Hypnotherapie om fobie weg te halen. Ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:27

Emdr is een van de technieken die dit kan. Hypnose kan ook jouw overlevingssysteem aanspreken en zo een fobie laten verdwijnen.

Emdr werkt net niet bij iedereen - soms kan het zinnig zijn om uit te zoeken "waarom werkte het niet" (jij voelt je niet senang bij deze peut, peut is zelf te bang voor X, peut bouwt geen goede werkrelatie met jou op, leert je niet de gereedschappen om jezelf te kalmeren, troosten, etc of je wordt subtiel in een rol gedouwd "te moeten presteren", etc., etc. - en soms werkt het dus niet).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-10-15 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:27

Als je wil vraag ik voor je na welke echt goed is, als je dat wil pb maar even.

VogeltjeM

Re: Hypnotherapie om fobie weg te halen. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:13

TS, ik zou op de site van de beroepsvereniging kijken en daar eventueel contact mee opnemen om een goede te vinden.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:40

Ik ben gister bij een echte hypnose sessie geweest (directe hypnose, geen hypnotherapie). Ivm niet kunnen slapen door stress en denken "slaap ik al/ik kan niet slapen". Da's een nasleepje van te lang op de overlevingsstand gestaan te hebben.
Ik merkte er eigenlijk niks van. Maar het was wel frappant, ik voelde de spanning die ik met slapen ook heb, maar dan in lichte mate. De hypnotiseur zei: ik voel weerstand, hoor jij je stemmetje? Ik: nee, maar ik voel het wel...
Nu 3 wkn wachten. Of het iets doet. Anders terug voor 2e sessie. Ik wil dat duiveltje (ingesleten zeer vervelende gewoonte) killen! {:)-:(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:47

Hoi Kamy,
Wat was nou precies de bedoeling bij deze sessie?
Jij voelde je eigen weerstand, de hypnotiseur had dit in de gaten - en nu moet het minder worden, die ingesleten gewoonte?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:11

De bedoeling was om mijn "angst" om niet te kunnen slapen weg te halen.
Tijdens de sessie voelde ik de spanning een beetje, die bij die angst hoorde. De hypno voelde dat dus ook. We zijn de sessie volgens hem wel goed geeindigd. Nu over 3 wkn kijken hoe het gaat, anders ga ik nog een x.

Begin van het jaar ben ik te lang doorgedenderd waardoor ik een waarschuwing kreeg van mijn lijf: ik sliep niet meer... ziek gemeld en aan mezelf gewerkt mbv psych etc. Dat gaat allemaal goed maar ik heb nu een angst ingesleten dat ik niet kan slapen. Dat kan ik inmiddels wel dus ik wil van die angst af. Zodat ik geen gebroken nachten door die angst meer heb.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:20

Ik heb ook hypnotherapie gedaan. Ik heb best veel alternatieve dingen geprobeerd maar de hypnotherapie kon ik helemaal niets mee. Hoe vaker ik er heen ging hoe belachelijker ik het vond. Mee opgehouden dus. Ik werd er eerder geïrriteerd van dan ontspannen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:21

Kamy schreef:
De bedoeling was om mijn "angst" om niet te kunnen slapen weg te halen.
Tijdens de sessie voelde ik de spanning een beetje, die bij die angst hoorde. De hypno voelde dat dus ook. We zijn de sessie volgens hem wel goed geeindigd. Nu over 3 wkn kijken hoe het gaat, anders ga ik nog een x.

Eh, ja.... Wat ik niet goed snap is de logica van voelen waar je bang voor bent - en dan wordt de angst minder.

(Accoord, dat heet confrontatie en dat werkt, soms. Er is een complete therapietak, die 'exposure' heet. Doorgaans is dat in mijn optie loeizwaar, maar mits correct uitgevoerd werkt het doorgaans wel zonder al te veel extra beschadiging.)

...ging het om een hypnose-exposure, of had een en ander toch een ander doel?

(Je kunt juist hypnose heel goed gebruiken om te onderzoeken "hoe voelt het, als ik zonder angst dit of dat doe?" - en dat kan nuttige informatie opleveren.)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:28

Nee Janneke dat was niet de bedoeling. Ik leg het misschien verkeerd uit....
Het was geen exposure en het was ook helemaal niet de bedoeling om die "angst" op te roepen of te voelen. Dat gebeurde me gewoon. En de therapeut voelde dat als weerstand tegen het me laten gaan in ontspanning.

Het doel was om die angst weg te nemen maar niet door hem op te roepen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:10

Hoi Kamy,
Het feit dat je angst/ het doel om aan te werken te voorschijn komt, lijkt mij alleen maar positief.
Ik zou verwachten dat er vervolgens *iets mee werd gedaan*.
Bijvoorbeeld (standaard bij tandarts vrees) "je hoort een vriendelijk soort gezoem, van honingbijen lijkt het wel, (plus mooie bloemen, zon) - een rustgevend en ontspannend geluid" (....als je zo die boor kunt ervaren is het lang zo naar niet! )
Of in gesprek gaan met dit gevoel/ stemmetje.
Wie ben je? Wat wil jij bereiken voor Kamy?
(Nou, Kamy is in gevaar! !! Ze moet niet slapen! Er is iets niet pluis - WORD WAKKER! !!!!)
.....en dan dus dit stemmetje duidelijk proberen te maken dat het gevaar voorbij is en dat je bij sommige vormen van gevaar je slaap hard nodig hebt.

Het woord 'weerstand' klinkt me in de oren alsof jij een soort fout zou hebben gemaakt, terwijl het gewoon het 'te bewerken onderwerp' is.

Zou het alleen maar gaan om diep ontspannen, kun je ook op yogales waar ze standaard aan het eind van de les een kwartier "plat liggen".

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:30

Fijn om je bericht te lezen Janneke! Want dat geeft mij weer hoop! Zo is de sessie ook verlopen. Hij zei op een gegeven moment: denk aan een situatie waarin je ontspannen bent (ik dacht aan de sauna) dan focus jij je daarop, let niet op mij. En toen ging hij dus zo'n soort "gesprek" voeren met mijn onderbewustzijn en die angst. En ik waande me in de sauna. Aan het eind vd sessie was het ook de bedoeling dat ik een beeld kon zien van mezelf, heerlijk slapend in bed. Dat zag ik wel, en dat was voor hem een reden om aan te nemen dat we toch wel iets beteikt hadden.
Toen de sessie voorbij was vroeg hij naar mijn angst. Die verzette zich namelijk tegen de hypnose. Hij zei: je duiveltje wil niet weg maar hij voelt dat de grond onder zijn voeten verdwijnt. Dus spartelt hij en zal hij proberen om jou uit evenwicht te krijgen.
Yoga doe ik al ;-) dat vindt mijn duiveltje overigens geen bedreiging. Kan daar lekker ontspannen.

Heb jij zelf ervaring met hypnose?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:00

Ja, ik heb ervaring met hypnose.
En nou vind ik angst (ofwel je overlevingssysteem) niets duivels hebben - goed kunnen slapen is toch wel heel belangrijk.

Jammer dat je angst kennelijk nog niet geheel overtuigd is!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:38

Had het bij jou geholpen?

Hij omschreef het als het engeltje en duiveltje op je schouder. Mijn engeltje heb ik te lang genegeerd. Zodat duiveltje vrij spel kreeg. Nu kom ik tot rust en tot mezelf, dus engeltje is weer mijn raadgever. Duiveltje moet plek maken maar wil nog niet oprotten... hij moet!!!