Ritalin, 0.0 eetlust.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:52

Ik begrijp je keuze voor Ritalin (of een andere variant) heel goed hoor. Ik heb zelf ADHD en mijn broertje ook, maar hij heeft het nog wat erger haha. Toch zijn er heel veel nadelen aan Ritalin die je lijf niet ten goede doet :( Eetlust neemt af, waardoor je vaak af valt en dat soms drastisch mis kan gaan. Vaak is het op te lossen door voor jezelf een hele pedagogische omgeving aan te nemen en er op je werk of school rekening mee te houden. Ik weet dat dit niet altijd te verwezenlijken is, maar absoluut iets om te overwegen en je voor in te zetten. Ritalin is niet altijd een vrijkaartje tot succes, dus staar je daar alsjeblieft niet blind op.

Als enige tip die ik je mee kan geven is om goed te ontbijten voordat je de pillen in neemt. Daarnaast kun je proberen te eten als je eerste 'rondje' ver op zijn einde zit, dan werkt het vaak al enigszins iets uit en dan kun je geluk hebben dat je net wat honger krijgt :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:13

Mijn vriend heeft dit ook heel erg, die krijgt dan geen hap weg in de hele dag, en die hoeft echt geen kilotjes kwijt te raken.
Nu slikt hij minder en gaat goed, maar hij krijgt die zooi natuurlijk niet voor niets dus eigenlijk moet hij het wel gewoon slikken.

deksel

Re: Ritalin, 0.0 eetlust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:16

Ik heb niet heel het topic door gelezen. Maar neem je je pilletje voor het eten? Je neemt hem rond 4 uur, kan je het niet proberen om hem na het eten te nemen? Vriendin van mij had dit ook heel erg en toen kwam mijn vader met het advies om het pilletje na het eten te nemen, als dit gaat...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:21

Ik kan je geen tips geven over hoe je je eetlust terug krijgt. Ik zag de tip om bijvoorbeeld 10 keer per dag te gaan eten. Pas daar wel mee op. Om je gebit gezond te houden, moet je naast twee keer daags te poetsen, niet meer dan 7 eet- en of drinkmomenten nemen. Neem je meer dan 7 momenten dan is de balans tussen aanval en afweer verdwenen en bestaat de kans dat je gaatjes of erosie krijgt. Als je een keertje uit je slof schiet, is dat niet gelijk een ramp. Wel als je langdurig teveel momenten hebt.
Succes met het vinden van een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:27

deksel schreef:
Ik heb niet heel het topic door gelezen. Maar neem je je pilletje voor het eten? Je neemt hem rond 4 uur, kan je het niet proberen om hem na het eten te nemen? Vriendin van mij had dit ook heel erg en toen kwam mijn vader met het advies om het pilletje na het eten te nemen, als dit gaat...

Op de gemiddelde schooldag neem ik mijn eerste pilletje rond half 8/kwart voor 8. Dit is altijd na een (lichte) maaltijd, ik ben al niet zo'n grote ontbijter en ik heb vaak relatief veel haast 's morgens. Ik merk dan na een kwartier dat ik boertjes begin te laten of dat er lucht omhoog komt en dat het echt voelt alsof ik heel vol zit, terwijl ik een lichte maaltijd heb gegeten. Om een uurtje of 11/half 12 eet ik weer wat (met pijn en moeite) en dan neem ik mijn volgende dosis. En dan neem ik er inderdaad om 3/4 uur nog eentje, die is dan meestal uitgewerkt tegen de tijd dat ik moet avondeten (ik eet nooit om 6 uur, 7 uur/half 8 of soms nog wel later zelfs) dus dan krijg ik nog wel wat weg.

Ik kan mijn laatste dosis niet pas na het avondeten nemen, het werkt namelijk een uurtje of 4, maar ik word er heel slapeloos van als ik er later dan 4 uur nog een neem. Dat wordt ook echt ten zeerste afgeraden door de psych, ik ben van mezelf namelijk al een moeilijke slaper.

Het is jammer genoeg niet dat ik tussen de dosissen in of nadat het is uitgewerkt ineens heel veel honger krijg, het onderdrukt echt mijn algemene hongergevoel (ook als ik het een dagje niet neem). Ik merk niet dat ik honger heb, maar na een tijdje proef ik die typische hongersmaak in mijn mond, krijg ik hoofdpijn en een enorm droge mond. Dat zijn voor mij de tekenen dat ik echt zeer spoedig iets moet eten omdat ik weer eens veel te laag in kcal zit.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:42

Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar ik ben ook benieuwd hoelang je de Ritalin nu slikt? Want zoals eerder genoemd hier in het topic zijn de bijwerkingen de eerste weken (twee meestal) het ergst en nemen daarna af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:46

Ik slik het nu al ruim een maand. Psych had inderdaad aangegeven dat de meeste bijwerkingen wel weg zouden moeten zijn na twee weken (werd er eerst nogal zweterig en een beetje zenuwachtig van), maar dat de kans groot was dat het 'eetprobleem' zou blijven.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:03

xMercury schreef:
Stoppen met die rotzooi! Het is zo slecht voor je lichaam :n En al helemaal als je er door stopt te eten..

Hm die rotzooi heeft wel veel goed gemaakt in mijn leven :j

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:12

Zal als jou was kijken voor bijvoeding bijv nutridrink wat al eerder genoemd is. Zijn er in verschillende smaken en 1 flesje is vaak een maaltijd en zit alles in. Maar diëtiste kan je daar beste advies in geven vooral omdat je wel iets eet zou misschien 1 of 2 flesjes per dag al voldoende kunnen zijn. Zou het zeker als optie meenemen omdat je zelf al zegt dat zonder ritalin nu niet gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:15

Medisch diëtiste erbij pakken :)

Mijn man kon pas eten als die pillen waren uitgewerkt, maar dan was ie weer niet te genieten omdat ie snakte naar zijn volgende dosis. Hij heeft het afgebouwd en is gestopt, wat een zegen. Hij was ook helemaal afgevlakt dus deed hem meer kwaad dan goed helaas. Nu is hij zijn happy zelf en eet hij als een slootgraver :D
Hij heeft er wel echt meer dan 10 jaar aan gezeten, gebrek aan eetlust was helaas blijvend tijdens gebruik.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-15 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:20

Is concerta geen optie voor je?

Ik heb twee kinderen die het gebruiken en de bijwerkingen op de concerta zijn echt veel minder merk ik.

Ik laat ze eerst eten en daarna krijgen ze de medicijnen.
Voor op school krijgen ze extra aantrekkelijk eten.
Tegen de tijd dat het uitgewerkt is komt het avondeten.

Gaat gort op deze manier.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:20

Ik had er veel last van toen ik nog Medikinet slikte. Heb helaas geen tips voor je, het lukte me gewoon niet. Ik ben nu ook gestopt met die rommel. Deed -zoals vuurneon zei- meer kwaad dan goed helaas.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:22

Ik heb hier ook heel erg last van met ritalin en medikinet. Dan is zelfs water drinken een hele opgave (ondanks dat ik steeds een droge mond heb Door de medicijnen). Ik voel mijn honger wel een beetje, maar ik kan dan gewoon niet eten en niks smaakt lekker. Mijn psychiater vindt het allemaal wel prima, ik slik die medicijnen nu al vier jaar dus ik leef er maar gewoon mee maar het is soms wel vervelend...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:25

Ik heb het spul zelf niet maar zie deze worsteling wel bij iemand die me dierbaar is. Zij loopt inmiddels bij een dietist in de hoop wat aan te komen. Ze krijgt al jaren heel weinig weg met de nodige gevolgen ook, een zakje botten is er nog dik bij. Iedere dag de ellende om er maar iets in te krijgen aan eten. Echt sneu om te zien.

Ik kan je dus geen nuttige tips geven behalve eet wat je erin kan krijgen, desnoods inderdaad vloeibare voeding. Smoothies, van alles wat je eet de volvette of suiker variant. Het kan er maar in zitten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:26

karuna schreef:
Ik heb het spul zelf niet maar zie deze worsteling wel bij iemand die me dierbaar is. Zij loopt inmiddels bij een dietist in de hoop wat aan te komen. Ze krijgt al jaren heel weinig weg met de nodige gevolgen ook, een zakje botten is er nog dik bij. Iedere dag de ellende om er maar iets in te krijgen aan eten. Echt sneu om te zien.

Ik kan je dus geen nuttige tips geven behalve eet wat je erin kan krijgen, desnoods inderdaad vloeibare voeding. Smoothies, van alles wat je eet de volvette of suiker variant. Het kan er maar in zitten.

Als ik haar was zou ik dan toch echt stoppen. dan maar wat moeilijker concentreren en wat drukker zijn.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:27

'Wat drukker zijn en wat moeilijker concentreren' is niet echt aan de orde bij veel mensen die ritalin slikken. Niemand slikt ritalin omdat het vijf minuten langer duurt om aan school te beginnen..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:43

Emmaa_ schreef:
'Wat drukker zijn en wat moeilijker concentreren' is niet echt aan de orde bij veel mensen die ritalin slikken. Niemand slikt ritalin omdat het vijf minuten langer duurt om aan school te beginnen..

Dat weet ik. ik heb zelf behoorlijke ADHD en jaren concerta geslikt. maar als je er een gratenpakhuis door word zou ik dat toch echt wel willen verkomen. ook al betekend het dat ik last heb van de ADHD.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:45

ik ben door het gebruik van Ritalin 20 kilo afgevallen in 3 maanden. Daarna kwam mijn eetlust gelukkig weer terug. Helaas kreeg ik toen wel meer last van de andere bijwerkingen.

Mijn ogen zijn echt enorm achteruit gegaan en ook mijn gebit. ik slik op het moment ook heel weinig ritalin.

Ik zorgde altijd dat ik een pakje Dextro in mn tas had zitten, voor de momenten dat ik mij slap voelde.
Daarnaast proberen om vee kleine porties te eten de gehele dag door. Ik nam mijn ritalin dan in met een koekje of iets dergelijks, zodat ik wel wat binnen kreeg.

Ritalin is heel nuttig, maar ik heb wel geleerd dat het geen wondermiddel is. Ritalin of niet, je moet het toch zelf doen. En ja, sommige dingen gaan stukken beter met ritalin, maar andere dingen toch ook weer niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:47

In haar geval is stoppen echt geen optie :n is geprobeert maar zonder dat komt ze niet eens fatsoenlijk opgestart s ochtends slikt echt het minimaalste alleen in de ochtend voor opstarten. Maar met heftige gevolgen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:56

karuna schreef:
In haar geval is stoppen echt geen optie :n is geprobeert maar zonder dat komt ze niet eens fatsoenlijk opgestart s ochtends slikt echt het minimaalste alleen in de ochtend voor opstarten. Maar met heftige gevolgen.

Zielig zeg.. :(

drinkt ze nutridrink? Dat heb ik ook even gedronken en dat werkte goed. :) je voelde je iig niet zo slap en kreeg je nodige vitamine en mineralen binnen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:59

Als het middel erger is dan de kwaal moet je zoeken naar alternatieven denk ik. Da's met alle medicatie zo.

Ik kom gelukkig op m'n werk heel weinig mensen tegen die zulke heftige bijeffecten blijven merken. Lijkt me vreselijk vervelend

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:02

Vloeibare voeding is nu de volgende optie maar daar wordt ze echt misselijk van. Heb haar ook wat van mijn spul laten proeven dat ging nog wel maar dat is voor vitamines en eiwitten maar dat zet niet aan. Echt zo ellendig om te zien. Van een mooie vrouw met rondingen nu een graatmager hoopje botten, aankomen gaat zo moeizaam al lijkt er nu wel de juiste insteek gevonden te zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:25

Sjongejonge moet toch niet gekker worden?! Ik vind het triest dat zulke dingen kunnen gebeuren... Ze moet stoppen met die troep en een andere oplossing zoeken. Belachelijk dat onze gezondheidszorg daar zo in te kort schiet. Ze doen liever aan symptoom bestrijding dan aan de mensen daadwerkelijk helpen. Ongelooflijk! Hoe kun je zo je patiënten behandelen! :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:33

xMercury schreef:
Sjongejonge moet toch niet gekker worden?! Ik vind het triest dat zulke dingen kunnen gebeuren... Ze moet stoppen met die troep en een andere oplossing zoeken. Belachelijk dat onze gezondheidszorg daar zo in te kort schiet. Ze doen liever aan symptoom bestrijding dan aan de mensen daadwerkelijk helpen. Ongelooflijk! Hoe kun je zo je patiënten behandelen! :n

Zeg trek niet zo van leer.

Er zijn heel veel mensen die er veel baat bij hebben. Op dit moment zijn er nog geen alternatieven die afdoenen helpen.

Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal. Dat zal iedereen eens zijn. Maar stoppen is niet zomaar een oplossing voor iedereen.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:36

Mijn ervaring met ritalin is dat je prima kunt eten, maar dat je je door die eerste happen heen moet zetten. Ook trekt dat wel een beetje weg dat je weinig eetlust hebt na een tijdje, opstartproblemen bij ritalin. Hoe hoog is je dosis?