Stamceldonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:04

Spannend! respect voor je TS!

Ik ben al bloed- en orgaan donor, en zit er ook aan te denken stamceldonor te worden. Er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken als je een match hebt, maar persoonlijk zou ik ook willen dat er donoren waren voor mij als ik het nodig zou hebben.. dus waarom dan niet andersom?

Splut

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayasfrenk

Heel veel respect voor wat jij doet/gaat doen!!!! Ik ben ook stamcel/orgaan en bloed donor. Nog niet opgeroepen voor stamcel. Maar ik ben erg benieuwd naar hoe jij dit gaat ervaren en ik vind het echt geweldig dat je dit doet! !!!

Wat ik me afvroeg. .. Je weet dat het naar iemand gaat met leukemie. Hoor je later ook of het gelukt is? Of mag je zelfs weten wie die gene is? meen ooit gehoord te hebben dat daar regels etc voor zijn. Maar ik zou het persoonlijk wel graag willen weten waar het heen gaat en of het gelukt is( als dat niet kan zou het voor mij trouwens geen reden zijn het niet te doen hoor)

heel veel succes met de donatie! !!

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:18

Mayasfrenk schreef:
Wat ik me afvroeg. .. Je weet dat het naar iemand gaat met leukemie. Hoor je later ook of het gelukt is? Of mag je zelfs weten wie die gene is? meen ooit gehoord te hebben dat daar regels etc voor zijn. Maar ik zou het persoonlijk wel graag willen weten waar het heen gaat en of het gelukt is( als dat niet kan zou het voor mij trouwens geen reden zijn het niet te doen hoor)

Wat ik weet is dat je je donor achteraf een brief mag sturen om hem of haar te bedanken, dus op die manier krijg je dan waarschijnlijk te weten of het goed is gegaan. Tenzij de ontvanger niet van zich laat horen

justkid

Re: Stamceldonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:23

Ik ben stamceldonor voor mijn broer geweest op dezelfde manier als jij gaat doen.
Het is bij hem goed aangeslagen ondanks dat we geen ideale match waren. Hij leeft nog steeds kanker/leukemievrij met nu mijn bloedgroep :P
Het is al meer dan 8 jaar terug maar als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:30

hm ik had er eigenlijk nog niet van gehoord, maar heb me bij deze geregistreerd als stamceldonor. succes ermee TS :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:33

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:57

Ik heb er al heel vaak over nagedacht, ben wel volledig orgaandonor.
Zou jij je ervaring hoe het gegaan is hier willen delen en zitten er voor jou ook risico's aan? Ik overweeg serieus om me aan te melden.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:00

Toevallig, ik ben me as we speak aan het aanmelden om stamceldonor te worden. Leuk om jouw ervaring te horen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:06

Ik ben al járen (geregistreerd) stamceldonor. Maar ben nog nooit opgeroepen, die kans is ontzettend klein. Maar bij jou is het dus snel gegaan TS!

Voor diegene die er over nadenken of twijfelen; de kans dat je een match bent met iemand (die geen familie is) is echt ontzettend klein. Dus de kans dat je dus wordt opgeroepen is ook minimaal. Zoals ik hierboven zei ben ik ook aangemeld, maar heb nog nooit een oproep ontvangen. Je kunt overigens altijd nog weigeren (al geloof ik dat ik dat zelf nooit over m'n hart kan verkrijgen).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:16

Ze willen mij om medische redenen niet hebben, te groot risico voor mijn eigen gezondheid helaas.

Orgaan donor ben ik al 30 jaar.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:25

Mijn vader heeft mogelijk stamcellen nodig van een donor. Er is bij hem voor de tweede keer lymfklierkanker ontdekt. Ben dus erg blij dat er hier mensen zijn die stamceldonor zijn. Zelf ben ik geen donor, zou het wel willen alleen ben ik als de doods voor alles wat met ziekenhuizen enz te maken heeft.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:27

Wat leuk om te lezen dat je mag 'doneren'.
Ik heb me afgelopen mei/juni dacht ik aangemeld als stamceldonor. Ik ben al bloeddonor en geregistreerd orgaandonor voor na mijn overlijden.

Bij jou is het aardig snel gegaan dan dat je bericht kreeg dat je een match was of niet?
Ik las ook op andere fora dat het soms wel jaren kan duren maar dat je ook binnen half jaar zoals bij jou al bericht kan hebben.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:30

justkid schreef:
Ik ben stamceldonor voor mijn broer geweest op dezelfde manier als jij gaat doen.
Het is bij hem goed aangeslagen ondanks dat we geen ideale match waren. Hij leeft nog steeds kanker/leukemievrij met nu mijn bloedgroep :P

Zitten daar geen risico's aan verbonden dan? Omdat hij dus ineens van bloedgroep veranderd zal dat ook een flinke klap zijn voor zijn lichaam toch?
Het is blijkbaar goed gegaan, maar lijkt me toch apart.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:35

Wat geweldig goed dat je dit gaat doen! Ik hoop dat je weinig last gaat krijgen van de behandeling en dat de patient een nieuwe leven tegemoet gaat dankzij jou!

Ik heb me ook een paar maanden terug aangemeld aan de hand van een verhaal van een bokker. Heel lang getwijfeld maar als ik nu opgeroepen zou worden, zou ik er ook alles aan doen om het door te zetten :j

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:46

Ts wens je succes en het komt allemaal goed.
Lijkt me wel spannend om zo'n oproep te krijgen en weten dat je een persoon kunt helpen.
Ben ook sinds een jaar stamcel donor.
Hiervoor altijd volbloed donor geweest maar sinds een half jaar plasma donor hier hadden ze voor gevraagd omdat ze er te kort hadden.
Ik weet niet of ik er nu overheen gelezen heb of je ook bloeddonor was.
Het kan zijn dat je na je donatie geen bloed meer mag geven weet niet of het nu bij deze vorm van donatie was.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:48

Goed dat je dit doet! Ik ben al bloeddonor en nu ik dit heb gelezen ga ik toch overwegen om me ook aan te melden als stamceldonor. Ik zou dan wel via het bloed stamcellen willen geven en niet via beenmerg. Maar die keuze mag je niet altijd zelf maken zoals ik het begrijp. En ik ben ook wel een beetje bang voor die groeihormonen. Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaring! Als ik er iemand mee kan redden wil ik het zeker overwegen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:28

Er zitten sowieso risico's aan voor de ontvanger van de stamcellen.
Eerst wordt het eigen beenmerg (in zijn geval) kapot gemaakt door de chemo omdat het beenmerg verkeerde cellen aanmaakt. De nieuwe stamcellen (een heel klein zakje infuusvloeistof na een hele dag aan dat apparaat) moeten hun weg vinden naar het beenmerg en daar nieuwe cellen gaan maken. Net als alle andere lichaamsvreemde stoffen wil het eigen lichaam daar eigenlijk vanaf. Je moet dus ook medicijnen slikken om die afstootverschijnselen te onderdrukken. Wanneer dat niet helpt ga je alsnog dood want je hebt geen eigen stamcellen meer en je lichaam accepteert de nieuwe niet.
Het wordt dus echt als laatste redmiddel ingezet.
De bloedgroep heeft niet zoveel te maken met het hebben van een match maar als het aanslaat krijgt de ontvanger dus de bloedgroep van de donor.

Voor de donor zijn er geen risico's, het hangt van het postuur van de ontvanger af hoeveel stamcellen er nodig zijn. Ik lag 8 uur aan dat apparaat en dat was op het laatst wel zwaar. Maar niks in vergelijking met wat de patient doormaakt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:40

Ik sta ook in de database als stamceldonor.

Daarnaast ben ik ook bloeddonor en geregistreerd orgaandonor mocht ik komen te overlijden.

Mocht ik opgeroepen worden dan zien we dan wel weer. De kans is klein maar als je daarmee iemand het leven kan redden dan zou ik het er wel voor over hebben.
Mocht het toch niet kunnen om welke reden dan ook dan is dat jammer maar heb ik iig mijn best gedaan.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:11

Ik ben ook bloed- en stamceldonor, mede door een bokker die een mooi topic had gemaakt van haar ervaringen.

Orgaandonor ben ik (nog) niet. Ik ben aan het twijfelen of ik dat wel wil, heb het idee dat ik zonder organen incompleet naar m'n volgende leven ga :o

Hou ons op de hoogte ts! Ben erg benieuwd hoe het je afgaat!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:13

Wat prachtig van jou! Ik zie nooit een reden (behalve gezondheidsredenen) om iemand geen kans op een nieuw leven te gunnen.
Verder ben ik wel al heel lang donor, maar nog steeds geen match

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:20

justkid schreef:

Wat fijn dat je je broer zo hebt kunnen helpen! _/-\o_

Ik ben geen donor, maar heb wel van dichtbij meegemaakt hoe belangrijk het is dat ze er zijn.
Een vriend kreeg de diagnose acute leukemie in april, zijn zus was helaas geen match maar ze hadden meerdere (!) matches met total strangers in het systeem.
Dat is nu 3 maanden geleden gebeurd en het gaat goed met hem :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:51

Ik ben ook stamceldonor en orgaandonor.
Ben nieuwsgierig hoe het in zijn werk gaat. Goed dat je dit doet TS!
Mijn kleine nichtje van 3 heeft leukemie, ik weet dus een beetje wat de familie van een kankerpatiënt meemaakt, het is slopend...

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:55

ik ben ook sinds december ongeveer stamceldonor , geïnspireerd door een topic van een bokker geloof ik.
las in iedergeval iets wat een heftige indruk op mij achterliet.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:11

Hier ook een stamceldonor, alweer een paar jaar geleden opgegeven. De kans dat je opgeroepen wordt is inderdaad behoorlijk klein, ik ben ook nog nooit opgeroepen. Ik ga dit topic zeker volgen, ben benieuwd naar het vervolg TS!