Ruptuur voorste kruisband + scheurtje in meniscus

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ruptuur voorste kruisband + scheurtje in meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:00

hmm... volgens informatiesites is er binnen 8-10 maanden volledig herstel.... tis dat ik gewoon echt behoorlijk beperking in mijn functioneren merk... anders had ik serieus overwogen me niet te laten helpen eraan... -O-

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:01

Hier ook kruisbandreconstructie gehad (bij sint maartenskliniek, wilde specifiek daar). Ik ben wel een “sporter” maar had ook toen last tijdens normale werkzaamheden van een instabiele knie.

Mijn herstel ging prima, natuurlijk staat gewoon 9 maanden voordat je weer op huis/tuin/keuken niveau zit (zoals ik het noem) en minimaal een jaar voordat je volledig kunt sporten. Dit is uiteraard met 2 keer per week fysiotherapie.

Ik heb alleen eerder moeten stoppen met de fysio door zwangerschap en kan zeggen (nu inmiddels ca 2 jaar verder) dat ik wel op ca 90 % zit van mijn oude knie. Ik blijf denk ik altijd een “zwakkere” knie houden. Maar kan in principe alles weer, allen moet soms even iets meer opletten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:11

Banjer schreef:
hmm... volgens informatiesites is er binnen 8-10 maanden volledig herstel.... tis dat ik gewoon echt behoorlijk beperking in mijn functioneren merk... anders had ik serieus overwogen me niet te laten helpen eraan... -O-

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar je doel en je manier van revalideren is.
Echte sporters besteden er erg veel aandacht aan en kunnen idd na 9 maanden goed hersteld zijn. Maar als je doelen anders liggen en je doet er minder aan, dan is een jaar helemaal niet raar

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:35

Voor mij is het meer dat ik weer buitenritten met Banjer wil kunnen maken, pole fitness kan doen en weer Zumba lessen kan geven…. Tis niet dat ik topsport doe, maar ik wil, zeker met Zumba, toch wel een behoorlijk niveau weer halen… :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:40

Op mijn 15e heb ik mijn meniscus ingescheurd en mijn binnenste kruisband afgescheurd.
Ik heb hier ongeveer 1,5 jaar mee gelopen voordat ik uiteindelijk een kijk / hersteloperatie kreeg voor mijn meniscus. Enerzijds omdat er niet vanuit gegaan werd dat iemand op zo'n jonge leeftijd een kruisband zou scheuren en anderzijds omdat ze deze dan nog niet konden opereren i.v.m. nog niet gesloten groeiringen.
Bij de meniscusoperatie was het duidelijk dat de voorste kruisband volledig afgescheurd was. Hiervoor ben ik doorgestuurd naar een andere othopeed.
En hier ben uiteindelijk ook door geopereerd op mijn 17e.

Ik heb gekozen voor algehele narcose omdat ik destijds een ruggeprik wat eng vond.
Bij mij is geen gebruik gemaakt van een stukje hamstring maar van een pees onder mijn knie dit was nog een oude techniek.
Ik heb veel napijn gehad in het ziekenhuis en de revalidatie verliep ook niet geweldig.
Ik heb ook nog behoorlijk wat jaren gesukkeld met mijn knie. En uiteindelijk ben ik opnieuw (weer door een andere orthopeed) geopereerd middels een kijkoperatie. Mijn nieuwe kruisband bleek gerafeld / beschadigd deze hebben ze glad gemaakt en er bleek een los botstukje in mijn knie te zwerven die in het gewricht kwam waardoor mijn knie steeds op slot schoot.
Helaas bleek ook mijn kruisband reconstructie niet volledig geslaagd, de nieuwe band was te los afgesteld waardoor er teveel speling op de knie zit. Hiervoor zou ik opnieuw geopereerd moeten worden om een 2e nieuwe kruisband te plaatsen maar dit heb ik niet laten doen. Ik heb na het gladmaken van de kruisband en het verwijderen van de splinter vrijwel geen klachten meer. Risicovolle sporten met onvoorspelbare beweging als bijvoorbeeld voetbal / volleybal doe ik bewust niet meer.

Verder is mijn vader geopereerd aan een beschadigde meniscus en (niet volledig gescheurde) kruisband. Hij heeft gekozen voor een ruggenprik en heeft niet veel pijnklachten naderhand gehad. Wel is hij te snel begonnen met activiteiten waardoor de knie steeds weer dik werd.

Mijn tante en nicht hebben ook allebei een voorste kruisband reconstructie gehad met de nieuwe techniek (hamstring) en beide gekozen voor een ruggenprik. Ze hadden beide niet veel napijn en een voorspoedig hersteltraject bij de fysio. Het heeft zo'n 7 a 8 maanden geduurd.
Mijn nicht is fanatiek marathon hardloopster en heeft daarbij geen knieklachten.

Achteraf denk ik dat een ruggenprik beter is omdat de pijn dan beter controleerbaar is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:43

Ik doe weer volledig mijn vechtsport en ren lekker door het bos ;)

Paardrijden kon en mocht ik al vanaf 4 maanden doen. Natuurlijk met bepaalde voorzichtigheid. Maar ja, ik kon ook paardrijden voor de reconstructie. Gewoon op 1 been landen met erafspringen.

Qua pijnbestrijding:
Ik heb een been verdoving gehad en heb meegekeken tijdens de operatie. Was allemaal prima. Ook de pijn naderhand viel relatief mee Was binnen 24 uur thuis na een korte uitleg hoe ik (trap) moest lopen en dat is vrij standaart.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:53

Mag ik me melden.

Heb al meerdere operaties gehad aan mijjn knie waaronder twee keer aan de miniscus en heb een volledige nieuw voorste kruisband gekregen.
Ik liep ook voor mijn operatie al bij de fysio. Ik geloof dat ik er ruim een jaar uit gelegen heb.

Ik heb ook een ruggenprik en ook de nieuwe techniek. Helaas zal ik je dan maar de slechte verhalen vertellen.

Na een jaar revalideren kon ik weer aardig mee komen. Ben altijd actief korfbalster geweest. Mijn oude niveau heb ik nooit meer kunnen halen. Aantal jaar later toch weer heel veel last van mijn knie. Weer na de orthopeed, toch maar weer onder het mes. Mijn kraakbeen is kapot, dit hebben ze proberen te herstellen met beenmerg. Na 6 weken niet mogen lopen weer opnieuw een revalidatie traject in. Helaas heb ik altijd pijn gehouden. Toch maar weer terug na de orthopeed ondertussen liep ik ook alweer bij de fysio. De orthopeed zegt leer er maar mee leven. Heb nu eindelijk via mijn huisarts (orthopeed wou niet mee helpen) een doorverwijzing gekregen. Hier mag ik binnenkort na toe.

Hoop natuurlijk dat het voor jou een stuk beter afloopt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:41

Een jaar is zo voorbij, zeker as je een terugslag krijgt in je revalidatie. Met hardlopen kreeg ik de terugslag. Nu dus een jaar verder en zit zeg maar op 90% van voor de blessure. Ik vermoed dan ook dat de fysio niet heel lang meer gaat duren. Wel rijd ik alweer een aantal maanden paard. Zelfs voorzichtig crossles gehad en springen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 13:44

Vandaag lag de oproep van de orthopeed in de brievenbus.... ik mag 7 december naar het UMCG, sportmedisch centrum *\o/*