Vermaak voor (bijna) blinde opa?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:28

ik heb de reacties niet gelezen, maar luisterboeken misschien? of een hondje? doe je hem een kattenbelletje aan, weet opa ook waar de hond is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:31

Zoe_97 schreef:
ik heb de reacties niet gelezen, maar luisterboeken misschien? of een hondje? doe je hem een kattenbelletje aan, weet opa ook waar de hond is.

opa is niet blind geboren..
wat als oma weg valt?

het feit dat hij zelf niet goed ter been is, en ook nog zijn gezichtsvermogen verliest, betekent waarschijnlijk dat hij niet zelfstandig het hondje kan uitlaten, wat ook nog eens behoorlijk frustrerend kan werken.. wel willen maar niet kunnen..

dan zou je nog beter een kat kunnen halen in het asiel die absoluut een schootzitter en knuffelaar is.
(opletten, als er een lage bloeddruk is, kan dit weer niet.. want katten gesnor en aaien is een bloeddrukverlager).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:32

elenaMM77 schreef:
Zoe_97 schreef:

opa is niet blind geboren..
wat als oma weg valt?

het feit dat hij zelf niet goed ter been is, en ook nog zijn gezichtsvermogen verliest, betekent waarschijnlijk dat hij niet zelfstandig het hondje kan uitlaten, wat ook nog eens behoorlijk frustrerend kan werken.. wel willen maar niet kunnen..

dan zou je nog beter een kat kunnen halen in het asiel die absoluut een schootzitter en knuffelaar is.
(opletten, als er een lage bloeddruk is, kan dit weer niet.. want katten gesnor en aaien is een bloeddrukverlager).

dat is idd ene goeie. Maar als ze een grote tuin hebben is dat misschien wel een optie?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:35

oma's met de broek aan kunnen niet voor hun man besluiten wat hij leuk vind....vraag het hem zelf, maar ook voor oma is er de voorgelezen libelle etc! ;)

Waarom belje niet eens bij een belangen stichting, of barthomeus zo een blinden school etc
deze mensen doen niets anders dan blinden begeleiden .... die kennen vele ins en outs er is vast nog veel meer wat je opa kan doen.

biljarten met ballen met een pieper bevoorbeeld bestaan ook! er is zoveel meer mogelijk

memory met stofjes bevoorbeeld glad, zacht, bont, schuurpapier op een foto lijstje en dan 2 dezelfde stofjes bedenk ik nu ter plekke creatief is de hoofd factor!

petitparis

Re: Vermaak voor (bijna) blinde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:43

luisterboeken zijn niet altijd gewoon voorgelezen. Er zijn er ook met verschillende stemmen zodat het meer is alsof je naar toneel op de radio luistert. alle typetjes, achtergrond geluiden van dichtslaande deuren etc

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:50

kwita schreef:
oma's met de broek aan kunnen niet voor hun man besluiten wat hij leuk vind....vraag het hem zelf, maar ook voor oma is er de voorgelezen libelle etc! ;)

Waarom belje niet eens bij een belangen stichting, of barthomeus zo een blinden school etc
deze mensen doen niets anders dan blinden begeleiden .... die kennen vele ins en outs er is vast nog veel meer wat je opa kan doen.

biljarten met ballen met een pieper bevoorbeeld bestaan ook! er is zoveel meer mogelijk

memory met stofjes bevoorbeeld glad, zacht, bont, schuurpapier op een foto lijstje en dan 2 dezelfde stofjes bedenk ik nu ter plekke creatief is de hoofd factor!

Die memory met verschillende texturen is leuk bedacht! Zou het toevallig al bestaan? Gaat googlelen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:51

jorika1986 schreef:
kwita schreef:

Die memory met verschillende texturen is leuk bedacht! Zou het toevallig al bestaan? Gaat googlelen...

is denk ik wel makkelijk zelf te maken, kost gewoon even wat tijd en moeite

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:54

Shoot google doet het hier momenteel niet. Waarom? Geen idee!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:55

Volgens mij bestaan die memory's om te voelen inderdaad al. En memory's om te luisteren ook. Kan je allebei gemakkelijk zelf maken. :j
Voor de rest: inderdaad iets met geluiden/muziek. Eventueel een keyboard of zo. En muziek beluisteren.

_Micha_

Re: Vermaak voor (bijna) blinde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 19:09

Bedankt voor alle reacties, echt super fijn dat zo veel mensen mee denken!

Een eigen hondje zou heel goed voor hem zijn denk ik, wanneer hij niet zou kunnen uitlaten zou dit ook geen probleem zijn, mijn moeder heeft dit al meerdere malen aangegeven dit op zich te willen nemen. Ze woont om de hoek en heeft zelf ook al 3 honden. Opa zegt echter dat hij dit ook niet wil. Kat vind mijn oma sowieso niets, opa ook niet denk ik.

Dat oma niet beslist is zeer zeker waar, echter is opa nogal een afhankelijke man (maar een schat :)) ) bij het eten gaat het bijvoorbeeld al 'Leen lust ik dat?'. Hem zelf vragen ga ik dus ook (nogmaals) doen, maar het blijft lastig.

Die memory's klinken ook heel erg leuk! Daar ga ik zeker wat mee doen. Ook leuk om zelf te maken.

Opa is op dit moment (al een tijdje) dat hij op bijna alles vraagt of hij x leuk zou vinden om te doen dat hij nee zegt en vooral blijft in wat hij niét meer kan. Wat natuurlijk niet gek is want het is ook niet niks om zo goed als niets meer te zien. Dus daarom wil ik met iets kleiners wat al in zijn straatje past (puzzelen) beginnen. Ik heb verschillende leuke dingen gevonden, misschien ook iets voor andere mensen hier die meelezen:

3D puzzels die door een 3D printer gemaakt worden:
https://www.webedu.nl/bestellen/bartime ... r&og=14380

doolhof puzzel, deze ga ik sowieso voor hem bestellen, kan hij zelf rustig eens kijken ( := ) of hij het wat vindt:
http://www.evendenken.nl/webshop/doolho ... set-van-4/

speelkaarten met relief:
https://www.worldwidevision.nl/nl/produ ... t-voelbare

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:09

probeer bij de memory een zwart kader te hebben dus de lijst om het spel heen waar je het oplecht en een witte binnenkant. contrast en zwarte bovenkant aan je stofjes/karton als opa nog wazig ziet, dan kan hij wel onderscheid zien door de contrast kleuren en dus waar de kaartjes liggen.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:26

Mijn opa heeft hetzelfde als die van jou. (86 jaar)
Zal nooit 100% blind worden maar heel erg wazig enzo.
Mijn opa reed altijd erg veel auto, 5 jaar geleden met veel pijn in zijn hart zijn auto verkocht. Toen heeft hij 3 jaar op een scooter rondgereden maar ook dit werd TE gevaarlijk. Hij rijd nu op een scootmobiel die 5 km/h gaat, hij is eigenlijk nooit alleen als hij op pad gaat, wat wel een goed gevoel geeft. Hij gaat dagelijks naar een fiets en wandelcafe om daar wat te eten en te drinken, met zijn broer, zus, ons ed. Dat een scootmobiel dan nog te snel gaat tja, iedereen zijn mening. We hebben ook gezegd als we hem dat ook nog moeten afnemen dan heeft hij helemaal niks meer, dan is het denken we echt einde verhaal.
We hebben toender tijd zijn auto sleutels moeten afnemen omdat hij er toch nog even mee naar de winkel ging (was toch maar 2 minuten rijden zei hij dan)

Nu heeft zijn arts gezegd dat er in amerika een operatie gedaan kan worden, kost 15000 euro wat je zelf moet betalen, en het is volledig eigen risico omdat de kans dat het mis gaat er ook dik in zit. Maarja op 86 jaar, moet je dat dan nog doen, als het dan mis gaat zie je helemaal niks meer.

Lees even mee misschien dat hier ook nog wat tips ed te lezen zijn, leesapparaten etc is voor mijn opa geen optie meer, kan hij nog niks op zien.
Erg moeilijke situatie, kon je maar gewoon 2 nieuwe ogen krijgen...