fopspeen of duim?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: fopspeen of duim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:02

Hier ook eentje (4 maanden) die een speen heeft en als hij geen speen heeft duimt (middelvinger, wijsvinger wat je wil) hij.

Dus de speen afpakken doe ik niet, maar de duim uit z'n mondje trekken en speen geven ook niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:05

onze dochter moest geen van 2 zelfs geen vinger dus dat is gemakkelijk,
maar als het zo was had ik liever een duim gehad uit handigheid, maar een speen kun je afpakken en wegstoppen dat is dan weer makkelijk lijkt mij

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:11

Die van ons doet niks. Maar las laatst in het ziekenhuis dat het gebruik van een fopspeen het risico op wiegendood verkleint.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:11

Geen ervaring met kids, maar....
Ikzelf heb altijd geduimd. Fopspeen kunnen kinderen aan gehecht raken en ook missen wanneer het er niet is. De duim is er altijd.
Heb zelf nogal rechte tanden (al zeg ik het zelf) en geen beugel gehad.
Ikzelf ben gewoon gestopt met duimen door de tijd heen (pap en mam hebben hier ook nooit druk achter gezet met van die nagellakjes etc.)
Ons pap duimt nog steeds als hij zich op zijn gemak voelt, en dat hoort gewoon bij hem.
Ikzelf vind het gek om een speen te gaan halen, je maakt het jezelf dan toch moeilijker dan dat het is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:15

wemkelover schreef:
Voor het gebit is beide zowizo niet goed maar ja... ze doen toch vaak wel een van beide. Als ze geen speen hebben, zoeken ze vaak zelf wel een duim of vinger op.

Als het goed is, stoppen ze met duimen voor het wisselen - en daarna krijgt toch vrijwel ieder kind een beugel.
Dus zet het idee dat zoiets natuurlijks als duimen slecht zou zijn voor het gebit overboord.

Zou je kind na zijn/ haar 6e jaar nog duimen, zijn er wel een aantal kindvriendelijke manieren om het duimen te laten stoppen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:19

Janneke2 schreef:
wemkelover schreef:
Voor het gebit is beide zowizo niet goed maar ja... ze doen toch vaak wel een van beide. Als ze geen speen hebben, zoeken ze vaak zelf wel een duim of vinger op.

Als het goed is, stoppen ze met duimen voor het wisselen - en daarna krijgt toch vrijwel ieder kind een beugel.
Dus zet het idee dat zoiets natuurlijks als duimen slecht zou zijn voor het gebit overboord.

Zou je kind na zijn/ haar 6e jaar nog duimen, zijn er wel een aantal kindvriendelijke manieren om het duimen te laten stoppen.

Ik heb tot mijn 10e of zelfs langer geduimd, moest stoppen omdat ik toen een beugel kreeg rond mijn 11e. Ik legde mijn duim tegen mijn bovengebit aan en duwde het bovengebit zo naar voren en uit het lid. En mijn ondergebit werd juist wat teruggeduwd omdat ik daar op leunde als het ware met onderkant hand. Mijn tanden moesten dus door een beugel echt terug naar achteren worden gezet. Heb toch 2,5 jaar met beugels rondgelopen om het weer op orde te krijgen..

Nadeel van een speen schijnt ook te zijn dat kinderen slechter spreken/articuleren eerder spraakgebreken ontwikkelen, maar dat voorkom je natuurlijk door ze niet met speen rond te laten lopen maar deze alleen in bed te geven dan wel toe te staan ;-)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:22

Maar duimen is niet "alleen" slecht voor het gebit.
Het zorgt ook dat de tong altijd naar beneden gedrukt wordt door de duim, zodat er een "luie" tong ontstaat.
Dit kan de articulatie van een kind beïnvloeden.
Ook kan door duimen openmondgedrag ontstaan, waarbij het kind door de mond ademt i.p.v. door de neus doordat het duimen zorgt voor zwakkere spieren in het mondgebied.
Een kind wat door zijn mond ademt, mist de functies van het ademen door de neus (lucht zuiveren en verwarmen), waardoor de kans groter is dat het kind vaker ziek(ig)/verkouden is.
Als een kind tot zijn/haar 6e jaar duimt, is deze "schade" al toegebracht en vaak lost dit niet op door alleen te stoppen met duimen, maar door ondersteunende hulp te bieden zoals logopedie.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:28

Tsjonge jonge, wat een horror verhalen over duimen hier. :')

Ik heb zelf ook heel lang geduimd, wel een beugel gehad maar ach dat krijgen toch de meeste kinderen wel. :P Verder opgegroeid tot een gezonde, normaal functionerende volwassene. Lekker laten duimen, die hebben ze ook altijd bij de hand en kan niet kwijtraken. Een speen is net zo slecht.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:31

Mijn jongste dochter is nu 17 jaar en duimt heel af en toe nog. Ze is begonnen toen ze drie maanden was. Daarvoor was het eem huilbaby en vanaf het moment dat ze haar duim had gevonden was het huilen over.

Ik wilde nooit met de speen beginnen omdat ik het altijd vies vond (op de grond vallen en weer in de mondjes stoppen ed.). Ze heeft nu wel een beugel, maar ze had zo'n overbeet dat ze door een speen ook waarschijnlijk een beugel had moeten krijgen.

Een duim is er altijd. Ook op de momenten dat een speen niet mag, dan denk ik bijv. aan momenten waar de speen afgenomen wordt (creche, kleuterschool, basisschool ed.). De duim heeft mijn dochter altijd veel troost gegeven en ik heb haar ook nooit gedwongen om met duimen te stoppen.

Mijn oudste twee kinderen hebben nooit geduimd, maar ook geen speen gebruikt. Zij hadden de behoefte niet. Ik vind daarom laat het kind het zelf beslissen. Als ze behoefte hebben aan een duim, geef die dan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:33

Nou lijkt het net alsof duimende kinderen gedoemd zijn tot een verschrikkelijk gebit en manier van spreken :')

Ik heb jaren geduimd (of nou ja mn wijsvinger dan) volgens mij tot een jaar of 10. Geen scheef gebit, geen luie tong, geen splaakgeblek :D Dus het kan ook prima goed gaan hoor :j

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:34

Hier beide de speen. Ze hadden beide enorme zuigbehoefte na de voedingen, ik gaf de borst. oudste heeft zijn spenen nu meegegeven aan de spenenfee :) was zo maar klaar

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:34

Nicolien schreef:
Het zorgt ook dat de tong altijd naar beneden gedrukt wordt door de duim, zodat er een "luie" tong ontstaat.
Ook kan door duimen openmondgedrag ontstaan, waarbij het kind door de mond ademt i.p.v. door de neus doordat het duimen zorgt voor zwakkere spieren in het mondgebied.
Een kind wat door zijn mond ademt, mist de functies van het ademen door de neus (lucht zuiveren en verwarmen), waardoor de kans groter is dat het kind vaker ziek(ig)/verkouden is.
Als een kind tot zijn/haar 6e jaar duimt, is deze "schade" al toegebracht en vaak lost dit niet op door alleen te stoppen met duimen, maar door ondersteunende hulp te bieden zoals logopedie.

Mag ik vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord ook niet van horen zeggen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar is maar ik vraag mij dit wel oprecht af.

TS, ik heb geduimd tot mijn 5e geloof ik en ik heb een fantastisch gebit (aldus de tandarts) nog nooit een gaatje gehad en kaarsrechte tanden. Kan prima articuleren en veel ziek ben ik nooit geweest. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:35

Nicolien schreef:

Nou ik kan je wel vertellen dat ik idd in die tijd vaak met mijn mond open zat :') :') dan zei mijn moeder zoiets als "mond dicht" ofzo. Als ik terugdenk, herinner ik me dat echt wel!
En ik heb eeuwenlang door mijn mond geademd wat niet zo handig was want ik heb astma.
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-10-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:37

Benita schreef:
Mijn jongste dochter is nu 17 jaar en duimt heel af en toe nog. Ze is begonnen toen ze drie maanden was. Daarvoor was het eem huilbaby en vanaf het moment dat ze haar duim had gevonden was het huilen over.

Ik wilde nooit met de speen beginnen omdat ik het altijd vies vond (op de grond vallen en weer in de mondjes stoppen ed.). Ze heeft nu wel een beugel, maar ze had zo'n overbeet dat ze door een speen ook waarschijnlijk een beugel had moeten krijgen.

Een duim is er altijd. Ook op de momenten dat een speen niet mag, dan denk ik bijv. aan momenten waar de speen afgenomen wordt (creche, kleuterschool, basisschool ed.). De duim heeft mijn dochter altijd veel troost gegeven en ik heb haar ook nooit gedwongen om met duimen te stoppen.

Mijn oudste twee kinderen hebben nooit geduimd, maar ook geen speen gebruikt. Zij hadden de behoefte niet. Ik vind daarom laat het kind het zelf beslissen. Als ze behoefte hebben aan een duim, geef die dan.

Die overbeet had ik ook, maar die werd toch echt wel veroorzaakt door het jarenlange duimen!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:40

Ik heb 2 kinderen. De oudste heeft geduimd. Was er na 1 dag van af door pleistertje om de duim en daaronder een vies smaakje. Een keer geproeft en klaar....duim was vies!
De jongste is aan de speen. Wat een ellende!! S'nachts speentje kwijt, ding vergeten....pfff!
Afleren makkelijker??? Drama! Hij huilt amper maar zonder speentje krijst meneer gewoon 2 dagen door!

Dus wat mij betreft; duim!

Tandarts zei ook dat het km het even was. Beide zijn slecht voor het gebit. Alhoewel ik lang, echt lang, heb geduimd heb ik een prima gebit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:43

wemkelover schreef:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:44

Ik heb tot 15 jaar geduimd, vanzelf gestopt omdat het 'niet meer lekker' was. Het voelde raar en onnatuurlijk.

Mijn tanden staan prima en heb nooit een beugel gehad.

Wat is er ik godsnaam mis met duimen? Mijn moede heeft zelfs nog nooit een speen overwogen. :n

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:45

Anoli schreef:
Nou lijkt het net alsof duimende kinderen gedoemd zijn tot een verschrikkelijk gebit en manier van spreken :')

Ik heb jaren geduimd (of nou ja mn wijsvinger dan) volgens mij tot een jaar of 10. Geen scheef gebit, geen luie tong, geen splaakgeblek :D Dus het kan ook prima goed gaan hoor :j

Met de wijsvinger duimen is weer net wat anders dan echt met je duim duimen. Met de 'bocht' in je duim duw je als je duimt je voortanden naar voren toe waardoor de overbeet ontstaat. Dit is met een wijsvinger minder! :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:46

Selka schreef:
Nicolien schreef:

Mag ik vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord ook niet van horen zeggen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar is maar ik vraag mij dit wel oprecht af.

TS, ik heb geduimd tot mijn 5e geloof ik en ik heb een fantastisch gebit (aldus de tandarts) nog nooit een gaatje gehad en kaarsrechte tanden. Kan prima articuleren en veel ziek ben ik nooit geweest. :D

Ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wat een banketstaaf. :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:54

google scholar -->
http://link.springer.com/chapter/10.100 ... _14#page-1

"Wanneer de open beet uitsluitend door duim- en/of vingerzuigen of speengebruik is veroorzaakt, verdwijnt die vanzelf als de gewoonte wordt gestaakt" ( - voor het wisselen, daarna kan het ook vanzelf goedkomen).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:58

Kiki1995 schreef:
Anoli schreef:

Met de wijsvinger duimen is weer net wat anders dan echt met je duim duimen. Met de 'bocht' in je duim duw je als je duimt je voortanden naar voren toe waardoor de overbeet ontstaat. Dit is met een wijsvinger minder! :)

Precies ik had toch echt een duidelijke "duim- overbeet" helaas

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:05

Mijn jongste zoontje duimt al vanaf dag 1 en hij is nu 2.5 jaar. Een fopspeen dat wilde hij niet , wat ik ook probeerde.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:33

KimD schreef:
Selka schreef:

Ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wat een banketstaaf. :')

Ik ben logopediestudent en heb tijdens mijn stage verschillende kinderen behandeld door middel van de OMFT (Even een hele korte samenvatting: http://www.logopedica.nl/files/7914/050 ... gedrag.pdf)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:37

Hmmmmm - "gedragsverandering". Geen beste optie als er nog een onvolwassen zuig/ slik reflex aanwezig is.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:39

Deze methode wordt meestal ook pas vanaf 6 jaar toegepast, maar sommige kinderen zijn er dan nog niet aan toe. Dan wordt het uitgesteld of een andere methode toegepast. Dit is alleen de meest gangbare methode om afwijkend mondgedrag te behandelen, vandaar dat ik hem erbij heb gepakt.