Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
wemkelover schreef:Voor het gebit is beide zowizo niet goed maar ja... ze doen toch vaak wel een van beide. Als ze geen speen hebben, zoeken ze vaak zelf wel een duim of vinger op.
Janneke2 schreef:wemkelover schreef:Voor het gebit is beide zowizo niet goed maar ja... ze doen toch vaak wel een van beide. Als ze geen speen hebben, zoeken ze vaak zelf wel een duim of vinger op.
Als het goed is, stoppen ze met duimen voor het wisselen - en daarna krijgt toch vrijwel ieder kind een beugel.
Dus zet het idee dat zoiets natuurlijks als duimen slecht zou zijn voor het gebit overboord.
Zou je kind na zijn/ haar 6e jaar nog duimen, zijn er wel een aantal kindvriendelijke manieren om het duimen te laten stoppen.
Nicolien schreef:Maar duimen is niet "alleen" slecht voor het gebit.
Het zorgt ook dat de tong altijd naar beneden gedrukt wordt door de duim, zodat er een "luie" tong ontstaat.
Dit kan de articulatie van een kind beïnvloeden.
Ook kan door duimen openmondgedrag ontstaan, waarbij het kind door de mond ademt i.p.v. door de neus doordat het duimen zorgt voor zwakkere spieren in het mondgebied.
Een kind wat door zijn mond ademt, mist de functies van het ademen door de neus (lucht zuiveren en verwarmen), waardoor de kans groter is dat het kind vaker ziek(ig)/verkouden is.
Als een kind tot zijn/haar 6e jaar duimt, is deze "schade" al toegebracht en vaak lost dit niet op door alleen te stoppen met duimen, maar door ondersteunende hulp te bieden zoals logopedie.
Nicolien schreef:Maar duimen is niet "alleen" slecht voor het gebit.
Het zorgt ook dat de tong altijd naar beneden gedrukt wordt door de duim, zodat er een "luie" tong ontstaat.
Ook kan door duimen openmondgedrag ontstaan, waarbij het kind door de mond ademt i.p.v. door de neus doordat het duimen zorgt voor zwakkere spieren in het mondgebied.
Een kind wat door zijn mond ademt, mist de functies van het ademen door de neus (lucht zuiveren en verwarmen), waardoor de kans groter is dat het kind vaker ziek(ig)/verkouden is.
Als een kind tot zijn/haar 6e jaar duimt, is deze "schade" al toegebracht en vaak lost dit niet op door alleen te stoppen met duimen, maar door ondersteunende hulp te bieden zoals logopedie.
Benita schreef:Mijn jongste dochter is nu 17 jaar en duimt heel af en toe nog. Ze is begonnen toen ze drie maanden was. Daarvoor was het eem huilbaby en vanaf het moment dat ze haar duim had gevonden was het huilen over.
Ik wilde nooit met de speen beginnen omdat ik het altijd vies vond (op de grond vallen en weer in de mondjes stoppen ed.). Ze heeft nu wel een beugel, maar ze had zo'n overbeet dat ze door een speen ook waarschijnlijk een beugel had moeten krijgen.
Een duim is er altijd. Ook op de momenten dat een speen niet mag, dan denk ik bijv. aan momenten waar de speen afgenomen wordt (creche, kleuterschool, basisschool ed.). De duim heeft mijn dochter altijd veel troost gegeven en ik heb haar ook nooit gedwongen om met duimen te stoppen.
Mijn oudste twee kinderen hebben nooit geduimd, maar ook geen speen gebruikt. Zij hadden de behoefte niet. Ik vind daarom laat het kind het zelf beslissen. Als ze behoefte hebben aan een duim, geef die dan.
wemkelover schreef:Voor het gebit is beide zowizo niet goed maar ja... ze doen toch vaak wel een van beide. Als ze geen speen hebben, zoeken ze vaak zelf wel een duim of vinger op.
Anoli schreef:Nou lijkt het net alsof duimende kinderen gedoemd zijn tot een verschrikkelijk gebit en manier van spreken
Ik heb jaren geduimd (of nou ja mn wijsvinger dan) volgens mij tot een jaar of 10. Geen scheef gebit, geen luie tong, geen splaakgeblekDus het kan ook prima goed gaan hoor
Selka schreef:Nicolien schreef:Maar duimen is niet "alleen" slecht voor het gebit.
Mag ik vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord ook niet van horen zeggen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar is maar ik vraag mij dit wel oprecht af.
TS, ik heb geduimd tot mijn 5e geloof ik en ik heb een fantastisch gebit (aldus de tandarts) nog nooit een gaatje gehad en kaarsrechte tanden. Kan prima articuleren en veel ziek ben ik nooit geweest.
Kiki1995 schreef:Anoli schreef:Nou lijkt het net alsof duimende kinderen gedoemd zijn tot een verschrikkelijk gebit en manier van spreken
Ik heb jaren geduimd (of nou ja mn wijsvinger dan) volgens mij tot een jaar of 10. Geen scheef gebit, geen luie tong, geen splaakgeblekDus het kan ook prima goed gaan hoor
Met de wijsvinger duimen is weer net wat anders dan echt met je duim duimen. Met de 'bocht' in je duim duw je als je duimt je voortanden naar voren toe waardoor de overbeet ontstaat. Dit is met een wijsvinger minder!
KimD schreef:Selka schreef:Mag ik vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord ook niet van horen zeggen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar is maar ik vraag mij dit wel oprecht af.
TS, ik heb geduimd tot mijn 5e geloof ik en ik heb een fantastisch gebit (aldus de tandarts) nog nooit een gaatje gehad en kaarsrechte tanden. Kan prima articuleren en veel ziek ben ik nooit geweest.
Ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wat een banketstaaf.