Pleegkind => ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

Re: Pleegkind => ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:36

Ik volg ook graag mee wij hebben sinds de zomer een pleegkindje bij ons wonen. Hij is 3 jaar en een prachtig kereltje!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:49

Ik geef dit topic even een schopje. Zeg hebben we een zoontje van 2,5 jaar en zijn ons aan het oriënteren om eventueel een pleegkindje aan te nemen. Hoe zijn jullie ervaringen hier in?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:51

Ik heb een pleegkind gehad van 12, heeft tot 17 bij ons gewoond.
Ik weet niet of ik het nog ooit zal doen van die leeftijd.
Jonger misschien wel.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:51

Waarom weet je niet of je het nog eens zou doen? We willen dan sowieso een kindje onder de 2,5 jaar.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:07

brudoe schreef:
Waarom weet je niet of je het nog eens zou doen? We willen dan sowieso een kindje onder de 2,5 jaar.

Het is wel een verschil of je er een hebt van 2,5 jaar of 12 jaar.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 21:54

Hoi hoi,
Sorry al lang niet meer op bokt gekeken.

We hebben besloten dat we wachten met een pleegkind tot ons eigen kind groter is. Dit is ons ook aangeraden door een ervaren pleegouder.

Hope for the best and prepare for the worst :)

Ik wil het wel nog steeds even graag, maar ik wil het wel goed doen. Mijn eigen kind mag best meekrijgen dat niet alles in het leven makkelijk is, maar het moet niet ten koste gaan van hem. En zo klein als hij is, nu nog een kleuter, is hij natuurlijk ontzettend kwetsbaar.
We gaan binnenkort verbouwen en met de verbouwing wordt wel rekening gehouden met de eventuele komst van een pleegkind in de toekomst, dus het is zeker niet van de baan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:33

Wij zijn ooit het traject in gegaan, we hadden veel huiswerk en bijeenkomsten ook werden onze kinderen onder de loep genomen.Wij waren niet geschikt als pleegouder omdat onze kinderen zogenaamd veel zorg nodig hadden.Was echt een teleurstelling.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:39

Wij zitten nu midden in het traject. Als het goed is, is alles klaar voor de zomervakantie. Voor nu is het afwachten of we het zelf blijven willen en of we goedgekeurd worden. Ze geven wel zelf aan dat het kindje minstens 2 jaar jonger moet zijn dan je eigen kind. Voor ons zal dit inhouden dat het een kindje van Max 1,5 jaar oud zal worden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:41

Gineke schreef:
Hoi hoi,
Sorry al lang niet meer op bokt gekeken.

We hebben besloten dat we wachten met een pleegkind tot ons eigen kind groter is. Dit is ons ook aangeraden door een ervaren pleegouder.

Hope for the best and prepare for the worst :)

Ik wil het wel nog steeds even graag, maar ik wil het wel goed doen. Mijn eigen kind mag best meekrijgen dat niet alles in het leven makkelijk is, maar het moet niet ten koste gaan van hem. En zo klein als hij is, nu nog een kleuter, is hij natuurlijk ontzettend kwetsbaar.
We gaan binnenkort verbouwen en met de verbouwing wordt wel rekening gehouden met de eventuele komst van een pleegkind in de toekomst, dus het is zeker niet van de baan.

Wij denken er ook aan maar willen idd wachten tot onze zoon iets ouder is..

Maar hoeveel is iets ouder? Hebben jullie een indicatie hiervoor gekregen?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 00:48

@0091: nee, maar ik denk dat hij een paar jaar op de middelbare school moet zitten en daar een stabiel kind moet zijn.

Ik ga er vanuit dat het krijgen van een pleegkind een groot drama zal zijn, dan kan het alleen maar meevallen. Of niet, het is ook vaak een groot drama, daar zijn wij van alle kanten voor gewaarschuwd. Ongediagnostiseerde problematiek en die wel zien, maar geen toestemming krijgen voor tests, van de ouders bijvoorbeeld, of van jeugdzorg. En dus ook geen behandeling.
Of problemen met de biologische ouders of problemen tussen ons en het kind zelf. Ik denk dat het er allemaal bij kan horen, maar het enige dat ik niet wil is problemen tussen mijn biologische kind en mijn pleegkind. Ik denk dat de belangrijkste factor daarvoor waar ik invloed op heb, zorgen voor een flink leeftijdsverschil is.
Dat garandeert natuurlijk niet 100% iets, maar het kan zijn dat je een gevaarlijk kind in huis haalt, want die bestaan gewoon. Dan wil ik niet dat mijn kind zeven jaar jonger is en zichzelf niet goed kan verdedigen.

Heel naar, maar bij een vriendin van mij zijn allebei haar jonge kinderen misbruikt door hun puber-pleegzoon. Het is iets waar je stevig bij stil moet staan.

Andersom trouwens net zo goed. Als mijn eigen zoon geen stabiel kind is, dan zal het pleegkind moeten wachten tot hij het huis uit is. Ik kan een pleegkind ook geen drama van een pleegbroer aan doen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 06:21

Ik weet dat je hier kan aangeven dat je bijvoorbeeld wil dat je kind de oudste blijft en hoeveel leeftijdsverschil je wil. Misschien geef je dan minder kinderen een kans maar je zorgt wel voor een stukje mentale en fysieke voorsprong van je eigen kind.

Ik wil inderdaad ook dat mijn kind de oudste is. Maar twijfel dus wanneer ik aan een pleegkind wil beginnen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 07:47

Geen ervaring mer pleegkinderen maar tov je posts 5 jaar geleden klinkt je nu bijzonder negatief over pleegkinderen als je er zo negatief over denkt vraag ik me af of je er überhaupt aan moet beginnen.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 13:36

@0091: hier adviseren ze standaard dat je eigen kind de oudste is, al mag je daar met goede motivatie wel vanaf wijken.

Ik wil iid een flink leeftijdsverschil zodat de kinderen niet in elkaars vaarwater zitten. En ik wil ook een schoolgaand kind, geen jong kindje. Dus zeg ergens tussen de vier en 8 jaar oud.

Als ik een kindje van 8 zou krijgen en ik wil een flink leeftijdsverschil, zal mijn eigen smurf toch al zo’n 13-15 jaar moeten zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:39

Leuk topic.
Hier lang getwijfeld tussen pleegzorg en adoptie en wij zijn recentelijk aan adoptie begonnen(het proces ervan)

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 13:46

@tengeltje spannend! Succes

Ik ben te oud voor adoptie, en mijn man ook. Toen wij er over nadachten was ik (al? Haha) 33. Dus helaas pindakaas.

Bovendien past pleegzorg meer bij ons, denk ik. Wat mij betreft wel lange termijn. We gaan voor een kind dat niet in de crisisopvang komt, maar de korte termijn. Mocht het kind dan niet meer naar de eigen ouders terug kunnen, dan kijken we of het bij ons kan blijven. (En die kans is dus groter als ons kind ook groter is.)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:46

Hoezo te oud? Zelf ben ik 35, mijn man 45.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:00

Ik wil toch ook nog even reageren. 3 jaar geleden heb ik hier verteld dat er toen een paar maanden een pleegkindje bij ons woonde. Hij woont nog steeds bij ons! Het is nog steeds een geweldig ventje. En is het zwaar, ja soms. Maar is het met je eigen kinderen niet ook soms zwaar? Zijn er soms problemen? Ja zeker, maar heeft niet iedereen die? Al met al zijn wij een gemiddeld gezin, waar alles ‘gewoon’ loopt. Uiteraard heeft ook ons mannetje een rugzak, maar wie heeft die niet? Ik hoop gewoon dat wij zijn rugzak met minstens evenveel goeds kunnen vullen en dat hij opgroeit tot een gelukkig mens.
Het zijn niet de kinderen die een ‘big deal’ van pleegzorg maken. Maar zeker in het begin heb ik vaak gedacht als ik mensen ongemakkelijk zag zijn: ‘hij is in de eerste plaats gewoon een kind wat in een beetje een andere situatie opgroeit. Ik vraag toch ook naar naar hoe jullie gezin functioneert?’
Ook de vraag: maar moet hij dan ooit weg . Weten jullie zeker dat jullie kinderen voor altijd blijven? Wie zegt dat je kind niet naar het buitenland trekt?
Vaak verwezen naar Kahlil Gibran ‘ je kinderen zijn je kinderen niet.
Maar hier gewoon 100% positief, zoveel geleerd, zoveel liefde. Gewoon de kans gekregen om te groeien als mens en een kind te helpen groeien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:09

Mooie, waardevolle post.
Fijn dat jullie deze jongen de kans geven om in een veilige omgeving op te groeien.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:56

Heel mooie post Lando! Wij hebben sinds 7 augustus ons pleegzoontje in huis van toen 5 dagen oud. Is het pittig, jazeker! Maar ons eigen zoontje kan ook heel pittig zijn. Ondanks een hoop geregel en dat het niet altijd makkelijk is, zouden we ons pleegzoontje niet meer willen missen.