Wat moet je doen als je niet kan slapen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:33

Klopt Myrthe :j. Dat deed ik eerst maar toen dat niet werkte heb ik de 13-uur-voor-je-opstaat-slikken gekregen.

Zal eens wat proberen van jullie :D. Thanks voor het meedenken, fijn dat het voor jullie werkt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:38

Wat bij mij super helpt is alle lichten uit dus ook de gordijnen goed dicht, lekker rustig gaan liggen en van 100 naar 0 tellen. En ja, ben nog nooit tot de 0 gekomen! :') altijd rond de 60 ofzo.

Maartje1990

Re: Wat moet je doen als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:02

Overigens, wat bij mij geweldigd werkt, in bed gaan liggen en proberen, jawel, om níet in slaap te vallen. Dus ogen open houden en proberen niet te slapen. Ik was binnen no-time knock out :')

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:19

Hier werkt expres gapen en even met mijn voeten onder zo warm mogelijk water altijd goed.
En de absolute topper is natuurlijk een ontspannen friemel op de rug door manlief (alleen slaapt hij vaak eerder dan ik :+)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:44

Ik ben hoogsesitief en heb ook al jaren migraine. Kan hierdood slechter tegen geluid. Ik kan dus al niet slapen als ik mijn man hoor ademen als hij slaapt. Maarja kan moeilijk stoppen met ademen hé haha. Slaap dus al jaren met oordopjes. Wat bij mij dan goed helpt is oordoppen in en iets met ondertiteling lezen. Natuurlijk geen leuke film die je wilt afkijken maar ik zet vaak comedy central op en kijk dan Friends enzo. Wordt dan heel snel ontspannend en moe en slaap snel in. Zet de tv op slaapstand met 30 minuten en de tv automatisch uitgaat maak ik niet meer mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:14

Sporten is hier de grootste no go die er is.
Dan slaap ik zeker niet meer die nacht.
Voor mij werkt bezig zijn het beste, als ik ga liggen ga ik malen en dan lukt het niet.
Ik heb vooral met de periodes met verhoging dat ik beroerd tot niet slaap, 5 uur s'morgens nog wakker zijn is dan heel normaal.
Clue is de verhoging wegkrijgen hier, maar ik denk niet dat jij ziek bent en verhoging hebt? :+

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:17

Asmr filmpje. Bekijk er een paar en vind je trigger. Die is voor iedereen anders. Bij mij tikken/schrapen over hout :P klinkt gek maar het helpt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:20

Murthul schreef:
Je kunt ook proberen om ASMR-video's op youtube te beluisteren, gewoon je telefoon neerleggen en alleen maar rustig luisteren, telefoon valt vanzelf uit als jij allang al slaapt.
Wat ik vaak mensen aanraad is luisteren naar de filmpjes van "schilderen met gary jenkins":
https://www.youtube.com/watch?v=oHmZifGcrLg
Als ik een beetje moe ben werkt dat echt fantastisch. Die gozer heeft zo'n ontzettende monotone, rustige stem dat je er gewoon van wegdut _O-

Doe mij Bob Ross maar, ook schilder met fijne stem.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:25

Melatonine 2 uur voor het slapen gaan doet wonderen bij mij. Ik kan vaak niet slapen omdat ik muziek in mijn hoofd heb en dat houdt me wakker. Vaak zet ik dan een app aan met achtergrondgeluid zodat ik de muziek niet 'hoor' en dan val ik meestal snel in slaap. Dezelfde app helpt me ook al ik me wil concentreren op iets, zoals het lezen van een tekst of leren. De app is ook in website vorm overigens: A soft murmur

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:25

Ik las net topic net voor ik wilde gaan slapen en las de tip om manen te vlechten.
Nu was ik netjes begonnen om de (nogal lange) manen te vlechten van ons trekpaard. En viel al bijna in slaap, tot ik ineens heel nodig naar de wc moest.
Maar kan ik nu wel verder gaan met vlechten of zou het dan niet netjes worden? ;-)
Mezelf kennende gok ik dat ik zelfs me in mijn slaap dan druk kan gaan maken dat die eerste 2 vlechten anders zijn.

Maar er komen in elk geval goede tips voorbij hier.

Ik ga ook vaak een stuk rijden of iets trainen in mijn gedachten als ik niet kan slapen.

Nu ga ik maar weer verder met vlechten en hoop ik dat de vlechten morgen nogsteeds mooi er in zitten. :-)

Slaap lekker allemaal.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:30

Ik speel een spelletje skipbo op mijn telefoon en vaak val ik dan halverwege het tweede potje in slaap haha. Als dat niet helpt kan je ook nog zo'n kleurboek voor volwassenen aanschaffen en gewoon in bed wat kleuren. Is ook rustgevend. Lezen moet ik niet doen want dan kan ik niet meer stoppen haha

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:33

Ik ga altijd met mijn ogen dicht van 100 tot 0 tellen. En bij iedere keer dat je een cijfer opschuift moet je diep in en uitademen. Hierdoor krijg je al een rustige ademhaling die je ook gebruikt tijdens het slapen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 00:35

Isabel (hond) stond onderaan de trap te jammeren. Ben 'helemaal' naar beneden gestommeld, de tuin in gelaten, niet geplast, niet gepoept. Mevrouw komt vrolijk naar binnen en gaat doodleuk weer liggen slapen. En bedankt maar weer :').
Neem een hond, leuk :+.

Succes met tellen en vlechten allemaal :evaw:!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:37

Ik heb ook een hele tijd moeite gehad met in slaap komen enzo en wat voor mij werkte was elke avond hetzelfde ritme aanhouden. Ik ging na het eten eerst even op bokt, youtube, etc (kwam vlak voor t eten thuis) daarna huiswerk tot 21:00 (eerder klaar ging ik voorwerken) dan ging ik douchen en dan om 21:45 naar bed, tijd tussen dat ik klaar was met douchen en voor ik naar bed ga een boek lezen. Je brein koppelt douchen dan aan slapen waardoor het zich tijdens het douchen al klaarmaakt voor het slapen en je dus makkelijker slaapt. Verder iets gaan doen in mijn hoofd, zoals bijvoorbeeld naar stal gaan en de normale klusjes doen, meestal kwam ik niet verder dan de stal mesten en poetsen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:39

Murthul schreef:
Alleen maar naar het plafond staren en denken "ik moet slapen" gaat niet werken nee, maak een warme kruik (of als je geen kruik hebt een lege frisdrankfles met heet water en kruip daar tegenaan, werkt bij veel mensen.
Ook activiteiten waarbij je weinig "doet" kunnen goed werken. Een boek lezen kan goed werken, maar als het boek te ingewikkeld is dan kan het juist weer averechts werken.

Je kunt ook proberen om ASMR-video's op youtube te beluisteren, gewoon je telefoon neerleggen en alleen maar rustig luisteren, telefoon valt vanzelf uit als jij allang al slaapt.
Wat ik vaak mensen aanraad is luisteren naar de filmpjes van "schilderen met gary jenkins":
[ Video ]
Als ik een beetje moe ben werkt dat echt fantastisch. Die gozer heeft zo'n ontzettende monotone, rustige stem dat je er gewoon van wegdut _O-

:j Inderdaad!
Al heb ik daarbij ook de neiging om verf en penselen te pakken en mee te doen. :P

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 05:11

Je moet ook niet kijken! Hij maakt prachtige dingen en als ik ga kijken ben ik me teveel aan t verwonderen. :') Gewoon oordopje in, oogjes dicht en proberen in de modus te komen waarin ik niet meer kan ontcijferen wat er precies gezegd word. _O-

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:25

Begon rond half 3 aan huiswerk, rond kwart voor 3 was het zo saai dat ik in slaap viel :')