Onregelmatige, voor mij onverklaarbare, buikpijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:58

Ga je goed naar de wc, mijn dochter heeft het soms ook en kan dan ook niet lopen. Maar bij haar blijft er soms ontlasting achter.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:59

Meid ga naar de huisarts en vraag om een doorverwijzing naar chirurgie/gynaecologie. Daar zullen ze een echo gaan maken en kunnen ze allerlei dingen gaan uitsluiten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:18

Shadow0 schreef:
Ineke2 schreef:
En mocht je niet instaat zijn om zelf naar de huisarts te gaan, dan is er vast iemand die je kan brengen of de huisarts kan langs huis komen.

Dat soort aannames zijn altijd makkelijk gedaan.

Dit soort aannames worden zelfs gedaan door huisarts assistenten en huisartsen zelf. Dat blijkt ook uit het verhaal van TS.

Of het nu terecht is of niet. Als het niet terecht is zul je dat zelf moeten aangeven bij de huisarts of de assistente. Maar ik lees nu uit het verhaal dat TS andere verplichtingen belangrijker vind dan de buikpijn, dus ja dan concludeer ik daaruit dat het niet ernstig genoeg is om langs de huisarts te gaan op het moment dat ze last heeft. Vooral omdat het over zo'n lange periode ook al gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:29

Ineke2 schreef:
Dit soort aannames worden zelfs gedaan door huisarts assistenten en huisartsen zelf. Dat blijkt ook uit het verhaal van TS.

Dat weet ik, en dat veroorzaakt al leed genoeg. Des te meer reden om dat dus vooral niet te doen.

Citaat:
dus ja dan concludeer ik daaruit dat het niet ernstig genoeg is om langs de huisarts te gaan op het moment dat ze last heeft. Vooral omdat het over zo'n lange periode ook al gaat.

Die neiging om dat soort conclusies zomaar te trekken zouden we ook best wat kunnen verminderen. Tenslotte heeft het vooral nadelen: veel miscommunicatie, niet optimale zorg, ruimte voor fouten en wantrouwen...
Heel vaak kloppen ze namelijk niet. Als je het wilt weten, vraag het dan eerst gewoon even na, voor je conclusies trekt. (En dit is meteen ook de tip die ik elke huisarts en -assistente die meeleest zou willen meegeven: probeer het eens met open vragen en een eerlijk gesprek, ipv meteen conclusies te trekken. Communicatie maakt zoveel dingen zoveel makkelijker.)

Ineke2

Re: Onregelmatige, voor mij onverklaarbare, buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:34

Ik wacht liever het antwoord eens af van de TS dan om hier verder op in te gaan.

Of je gaat naar de huisarts als je pijn hebt en er kan onderzoek gedaan worden of je laat niets horen en er gebeurd daarom ook niks. Zo simpel is dat op dit moment met dit verhaal gewoon.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:45

Nou, het lijkt wel of dit topic door mij is geschreven, ik heb er ook ontzettend veel last van. Ik ben naar het ziekenhuis geweest, de hele dag op de acute opvang gezeten, maar er is niks uitgekomen. We geven nu de schuld aan het eten, maar het blijft aanhouden.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:52

Ik ook. Heb precies zo'n buikpijn die jij beschrijft. Het lijkt soms echt op te komen als ik lang moet zitten, bioscoop, vliegtuig, etc. Dan krijg ik enorme last, maar een duidelijk patroon zit er niet in. Ik heb een onderbuik echo gehad van mijn eierstokken en alles daar beneden, maar kwam niets uit. Dus ik schoof het ook af op het eten maar tot dusver heb ik nog niet ontdekt wat het precies is. Wel lijkt het iets vaker voor te komen als ik veel zuivelproducten eet en drink... Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik lees mee!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:55

Ik heb exact hetzelfde, PB je wel even.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:00

Als je er op drukt, wordt het dan minder of erger,
Als je warmte toevoegt wordt het dan minder of erger.
Is het juist in de ochtend of in de avond.
Heb je regelmatige stoeltang en is die hard, zacht, breiig of wisselend van hard en zacht..
Hoe ontbijt je, dus hoe laat en wat eet je dan..
Heb je het snel koud, koude voeten en handen of juist warme koortsig?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:09

Het lijkt veel op wat ik heb.
Ik ben er nu achter dat ik lactose intolerantie heb.
Kan bij jou ook zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:17

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Ik kan vanavond pas reageren, maar door de discussie ontstaan is:
Klopt, ik vond het tot nu toe niet erg genoeg om alles te laten vallen en naar de huisarts te gaan. Ja, het is vervelend, maar ik heb het al zo lang dat ik er niet dood aan zal gaan, dus blijf ik een bezoek maar uitstellen :+ Ben het met je eens dat het in dit geval eigen schuld is dat het nog niet opgelost is! Hoewel dat imo niet voor alle mensen op gaat. Vind het levensgevaarlijk om met een acute blindedarm naar de huisarts te rijden. Hoe groot is de kans op een ongeluk wel niet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:42

Wees gerust, ik ben lopend naar de huisarts gegaan, mijn huisarts zit namelijk op 15 meter afstand lopen van mijn huis af ;)
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 04-10-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:46

Nirvana_ schreef:
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Ik kan vanavond pas reageren, maar door de discussie ontstaan is:
Klopt, ik vond het tot nu toe niet erg genoeg om alles te laten vallen en naar de huisarts te gaan. Ja, het is vervelend, maar ik heb het al zo lang dat ik er niet dood aan zal gaan, dus blijf ik een bezoek maar uitstellen :+ Ben het met je eens dat het in dit geval eigen schuld is dat het nog niet opgelost is! Hoewel dat imo niet voor alle mensen op gaat. Vind het levensgevaarlijk om met een acute blindedarm naar de huisarts te rijden. Hoe groot is de kans op een ongeluk wel niet?

Tja ik was ook zo TS, met ook buikpijnklachten. Ik was ook zo'n 'ik ga wel door'-type. Ik heb toen uiteindelijk een zware buikoperatie moeten ondergaan vanwege meerdere cystes van wel 20 cm doorsnede (en ben er een eileider aan kwijtgeraakt). Ik heb vooral geluk gehad dat er voor die tijd niet eentje geknapt is. Ik zeg dit absoluut niet om je bang te maken, want het hoeft natuurlijk niet meteen iets ernstigs te zijn, maar wil je er wel op wijzen dat je dergelijke klachten echt serieus moet nemen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:50

Sunrise_ schreef:
Tja ik was ook zo TS, met ook buikpijnklachten. Ik was ook zo'n 'ik ga wel door'-type. Ik heb toen uiteindelijk een zware buikoperatie moeten ondergaan vanwege meerdere cystes van wel 20 cm doorsnede (en ben er een eileider aan kwijtgeraakt). Ik heb vooral geluk gehad dat er voor die tijd niet eentje geknapt is. Ik zeg dit absoluut niet om je bang te maken, want het hoeft natuurlijk niet meteen iets ernstigs te zijn, maar wil je er wel op wijzen dat je dergelijke klachten echt serieus moet nemen.

Waren de buikpijnklachten toen ook het meest rondom de eisprong?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:58

Er is ook een chronische vorm van blindedarm ontsteking, waarbij klachten komen en gaan. Een leerkracht zei ooit dat alle vruchtbare vrouwen met buikpijn zwanger zijn tot het tegendeel bewezen is. :+
Ben zelf ook een krak in uitstellen om eerlijk te zijn en eigenlijk zou ik beter moeten weten (een kennis van me is gestorven aan een vorm van borstkanker die goed te behandelen was als ze sneller naar de dokter was geweest)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:06

Ik heb ook al een tijdje dezelfde klachten. Nadat het laatst echt heel pijnlijk was en ik flauw viel van de pijn toch maar naar de huisarts gegaan. Hij denkt aan een prikkelbare darm, maar moet voor de zekerheid volgende week een echo van mijn hele buik laten maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:02

Ik hoop, dat je een concrete afspraak kunt maken met de huisarts: "ik heb er nu regelmatig last van, kunnen wij iets afspreken dat als ik bel "mijn naam op het tijdelijke spoedlijstje staat" en idd binnen een paar uur gezien kan worden?".

Het klinkt mij ook als koliekpijn in de oren. Dat kan nog van alles zijn (paarden gaan makkelijker dood aan koliek dan mensen, dus maak je wat dat betreft geen zorgen! !) -
maar koliekpijn moet wel door een arts worden onderzocht.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:06

Endometriose?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 23:17

De variatie van mogelijke oorzaken en onderzoeken houdt mij ook wat tegen naar de huisarts te gaan, in ieder geval zonder dit topic te hebben geopend. Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik wil weten wat er mogelijk is en wat nut kan hebben, zodat ik ook weet waar de huisarts het over heft en of dat strookt met mijn idee....... Ik heb iets teveel verhalen gehoord om blind op het oordeel van een huisarts te vertrouwen. Menstruatie is trouwens super regelmatig en klachten zijn door de jaren heen gemiddeld minder geworden.

Ygritte: Ik verwacht niet dat het echt iets ernstigs is, eerlijk gezegd. Dan zou het wel eerder op zijn komen zetten, toch? Niet pas na 6 jaar... Maar bedankt voor de waarschuwing!

KellyR: Ik eet vaak erg wisselend, al is ontbijt, lunch en tussendoortjes (zeker sinds September) weer regelmatig. Avondeten varieert wel tussen 5 en 10 uur 's avonds, maar roostertechnisch is dit gewoon even heel erg lastig. Ben geen fan van pijnstilling..... Ja, ongeveer dezelfde plek! Midden, ongeveer 'achter' mijn navel. Voel het door mijn hele buik, maar daar lijkt de kern te zitten.

XxLMMxX: Acnes, nog nooit van gehoord! Behoorlijk aantal punten komen precies overeen met hoe ik het ervaar. Ik ga er eens op letten of ik ook echt 1 pijnpunt kan localiseren. Wat niet klopt, is dat ik het idee heb dat het echt vanuit het midden komt, niet links of rechts... Maar ik ga eens even kijken!

Wileke_: Veel succes met het onderzoek.. Galstenen, bah! Het lijkt 'achter' mijn navel te zitten. Zo voelt het iig :+

franka75: Ik weet liever waar ik het over heb, voordat ik me niet weg laat sturen :) daarom ook o.a. dit topic. Van Crohn herken ik heel erg weinig, dus zou niet op mijn lijstje 'daar wil ik perse op getest worden' staan...

G_entle: Ik eet zowat dagelijks gluten, en eens per week melk. Zou het dan niet veel vaker voor moeten komen? Nu zal iedereen wel anders reageren op een glutenallergie en de heftigheid verschillen... Enig idee hoe ik dit uit kan sluiten?

imd: Ik heb met eten elke keer nagegaan wat ik die dag + de dag daarvoor gegeten heb. Daar is geen verband in te vinden, op waar ik op gelet heb. (o.a. melk en vet eten) Ik zal fodmap eens opzoeken, maar ben niet zo'n fan van een dieet wat ik een paar maanden aan moet houden om te zien of het helpt :')

Katyatje: PDS heb ik aan gedacht, ook omdat ik van baby af aan erg veel darmproblemen heb gehad. Het lijkt juist nu sinds een paar jaar veel beter te gaan met mijn darmen (vaker, makkelijker ontlasting). Daarbij lijkt PDS me zoiets wat ze alles noemen waar er bij de darmen iets fout gaat....

Aslo: Ik heb een vrij onregelmatig rooster, wat er soms voor zorgt dat eten er bij in schiet. Dit is echt niet vaak! Over het algemeen eet ik redelijk gezond, iig wat hoeveelheid groente en fruit betreft. (hoeveelheid lekkers wil nog wel eens de grens overscheiden :+ )

Leffroi: Ik vind het moeilijk. 1 keer heb ik gehad tijdens mijn menstruatie, maar verder nooit. Ik wil het wel bij gaan houden om te zien of ik wat dat betreft een regelmaat kan ontdekken (zoals met de eisprong) :)

Mjelle_G: Een volledig onderzoek, dus, Dankejwel! Blaas urinewegen nieren of baarmoeder is erg breed :+

marleen_usar: Heb een verleden met verstoppingen, dus dat was het eerste waar ik aan dacht. Echter heb ik elke keer normale ontlasting zodra de buikpijn toont....

Kaatje64: Huisarts, dus. Dankjewel voor je mening!

eclair98: Precies dezelfde klachten?? Bij jou vinden ze dus niks?

Barbulet: Vervelend! Wel een lotgenoot dus... Bij mij komt het 9 vd 10 keer op zodra ik opsta ’s ochtends. Ik lig in bed en voel al dat het weer raak is, maar pijn begint zo’n 10 min nadat ik ben opgestaan.

Tcm62: Als ik er op druk wordt het (duidelijk!!) erger. Zodra ik de kans heb doe ik ook een knoop van mijn broek los, scheelt ook al een hoop.... Reageert dus echt op druk. Warmte wordt lastig toevoegen zonder gewicht, 1 keer geprobeerd en werd ‘m niet. Begint meestal s ochtends, maar gisteren ’s avonds pas. Stoelgang is, voor mijn doen, regelmatig, en ziet er verder goed uit. Ontbijt is meestal om 9 uur op stage, bestaand uit 2 bruine boterhammen met jam of pindakaas oid. Niet snel koud, geen last van koude handen/voeten, nooit last van koorts(igheid).

Vordur: Mag ik vragen wat bij jou de klachten waren? Lactose intolerant heb ik ook aan gedacht, maar dan vind ik het zo vreemd dat het ook in periodes op komt zetten waarin ik geen melk of melkproducten eet/drink. (Ik lust sowieso al geen melk of kaas, eet alleen nog wel eens in periodes yoghurt)

Ineke2: Mijn excuus! Lopend is idd te doen :+ Ik ben het met je eens dat de huisarts de enige is die uitsluitsel zou geven. Echter wil ik graag wat meer informatie voordat ik me waag aan een huisartsbezoek en onnodige onderzoeken moet ondergaan...

Sunrise2: Ik neem aan dat zulke klachten veel chronischer zijn...? Wat naar!

SandraVerl: ‘Chronische’ blindedarm nog nooit van gehoord.. Maar dan nog: Dat zit toch rechtsonderin?

Eline1510: Precies dezelfde klachten? Zou je willen laten weten wat er uit de echo komt?

Janneke2: Ik heb het ook al eens grappend vergeleken met koliek :D Dat is misschien geen slecht idee. Voordeel aan deze pijn is dat het net zolang aanhoudt totdat ik ga liggen, dus als ik moet wachten op de huisarts hoef ik niet bang te zijn dat het weg zakt :’)

Pieteritus1: Endometriose is niet het eerste waar ik aan zit te denken, ook niet na het nog eens nalezen van de klachten en dergelijke. Toch bedankt voor de suggestie en ik hou het in mijn achterhoofd!

Bedankt allemaal!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:45

Dus eigenlijk zeg je, ik wil zelf een diagnose stellen voor ik naar degene ga die een diagnose hoort te stellen..... Hmmm, enigszins wonderlijk, eerlijk gezegd. Weet je dat hierdoor juist heel veel problemen en fouten ontstaan? Want als mensen denken te weten wat ze hebben, gaan ze de klachten in die richting interpreteren, ervaren en beschrijven (grotendeel onbewust). En worden er andere dingen, die juist voor een totaal ander ziektebeeld heel tekenend zijn, niet genoemd.

Mijn tip: Hou een dagboekje bij. Wat eet je, hoe laat ga je naar bed/sta je op en heb je pijn. Kan gewoon puntsgewijs, geloof dat er ook wel apps voor zijn als je het graag op je telefoon hebt. Doe dat zo eerlijk en objectief mogelijk. En ga dan met dat lijstje naar je huisarts.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:09

Ik zou een echo van (meerdere organen in) je onderbuik geen 'onnodig' onderzoek noemen bij ernstige buikpijn. Als bij een scan van bv. je eierstokken dan niks te zien is kun je die optie al 'wegstrepen'. Ik snap dat je graag wil weten wat het is, maar daarvoor zullen ze helaas toch meerdere dingen moeten onderzoeken. Onderzoeken waarbij ze niks vinden zijn dan juist nodig om dingen uit te sluiten, dus 'niks gevonden bij orgaan X' wil niet zeggen 'wat een onnodig onderzoek zeg!' maar 'oke nu weten we al iets meer'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:25

Bij de meeste mensen zit de pijn rechts onder, maar er zijn altijd mensen die atypische pijn hebben.
Heb je trouwens diverticulose al eens opgezocht?
Ik moet wel zeggen dat ik wel snap dat je niet zomaar naar de dokter wil en nutteloze onderzoeken wil vermijden, maar langs de andere kant is een diagnose stellen zo moeilijk en zijn je klachten zo vaag (en kunnen ze op vele aandoeningen wijzen) en dan vind ik het toch niet zo'n goed idee om zelf verder aan te modderen. Het is niet omdat je al 6 jaar toenemende klachten hebt, dat je met zekerheid kan zeggen dat er niets ernstig is. Voor artsen is het trouwens ook moeilijk om met jou klachten onmiddellijk de juiste diagnose te kunnen stellen, dat kan je hen niet kwalijk nemen.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:31

Doet me een beetje denken aan mijn klachten.. Heb het ook jaren. Onverklaarbare buikpijn, komt ineens opzetten, zonder aanleiding, niet recht kunnen staan van de pijn, houd een paar uur aan en dan zakt het weg.

De laatste keer dat ik dit had moest ik er voor naar de centrale huisartsen post (was in het weekend). Had al +-2 uur last van zo ontzettend veel pijn, normaal zakt het na een uurtje wel weg maar de pijn bleef toe nemen. Eenmaal op op de huisartsen post aangekomen kon ik niet meer lopen van de pijn. Kon gelukkig meteen geholpen worden. Meteen bloed en urine onderzoek, was allemaal in orde. Ze konden daar niet zeggen wat het was maar ging door de grond van de pijn. Mocht met pijnstillers, zakjes voor ontlasting en klysma's naar huis.

Ik bleek ontzettend veel lucht in mijn darmen te hebben zitten die er niet uit kon. Ze hebben het maar gehouden op "acute obstipatie".. :)* En de volgende morgen had ik nergens geen last meer van.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:19

Bij mij zijn ze pas achter mijn endo gekomen toen ik geopereerd werd aan mijn liesbreuk (waar ik overigens ook al 3 jaar mee rond liep). Ze hadden zo hard op mijn buik gedrukt met de onderzoeken, dat ik vroeg of ze tijdens de laparoscopie nog even konden kijken aan de andere kant van mijn buik. Kleine moeite en toen hebben ze 4 cystes verwijderd.
Tijdens de zwangerschap van mijn oudste is er één cyste bij mijn rechter eierstok geknapt en daar heb ik behoorlijke last van gehad.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:56

Hoe is het nu?
Ik heb dus echo gehad, maar kwam niks uit. Wrs iets als prikkelbare darm dus..