Voel me slecht tijdens het sporten, help...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:46

Heeft je huisarts gekeken of het astma is? Ik herken je verhaal namelijk en na een doorverwijzing naar de longarts is er bij mij zware astma geconstateerd. Met medicatie heb ik gelukkig nergens meer last van nu. :) (hier ook een schaatser/inline skater)

Pinkeltje

Re: Voel me slecht tijdens het sporten, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 22:43

Ik zit nu op mijn telefoon maar zal zo even op iedereen reageren via de laptop :)

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 15:05

De huisarts heeft verder nergens naar gekeken.
Mijn eigen huisarts was toen op vakantie en zijn vervanger heeft alleen de dingen bekeken die ik genoemd heb. Doordat ik niet elke dag flauwval enz was er geen reden voor verder onderzoek zij hij. Ook toen ik later nogmaals belde omdat ik het niet vertrouwde was er nog steeds geen reden voor verder onderzoek.
Astma zou eventueel ook kunnen maar dan zou je toch meer klachten moeten hebben dan dat ik heb ? Mijn zus heeft namelijk astma en heeft hele andere klachten dan mij.
We gaan vandaag/ morgen de verzekering bellen over de sport arts en of dit niet allemaal via de huisarts moet enz. Dus hier gaan we achteraan en mee bezig! :)
Ik ga met de volgende training jochurt mee nemen met daarin wat fruit en wat noten enz.

Iemand zei ook dat het totaal geen zin had om hierover een forum aan te maken maar dit helpt dus blijkbaar wel want ik wist niet eens dat er een sportarts was voor dit soort dingen ! en ik kan nu nieuwe dingen uit proberen en andere dingen uit sluiten :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:34

Ik bedoelde dat het geen zin heeft om je allerlei mogelijke dingen te laten aanpraten want daarvoor zijn de klachten veel te aspecifiek. Je moet gewoon actie ondernemen. Sportkeuring kan een zijn. (vaak krijg je maar een klein gedeelte vergoed, een groot medisch onderzoek moet je rekenen op een bedrag van 300euro- maar er zijn ook beperktere onderzoeken mogelijk)
En anders gewoon terug naar de huisarts. Dat je een of twee keer flauwgevallen zijn laat lopen als huisarts als er bij de eerste onderzoeken niets uit komt kan ik me nog voorstellen. Maar als het echt meer voorkomt en je hebt ook nog nu duidelijk andere klachten moet je je niet zomaar weg laten sturen. Soms moet je gewoon mondig zijn of anders gewoon steeds terug blijven komen totdat je wel serieus genomen wordt.
Maar laten we aub hier op het forum geen mogelijke diagnose gaan stellen maar ons beperken tot eventuele actie punten.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:52

Mauzzz schreef:
Marie111 schreef:
Mijn eerste idee is dat je veel te weinig eet - en daar word je eerder dikker van dan dunner.

Houd eens een poosje een eetdagboek bij in combinatie met de inspanningen die je verricht.

Een handige app daarvoor is calorieteller van fatsecret

Maar wat ik me afvraag, krijg je helemaal geen voedingsadviezen bij de schaatstrainingen?

Een app die ik zelf prettiger vind om mee te werken is de eetmeter van het Voedingscentrum.
Het klopt inderdaad dat wanneer je te weinig eet de kans bestaat dat je eerder aankomt dan afvalt.
Als ik zo het eetpatroon bekijk van de TS komt zij al aardig aan haar behoefte.
Ze zou eventueel nog kunnen kijken of ze eventueel meer tussendoortjes zou kunnen nemen aangezien ze volgens mij aardig actief is. Verder is het misschien een idee om iets van AAdrank tijdens de training bij de hand te hebben om zo snel energie paraat te hebben wat misschien de kans op duizeligheid en flauwvallen verminderd.

Hoe komen jullie hier nou weer bij? Als je te weinig eet ga je echt niet aankomen, dan val je af.

TS, ik zou dit echt over laten aan een arts! Een bezoekje aan een diëtiste kan natuurlijk ook nooit kwaad als je zo veel sport!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:04

Mijn gewicht blijft het zelfde alleen zie ik mijn lichaam wel veranderen. Mijn buik word bijvoorbeeld bij mijn heupen steeds een beetje minder dik maar spieren zullen ook sterker worden dus zwaarder. Ik hou dit zelf goed in de gaten en weeg me 1 keer per week zodat ik kan blijven volgen of ik niet aan het afvallen ben want dit moet niet gebeuren!!
Verder gaan we ook kijken bij een persoonlijke trainer van mijn moeder of hij tips heeft enz omdat hij hier ook veel verstand van heeft.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:15

Het valt me op dat je vooral heel erg veel suikers eet. Ik heb zelf 1,5 jaar geleden ook last gehad van duizeligheden en slapjes voelen, arts heeft bloedonderzoek gedaan enz en daar is nooit iets uitgekomen. Ik heb 1,5 jaar geleden mijn voedingspatroon drastisch aangepast (enkelvoudige koolhydraten vervangen door complexe koolhydraten enz), en heb sindsdien nooit meer last van duizeligheden gehad, ben niet meer ziek geweest sindsdien (zelfs geen verkoudheidje!) en sport meer dan ik ooit gedaan heb in mijn leven (gemiddeld 5x per week). Misschien is dat eens het proberen waard?

Mauzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:22

Suusje1986 schreef:
Mauzzz schreef:

Een app die ik zelf prettiger vind om mee te werken is de eetmeter van het Voedingscentrum.
Het klopt inderdaad dat wanneer je te weinig eet de kans bestaat dat je eerder aankomt dan afvalt.
Als ik zo het eetpatroon bekijk van de TS komt zij al aardig aan haar behoefte.
Ze zou eventueel nog kunnen kijken of ze eventueel meer tussendoortjes zou kunnen nemen aangezien ze volgens mij aardig actief is. Verder is het misschien een idee om iets van AAdrank tijdens de training bij de hand te hebben om zo snel energie paraat te hebben wat misschien de kans op duizeligheid en flauwvallen verminderd.

Hoe komen jullie hier nou weer bij? Als je te weinig eet ga je echt niet aankomen, dan val je af.

TS, ik zou dit echt over laten aan een arts! Een bezoekje aan een diëtiste kan natuurlijk ook nooit kwaad als je zo veel sport!

@ Suusje1986
Wanneer je weinig eet komt je lichaam op een gegeven moment in een spaarstand. Je lichaam merkt dat er langere tijd weinig binnenkomt waardoor je lichaam hetgeen wat je binnenkrijgt direct zal gebruiken en/of zal gaan opslaan in de vorm van... vetcellen :) Helemaal wanneer je dan een keer iets extra's eet, iets van een gebakje of chips, zal je lichaam dit dus direct opslaan waardoor je langzaam aan aankomt. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maarja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:27

Mauzzz schreef:
Suusje1986 schreef:

@ Suusje1986
Wanneer je weinig eet komt je lichaam op een gegeven moment in een spaarstand. Je lichaam merkt dat er langere tijd weinig binnenkomt waardoor je lichaam hetgeen wat je binnenkrijgt direct zal gebruiken en/of zal gaan opslaan in de vorm van... vetcellen :) Helemaal wanneer je dan een keer iets extra's eet, iets van een gebakje of chips, zal je lichaam dit dus direct opslaan waardoor je langzaam aan aankomt. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maarja

Als je consequent minder calorieën eet dan je verbruikt val je af. Kan niet anders. Je lichaam kan geen vet maken uit lucht, je zal het echt eerst op moeten eten.

TS: ik denk dat je het inderdaad ook in je voeding moet zoeken. Ik word ook erg snel duizelig, bij mij een teken dat ik even wat meer moet eten. Misschien ook kijken naar hoeveel eiwitten je binnen krijgt? Probeer eens wat kwark, een eitje bij de lunch oid?

Mauzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:27

Wieke86 schreef:
Mauzzz schreef:

@ Suusje1986

Als je consequent minder calorieën eet dan je verbruikt val je af. Kan niet anders. Je lichaam kan geen vet maken uit lucht, je zal het echt eerst op moeten eten.

TS: ik denk dat je het inderdaad ook in je voeding moet zoeken. Ik word ook erg snel duizelig, bij mij een teken dat ik even wat meer moet eten. Misschien ook kijken naar hoeveel eiwitten je binnen krijgt? Probeer eens wat kwark, een eitje bij de lunch oid?

@Wieke86.
Wat je zegt is zeker waar als consequent minder eet. Echter zal de TS ook wel eens in het weekend iets van chips, frituur, gebak oid eten. Dit zal dan snel worden opgeslagen door je lichaam

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:46

Hoewel ik niet sportief ben, herken ik je problemen wel. Ik had, zeker op jouw leeftijd, hier ook last van. Niet dat ik daadwerkelijk flauw viel (is maar 1x gebeurd) maar wel dat ik bijna flauw viel. Voor mij kwam dat uit het niets. Ik heb een normale bloeddruk maar mijn bloeddruk is wel eens opgemeten tijdens zo'n ''aanval'' en toen was die te laag.

Mijn oplossing: regelmatig eten. Dus dat is: ontbijt, rond half elf / elf uur tussendoortje, lunch, rond drie uur tussendoortje, avondeten en dan 's avonds nog wat eten.

Je bloeddruk wordt lager wanneer je het warm hebt en lang staat. Ik vermoed dat jij dit ook hebt. Ga dus niet meteen na de training douchen, maar ga eerst even zitten en eet iets, al is het maar iets kleins. Dan kun je gaan douchen (niet te heet) of misschien beter in bad, want dan hoef je niet te staan.

Verder heb ik altijd druivensuiker bij me. Ik voel het nu veel eerder aankomen en dan pak ik meteen een druivensuiker en dan even rustig aan doen en dan gaat het weer over.

Nu ben ik 27 en heb er veel minder last van dan op jouw leeftijd. Wel ben ik veel meer volkorenproducten gaan eten.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 15:58

Vandaag bij de huisarts geweest, ik heb waarschijnlijk bppd dit een een probleem met je evereichtsorgaan en moet nu dus naar de fysio. Als dit probleem binnen 2 maand nig niet is verholpen dan gaan we weer verder zoeken !