ziet er ook niet uit.
Deze meid was dan weer smal aan haar benen maar heel rond om haar buik en dat vonden ze in die cultuur van de dokterass dus weer niet mooi, het moest wel verdeeld zijn, hahaha.

Vroeger waren de vrouwen ook allemaal best dik, tenminste als ik naar foto's van vroeger kijken van mijn moeder en de opa's en oma's.
Vrouwen waren toen huisvrouwen, hielpen af en toe mee op het land.
Maar goed ik begrijp ook wel dat het een stuk anders zit, maar ik denk dat slanke mensen geen idee hebben hoe moeilijk het is, ze oordelen alleen maar.
Ik was laatst nog bij de diabetesconsulente (af en toe bloedsuiker controleren) en zij kent al mijn pogingen en zegt ook, sommige worden echt dik van naar sla kijken en dan zit het er gewoon niet in.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:50

jesito schreef:
Maar goed ik begrijp ook wel dat het een stuk anders zit, maar ik denk dat slanke mensen geen idee hebben hoe moeilijk het is, ze oordelen alleen maar.

Dit is zo'n gruwelijke dooddoener die de waarde van dit soort topics meteen naar beneden haalt :x

Je wordt niet dik van naar sla kijken, vergeet dat maar.

Verder; ik kan me een topic herinneren waarin de groeiende acceptatie van overgewicht besproken werd. Hierin kwam naar voren dat kledingmaten hetzelfde zijn gebleven, maar tegenwoordig groter vallen. Het lijkt er dus op dat ook hier vollere vrouwen terrein winnen ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:00

jesito schreef:

En jij denk dat slanke mensen zonder enige moeite slank blijven? Dat die daar niks voor hoeven te doen, niks voor hoeven te laten? De gemiddelde slanke persoon die ik ken doet daar net zo veel moeite voor om dat te blijven als de gemiddelde dikkere persoon doet om af te vallen. Alleen de ene is er wat beter op tijd mee begonnen.... Maar in onze huidige wereld met ons huidige voedseloverschot slank blijven zonder waar dan ook mee bezig te zijn, is echt maar heel weinig mensen gegeven. Dus leg die slachtofferrol maar heel snel weer aan de kant!

En als jouw voedselconsulent zegt dat er mensen zijn die dik worden van naar sla kijken, lijkt een andere voedingsconsulent mij een héle goede optie want dat is natuurlijk echt de grootste flauwekul.

Heb je ooit het programma secret eaters gezien? Dat zijn ook mensen die denken dat ze van lucht dik worden, totdat ze 1 op 1 geconfronteerd worden met wat ze nou daadwerkelijk in hun mond stoppen. Dat is vaak véél meer dan ze zelf denken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:07

Het is inderdaad leuk om te zien hoe verschillend de schoonheididealen zijn in verschillende culturen. Ik ken inderdaad vollere vrouwen (tot zeer obees aan toe) die worden aanbeden door Afrikaanse inmigranten terwijl het aantal potentiële Nederlandse partners een stuk lager ligt. Maar gelukkig heb je ook binnen Nederland mensen die van alle soorten en maten houden, anders zou het wel heel saai worden.

Overigens heb je inderdaad mensen die sneller aankomen van voedsel dan anderen. Ik grap weleens dat ik 10.000 jaar geleden snel het loodje gelegd zou hebben want ik heb vrij veel eten nodig om aan te komen. Maar meestal hoor ik van vollere vrouwen 'jeetje wat eet jij weinig' terwijl ik met gemak m'n 2000 kcal per dag haal. Dus bij al die vrouwen ligt het toch echt aan hun eetpatroon. En dan is het zonde dat mensen waarbij het lichaam echt op spaarstand staat daar de dupe van zijn.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:14

Klopt dat ze in andere culturen van vollere vrouwen houden, maar mijn inziens betekend vol niet moddervet.
Daarbij vind ik elk pondje gaat door het mondje. (Uitetaard uitzonderingen daargelaten!)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:15

jesito schreef:

Nou slanke mensen blijven ook niet slank door gewoon aanleg hoor. Ik sport ook 2 keer per week en snoep niet tussendoor. Denk dat het verschil eerder zit in de daadkracht dan of het moeilijk is of niet. En zeggen dat slanke mensen alleen maar oordelen? Volgens mij hoor ik jou net zeggen dat je kleding op slanke mensen er niet uit vind zien, dus volle mensen kunnen er ook wat van :o

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:21

Aanleg is natuurlijk best wel bepalend, maar wat je er zelf aan doet ook. Er zijn vast mensen die elke dag brood en pasta's kunnen eten en daar niet dik van worden, maar ik word daar wel dik van en dus doe ik het niet. Hoe lekker ik het ook vind, want ik wil graag in mijn maat 38/40 blijven passen. Het is denk ik ook vooral een kwestie van goed uitzoeken en uitproberen wat bij jouw lichaam past. Ik blijf makkelijker slank wanneer ik de koolhydraten wat meer laat staan en wat meer eiwitten/vetten en dergelijke eet. Maar voor een ander kan iets heel anders wel goed werken. En tuurlijk eet ik gerust een frietje mayo of chocoladeletter of allebei. En ik zal vast slanker kunnen zijn als ik dat compleet zou laten staan, maar dat heb ik er niet voor over. En ik heb af en toe snacken ook nodig om de meeste dagen gezond te blijven eten. Het gaat om de balans. En sommige dingen kun je gewoon niet veranderen en dat hoeft ook niet. Zo zal ik met een gezond voedingspatroon qua bovenkleding never nooit in maat 38 of 36 passen (schouders/cupmaat). En over dat blaadje sla: misschien werkt sla voor jou juist wel niet. Zoek een voedingspatroon dat 1. bij je past en 2. dat je vol kunt houden. En soms zijn het ook simpele dingen, wat bij mij helpt:

- Van een kleiner bord eten of een kleinere vork/lepel gebruiken.
- Van een wit bord eten en niet van een gekleurd bord.
- Als ik trek krijg op een moment dat geen eet-moment is drink ik eerst een glas water of thee. Soms haalt je lichaam honger en dorst door elkaar.
- Maak je maaltijden aantrekkelijker om te zien, en wat vullender met gezonde dingen. Ik eet er vaakeen bakje komkommer/cherrytomaatjes/paprika of een gekookt eitje bij.
- Eerst eten, dan pas boodschappen doen.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 17-11-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:31

Van kijken word je echt niet dik, ik kamp al sinds kindertijd met overgewicht en nu door naar een obesitas kliniek te gaan, zie ik wat ik al de jaren fout doe...
Het ligt dus altijd aan jezelf aan je ingewortelde cultuur van je bord moeten leeg eten enz

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:34

Als ik de houding zou hebben: Ja maar ik kan er niets aan doen, dan zal ik ook flink groeien en niet in de lengte helaas :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:32

Ik denk toch echt dat meeste hier makkelijk praten hebben, er zijn zat mensen die niks of weinig hoeven te doen voor een goed figuur.
Maar goed deze discussie is zo vaak gevoerd en daar gaat het niet eens om in dit toppic.
Het dik worden van het kijken naar een blad sla is een uitspraak bewijze van spreken, maar ja hier op bokt kennen veel mensen dat niet.
Laat mij lekker in mijn waarde en doen wat ik denk te moeten doen, dan laat ik dat bij jullie ook.
Maar als je niet in mijn schoenen staat, oordeel dan niet met een dooddoener als: ieder pondje door het mondje.
Ik zeg niet dat ik er niks aan kan doen, maar ik weet niet wat ik er nog aan kan doen.
Dit is echt weer een toppic dat weer compleet omslaat in dikkie effe op de feiten wijzen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:33

Echwel schreef:
Van kijken word je echt niet dik, ik kamp al sinds kindertijd met overgewicht en nu door naar een obesitas kliniek te gaan, zie ik wat ik al de jaren fout doe...
Het ligt dus altijd aan jezelf aan je ingewortelde cultuur van je bord moeten leeg eten enz

Succes ik hoop voor je dat je het gevecht wint en dat je de kilo's goed kwijt raakt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:35

jesito schreef:
Ik denk toch echt dat meeste hier makkelijk praten hebben, er zijn zat mensen die niks of weinig hoeven te doen voor een goed figuur.
Maar goed deze discussie is zo vaak gevoerd en daar gaat het niet eens om in dit toppic.
Het dik worden van het kijken naar een blad sla is een uitspraak bewijze van spreken, maar ja hier op bokt kennen veel mensen dat niet.
Laat mij lekker in mijn waarde en doen wat ik denk te moeten doen, dan laat ik dat bij jullie ook.
Maar als je niet in mijn schoenen staat, oordeel dan niet met een dooddoener als: ieder pondje door het mondje.
Ik zeg niet dat ik er niks aan kan doen, maar ik weet niet wat ik er nog aan kan doen.
Dit is echt weer een toppic dat weer compleet omslaat in dikkie effe op de feiten wijzen.

Jij bent de enige die slanke mensen niet de erkenning geeft en het af doet met 'niks of weinig hoeven doen'.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:36

liekec schreef:
jesito schreef:

Jij bent de enige die slanke mensen niet de erkenning geeft en het af doet met 'niks of weinig hoeven doen'.

Nou dat is andersom precies hetzelfde, ieder pondje gaat door het mondje.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:37

In de meeste afrikaanse landen staat overgewicht voor welvaart..
Als je slank, mager of wat dan ook bent, heb je weinig geld voor eten ;-)