Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Quellian schreef:Dat 'als hij honger krijgt, gaat hij wel eten' gaat helaas niet op bij hem. Hij gaat zeer regelmatig zonder eten naar bed en klaagt dan over buikpijn (waarop ik dan zeg: 'dan neem je morgenochtend maar een extra boterham', die hij ook niet eet, want hij wil niet ontbijten). Als ik hem de volgende avond bij het eten herinner aan de buikpijn van de vorige avond, dan haalt hij zijn schouders op: 'geeft niets'. Ik weiger hem iets anders aan te bieden (mijn vriend wil hem nog weleens een boterham geven, het is een broodeter, wat weer zorgt voor flinke discussies tussen ons), want ik vind dat hij gewoon mee kan eten, geen raar gedoe. Iedereen heeft iets dat hij/zij echt niet lust en ik wil bést een uitzondering maken voor IETS, maar hij probeert het niet eens. Alles is bij voorbaat vies, hij lust niets en als hij dan een hapje op heeft (na de druk flink te hebben opgevoerd) is het vaak nog 'dat is lekker!', maar na die ene hap is het klaar.
Gisteravond kwam hij ermee dat hij niet dúrft te eten. Wij kunnen ons geen situatie herinneren dat voor hem traumatisch geweest kan zijn op dat gebied, maar hij zegt verder ook niets. Als ik vraag waarom hij dan bang is, dan is het antwoord standaard 'weet ik niet'.
Hij zit op school tot 15.15 uur, dus dat zou inhouden dat hij warm moet eten rond 16.00 uur, ik weet niet of dat wat oplost.
Hij eet op school brood tussen de middag, maar het is een enorm langzame eter, dus vaak redt hij nog geen boterham in het halfuur eettijd dat ze hebben.
Ilja000, bedankt voor de link. Denk dat het sowieso wel wijsheid is om even langs de huisarts te gaan (en even aan te geven dat ik klaar ben met het wegwuiven met een -voor ons- redelijk groot probleem).
Roadracer, ik ga jouw link ook eens bekijken.
Vanavond wilde hij spruiten (daar bedoelt hij tuinerwten mee) met aardappelen. Vlees eet hij sowieso niet graag, maar daar val ik niet teveel over. Maar ik weet nu al dat vanavond dat bord wordt weggeschoven met 'lussiknie', we eten namelijk elke dag lussiknie.
Quellian schreef:Cowboy55 schreef:
Dit gaat minstens zo veel over jou als over hem.
Hoe bedoel je?
anneliesdj, negeren als in bord voor zijn neus en met afruimen zijn bord ook weg, zonder er woorden aan vuil te maken. Dat bevalt hem nog het best!
Na het eten wel altijd melkproduct of fruit aanbieden (yup, advies van consultatiebureau), om e.e.a. te compenseren en omdat het onderdeel is van de maaltijd. Gisteravond na een flinke strijd 2 hapjes rijst erin, met een appel als toetje.
anneliesdj schreef:Ik vind dat toch echt klinken als opstandig. Als er namelijk een reden was zou hij dat wel kunnen aangeven, een kind van 5 kan dat wel benoemen. Als hij zegt 'weet ik niet' of 'geeft niet' dan klinkt dat meer als 'ik weet niet waarom, maar ik kan er invloed mee uitoefenen op mama, dat is genoeg'.
Hoe doet hij het verder op school en in de omgang met andere kinderen? Zijn er meer dingen waar jullie tegenaan lopen?
Brainless schreef:anneliesdj schreef:Ik vind dat toch echt klinken als opstandig. Als er namelijk een reden was zou hij dat wel kunnen aangeven, een kind van 5 kan dat wel benoemen. Als hij zegt 'weet ik niet' of 'geeft niet' dan klinkt dat meer als 'ik weet niet waarom, maar ik kan er invloed mee uitoefenen op mama, dat is genoeg'.
Hoe doet hij het verder op school en in de omgang met andere kinderen? Zijn er meer dingen waar jullie tegenaan lopen?
Nou dat valt nog echt tegen hoor.
Helemaal als het probleem al langere tijd bestaat.
Mijn dochter "luste ook niets" en dat kwam omdat oa haar smaak anders was.
Zij kon niet aangeven dat iets zuur smaakt voor haar, alleen dat zij het niet lustte.
Quellian schreef:Cowboy55, dat klopt. Mijn vriend vindt het vooral belangrijk dat er iets aan eten in gaat, ik ben daar wat koppiger in. Het een maakt het ander niet slecht, maar we zitten gewoon niet op 1 lijn (en zo'n lekker ding van 5 jaar loopt stralend weg).
Suzanne F. schreef:Oh hij eet wel brood dus? Dus hij eet wel maar gewoon niet wat jij wil...
Zet dat kind dan gewoon een boterham voor. Doe er wat gezonds op en hij eet dan tenminste. Ik ga die strijd niet aan hoor, ik vind het belangrijker dat die van mij gewoon wat eet. Anders hongert ze zichzelf uit. Dan maar brood met worst.
KaiKarine schreef:Opstandig, koppig, manipuleren, ik heb er nooit deze termen aan gegeven, ik geloof er namelijk niet in. Mijn tip is echt: laat het los, het wordt vanzelf beter.