keelontsteking

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:25

Renske_W schreef:
Tja, dat betreft heb ik wel pech...
Sinds gisteren ineens keelpijn.
En niet gewoon keelpijn die met keelsnoepjes, dropjes of thee met honing te verlichten is.
Ik heb ongeveer om het halfjaar wel een keelontsteking.
Maar niks komt in de buurt met hoe ellendig die nu is.
Het zit alleen links in de keel, het voelt alsof er non stop een mes wordt omgedraaid. Slikken is haast niet te doen. Thee/water krijg ik met veel moeite weg, eten begin ik niet eens aan.
Slijm krijg ik niet weggeslikt.
Heb ook een beetje het gevoel benauwder te zijn.
Uiteraard krijg ik zoiets in het weekend, en niet gewoon op een doordeweekse dag zodat ik naar de huisarts kan bellen.

Zijn er nog bokkers met tips hoe vandaag en komende nacht door te komen?
Heb afgelopen nacht geen oog dicht gedaan door de pijn, en zou het wel prettig vinden om een paar uur te kunnen slapen.

Om het half jaar keelontsteking?
Ik zou zeggen - keelamandelen pellen!
Naar KNO-arts dus.

Marie111

Re: keelontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:28

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:46

Marie111 schreef:
Naar KNO-arts dus.

"Amandelen" zijn een onderdeel van het immuunsysteem. Als dit immuunsysteem tekortschiet voor straf er in snijden - ik weet dat het soms wel helpt, maar het is risico dragend.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:59

Bij mij zijn ze toen ik 17 was verwijderd en noit meer zo'n last gehad en mijn kleinzoon idem dito.
Zou het toch eens overwegen TS.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:04

Ook bij mij heeft het verwijderen van mijn amandelen een rust in mijn leven gebracht. Van elke maand keelpijn met om de 2 maanden koorts ben ik gegaan naar nooit ziek zijn...

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:13

Ik ben net een week van mijn keelontsteking af... Nouja, keel, het bleken mijn amandelen te zijn. Ik had inderdaad ook dat 1 kant van mijn keel verder dicht zat, deze amandel was een stuk erger opgezwollen dan de ander. Toen ik het erg benauwd kreeg ben ik naar de HA geweest welke mij een atibioticakuur gegeven heeft en het advies om 4 x daags een paracetamol (zetpil, want mijn keel zat dus dicht) te nemen. Waterijsjes eten verlichtte de pijn ook redelijk.

Nu ben ik veel te laat naar de HA gegaan :+ , maar als ik jou was zou ik toch zo snel mogelijk (morgenochtend) even langsgaan zodat zij kunnen kijken wat er precies is ontstoken en je eventueel medicijnen kunt krijgen die de pijn verlichten en de ontsteking zo snel mogelijk te verminderen. Succes en sterkte!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:23

Janneke2 schreef:
Marie111 schreef:
Naar KNO-arts dus.

"Amandelen" zijn een onderdeel van het immuunsysteem. Als dit immuunsysteem tekortschiet voor straf er in snijden - ik weet dat het soms wel helpt, maar het is risico dragend.

Dat heb ik dus nog nergens gelezen... ik ben ze al jaren kwijt, alleen is het mogelijk dat er nu een heel klein stukje is achtergebleven die voor het oog niet zichtbaar is. Ik wacht de volgende ontsteking af om een kweek te nemen.

Als je door je amandelen zo vaak ziek wordt, dat het niet normaal is, mis je er werkelijk helemaal niets aan. Ik ging ook van elke maandag 2 weken ziek naar nooit ziek.

Het is maar zo'n klein stukje van je immuunsyssteem dat je die echt niet mist. Daarbij zijn enkel keelamandelen maar een klein onderdeel van alles daar. Je hebt nog een tong en neusamandel die de rest overnemen.

In mijn geval (ik was vier) was de neusamandel ook zo groot dat die ook is verwijderd. Die groeit echter nagenoeg altijd weer terug. Maar na een bepaalde leeftijd groeit die niet meer en verdwijnt soms volledig.

TS, echt, ga naar je huisarts, laat je doorverwijzen naar een KNO arts. En snel ook! Dan kan er meteen gekeken worden. Keelamandelen kan je prima zien zitten als ze ontstoken zijn. Google het maar eens. Ik heb een volledig lege keel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:32

Wat tot de mogelijkheden behoort, is dat de amandelen zo heftig ontstoken zijn, dat het verwijderen een opluchting is.
Tja, als ""gewoon schoonmaken"" van de ontsteking niet kan, niet lukt, en de klachten echt heftig zijn, zul je iets moeten.

Maar TS heeft min of meer hetzelfde wat ik ook had, dus op het gevaar af van "oh, ik weet pre-cies wat jij hebt!!" - twee keer per jaar keelontsteking hoeft geen kwestie te zijn van 'alleen snijden in het immuunsysteem heeft zin' - mijn amandelen zitten er nog en de chronische verkoudheid, 2x per jaar griep die ook prompt eindigde in keelontsteking (en antibiotica) is verleden tijd.

En ja, je kunt als mens zonder keelamandelen, zonder blinde darm, zonder milt: allemaal stukjes immuunsysteem die je, zo blijkt, kunt missen.
(Maar persoonlijk zou ik het er pas uit laten slopen als de alternatieven op zijn.)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:34

Zijn je keelamandelen er al uitgehaald? Ik heb ook om de zoveel tijd keelonsteking gehad en vorig jaar mn keelamandelen laten verwijderen en ben er nu helemaal van af!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:36

Janneke2 schreef:
Wat tot de mogelijkheden behoort, is dat de amandelen zo heftig ontstoken zijn, dat het verwijderen een opluchting is.
Tja, als ""gewoon schoonmaken"" van de ontsteking niet kan, niet lukt, en de klachten echt heftig zijn, zul je iets moeten.

Maar TS heeft min of meer hetzelfde wat ik ook had, dus op het gevaar af van "oh, ik weet pre-cies wat jij hebt!!" - twee keer per jaar keelontsteking hoeft geen kwestie te zijn van 'alleen snijden in het immuunsysteem heeft zin' - mijn amandelen zitten er nog en de chronische verkoudheid, 2x per jaar griep die ook prompt eindigde in keelontsteking (en antibiotica) is verleden tijd.

En ja, je kunt als mens zonder keelamandelen, zonder blinde darm, zonder milt: allemaal stukjes immuunsysteem die je, zo blijkt, kunt missen.
(Maar persoonlijk zou ik het er pas uit laten slopen als de alternatieven op zijn.)

Maar voor dat saneren moet je neem ik aan ook naar de KNO?

Ik stuur je even een PB met wat vragen, voor mezelf :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 09:34

Gisteren niet meer naar de hap geweest maar hele middag liggen slapen.
Mag nu over 2 uurtjes naar eigen huisarts.
Ook wel wat fijner dan de hap. :)

Nog niet echt minder geworden helaas, paraceramol haalt wel de scherpste randjes van de pijn weg, dat is wel fijn.
zal eens overleggen over eventueel keelamandelen verwijderen.

Edit: overigens geen last van verkoudheid of verstopte neus!

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:07

Succes ts!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 11:24

Dankje, zit nu in de wachtkamer. :)
Dus hopelijk weten we zo meer wat het nu is.
Ordinaire keelontsteking of toch de keelamandelen.
Maar nog beter, helpt hij me er ook vanaf. :D

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:29

Succes

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:11

Kuurtje ab mee, en als het dit jaar nog een keer terug komt wordt ik door gestuurd naar de kno arts.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:13

Best knap dat jouw HA aan de keel kan zien of het viraal of bacetrieel is.... Hoe werd resistentie ook alweer in de hand gewekt? :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:26

Liselot schreef:
Best knap dat jouw HA aan de keel kan zien of het viraal of bacetrieel is.... Hoe werd resistentie ook alweer in de hand gewekt? :n

Inderdaad. Ik ben ook beslist geen fan van AB. Een keelontsteking kan een gezond lichaam prima zelf oplossen.

Maar het feit dat je het elk jaar twee keer hebt moet toch genoeg zeggen. Verbaast mij dat je niet meteen een verwijzing hebt gekregen. Hoewel ook weer niet. Bij mij hebben meerdere huisartsen me regelmatig naar huis gestuurd met een neusspray e.d. en gezegd dat een middenoorontsteking vanzelf wel ophoudt. En pas bij de PA kreeg ik een verwijzing, omdat hij zag dat ik al zo vaak KNO klachten had. KNO behandelt nu gelukkig wel serieus.
Dus elke KNO klacht bij je ha neerleggen. ;)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:22

Liselot schreef:

Huisarts zei dat het streptokokken zijn.
middel wat ik nu heb gehad, heb ik bij mijn vorige huisarts ook gehad.

Hij denkt niet dat het een virus is, gezien het alleen de keel is.
Ik ben verder niet verkouden of grieperig, wat kan duiden op een virus.