Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sannanasje schreef:Goedemorgen! Poe wat zijn er veel mensen toch wel met vergelijkbare klachten, de ene ernstiger en met heftigere achtergrond verhalen dan de ander, maar toch, opvallend veel.
Hoe uit het zich bij jullie in het dagelijks leven?
En TS, ik weet niet of het je bedoeling was of niet, maar is het een idee om met elkaar af en toe de dag door te spreken, als het juist heel goed ging of juist niet? En dan mekaar een beetje oppeppen of een hart onder de riem steken?
Eight schreef:Heel herkenbare verhalen hier allemaal, zijn er ook bikkels (ik wil bokkers typen maar mijn telefoon autocorrect ze naar bikkels,wat iedereen hier ook is) die gebruik maken van medicijnen? Ik typ later wat uitgebreider als ik achter de computer zit
Cayenne schreef:Ik heb wel een depressie gehad, maar dat kwam omdat ik een posttraumatische stressstoornis had ontwikkeld. Toen heb ik EMDR therapie gevolgd en sindsdien gelukkig geen last meer gehad.
TS, hoe ziet je dag er uit? Ik heb er misschien overheen gelezen, maar werk je? Wat doe je zoal?
Mlies schreef:Ik lees hier even mee, mijn partner zit momenteel thuis met deze klachten. Ik lees graag jullie ervaringen, tips etc..
Eight schreef:Heel herkenbare verhalen hier allemaal, zijn er ook bikkels (ik wil bokkers typen maar mijn telefoon autocorrect ze naar bikkels,wat iedereen hier ook is) die gebruik maken van medicijnen? Ik typ later wat uitgebreider als ik achter de computer zit
Bonny_CT schreef:ik meld me ook, vorig jaar november thuis komen te zitten met een burn-out, verwacht dat ik in november wel weer full time kon werken, maar het uwv waarschuwde me al dat dat niet ging lukken..Nu net begonnen met 2 uurtjes vrijwilligers werk om rustig aan wat te kunnen doen. Het geval van 'moeten' dat is voor mij heel lastig.. Dan val ik gelijk weer terug
Nynke04 schreef:Verhaal van Maatje987 hierboven komt wel redelijk overeen met het mijne.
Ik ben 23 en zit al vanaf mei thuis ongeveer. Tijdens een stage in mijn Bachelor (2 jaar geleden) viel ik al zo nu en dan flauw. Meestal begon het met hevige darmklachten, waardoor ik misselijk werd en uiteindelijk flauw viel. We dachten dat ik te hard/te veel werkte. Doordat ik bang was om weer flauw te vallen, durfde ik minder hard te werken, waardoor de druk steeds groter werd. Daarbij kreeg ik ook ontzettend last van mijn rugspieren. Deze waren volledig verkrampt, waarschijnlijk door de stress. Uiteindelijk wordt de druk zo groot dat ik helemaal dichtklap. Na een tijdje weinig doen, heb ik alles gelukkig goed af kunnen ronden en mijn Bachelor gehaald. Ook ben ik bij de fysio geweest (o.a. dryneeding) wat goed heeft geholpen om de spanning in mijn spieren te verminderen.
Daarna ben ik begonnen aan de Master. Dat ging best redelijk. Ik had erg veel zin in het eerste masterproject (stage), welke in januari begon. Maar de darmklachten speelden weer op en tijdens het experiment kreeg ik weer last van ernstige darmklachten, misselijkheid, en flauwvallen. Na het flauwvallen moest ik echt wel even een paar dagen "herstellen". Perfectionist als ik ben, probeerde ik toch wel alles bij te houden, maar dat lukte natuurlijk niet. De druk/stress werd groter en groter en ik klapte steeds meer dicht. Tussendoor nog wel weer geprobeerd terug te gaan, maar inmiddels kwam er ook angst bij kijken. "Wat zullen mensen wel niet denken", "Ik ga het niet meer redden", enz. enz. Dat ging van kwaad tot erger, en uiteindelijk ben ik volledig dichtgeklapt. Ik deed niks meer. Niks met studie, maar ook het huishouden leidde er onder. Het enige wat ik nog doe is naar mijn paard, dat is mijn ontspanning en houdt me op de been. Maar de kleinste stressmomenten zijn al funest.
Inmiddels ben ik ook al meerdere malen bij de huisarts geweest, en ook bij mij wordt het op PDS (Prikkelbare Darm) geschoven, door de stress. Dat zal best, maar ik heb er nu al zo lang last van, dat ik dat niet meer geloof. Alles wat ook maar een beetje met darmklachten te maken heeft, wordt gelijk op PDS geschoven. Vanochtend weer bij de huisarts geweest en een verwijzing geëist. (al meerdere keren gedaan, maar werd steeds afgewimpeld. "Probeer eerst dit maar", "Met deze zakjes/pillen kun je wel 100 worden"). Het is alleen maar symptoombestrijding, maar ik wil gewoon weten wat er aan de hand is.
Inmiddels loop ik ook bij een praktijkondersteunend psycholoog, want ik word er natuurlijk niet beter op zo. Ik doe niks, maar ik heb ook niet de energie om wat te doen. Slapen kan ik niet doordat ik alleen maar aan het piekeren ben. Gelukkig heb ik een geweldige vriend, die me helpt en er doorheen sleept, maar ik kan hem niet alles laten doen.
(edit: ik drukte per ongeluk op enter, nu het volledige verhaal)
Shivatjuh01 schreef:Ik heb nooit medicatie voor mijn klachten gebruikt. Dat was bijna het eerste wat mijn dokter opperde. Dat wilde ik eigenlijk echt tot het laatste houden. Hopende zonder medicatie te kunnen herstellen.
Guinevere schreef:Lang getwijfeld om te reageren, maar ik blijf steeds weer bij dit topic terugkomen.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik momenteel met een fikse burn-out zit en ik ben zo bang dat ik te lang gewacht heb. Ik weet gewoon niet hoe ik het op mij huidige baan volhoud, totdat ik een andere baan heb gevonden.
Janneke2 schreef:Shivatjuh01 schreef:Ik heb nooit medicatie voor mijn klachten gebruikt. Dat was bijna het eerste wat mijn dokter opperde. Dat wilde ik eigenlijk echt tot het laatste houden. Hopende zonder medicatie te kunnen herstellen.
Hoi Shivatjuh01,
even een tip mbt medicatie: veel artsen grijpen naar anti depressiva. Omdat burn out lijkt op depressie.
Het verschil is helaas dat als je "te zeer op adrenaline loopt", je lichaam anti depressiva direct weer omzet in stresshormonen.
Wat wel kun helpen zijn gerichte voedingssupplementen. Zo slik ik regelmatig carnitine om mijn bijnieren te helpen (....die moeten stresshormonen aanmaken "en dat kan zwaar werk zijn! ") - dat scheelt.
Ik slaap er zelfs heerlijk op, hoewel eigenlijk geldt, 'dat carnitine activeert'. (Kennelijk slaap ik slecht, "als mijn bijnieren honger hebben".)
Mogelijk geldt voor jou iets vergelijkbaars, een orthomoleculaire arts kan jou hierbij helpen.
Guinevere schreef:Lang getwijfeld om te reageren, maar ik blijf steeds weer bij dit topic terugkomen.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik momenteel met een fikse burn-out zit en ik ben zo bang dat ik te lang gewacht heb. Ik weet gewoon niet hoe ik het op mij huidige baan volhoud, totdat ik een andere baan heb gevonden.