Trailrunning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Trailrunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:15

Van alle trails die ik gelopen heb (en dat zijn er best wel veel) alleen bij de laatste een medaille gekregen. Dus ik denk inderdaad dat het meer uitzondering dan regel is. Heb zelf ook liever een functionele aandenken zoals een buff, een beker, een rugzakje oid.
Ik vind dat je bij een trail ook niet echt een prognose tijd kunt hebben zoals bij wedstrijden op de weg. De ene trail is zoveel zwaarder dan de ander, en een zelfde parcours kan er de ene week geheel anders bijliggen dan een andere week. Je hebt het volbracht sting en bij een pittige trail is dat al een hele opgave en bewonderingswaardig.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 23:28

Ik heb 1.54 gelopen op de halve marathon over de weg en had nu 2.40 uur gedaan over de 22 km ;)
Een herinnering ook niet gekregen. Ga in april meedoen aan de Koning van Spanje trail en volgens mij krijg je daar wel een medaille.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:33

Hier ook zulke grote verschillen soms hoor. Halve marathon tijd op de weg is 1hr33 maar in dec nog een 20,3 km trail gelopen in geloof iets van 2hr06. Maar bv ook weer een keer een 53km trail in 4hr54 gelopen, dus weer met een veel hoger gemiddelde snelheid.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:19

Mag ik mij hier ook melden? :)
Nu ik verhuisd ben naar de holterberg is voor mij het hardlopen een stuk leuker en inspannender geworden.
Ik had nog nooit gehoord van trailrunning, dus ik blijf graag plakken om er meer over te leren (en het ook te doen :P )

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:59

Minikatje je leert het al doende. Eerst gewoon het bos in over de paden en dan zoeken naar steeds meer uitdagende parcoursen over echt single trails en voor een heuvel hoef jij in ieder geval niet ver te gaan.
Ik heb zelf mijn trainingen altijd wel afgewisseld hoor verhard en onverhard. Dan weer eens een tijdje met name wegwedstrijden en dan weer een tijdje de uitdaging zoeken in de natuur. ik vind die afwisseling juist erg leuk. En als je in een mooie omgeving woont is het gewoon zonde er niet hardlopend aldaar van te genieten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:00

Welke schoenen hebben jullie?
Heb net een klein rondje (30 min) gelopen op mn vibrams
Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:14

Ik heb de Salomon Speedcross Vario. Afgelopen zaterdag wel een blaar gelopen helaas, maar had er dan ook nog niet eerder zo'n afstand mee gelopen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:29

Ik loop op 'gewone' Nike Pegasus 32. Geen trailschoenen dus.
De trail-trainers vertelden me dat het voor mijn dagdagelijkse trainingen in België nog niet nodig is. Dat zijn tenslotte meestal toch gewone singletracks in aarde. Het enige nadeel is dat ik niet zoveel grip heb op een modderig parcours, maar de lichtheid van mijn schoenen maken dat wel goed.

Er zijn ook professionele trailrunners die met 'gewone' schoenen lopen, het is maar net wat je verkiest.
Al zou ik de Salomon s lab sense héél graag proberen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:43

Ik heb tot nu toe op de laatste twee trail wedstrijden na ook altijd op mijn gewone hardloopschoenen te trails gelopen. Een keer in een verslag op mudsweattrails zelfs totaal belachelijk gemaakt (en ja ik ging na 500m finaal onderuit in de modder maar ik was niet totaal onvoorbereid sterker nog ik had uiteindelijk mijn 32 km sneller gelopen dat al de lopers van betreffende groepje van het verslag en dat zonder trailschoenen en zonder kaartje met hoogteprofiel en zonder stokken).
Nu heb ik de speedcross maar ik twijfel nog steeds of ik ze a.s zondag voor de 42,2km trail wel aandoe of dat ik toch voor mijn gewone loopschoenen kies.
Met op blote voeten lopen heb ik niets zolang alle lopers die sneller dan mij zijn toch echt ook schoenen aan hebben. Ik kom in het bos de laatste tijd wel eens een loper tegen. Oh lijkt mij verschrikkelijk met dit weer op blote voeten, hij liever dan ik.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:00

Met blote voeten in het bos lijkt me ook niks. Een zandpad moet nog lukken, maar al die boomstronken etc... Nee, geef mij maar een paar schoenen! Ik merkte trouwens wel flink verschil afgelopen zaterdag tussen mijn trailschoenen en de grip die ik normaal waarschijnlijk had gehad met mijn Asics. Dus ik ben er wel blij mee! Vanmiddag een stuk droog zandpad gepakt en dat scheelt niet zoveel, dat ging prima op mijn Asics.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:05

Oh in de blubber heb je zeer zeker meer grip maar op de wat steviger paden verlies je wel weer snelheid. En op de iets steviger paden heb ik op echte lange afstanden toch ook wel de extra stabiliteit van mijn gewone loopschoenen nodig. Maar ja als zondag zal ik weinig redelijk stevige paden tegenkomen dus vandaar dat ik er nog niet helemaal over uit ben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:10

Haha, je zit er alleen met blote voeten in :P
Hoe jullie opeens op totaal barefoot running komen is mij even een raadsel ;)
Moet eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk warm heb gehad onderweg, ook mn voeten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:31

minikatje schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk warm heb gehad onderweg, ook mn voeten.

Nou deze 'schoenen' zijn op de markt gebracht voormensen die op blote voeten willen lopen maar toch net wat bescherming aan hun voeten willen hebben. Even later kwam er een variant van de vibram schoentjes waar ook nog wat demping is ingebracht, nog een stapje verder en je hebt gewone schoenen met een lage drop.
Ik zie tijdens wedstrijden mensen vooral ploeteren, op blote voeten op het strand, odnerweg vibrams aandoen voor de slechte stukken, vervolgens schoentjes weer uit, wonden verzorgen want ja toch die scherp schelpen. Ik zie er de los vooralsnog niet van in. Maar ik ben dan ook zo iemand die zelfs in huis niet graag op sokken loopt.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:16

Leuk, ik doe al jaren aan hardlopen en triathlon. Diverse afstanden gelopen waaronder de marathon.

Wat is een leuke wedstrijd om te beginnen met trailrunnen?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:32

Ik heb nu 1 officiele trail gelopen. En het is mij zwaar tegengevallen in zwaarte. Niet dat ik halfdood over de finish kwam, maar het kostte wel duidelijk meer moeite dan een gewone halve marathon. Natuurlijk logisch, maar ik zou een beginner (want ik ben al zóó gevorderd :') ) adviseren een wat kortere afstand te nemen om eens te proeven.

@Greetje: wat voor sokken heb jij voor trailen? Ik ben nog op zoek naar geschikte sokken. Loop nu normaliter met gewone sokken, maar die zijn met alle plassen onder het trailen toch wel erg 'soppig'. Sportsokjes heb ik tot nu toe alleen in korte enkel-versie, en dat lijkt me qua takjes etc ook niet heel fijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:34

Greetje63 schreef:
minikatje schreef:

Nou deze 'schoenen' zijn op de markt gebracht voormensen die op blote voeten willen lopen maar toch net wat bescherming aan hun voeten willen hebben. Even later kwam er een variant van de vibram schoentjes waar ook nog wat demping is ingebracht, nog een stapje verder en je hebt gewone schoenen met een lage drop.
Ik zie tijdens wedstrijden mensen vooral ploeteren, op blote voeten op het strand, odnerweg vibrams aandoen voor de slechte stukken, vervolgens schoentjes weer uit, wonden verzorgen want ja toch die scherp schelpen. Ik zie er de los vooralsnog niet van in. Maar ik ben dan ook zo iemand die zelfs in huis niet graag op sokken loopt.

Verhaal klopt niet helemaal maar enfin. Het is voor mensen die meer " natuurlijk" willen lopen en alle gradaties daarin, dus net andersom. ik zal me voor de rest maar niet persoonlijk aangevallen voelen door je verhaal :D :+
Ik hou ze gewoon aan 1 stuk aan, vind 1x aantrekken genoeg :Y)

Voor mij is het een uitkomst, heb gewoon maffe rare voeten en na elke run of schaafplekken of blaren of ander ongemak. Nu nergens meer last van <3
Maar je hebt wel gelijk, ik loop bijna altijd op sokken of blote voeten thuis dus voor mij was het een logische stap.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:36

In mijn gewone loopschoenen heb ik altijd salomon trail sokken aan. (ook voor wegwedstrijden). In de speedcross heb ik altijd de iets dikker trail sokken van decathlon aan. Soppende schoenen merk ik alleen bij de eerste passen door de blubber maar daarna niet meer. De trailsokken van decathlon beschermen wel beter tegen eventuele takjes/zand wat bovenlangs de sok naar binnen zou kunnen kruipen. Maar in mijn gewone loopschoenen zitten ze niet lekker en andersom zitten de salomon sokken in mijn trailschoenen niet lekker. Het is echt de combinatie die je schijnbaar moet zoeken.

Eydis als je voldoende duurvermogen hebt, met regelmaat onverhard traint is het gewoon een kwestie van proberen. Mijn eerste trail was de trail de jonquilles over 20km. Was wel een vuurdoop want behalve dat er de afgelopen week heel veel water gevallen was en het dus een grote modderbad was en het stormde stond het water wat we over moesten steken ook erg hoog en was de stroming erg sterk. Echte korte trails zoals je ze nu vaak ziet waren er toen volgens mij nog niet, dat is echt iets van de laatste jaren dat ze ook al afstanden van een pakweg 12-15km hebben.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:42

minikatje schreef:
Verhaal klopt niet helemaal maar enfin. Het is voor mensen die meer " natuurlijk" willen lopen en alle gradaties daarin, dus net andersom. ik zal me voor de rest maar niet persoonlijk aangevallen voelen door je verhaal :D :+
Ik hou ze gewoon aan 1 stuk aan, vind 1x aantrekken genoeg :Y)

Voor mij is het een uitkomst, heb gewoon maffe rare voeten en na elke run of schaafplekken of blaren of ander ongemak. Nu nergens meer last van <3
Maar je hebt wel gelijk, ik loop bijna altijd op sokken of blote voeten thuis dus voor mij was het een logische stap.

Wat ik wilde zeggen is dat het lopen op blote voeten in kwam. Vervolgens bestond er toch de behoefte aan wat bescherming en kwam men met de eenvoudige vibram schoentjes op de markt. En daarna zag ik al advertenties van DE uitvinding van het jaar namelijk vibram schoentjes met toch wat extra demping. Intussen is al jaren de ontwikkeling van gewone loopschoenen bezig die toch wat meer bewegingsvrijheid geven en vooral ook een lagere drop hebben. ERgens in het midden komt men elkaar tegen. En ik heb niets tegen blootvoets lopen , tegen vibram schoentjes. Alleen ik wil voor mezelf op stevige schoenen lopen met toch een bepaalde minimale drop.
Maar de ontwikkeling van de vibrams is dus voortgekomen vanuit enkel bescherming en daarna is men pas ook varianten met geringe demping op de markt gaan brengen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:46

zijn dat sokken van "normale" hoogte?

edit: aah zo, ik snapte er al zo weinig van. Zal wel iets teveel werken en te weinig slapen denk ik :Z

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:53

Ja, ruim boven de enkel zeg maar. Ik draag zelf altijd herzog tubes en de sokken vallen nog een stuk over het onderste gedeelte van de tubes. Maar je hebt ze in verschillende uitvoeringen hoor. Ook de hele korte variant (vind ik voor lopen in de natuur zelf niets want er kruipt vanalles in) en ook langere varianten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:57

Ik heb van die lange tubes zonder voet tot boven mn knie al ik met een broekje loop. Ook van de decathlon.
Toch wel handig want loop overal tegen de bramen op :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:05

compressie tubes tot boven je knie? Ja ik vind het geen zich een kort broek en die tubes eronder maar ja ze zijn functioneel en het is geen modeshow. Hoewel ik wel blij ben dat ze er de laatste jaren niet enkel meer in zwart en wit zijn en ik nu mooie blitsende roze en gele tubes heb. Nog steeds geen gezicht met mijn toch al zulke korte beentje maar in ieder geval een mooi kleurtje.
Ja in de zomer/najaar is het ivm teken eigenlijk beter om in een lange tight te lopen, heb je ook minder last van brandnetels, bramenstruiken ed. Maar zodra de temperatuur boven de 15graden uit gaat komen ga ik al weer denken in termen van korte broek. En als ik de tubes niet nodig had voor een betere belastbaarheid liet ik die ook lekker uit.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:23

Tights met een broekje erboven vind ik ook zo dubbel. :+
Ben echt nog een beetje zoekende welke combi voor mij het lekkerste is :)

Kleurtjes en printjes zijn inderdaad tof, maar dat roze komt mij wel een beetje de neus uit haha

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:38

Ik heb eigenlijk gewone korte hardloopsokken van Nike en Decathlon, en heb ook nooit last van takjes etc.
Maar sokken zijn net als schoenen zo ontzettend persoonlijk, het is eigenlijk een kwestie van trial and error denk ik.

Ik draag in de zomer eigenlijk altijd een capri zonder tubes oid. Voor de teken zou ik misschien wel een een oplossing moeten zoeken, nooit over nagedacht maar het is wel belangrijk eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:11

Ik kom hier ook even binnen vallen. Doe nu een 2 jaar aan hardlopen. Eerste jaar veel in het bos maar nu wegens verhuizing meer in de stad helaas. Ik neem ook altijd mn 3 honden mee dus zij zijn vooral nu een stok achter de deur dat ik echt ga lopen, want zo in en aan de rand van de stad vind ik maar niets -O- . Nooit gedacht aan trailrunning maar jullie maken me wel nieuwsgierig, want ik loop het liefst in het bos.

Qua teken heb ik me nooit druk gemaakt terwijl ik als kind wel lyme heb gehad. Ik loop gerust in korte broek door het bos en trek thuis dan altijd mn sokken en schoenen uit zodat ik uit kan sluiten dat er wat tussen is blijven zitten. Maar volgens mij hebben die krengetjes weinig grip op onze gladgeschoren benen want ik heb ze nooit terwijl mn honden wel altijd onder zitten.