Spalkje laat los na 5 jaar, is dat normaal?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Re: Spalkje laat los na 5 jaar, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:22

Mijn tandarts was boos dat ik niet meteen gebeld had toen ie los schoot.. bij mij is ie een paar keer losgeschoten... Super handig natuurlijk, een beetje chagrijnig geworden de 3e keer en toen kreeg ik een keer niet de assistente die hem even zou lijmen en deden ze het heel anders dan de andere keren... Joh... Nu zit ie al jaren vast gelukkig!

Maar je tanden KUNNEN gaan teruggroeien naar hun oude stand... Zei mijn tandarts :')

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:24

Ik heb mijn spalkje al 10 jaar en hij zit altijd vast aan de hoektanden (onder). Op de andere plekken blijft de lijm gewoon niet zitten, dus dat laat ik al nooit vastzetten. Het hoekje heb ik 1x vast moeten laten zetten. Toen merkte ik wel dat mijn tanden niet zonder spalkje kunnen.
Sommigen hebben gewoon pech met t spalkje.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:33

Bij mij laat ie ook regelmatig los en mijn tanden gaan echt gelijk 'aan de wandel'. Voorheen ging ik ook altijd naar de ortho maar de tandarts bleek het ook te kunnen. Dus nu altijd gewoon naar de tandarts om even te laten lijmen, gaat prima daar hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:34

Mijn spalkje is dit jaar ook afgebroken. Zo hoppa vanuit het niets. Nieuwe plaatsen: €90 euro. KACHINGGG

Maar wel nodig... Hopelijk blijft ie nu langer zitten _O- Beugel is er ook in 2010 uitgegaan dacht ik

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:34

Ehm... Rekening van 50 euro? Garantie tot aan de deur ofzo?

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:36

Je zou ook bij je ortho kunnen informeren naar een bitje? Mijn spalk onder is laatst los gekomen en toen zei de ortho dat ik ipv weer een spalk krijgen ik ook een plastic bitje kon krijgen. Die heb ik al voor mijn boven tanden (je draagt m af en toe snachts) omdat dat schijnbaar beter werkt dan een spalk om je tanden recht te houden.
Dus misschien is dat een optie?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:37

Bay schreef:
Je zou ook bij je ortho kunnen informeren naar een bitje? Mijn spalk onder is laatst los gekomen en toen zei de ortho dat ik ipv weer een spalk krijgen ik ook een plastic bitje kon krijgen. Die heb ik al voor mijn boven tanden (je draagt m af en toe snachts) omdat dat schijnbaar beter werkt dan een spalk om je tanden recht te houden.
Dus misschien is dat een optie?

Af en toe 's nachts is echt een hel.. Althans, bij mij. Ik heb hem tussen mijn beugel en spalkje in gehad en als ik hem 1 nacht was vergeten deed het zo'n verrekte pijn -O-

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:10

Bij mij is het spalkje ook heel vaak losgegaan. Toevallig morgen weer een afspraak om een afdruk te maken voor een hele nieuwe.
Mijn spalkje was helemaal verdraaid terug geplaatst en de volgende ochtend werd ik wakker en mn ene voortand stond een hele andere kant op :oo dus snel naar de tandarts maar die geloofden het eerst niet :roll:
nu krijg ik dus een nieuwe omdat hij helemaal verdraaid was.
Maar heb nu wel een maand zonder draadje gedaan en mn tanden staan (weer) bijna helemaal recht omdat ze eerst door het draadje verplaatst waren... Dus ik heb liever geen draadje :D

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:20

Marjoow schreef:
Af en toe 's nachts is echt een hel.. Althans, bij mij. Ik heb hem tussen mijn beugel en spalkje in gehad en als ik hem 1 nacht was vergeten deed het zo'n verrekte pijn -O-

Oei dat is vervelend. Ik heb er weinig last van, het voelt de eerste 2 minuten vervelend aan en daarna merk ik er weinig van totdat ik m s ochtends weer eruit haal. Leuk is wat anders maar als mijn tanden hierdoor recht blijven, heb ik het er voor over :) en een spalk is ook niet altijd fijn.

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:31

Mijn spalkjes hebben 2 keer losgelaten en toen was ik er flauw van heb ze inmiddels niet meer :')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:41

Zeker laten terug vastzetten TS, anders heb je kans dat je tanden terug scheef groeien!

Ik heb zelf bitjes gekregen, jaren bij de orthodontist gelopen en ik was zo blij met m'n mooie rechte tanden, maar inmiddels staat het weer allemaal scheef en mag ik opnieuw een beugel. Dus ik zou je zeker aanraden om een spalkje te nemen en geen bitje ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:50

Bij mij liet dat ding ook regelmatig los. Nieuwe laten zetten en nooit meer problemen gehad. Al dik 10 jaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:12

Mijn bovenspalkje is in 20 jaar al zeker 10 keer los geweest en ik heb al 2 nieuwe spalken gehad omdat ze zelfs doormidden waren gebroken. Ik heb nu voor 's nachts een plastic hoesje wat er overheen moet.
Mijn onderspalk zit al 20 jaar muurvast.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:15

Mijn spalk is een aantal weken geleden gebroken na 18 jaar. Mijn tanden zijn als een razende gaan schuiven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:16

Quellian schreef:
Mijn spalk is een aantal weken geleden gebroken na 18 jaar. Mijn tanden zijn als een razende gaan schuiven.

Meteen laten maken hoor! Of bedoel je dat je tanden zijn gaan schuiven en dat daardoor je spalk is gebroken?

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:19

Bij mij was in het eerste jaar het spalkje denk ik al 6 keer losgeschoten :') . Ik heb nu ook een trauma aan appels eten daardoor, het was elke keer met afbijten van een stuk appel o.i.d.

Volgens mij was die ortho ook gewoon niet zo goed, nu bij mijn nieuwe ortho een nieuw spalkje laten zetten die ook echt aangemeten was naar mijn tanden, heb daarvoor opnieuw gips moeten happen. Deze blijft beter zitten maar is ook in de afgelopen 5 jaar al een paar keer de lijm "afgesleten" of losgegaan.. Ik denk dat die dingen niet voor mij gemaakt zijn haha. Eerst wel een bitje gehad, maar de ortho raadde toen een spalkje aan.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:20

Ik heb mijn spalkje inmiddels ook een jaar of 4 boven en onder en ik kan 2/3 keer peer jaar terug om de onderste opnieuw te laten vastplakken. Mijn ondertanden zijn inmiddels ook gaan schuiven

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:26

Mijn bovenste is al 2 keer in 5 jaar losgeschoten. De eerste keer was omdat ik een appel at en er iets achter bleef hangen? :') Maar de eerste keer is die weer vast geplakt door de ortho en de tweede keer hebben ze hem niet terug geplaats (is nu een jaar geleden). Ik was toen 19 en vroeg nog of het dan niet scheef ging groeien, maar hij zei van niet. Inmiddels staat alles ook nog steeds netjes recht :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:08

Wat ik me trouwens afvraag: zou er een verband zijn met bijvoorbeeld het drinken van frisdrank?

Toen ik veel cola (light) dronk raakte de spalk vaker los dan nu ik geen cola meer drink.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:52

Ik heb Ca 15 jaar spalk gehad met een enkele keer dat hij los Is gegaan. Wel zijn mijn voortanden in de onderkaak als 1 blok gaan schuiven omdat er simpelweg geen ruimte Is. Nu ga ik dus weer naar de ortho omdat er anders problemen kunnen ontstaan en deze haalt 1 tand weg om ruimte te maken.

Hij zegt je tanden zijn sterker dan zo'n spalk en zonder ruimte te creëren krijg je steeds hetzelfde probleem. Hij vind dan ook mijn toenmalige ortho een kwakzalver....

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:59

Broccoli schreef:
Wat ik me trouwens afvraag: zou er een verband zijn met bijvoorbeeld het drinken van frisdrank?

Toen ik veel cola (light) dronk raakte de spalk vaker los dan nu ik geen cola meer drink.

Ik vermoed van wel, toen ik mijn spalk nog had was ik 'grootverbruiker' van Coca-Cola en deze is echt vaker losgelaten dan gebruikelijk.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:07

Hier al minimaal 10jaar spalkjes, boven en onder.
Hier nog nooit los gegaan.

Ik zou in jouw geval kijken of je TA hem wil vast zetten vanwege de kosten van een ortho.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:09

Suzanne F. schreef:
Quellian schreef:

Meteen laten maken hoor! Of bedoel je dat je tanden zijn gaan schuiven en dat daardoor je spalk is gebroken?

Ze zijn gaan schuiven na het breken. Direct de tandarts gebeld, kon 7 dagen later terecht. Toen is een afdruk gemaakt en de tandtechnicus heeft een nieuwe spalk gemaakt, die ging er 7 dagen later in. Al met al dus 14 dagen zonder spalk en voor m'n gevoel is het zó verschoven! Het voelt allemaal anders, maar je ziet niet iets. Kan bv m'n linker voortand niet meer op mijn ondertand.
Vanmiddag moet ik terug, omdat ik met mijn ondertanden vastloop op het bolletje van mijn linker voortand, kan dus m'n kiezen niet op elkaar. Echt een crime :+

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:13

Die van mij is me 3 keer losgegaan, vond het een beetje te gek worden met de ortho kosten elke keer en heb hem er uit laten halen door de beste man. Nu loop ik al zeker 3 jaar zonder en mijn tanden staan nog exact hetzelfde!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:30

Ik heb een plastic bitje. Draag het af en toe s'nachts
Spalkje kon n iet omdar mijn ondertanden een beetje groot zijn uitgevallen en dan dus dat spalkje los zouden maken