Ik heb ook een thuistest gehad een paar jaar geleden. Dit ging echt heel makkelijk. Helaas voor mij bleek ik toch pap 2 te hebben en moest ik wel voor een uitstrijkje naar het ziekenhuis.
Fijn dat volgend jaar de thuistest voor degene beschikbaar is die geen uitstrijkje bij de dokter willen maken.
Hier nog een getraumatiseerd iemand. De eerste keer uitstrijkje was een ramp. Ik was totaal in paniek en de assistente maar duwen met die eendenbek, terwijl ik probeerde uit te leggen waarom ik zo van streek was. Toen is het dus ook niet gelukt. Maar toch wilde ik het wel graag omdat ik het erg belangrijk vind. Vijf jaar later dus opnieuw geprobeerd. Deze keer bij een andere praktijk en rustig uitgelegd dat ik vijf jaar geleden in paniek raakte en waarom dat gebeurde. Ook deze keer was het geen pretje, maar dankzij de rust van de dokter is het wel gelukt. En de uitslag was ook netjes
Ik heb het met mijn arts ook over de thuistest gehad, maar volgens haar zijn die resultaten niet altijd goed betrouwbaar omdat je voor de test echt op een bepaalde diepere plek moet testen die je als ongeoefend persoon vaak niet goed kunt bereiken. Volgens haar is het daarom niet altijd even betrouwbaar. Dat vond ik ook wel heel logisch klinken.
De nieuwe thuistesten schijnen net zo betrouwbaar te zijn omdat ze een nieuwe manier van testen hebben gevonden en kunnen zelfs kankercellen herkennen middels het dna of zoiets. Gisteren een artikel over gelezen, maar ik zit nu niet achter de pc..
Kan me heel goed voorstellen dat je het eng vindt, maar geef dat duidelijk aan en vraag eventueel om een vrouwelijke arts als je je daar beter bij voelt.
Overslaan is in mijn ogen echt geen optie. Mijn collega had in januari al een oproep, durfte toen niet heen. Is vorige week wel geweest en toen bleek ze begin stadium van baarmoederhals kanker te hebben. Zonder uitstrijkje waren ze daar nooit zo vroeg achter te komen.
Een uitstrijkje is er met een reden, hoe vervelend dan ook
In dl "moet" een vrouw jaarlijks. Ja het is niet prettig. Maar ja het moet. Ik moet volgende week weer na de "vrouwenarts" en weer mn jaarlijkse checkup krijgen. Zie er wel wat tegenop. Maar ik weet dat ze haar werk goed doet(dat heet ik merk er weinig van)