ahhh, wond op knie, verkeerde zalf gekregen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oedi

Re: ahhh, wond op knie, verkeerde zalf gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:55

Heb je al gedacht aan gelpleisters? Die plakken niet aan de wond vast

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:59

Maar de zalf zelf gaat wel van je eigen risico af. En dat is zonde omdat ik dus het verkeerde gekregen heb in mijn ogen. Ik had het in vol vertrouwen direct erop gedaan, en toen pas de bijsluiter gelezen. Daarna nogmaals gebeld en het is dus een welles-nietes situatie waarbij ik de zalf (het medicijn) niet durf te gebruiken.
Ik heb er nu niets op, maar ga straks nog even naar de winkel en dan moet dat natuurlijk wel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:01

germie schreef:
Maar de zalf zelf gaat wel van je eigen risico af. En dat is zonde omdat ik dus het verkeerde gekregen heb in mijn ogen. Ik had het in vol vertrouwen direct erop gedaan, en toen pas de bijsluiter gelezen. Daarna nogmaals gebeld en het is dus een welles-nietes situatie waarbij ik de zalf (het medicijn) niet durf te gebruiken.
Ik heb er nu niets op, maar ga straks nog even naar de winkel en dan moet dat natuurlijk wel.

Vind je nu niet dat je overdrijft? Je durft de zalf niet te gebruiken omdat je de bijsluiter hebt gelezen. Een bijsluiter is niet meer en minder dan een juridische afdekking en als je een willekeurige bijsluiter leest, kun je niks slikken of smeren. Je hebt gewoon de juiste zalf gekregen, maar wilt hem niet gebruiken. Moet je zelf weten, maar je hoeft dan toch niet meteen te doen of je HA van toeten noch blazen weet?
Laatst bijgewerkt door chevax op 13-11-15 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:06

Bij vrijwel elke dierenarts (ook gezelschapsdieren) kan je mesistran/vetramil/dermiel zalf wel gewoon halen. De meeste zullen nu wel dicht zijn maar misschien is er eentje in je buurt die morgen open is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 18:25

LisaaBloem schreef:
Bij vrijwel elke dierenarts (ook gezelschapsdieren) kan je mesistran/vetramil/dermiel zalf wel gewoon halen. De meeste zullen nu wel dicht zijn maar misschien is er eentje in je buurt die morgen open is?

Ik heb al Dermiel gehaald. Moest wel even nadenken dat ook gewoon een dierenarts het heeft. Ik denk in paarden of een mensenapotheek ;)

En ja, ik twijfel dus of ik de juiste zalf gekregen heb. Ik heb iets tegen cortisosteroiden, mag dat niet? Dus ook al heeft hij de juist zalf gegeven, ik durf dat gewoon niet te gebruiken. Jammer, maar je mag altijd twijfels hebben over een medicijn en het daarom niet gebruiken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:42

Flamigel is ook een goede zalf voor zo'n wonde, ik weet wel niet of je die kunt kopen in Nederland, aangezien ik in Belgie woon.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:06

Naar wondje nog. Ik zou met honingzalf en vet gaas werken (Vet gaas mag drie dagen blijven zitten), daaroverheen een absorberend verband, dit zodat de wond niet afgesloten word en je bescherming hebt voor je kleding.

Ik ben ook heel erg kritisch in het gebruik van cortico zalf etc. Liever niet dan wel!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:14

Wat voor broek doe je aan? Ik zou voorlopig een jogging broek aan doen en zeker geen skinny.

Tevens zou ik ook niet gaan duiken en uitkijken voor de bacteriën bij de paarden. Een infectie van zwembad water of de paarden moet je niet willen.

Ipv pleisters kan je ook voor gaasjes gaan en die met een 'net' verbandje op z'n plek houden.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:19

Je kunt toch best een loszittende broek aan doen die er niet zo overheen schuurt? Kijk dat n spijkerbroek zeer doet als je je been beweegt begrijp ik. Maar een loszittende broek kan toch we?
Ik vind de Zalf een beetje twijfelachtig. Maar als de huisarts je dit voorgechreven heeft zou ik het wel vertrouwen.
Je kunt het allicht drie dagen een kans geven en bekijken of het aanslaat, werkt het niet haal je wat anders.
Het is niet zo dat je wond er erger van gaat worden, Of dat er ineens aardbeienplantjes uit gaan groeien ,;-).
Vind het wel een akelig wondje trouwens.beterschap!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:42

Jolandaa_ schreef:
Wat voor broek doe je aan? Ik zou voorlopig een jogging broek aan doen en zeker geen skinny.

Tevens zou ik ook niet gaan duiken en uitkijken voor de bacteriën bij de paarden. Een infectie van zwembad water of de paarden moet je niet willen.

Ipv pleisters kan je ook voor gaasjes gaan en die met een 'net' verbandje op z'n plek houden.

Duiken is geen probleem, ik duik in droogpak ;) En de waterdruk van buitenaf is juist erg goed, want toen de boel nog dik was, was na het duiken alles mooi dun.
En met paardrijden heb ik een rijbroek aan, dus ook geen probleem, ik stap rechts op en dan voetjes uit de beugels (gaan er zondag weer in). Zwemmen kan met pleisterspray, huisarts heeft ook niet gezegd dat dat niet kon.
Een gaasje of verbandje is te dik, dan trekt het nog meer met een rijbroek o.i.d. Ik kan sinds deze week eindelijk een simpele pleister erop hebben, hoe kleiner hoe minder het trekt, een knie moet je immers wel buigen.
Overdag loop ik op m'n werk in spijkerbroek, 's avonds een trainingsbroek en dan de knie bloot (dus broek opgestroopt). Ik ben net in trainingsbroek zonder pleister even naar de winkel geweest. Ziet er niet uit. Vocht komt er nu weer uit (door schuren broek wat amper schuurt, maar zo kwetsbaar). Straks douchen, dan Dermiel erop wat ook vettig is en een pleister. Dan kijk ik 24 uur later weer of de pleister niet vast zit (ik ben dat lostrekken dus zat en doe dat maar 1 keer per dag om toch de wond rust te geven).

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:50

paar hechtingen had beter geweest, nu maar advies van je huisarts doen, nare plek en best wondje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:51

sassefras schreef:
paar hechtingen had beter geweest, nu maar advies van je huisarts doen, nare plek en best wondje

Nee, dat was toen niet nodig. Het was wel een diepe wond, maar schoon en dat het nu wat raar dichtgroeit is gewoon pech. Hechtingen was niet nodig. De locatie had alleen niet verkeerder kunnen zijn. Nou ja, het zal wel weer dichtgroeien.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:22

Ik zie toch wel wat irritatie en met zo'n wond is ontsteking echt wel een risico, ik zou dus zeker naar je huisarts luisteren en in ieder geval op het droge gedeelte de zalf smeren en anders nog maar een keer terug

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:30

Zo te zien is er nog oedeem in je knie. Zolang er oedeem rondom een wond zit gaat de wondgenezing traaaaag. Tip dus om je been omhoog te leggen zodra het kan en ik las iets over 3 dgn vetgaas te laten zitten? Vetgaas dient 2x dgs verwisseld te worden om verkleving in de wond tegen te gaan.
Beter zou zijn een schuimverband, maar daar zijn de huisartsen geen voorstander van i.v.m. hoge kosten.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:49

Ik zou aanraden dit dagelijks te reinigen' en flamingo hydro of L-mesitran zalf met eventueel een mepitel (niet inklevend siliconenlaagje dat huidaanmaakbevordert) met een luchtdoorlatend afdek materiaal; bv mepore. Er is nog vocht- en vuilverlies + zwelling aanwezig.. eventueelenkel de cortisonen zalf eromheen smeren. Liever geen zware infectie daar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:57

Vetgaas hebben we het niet over gehad en zie ik ook niet zitten, dat levert een te groot stuk geplak op. Ik ben juist blij dat een normale pleister past. Heb het wel thuisliggen van de kruidvat en dat moet 1 keer per dag vervangen worden. Maar de gaasjes zijn gewoon te groot. Schuimverband of gewoon verband maakt je knie te dik en stijf. Een knie moet kunnen buigen en met verband e.d. pas je niet in een rijbroek of rijlaars, dus helaas, gaat gewoon niet. Dan trekt vocht vanzelf weg door bewegen. Knie is niet dik meer overigens, ik zie daar absoluut geen oedeem.

Vandaag er goed over nagedacht, de zalf van de huisarts is exit, te gevaarlijk voor mijn gevoel.
Dermiel zit nu op de wond en gaat na het douchen er weer op. Dan pleister erover (ja, die gewone pleisters van hansaplast) en morgenavond weer kijken.
Het sporten pak ik vanaf nu gewoon weer op, want de kneuzing van de knieschijf staat dat nu weer toe (dat had ik er ook bij en dat deed juist enorme pijn), ik was daar met zwemmen ook al mee begonnen en heb vandaag wat extra gewandeld en even gekeken of ik weer kan hardlopen. Dat gaat weer echt hardlopen worden binnenkort. Verder vandaag met een steekkaar wat stoeptegels verplaatst bij m'n ouders. Paardrijden en duiken staat voor zondag weer op het programma. Verder natuurlijk nog voorzichtig zijn dat er niets tegen de knie stoot. Dan moet het goedkomen lijkt me ;)
Laatst bijgewerkt door germie op 13-11-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:01

germie schreef:
Vetgaas hebben we het niet over gehad en zie ik ook niet zitten, dat levert een te groot stuk geplak op. Ik ben juist blij dat een normale pleister past. Heb het wel thuisliggen van de kruidvat en dat moet 1 keer per dag vervangen worden. Maar de gaasjes zijn gewoon te groot. Schuimverband of gewoon verband maakt je knie te dik en stijf. Een knie moet kunnen buigen en met verband e.d. pas je niet in een rijbroek of rijlaars, dus helaas, gaat gewoon niet. Dan trekt vocht vanzelf weg door bewegen. Knie is niet dik meer overigens.

Vandaag er goed over nagedacht, de zalf van de huisarts is exit, te gevaarlijk voor mijn gevoel. Dermiel zit nu op de wond en gaat na het douchen er weer op. Dan pleister erover (ja, die gewone pleisters van hansaplast) en morgenavond weer kijken.
Het sporten pak ik vanaf nu gewoon weer op, want de kneuzing van de knieschijf staat dat nu weer toe (dat had ik er ook bij en dat deed juist enorme pijn), ik was daar met zwemmen ook al mee begonnen en heb vandaag wat extra gewandeld en even gekeken of ik weer kan hardlopen. Dat gaat weer echt hardlopen worden binnenkort. Paardrijden en duiken staat voor zondag weer op het programma. Verder natuurlijk nog voorzichtig zijn dat er niets tegen de knie stoot. Dan moet het goedkomen lijkt me ;)

Zo te zien ken jij schuimverband niet, kun je namelijk op maat knippen en wordt gebruikt bij vochtige wonden. Google maar es op klinion foam. Maar volgens mij trek jij je eigen plan, ook goed ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 22:11

Gegoogled, dat was iets voor de eerste week, toen kwam er heel veel vocht uit. Heeft huisarts het niet over gehad vandaag, alleen dat een pleister genoeg was op de wond (met die zalf die ik dus niet durf gebruiken). En dat het nog wel een aantal dagen zou duren voordat de wond dicht is. Dat vond ik wel een tegenvaller als ik eerlijk ben, maar goed, een aantal dagen betekent ook 2 en dan blijf ik maar positief. :+
Ik ben allang blij dat ik weer gewoon kan gaan sporten, omdat de kneuzingspijn nu afgenomen is. Van de wond baal ik natuurlijk wel, maar goed, het zal wel weer genezen.
Dat ik oprechte twijfels heb over de zalf is hier inderdaad bevestigd en ook door mensen die ik gesproken heb. Zalf is dus exit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:27

Ik zou een gaasje doen met goed wat dermiel eronder en dat vast plakken met tapé. Dan heb je iets meer hou vast als alleen een pleister.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:29

Is het niet verstandig om het sporten ook even te laten?
Daar mee belast je de wond ook steeds weer.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:02

ItsMe2 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Als in wel blijven bewegen natuurlijk! Dat is alleen maar goed voor de doorbloeding. Maar even een weekje rustig aan doen. Dus niet hardlopen duiken en paardrijden.
Of kun je dat niet aan? Haha

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 06:03

Kenyada schreef:
ItsMe2 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Als in wel blijven bewegen natuurlijk! Dat is alleen maar goed voor de doorbloeding. Maar even een weekje rustig aan doen. Dus niet hardlopen duiken en paardrijden.
Of kun je dat niet aan? Haha

Nee sporten kan en mag en moet gewoon. Dat zegt iedereen. Juist duiken is geheel onbelast en dus zeer goed. Er komt geen vocht bij de wond hoor en de waterdruk doet echt goed. Elke keer na het duiken was de knie dun en de soepelheid terug. Nu is de knie gewoon ook dun. Ik heb eerst rust genomen hoor, maar na 5 dagen ging duiken weer. Paardrijden duurde 10 en hardlopen 16. Alles rustigaan natuurlijk. En vanaf nu opbouwend.

Maar genoeg hierover. Ik weet dat de creme van de ha het dus niet is. Wond moet vanzelf genezen en sporten draagt daar zeer positief aan bij tegen stijfheid e.d. Nu de kracht terug in de spieren en de wond zal ook dichtgaan. Alles is gezegd en er kan een slotje op. Topic was alleen wegens de creme die dus idd niet geheel goed is. Meningen over de creme zijn verdeeld en ik ben nu overtuigd dat het dus een foute creme voor mij is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 06:38

germie schreef:
[ Afbeelding ]

Bloedt niet, is vaak nog nat. Dermiel zalf erop en dan een pleister durf ik wel. De triamcinoloni niet, want dat is er niet voor. Heb er nu niets op en zit in korte broek. Straks weer lange broek aan en pleister erop.

Als ik die wond zie snap ik waarom hij triamcilnolone meegeeft. Is nou niet bepaald een mooi rustig belendende wond. Ik vind zo n zelf in sommige gevallen van wondheling wel goed. Het droogt de wond vaak wat op. Gewoon geen te dikke laag en ik zou er even een dag of 3 mee beginnen en kijken hoe het er dan uit ziet. Dat wildvlees/gramulatieweefsel moet eigenlijk niet over de wondranden uit gaan komen. Overigen helen wonden beter in een vochtig wondmilieu, dus gaasjes en afgedekt. Je zou kunnen afwisselen met mesitran. Hoewel ik dat vooral goede zalf vind voor vieze wonden en wonden waar je dood weefsel verwacht. Er zitten enzymen in die wel pittig kunnen zijn voor zo n wondje. Al met al gewoon doktersadvies opvolgen. Wond is dik en dikte en vocht duidt toch op ontsteking en onrust.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 08:01

Ik durf de creme niet te gebruiken zoals ik al zei. Dus het wordt gewoon niets doen met beetje dermiel.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:50

Als jij het beter denkt te weten dan je huisarts, moet je er niet meer naar toe gaan.
Corticosteroidenzalf gebruik je ongeveer een week. Langdurig gebruik maakt idd de huid dun. Maar ook dat komt weer goed als je stopt met de zalf. Ik vind je erg eigenwijs doen en overdrijven trouwens.
Ik heb zelf altijd flammazinezalf in huis voor wonden, dat werkt super. Ik haal het in belgie daar is het vrij verkrijgbaar