Verslaafd aan neusspray, wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Verslaafd aan neusspray, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 06:49

Hier ook. Moedeloos word je ervan. Paar maanden zonder en dan weer tijd eraan.

Wat ik doe...

Neusspay bij de AH. Die heeft een schroefdop. Dan neem ik eerst een periode de kindervariant van 0.5. Als die halverwege leeg is vul ik bij met water en heb ik dus 0.25. Ik zit nu op 0.125. Hopelijk het weekend zonder

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:24

Fysiologisch water is gekookt water met zout :) je kunt ook de dure variant bij de apotheek kopen
Anders 1 liter water met 9 theelepeltjes zout

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:27

Jeetje, ik wist niet dat zoveel mensen hier aan verslaafd waren.
Zelf gebruik ik nooit neusspray, maar wil jullie wel veel succes en sterkte wensen.
Nog een vraag: wat zijn de gevolgen van een langdurige neussprayverslaving? Levert het schade op aan je neus?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:52

LauraMc schreef:
Kindervariant is een goede optie! Ga straks gelijk even halen

geprobeerd, werkte niet, ik ging alleen maar meer gebruiken omdat het niet hielp.

Ik ben al zo'n 50 jaar verslaafd aan neusdruppels (spray werkt niet bij mij) en ik heb geen enkele illusie dat ik er ooit vanaf kom.
Het is nu niet meer zo erg als het geweest is, maar ik heb zowel thuis als op mijn werk altijd wel een flesje in de buurt.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:33

Poeh wat heftig zeg! Ik snap wel dat je er verslaafd aan kan worden, maar had inderdaad niet het idee dat dat bij zoveel mensen voorkwam.
Vraag me wel af: TS, je gaf aan dat je neus nu dicht zit, ondanks dat je neusspray in één neusgat spuit. Kan je dan nu niet proberen te stoppen of te minderen? Als neusspray namelijk nu toch geen effect heeft?

Ik gebruik alleen neusspray als ik verkouden ben, maar merk wel dat het heel makkelijk is om te blijven sprayen, ook al is de verkoudheid wel over. Wel krijg ik als ik het te lang gebruik bloedneuzen. Dat is dus bij jullie niet zo? Je zou zeggen dat je neus aan de binnenkant beschadigd raakt of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:38

Hier ook, ik was verslaafd tot begin dit jaar. Ik kreeg zoveel last van mijn neus dat ik naar de HA ben geweest. Uitslag, neus is een grote ontsteking. De slijmvliezen waren helemaal dik en opgezet. Ik kreeg een ontstekingsremmende spray mee en mocht de andere absoluut níet meer gebruiken, deze was te agressief en werkte dus verslavend. Het heeft even geduurd tot slapeloze nachten aan toe maar het is nu wel veel beter gelukkig.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:45

Schuldig!
Al moet ik zeggen dat ik er vanaf ben! Heeft 3 jaar geduurd maar als k m nu pak werkt die niet meer zoals vroeger maar wel genoeg.
Er gingen bij mij elke week een busje door soms 2. Ik had t gevoel of ik zonder neuspray geen lucht kreeg.
Met veel hulp van mijn man en geen voorraad hebben ben ik afgekickt
Binnenkant van mijn neus doet wel zeer als k die vloeistof erin spuit, dat brand een beetje
Laatst bijgewerkt door Iris92 op 30-10-15 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:50

Ben ook paar keer cold turkey gestopt. Man man wat voel je je dan ellendig. Ik heb ook nog een 'pratend' beroep. Ik geef de hele dag cobsultatie aan mensen. Doodvermoeiend als je dan niet door je neus kan ademen en dan de nachten...vreselijk. na 3 dagen is de kop er dan wel af en na een week flink verbetering. Maar ik doe zoiets dus alleen als ik vrij ben en als ik een paar slaappilletjes weet te bemachtigen...

Nu dus gedoseerd afbouwen.

Mn ma heeft er ook 3 jaar non stop aan gezeten en mn vriend hier zit er ook aan.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:57

Cayenne schreef:
Jeetje, ik wist niet dat zoveel mensen hier aan verslaafd waren.
Zelf gebruik ik nooit neusspray, maar wil jullie wel veel succes en sterkte wensen.
Nog een vraag: wat zijn de gevolgen van een langdurige neussprayverslaving? Levert het schade op aan je neus?

Bij overmatig gebruik beschadigd je idd de haartjes. Die gaan steeds minder goed filteren waardoor de kansen op infecties en bacteriën groter zijn dan normaal.
Ook zal het neusslijmvlies constant opgezwollen zijn waardoor je dus die spray nodig hebt.
Als je in een keer stopt zullen die opgezwollen blijven maar na een paar dagen zullen ze kleiner worden. Althans, dat is de bedoeling :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:05

Ik ben m'n neusspray vergeten mee te nemen naar het werk vandaag :+ Ik zit zo in tweestrijd, heb nog 4 gesprekken van een uur vanmiddag :+

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:15

Door verminderde weerstand, allergieën en astmatische aandoeningen ben ik ruim 10 jaar verslaafd geweest aan otrivin. Het enige wat verlichting gaf. Afkicken ging niet vanwege een chronisch verstopte neus en benauwdheid. Ik heb toen gekozen voor een operatie. Uit elke neusholte is er een slijmvlies geknipt waardoor er ruimte ontstond. Als ik verkouden ben zit mijn neus niet verstopt, wat een opluchting.
Nooit meer otrivin gebruikt, ook niet toen de dokter het voorschreef. Dan liever stomen.
Door de operatie was ik dus niet meer chronisch verstopt waardoor ik het minder benauwd had waardoor mijn gezondheid stukken beter werd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:17

Jee ik wist niet dat zoveel mensen daar problemen mee hadden. Waar ik benieuwd naar ben is hoe vaak gebruiken jullie de neusspray? Meerdere keren per dag?

Zelf heb ik ook last van m'n neus die zit ook vaak dicht maar dat komt door allergie maar soms heb ik wel het idee dat het ook in stand gehouden wordt door de neusspray die ik gebruik.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:19

Yes, ik meld me ook. Inmiddels ook al enkele jaren. Gekomen door een fikse voorhoofdsholteontsteking. Huisarts adviseerde me om alles goed open te houden, zodat alle prut er ook uit kon. Neusspray gaan gebruiken en dat was letterlijk een verademing. Telkens wel gestopt met het gebruiken van neusspray als ik me beter voelde, dit ging best oké. Toch bleef ik veel te vaak voorhoofdsholteontsteking krijgen. Jaarlijks zeker wel 6 tot 8 keer. Om deze redenen doorgestuurd naar de KNO-arts. Hij constateerde al gauw dat ik geopereerd moest worden. Septumcorrectie en conchotomie gehad. Bijna een week met tampons in m'n kop rondgelopen met de hoop dat dit beter zou worden. Na het verwijderen van de tampons mocht ik een week neusspray gebruiken. Dit heb ik gedaan, maar ik kwam er daarna moeilijk vanaf omdat ik helemaal geen lucht meer kreeg door beide neusgaten.
De operatie heeft dan ook precies niks geholpen. Dit hoor ik overigens heel vaak, dat dergelijke ingrepen onvoldoende verbetering geven. Elke keer dat ik bij de KNO-arts kwam, ging ik weer met een antibioticakuur naar huis + het advies om toch die neus open te houden. Nou ja, dat kost me nu wekelijks €2,65, Kruidvat eigen merk neusspray. :') Hij weet hiervan en vindt dit eigenlijk ook wel prima. Ik doe ongeveer een week met een potj (10ml). Mijn tactiek is wel om overdag zo min mogelijk neusspray te gebruiken. Alleen voor de nacht en dan spuit ik wel beide neusgaten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:21

Ik spray enkele keren per dag, 1 x voor het slapen en denk 2 keer overdag

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:24

Ik snap echt niet dat dat verslavend werkt.
Ik heb nog nooit neusspray gebruikt, vind vreselijk. Sterkte iedereen die wil afkicken.

Begrijp nog steeds niet dat mensen daar verslaafd van raken, kan me dat gewoon niet voorstellen, omdat ik het vervelend vind

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:27

Ik kan me zoveel niet voorstellen van anderen :D

Heeft laatst in de krant gestaan dat echt heel veel mensen hiermee kampen en dat het behoorlijk onderschat wordt (hoeveelheid mensen)

wat betreft het woord 'verlslaving' ik krijg er echt geen kick of gelukkig gevoel van hoor (was het maar zo :+ ) het is echt je neusslijmvlies die in een visieuze cirkel komt. Door de benauwdheid die stoppen geeft is het gewoon lastig. Het beïnvloed namelijk je slaap, je prestaties overdag, je krijgt hoofdpijn, etc (vanwege teveel door de mond ademen)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:29

JoycexEnya schreef:
Ik heb nog nooit neusspray gebruikt, vind vreselijk. Sterkte iedereen die wil afkicken.

Begrijp nog steeds niet dat mensen daar verslaafd van raken, kan me dat gewoon niet voorstellen, omdat ik het vervelend vind

Heel begrijpelijk en wees blij! Wil zo wel met je ruilen. :D Voor mij is het zo dat ik het heel hinderlijk vind dat ik überhaupt niet door mijn neus kan ademen. Als ik geen neusspray gebruik, moet ik dus altijd door mijn mond ademen. Dat is erg vermoeiend, je krijgt koppijn, je krijgt er een ontzettend droge bek van en met eten is het erg lastig. Ik betrap mezelf erop dat als ik door mijn mond moet ademen dat ik ook veel oppervlakkiger adem. Als je wilt ervaren hoe dat is, kan je een wasknijper op je neus zetten tijdens het avondeten en dan ervaren hoe lastig het is. Dan is het echt wel prettig als die wasknijper van je neus gaat. . :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:33

Julia schreef:
Yes, ik meld me ook. Inmiddels ook al enkele jaren. Gekomen door een fikse voorhoofdsholteontsteking. Huisarts adviseerde me om alles goed open te houden, zodat alle prut er ook uit kon. Neusspray gaan gebruiken en dat was letterlijk een verademing. Telkens wel gestopt met het gebruiken van neusspray als ik me beter voelde, dit ging best oké. Toch bleef ik veel te vaak voorhoofdsholteontsteking krijgen. Jaarlijks zeker wel 6 tot 8 keer. Om deze redenen doorgestuurd naar de KNO-arts. Hij constateerde al gauw dat ik geopereerd moest worden. Septumcorrectie en conchotomie gehad. Bijna een week met tampons in m'n kop rondgelopen met de hoop dat dit beter zou worden. Na het verwijderen van de tampons mocht ik een week neusspray gebruiken. Dit heb ik gedaan, maar ik kwam er daarna moeilijk vanaf omdat ik helemaal geen lucht meer kreeg door beide neusgaten.
De operatie heeft dan ook precies niks geholpen. Dit hoor ik overigens heel vaak, dat dergelijke ingrepen onvoldoende verbetering geven. Elke keer dat ik bij de KNO-arts kwam, ging ik weer met een antibioticakuur naar huis + het advies om toch die neus open te houden. Nou ja, dat kost me nu wekelijks €2,65, Kruidvat eigen merk neusspray. :') Hij weet hiervan en vindt dit eigenlijk ook wel prima. Ik doe ongeveer een week met een potj (10ml). Mijn tactiek is wel om overdag zo min mogelijk

neusspray te gebruiken. Alleen voor de nacht en dan spuit ik wel beide neusgaten.

Ik ben nu al 3 jaar aan het tobben 6 operaties door de kno arts en niemand weet waar alle ontstekingen in de holtes vandaan komen( inkl allergie testen)...geloof me ik ga gewoon idd in de nacht door met sprayen en de kno arts vind het ook niet verkeerd en het verlucht en verbeterd wel de situatie, zonder is er echt een probleem.
Wel wil ik iedereen een allergie test aanraden( van pollen,suikers tot laktose) omdat dit veel verschil kan maken wat dus bij ons in de fam echt bewezen is!
Laatst bijgewerkt door kwita op 30-10-15 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:35

eten is inderdaad ook lastig, veel praten ook :')

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:38

Hier vroeger ook een neusspray-junk geweest.. :o
Maar ben er nu al jaren vanaf.. en gebruik dat spul nooit meer.. zelfs niet als ik verkouden ben.. :n
En eigenlijk was het vrij eenvoudig om er vanaf te komen, zonder dat het veel moeite kostte.
Dit dmv verdunnen van de neusspray/druppels.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 30-10-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:39

Casarell schreef:
Hier vroeger ook een neusspray-junk geweest.. :o
Maar ben er nu al jaren vanaf.. en gebruik dat spul nooit meer.. zelfs niet als ik verkouden ben.. :n
En eigenlijk was het vrij eenvoudig om er vanaf te komen, zonder dat het teveel moeite kostte.
Dit dmv verdunnen van de neusspray/druppels.. ;)

ook wel een goede tip!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:39

Ik vind het ook bizar hoe makkelijk je verslaafd raakt aan neusspray. Dat zou toch echt niet mogen! -:(- Bij mij werken heel veel neussprays niet. Mijn man snuift heel makkelijk een zoutoplossing op als hij verkouden is, bij mij resulteert dat alleen maar in veel pijn en alsnog een verstopte neus..
Merkte een paar jaar geleden dat ik ook niet kon stoppen met neusspray zonder dat mijn neus dicht bleef zitten. Ik schrok me echt rot :roll: door die constatering ben ik gelijk ermee gestopt. Durf het spul niet meer aan te raken, dan maar menthol snuiven, uien pellen en stomen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:41

Het verdunnen werkt bij mij ook het beste. Heb net maar besloten dat ik niet naar de winkel ga rennen voor een flesje. Ik zat al op ongeveer 0,125 qua vermenging. Als ik deze dag uit weet te zingen ben ik er na het weekend wellicht echt vanaf

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:47

JoycexEnya schreef:

Staat zelfs op (veel) sprayen op het etiket dat je ermee moet opletten en dat je het niet langer dan ... mag gebruiken omdat het verslavend kan werken.
Elke keer dat je het haalt bij de apotheek of etos bijvoorbeeld hoort het ook gezegd te worden.
Komt helaas veel vaker voor dan mensen denken. Bizar hè? Snap jou ook heel goed hoor (vind het een verschrikkelijk gevoel :+ ) maar het is niet dat het werkt zoals roken of drugs en er een kik van krijgt. Je neus kan gewoon letterlijk niet meer zonder functioneren als je neus er verslaafd aan is :+ Iemand in de buurt die er verslaafd aan is, waardoor ik het een beetje begrijp, voor zover mogelijk.

Heb zelf geen verslaving aan neussprayen maar wil jullie wel even succes wensen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:52

Ik heb het in het verleden ook gehad idd. Wat helpt is nasonex oid bij de huisarts halen, een paar weken beide tegelijk gebruiken en dan over op de nasonex alleen. Voor mij hielp inderdaad afbouwen naar 1 neusgat het beste :) nu ben ik echt heel terughoudend met verkoudheid, probeer zsm af te bouwen naar 1 neusgat.