Al is er wel heel wat herkenning en instemming als je het goed uitlegt, dan ziet hij wel in dat er zaken zijn die soepeler zouden kunnen. Maar dat wordt dan weer vergeten, tot het volgende gesprek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:Yontheke schreef:Oef, wat is dit confronterend.
In de zin van dat ik waarschijnlijk zo autistisch als een deur ben
Waar doel je nu op?
Er zijn zoveel kenmerken van autisme die iedereen wel bij zichzelf herkent maar dat wil niet zeggen dat je ook autisme hebt.
LindyH schreef:Wat mij opvalt in sommige posts is dat mensen willen dat hun partner verandert. Maar die persoon heeft niet voor niks een aandoening. Die aandoening is dat hij niet kan veranderen. Je kunt van iemand zonder benen ook niet eisen dat hij gaat lopen, ook al kun je jezelf niet voorstellen wat daar nou zo moeilijk aan is.
Het is dus slikken of stikken. Accepteren dat iemand is zoals hij is, of vertrekken.
anneliesdj schreef:Yontheke schreef:Oef, wat is dit confronterend.
In de zin van dat ik waarschijnlijk zo autistisch als een deur ben
Waar doel je nu op?
Er zijn zoveel kenmerken van autisme die iedereen wel bij zichzelf herkent maar dat wil niet zeggen dat je ook autisme hebt.
Tink89 schreef:LindyH schreef:Wat mij opvalt in sommige posts is dat mensen willen dat hun partner verandert. Maar die persoon heeft niet voor niks een aandoening. Die aandoening is dat hij niet kan veranderen. Je kunt van iemand zonder benen ook niet eisen dat hij gaat lopen, ook al kun je jezelf niet voorstellen wat daar nou zo moeilijk aan is.
Het is dus slikken of stikken. Accepteren dat iemand is zoals hij is, of vertrekken.
En toch kun je autisten ook dingen uitleggen, aanleren of vragen. Dat hij de rommel niet ziet, wil niet zeggen dat je niet met hem kunt afspreken dat hij elke dag een kwartiertje opruimt of het aanrecht leegmaakt. Zo lang je niet gaat verwachten dat hij het zelf ziet, kun je gedrag wel overleggen en aangeven. Het zijn autistische mensen, die zijn prima in staat om dingen te leren. Niet alles en misschien ook niet alles even goed, maar sommige dingen kunnen best.
Mijn zusje is een klassiek autist met een hoog IQ en heeft echt wel dingen geleerd. Standaardreacties op sociale situaties, coping mechanismen voor als ze het even niet meer weet, gedragingen die ze moet herhalen. Niet omdat ze zelf inziet dat het nodig is, maar wel omdat we het haar uitgelegd hebben, het standpunt van andere mensen uitgelegd hebben en ze van ons heeft aangenomen dat het zo werkt (denk aan om de dag douchen en haren wassen, iemand een hand geven als hij jarig is, bij heel veel drukte en prikkels een blokje om gaan lopen, om hulp vragen als ze in paniek raakt). En die dingen doet ze misschien niet altijd helemaal prima, maar iemand vragen om te veranderen en iemand uitleggen waarom anderen iets graag willen en afspraken maken, kan prima!
amandananana schreef:De post van RedPassion is misschien wat kort door de bocht gezegd
RedPassion schreef:Ik denk dat dit inderdaad iets heel belangrijks is.Ik denk overigens dat er best prima relaties kunnen zijn waarbij een partner autisme heeft, maar dan moet de andere partner ook karaktereigenschappen hebben om daar mee om te gaan en zal die waarschijnlijk vaker water bij de wijn moeten doen dan andersom.
RedPassion schreef:amandananana schreef:De post van RedPassion is misschien wat kort door de bocht gezegd
Ik dek overigens dat er best prima relaties kunnen zijn waarbij een partner autisme heeft, maar dan moet de andere partner ook karaktereigenschappen hebben om daar mee om te gaan en zal die waarschijnlijk vaker water bij de wijn moeten doen dan andersom.