Hpv vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:53

Anne_GTI schreef:
Vanaf 12 jaar mag je sowieso zelf beslissen hier in Nederland. Dus als jij niet wilt en je ouders wel kunnen ze je daar niet toe dwingen.

Degene die tegen hun wil geënt zijn ... waren jullie 12 jaar of ouder op het moment dat je enting kreeg?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:53

Eloya schreef:
Ik ben ook tegen mijn zin geënt en ben heel erg bang dat ik straks ook onvruchtbaar blijk te zijn :( Mijn moeder kon al niet makkelijk zwanger worden en deze prikken maken het er denk ik ook niet beter op

Ik gok zomaar dat er procentueel gezien meer vrouwen om andere redenen niet zwanger kunnen worden dan vanwege die prik.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:58

Paard_Aap schreef:
Ik heb hem vorig jaar gekregen. Eigenlijk wist ik het niet zo goed. Ik weet nou niet precies of het echt werkt of niet, maar ik heb de prik uiteindelijk wel genomen. Niet tegen mijn zin in. Ik sta er een beetje neutraal/ik weet het niet over. Verder ben ik ook niet bang voor naalden oid, dus vond het niet erg. Ik heb ook nergens last van gehad, ik voelde het niet eens toen ik geprikt werd :P Ook geen bijwerkingen, ook niet ziek daarna. Maar dat verschild wel per persoon natuurlijk. :)

Dit had ik dus ook, niet bang van naalden en. Alleen nu heb ik er wel spijt van ;)

Eloya

Re: Hpv vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:06

Ik was 12, maar stond onder druk van mijn ouders.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:19

Ik heb hem wel gehad en totaal geen problemen/klachten van ondervonden... En zo ver ik weet nu nog steeds niet. Ik ga mij wel niet door een medische molen trekken als ik geen klachten heb.

Ik vind wel dat hier behoorlijk grote aannames worden gedaan met onvruchtbaar worden door de HPV-vaccinatie. Is er ook daadwerkelijk bewijs dat dit door de HPV-vaccinatie komt en niet door een hiervan losstaand probleem?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:23

Vind het heel erg voor TS dat ze onvruchtbaar is, maar staat het echt vast dat die prikken dat hebben veroorzaakt of trek je die conclusie zelf? Er zijn helaas heel veel mensen onvruchtbaar, ook al voordat die prikken überhaupt op de markt kwamen.

Verder reageren veel Bokkers wel heel erg overspannen of ze nog wel vruchtbaar zijn. Weet niet of die prikken tegen HPV goed zijn, maar onvruchtbaarheid kan door zoveel oorzaken komen en vaak is de oorzaak zelfs nooit duidelijk.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 01:32

Ik heb er destijds (ben ongeveer even oud als TS) zelf voor gekozen deze niet te halen. Hij helpt maar tegen een paar soorten en ik was al seksueel actief. Ook vond ik dat er te weinig onderzoek is geweest naar de effecten op de lange termijn. Als ik nu een dochter had van die leeftijd zou ze m niet krijgen. :n

Je hoort tegenwoordig zoveel van dit soort verhalen, ben blij dat ik me toen n beetje ingelezen heb en deze beslissing heb gemaakt.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 01:39

Nope, ik heb hem ook destijds (was 15 geloof ik toen ik de oproep kreeg) niet gehaald. Was toen nog zo weinig over bekend en al helemaal niks over de gevolgen op lange termijn. Weet wel dat ik toen 1 van de weinigen was op school en in mijn omgeving die hem niet ging halen, want 'ach, het zal allemaal wel goed zijn en je kunt ook morgen onder een auto terechtkomen'. Hoewel ik me er eerlijk gezegd de laatste jaren niet meer echt in verdiept heb, sta ik nog steeds achter die keuze van destijds.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 01:44

Ik was inderdaad ook een van de weinige op school die m niet ging halen, ik zat als enige meisje in de klas terwijl alle andere meiden naar de gymzaal gingen om ingeënt te worden. Werd ook wel n beetje scheef aangekeken door mijn keuze. :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 02:05

Mijn dochter is ook deels beïnvloed door de verhalen van mijn moeder die gelijktijdig met een vriendin zwanger was toen Thalidomide als snoepjes verstrekt werden tegen zwangerschapsmisselijkheid. Mijn oudere zus werd gezond geboren. Haar vriendin kreeg een misvormde dochter die achteraf ook onvruchtbaar bleek te zijn. Een jaar later kwam aan het licht dat die pilletjes al die ellende veroorzaakt hadden. Maar de gevolgen van Softenon zijn nog de wereld niet uit.

Recent waren er allerlei medische blunders met het bekkenbodemmatje waarbij voor mij weer eens duidelijk werd dat er nog genoeg mis is met de erkenning van geneesmiddelen als veilig. Zelfde had ik kunnen zeggen voor PIP implantaten of het onderschatten van de Q koorts. Ten tijde van de eerste uitbraak van de Q koorts lieten ze zich op het ministerie van VWS helemaal gek maken over de mexicaanse griep. Q koorts was geen aandacht voor.

DKTP en BMR is ze wel voor geënt. Die vaccins bestaan ook al veel langer. Daar zijn soms ook rare verhalen over maar de kans op besmetting en gevolgen daarvan zijn ook ernstig. Dus de afweging gemaakt om daar wel tegen te enten. Biblebelt is dichtbij....

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 02:17

Ik heb hem wel gehad, en sindsien heb ik allemaal vage klachten. Vooral oververmoeidheid (kan makkelijk 15 uur slapen en moe wakker worden)

Ben echt helemaal binnenstebuiten gekeerd, veel onderzoeken gehad maar er kwam niks uit.. achteraf zijn we gaan nadenken en is het in hetzelfde jaar begonnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 02:31

Ik vind het vooral een hoop gezeur over die prik. Ik heb ze alledrie gehad, en nooit ergens last van gehad.

Ik las op de vorige pagina dat "de mensen die er geen last van hebben hun problemen liever niet delen"? Wat nou als we dat eens omkeren? De enige mensen die er last van hebben (waarbij de kans groot is dat het gewoon toeval is) delen hun verhaal op het internet, waardoor het inderdaad lijkt alsof er alleen maar nadelen aan zitten. In de meeste gevallen zit er gewoon een andere medische oorzaak achter.

En ja, ik heb een bron en vertel dit niet zomaar. Mijn zus studeert medicijnen aan King's College in London, en heeft onder andere hierover geschreven.

Al die onzin over prikken is de wereld in geholpen door mensen die maar wat roepen, en anderen vervolgens ook bang maken.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 03:20

Resistance schreef:
Ik vind het vooral een hoop gezeur over die prik. Ik heb ze alledrie gehad, en nooit ergens last van gehad.

Ik las op de vorige pagina dat "de mensen die er geen last van hebben hun problemen liever niet delen"? Wat nou als we dat eens omkeren? De enige mensen die er last van hebben (waarbij de kans groot is dat het gewoon toeval is) delen hun verhaal op het internet, waardoor het inderdaad lijkt alsof er alleen maar nadelen aan zitten. In de meeste gevallen zit er gewoon een andere medische oorzaak achter.

En ja, ik heb een bron en vertel dit niet zomaar. Mijn zus studeert medicijnen aan King's College in London, en heeft onder andere hierover geschreven.

Al die onzin over prikken is de wereld in geholpen door mensen die maar wat roepen, en anderen vervolgens ook bang maken.

Precies dit.
Onvruchtbaarheid word afgeschoven op deze enting, er maken mensen zich zorgen of ze nog wel vruchtbaar zijn zonder een dokter te hebben gezien, vermoeidheid wordt gezien als gevolg van de enting (misschien eens kritisch naar je levensstijl kijken en níet 15 uur in bed liggen? Ook daar wordt je juist moe van :) )
En dit zijn enkele dingen die ik even tegenkwam na vluchtig het topic te hebben doorgelezen.

Allemaal mensen die dingen op de enting afschuiven zonder naar überhaupt een dokter te zijn geweest en/of zonder enig bewijs.
Zo lees je op internet genoeg verhalen en eigenlijk zijn er vooral veel hoaxes of nooit bewezen verhalen bij.

En ja ik heb de enting ook gehad en nooit enige klachten gehad. Net als veel anderen die ik ken en die de enting ook hebben gehad.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 04:52

Ik heb deze inenting niet gehad. Heb met meerdere artsen overlegd en toen besloten om hem niet te halen, maar dit komt meer door mijn voorgeschiedenis aan aandoeningen.

Iedere medicatie en dus ook iedere inenting ( en ct scan, mri scan etc ) heeft bijwerkingen. Hier in Nederland worden alleen de bijwerkingen bij medicamenten verteld. In Duitsland komt een arts naar je toe en verteld je welke mogelijke bijwerkingen een scan heeft. Zijn twee uitersten, dat besef ik, maar als burger kun je deze dingen niet weten en vind ik het goed dat ze je inlichten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:23

Dat er genoeg mensen zijn die geen klachten hebben ondervonden aan de hand van de vaccinatie is goed mogelijk. Het is allemaal maar net hoe gevoelig en gezond je bent, of je reageert of niet. Ik vind het dus niet erg netjes om een ander als 'zeur' of 'veroorzaker van een vertekend beeld' weg te zeggen. De klachten die iemand ondervindt na het krijgen van een vaccinatie kunnen echt heel serieus zijn. Zelfs tot diagnoses zoals fibromyalgie, ME/CVS en dergelijke aan toe. Met zo'n diagnose ben je niet blij. Regulier zijn er heel weinig behandelingen, het is een kwestie van uitproberen en voor de rest moet je maar leren leven met de klacht.

Of je onvruchtbaar kan worden van bovengenoemd vaccin. Geen idee, maar ik sluit het persoonlijk niet uit. Ik vind het alleen wel bullshit, dat het niet genoemd mag worden, omdat het nog niet wetenschappelijk bewezen is. Voordat er wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt, moet er ook een aanleiding zijn. Bovendien neem ik wetenschappelijk onderzoek persoonlijk met een korreltje zout.

Voor degene die klachten ondervinden aan de hand van een vaccinatie: voel je vrij om mij een pb te doen met je verhaal, als je daar de behoefte toe voelt. Ook wanneer je iets met je klachten wil, maar niet weet waar je moet beginnen, weet ik nog dingen die echt iets kunnen doen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:37

xZiva_ schreef:
Ik heb hem wel gehad, en sindsien heb ik allemaal vage klachten. Vooral oververmoeidheid (kan makkelijk 15 uur slapen en moe wakker worden)

Ben echt helemaal binnenstebuiten gekeerd, veel onderzoeken gehad maar er kwam niks uit.. achteraf zijn we gaan nadenken en is het in hetzelfde jaar begonnen..

Die oververmoeidheid ken ik inderdaad. Ik wordt wakker door mijn wekker en denk dan soms dat het 2 uur 's nachts is terwijl het 7 uur' s ochtends is. Ben ook vrijwel de hele dag moe. Bij mij is het dus ook in hetzelfde jaar als de prik begonnen, met nog een aantal andere klachten.

ilaan schreef:
Resistance schreef:

Precies dit.
Onvruchtbaarheid word afgeschoven op deze enting, er maken mensen zich zorgen of ze nog wel vruchtbaar zijn zonder een dokter te hebben gezien, vermoeidheid wordt gezien als gevolg van de enting (misschien eens kritisch naar je levensstijl kijken en níet 15 uur in bed liggen? Ook daar wordt je juist moe van :) )
En dit zijn enkele dingen die ik even tegenkwam na vluchtig het topic te hebben doorgelezen.

Allemaal mensen die dingen op de enting afschuiven zonder naar überhaupt een dokter te zijn geweest en/of zonder enig bewijs.
Zo lees je op internet genoeg verhalen en eigenlijk zijn er vooral veel hoaxes of nooit bewezen verhalen bij.

En ja ik heb de enting ook gehad en nooit enige klachten gehad. Net als veel anderen die ik ken en die de enting ook hebben gehad.

De verhalen worden niet bewezen omdat een ha/andere arts zegt. Het is nooit bewezen, maar hij kan ook niet zeggen dat er bewezen is dat dit geen gevolg is van de vaccinatie. Je kunt dus wel naar een ha gaan... Heeft alleen weinig zin.
Ikzelf loop nu al 3 jaar te kwakkelen met verschillende klachten en geen arts weet waar het van komt . Het is allemaal begonnen in het jaar van de prik.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:52

Ik heb er zelf voor gekozen deze niet te halen. Mede doordat er niet bekend zou zijn of het daadwerkelijk zou helpen en ook omdat er verhalen rondgingen over onvruchtbaarheid. Meerdere vriendinnen hebben hem niet gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:53

Nu van mij de vraag:

Bij hoeveel van jullie zijn met deze klachten naar de dokter geweest en is het BEWEZEN dat het door deze prik komt?

Ik lees het overal, als mensen klachten ondervinden wordt het gelijk op die prik afgeschoven. Die klachten kan je net zo goed hebben zonder die prik.

Dus ja, zonder medische verklaring of bewijs dat het door de prik komt, vind ik het gezeur. Heel naar dat je onvruchtbaar oid bent, maar roepen dat het door een vaccinatie die een heleboel meisjes gehad hebben komt, zonder dat je ook maar enig bewijs hebt dat het door die vaccinatie komt, vind ik schandelijk. Dat is gewoon angst zaaien. Gezonde meisjes die dit lezen denken "wat nou als...", terwijl dat nergens voor nodig is.

Denk alsjeblieft eerst goed na voordat je iets roept.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:56

Resistance schreef:
Nu van mij de vraag:

Bij hoeveel van jullie zijn met deze klachten naar de dokter geweest en is het BEWEZEN dat het door deze prik komt?

Ik lees het overal, als mensen klachten ondervinden wordt het gelijk op die prik afgeschoven. Die klachten kan je net zo goed hebben zonder die prik.

Dus ja, zonder medische verklaring of bewijs dat het door de prik komt, vind ik het gezeur. Heel naar dat je onvruchtbaar oid bent, maar roepen dat het door een vaccinatie die een heleboel meisjes gehad hebben komt, zonder dat je ook maar enig bewijs hebt dat het door die vaccinatie komt, vind ik schandelijk. Dat is gewoon angst zaaien. Gezonde meisjes die dit lezen denken "wat nou als...", terwijl dat nergens voor nodig is.

Denk alsjeblieft eerst goed na voordat je iets roept.

Niks hiervan is bewezen... Maar er is ook niet bewezen dat het niets ermee te maken heeft. Er is namelijk bijna niks bekend over de gevolgen van deze prik. Dat zijn ze nu pas aan het onderzoeken, beetje te laat maarja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:01

Ook al is het niet bewezen dat het niet door die prik komt, je kan wel gewoon op zoek naar een andere medische oorzaak. Veel van de mensen die hier schrijven zeggen wat voordat er überhaupt ook maar een beetje onderzoek is gedaan naar hun klachten. Mij vertel je dan niet dat het door een vaccinatie komt. :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:10

Resistance schreef:
Ook al is het niet bewezen dat het niet door die prik komt, je kan wel gewoon op zoek naar een andere medische oorzaak. Veel van de mensen die hier schrijven zeggen wat voordat er überhaupt ook maar een beetje onderzoek is gedaan naar hun klachten. Mij vertel je dan niet dat het door een vaccinatie komt. :)

Ja oké, maar er zijn ook mensen die wel naar een arts zijn geweest of gaan maar die geen oorzaak kunnen vinden. Dat is namelijk bij mijzelf t geval.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:23

Joy_Mennings schreef:
xZiva_ schreef:

Die oververmoeidheid ken ik inderdaad. Ik wordt wakker door mijn wekker en denk dan soms dat het 2 uur 's nachts is terwijl het 7 uur' s ochtends is. Ben ook vrijwel de hele dag moe. Bij mij is het dus ook in hetzelfde jaar als de prik begonnen, met nog een aantal andere klachten.

ilaan schreef:
Resistance schreef:

Precies dit.

De verhalen worden niet bewezen omdat een ha/andere arts zegt. Het is nooit bewezen, maar hij kan ook niet zeggen dat er bewezen is dat dit geen gevolg is van de vaccinatie. Je kunt dus wel naar een ha gaan... Heeft alleen weinig zin.
Ikzelf loop nu al 3 jaar te kwakkelen met verschillende klachten en geen arts weet waar het van komt . Het is allemaal begonnen in het jaar van de prik.

Ja, maar je bent ook 16 en hebt de prik neem ik aan enkele jaren geleden gehad? Heel veel meiden in hun puberteit hebben last van enorme vermoeidheidsverschijnselen, en dat kan ook absoluut geheel toevallig in hetzelfde jaar beginnen als dat je een vaccin hebt ontvangen. Er is niet aangetoond dat dit door het HPV-vaccin wordt veroorzaakt.

Het is prima om alle onderzoeken en rapporten met een korreltje zout te nemen, of om te twijfelen of je een vaccin gaat halen of niet, maar je kunt geen oorzaak-gevolg relatie concluderen omdat bepaalde symptomen toevallig in dezelfde tijdspanne als een vaccin zijn begonnen. Voor vermoeidheid zijn zoveel oorzaken te bedenken, waarbij je vooral leeftijd niet moet negeren; en ook voor onvruchtbaarheid, hoe naar het ook is, kun je niet aantonen dat dit door een vaccin komt. Je weet immers niet of je dezelfde problematiek had ondervonden als je het vaccin niet had gehad.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:35

Mijn dochter kreeg drie jaar geleden de oproep toen ze 12 was. Wij waren er snel uit het niet te doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:44

Ik laat hem mijn dochter ook niet geven, puur omdat er te weinig van bekend is.
Want wat doet het middel op termijn?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:44

Hanmar schreef:
Ja, maar je bent ook 16 en hebt de prik neem ik aan enkele jaren geleden gehad? Heel veel meiden in hun puberteit hebben last van enorme vermoeidheidsverschijnselen, en dat kan ook absoluut geheel toevallig in hetzelfde jaar beginnen als dat je een vaccin hebt ontvangen. Er is niet aangetoond dat dit door het HPV-vaccin wordt veroorzaakt.

Het is prima om alle onderzoeken en rapporten met een korreltje zout te nemen, of om te twijfelen of je een vaccin gaat halen of niet, maar je kunt geen oorzaak-gevolg relatie concluderen omdat bepaalde symptomen toevallig in dezelfde tijdspanne als een vaccin zijn begonnen. Voor vermoeidheid zijn zoveel oorzaken te bedenken, waarbij je vooral leeftijd niet moet negeren; en ook voor onvruchtbaarheid, hoe naar het ook is, kun je niet aantonen dat dit door een vaccin komt. Je weet immers niet of je dezelfde problematiek had ondervonden als je het vaccin niet had gehad.

Ik ben inderdaad 16 en heb de prik 3/4 jaar geleden gehad. Die vermoeidheid kan idd door verschillende dingen komen, alleen het rare was dat een vriendin van mij ook na de prik vermoeidheidsklachten kreeg. We zijn toen beide op pfeiffer en andere dingen getest (dmv bloedprikken) en hadden beide niks.
Nu is het zo dat vermoeidheid niet mijn enige klacht is, maar het is wel vervelend. Is trouwens door de jaren heen ook erger geworden.