Wat allemaal regelen als alleenstaande mama

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elinee_

Re: Wat allemaal regelen als alleenstaande mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:39

Voor het aangeven van een baby moet je volgens mij of van te voren iemand 'machtigen', of het moet iemand zijn die ook bij de bevalling aanwezig is geweest. Dus kraamzorg, verloskundige of evt vriendin of moeder? Zelf kan natuurlijk ook, maar moet binnen drie werkdagen na de bevalling.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:55

Neem aan dat je het al lang geregeld hebt maar toch even noemen kind inschrijven bij een kinderopvang (neem tenminste aan dat je hier gebruik van moet gaan maken) dit moet meestal al voor de geboorte gebeuren ivm evt wachtlijsten.
En via de notaris afspraken op papier zetten ivm de voogdij zou het nu gewoon op papier zetten zoals jij het in je hoofd hebt dat het geregeld moet worden. Blijkt na de geboorte dat de rol van de toekomstige vader er toch anders uit ziet kan je het altijd nog aanpassen. Maar ik zou het wel op papier zetten. Stel dat er met de geboorte wat met jou gebeurt moet er wel iets geregeld zijn.
Laatst bijgewerkt door genja op 06-09-15 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:03

Ik weet niet of dat in Almelo ook kan, maar ik begreep dat geboorte-aangifte ook online kan. :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:13

Mijn dochter, door omstandigheden alleenstaande moeder, heeft een testament op laten stellen. Het is fijn te weten dat mocht er iets met haar gebeuren wat er met haar kindje gebeurt. Ook qua financien, zoals spaarrekeningen e.d.
Gelukkig is het nog niet nodig geweest maar wat er bij een ander kan gebeuren kan ook bij haar gebeuren dus ik zou dat zeker doen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:20

die testamentaire voogdij-regeling is dus door de wijziging van het gezagsregister niet meer noodzakelijk. Je kan het in het gezagsregister regelen en mocht jij, als partij met eenhoofdig gezag, dan komen weg te vallen, dan komt de Raad automatisch in dat register terecht en wordt, waar mogelijk, met je wensen rekening gehouden. Dat is identiek aan het testament.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:23

FloortjeM schreef:
die testamentaire voogdij-regeling is dus door de wijziging van het gezagsregister niet meer noodzakelijk. Je kan het in het gezagsregister regelen en mocht jij, als partij met eenhoofdig gezag, dan komen weg te vallen, dan komt de Raad automatisch in dat register terecht en wordt, waar mogelijk, met je wensen rekening gehouden. Dat is identiek aan het testament.

Dit heb ik inderdaad gevonden op de site van de rijksoverheid. Kan het echter pas regelen als de kleine geboren is.
Stel er gebeurd iets met mij tijdens de bevalling, gaat mijn kindje dan automatisch naar mijn ouders?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:49

Dat bepaald de rechter dan :) de kans is heel reëel dat de kleine dan naar jouw ouders gaat inderdaad maar is niet automatisch zo. In ons geval zou het niet vanzelfsprekend zijn, omdat bv mijn zus óók graag het gezag wil hebben over onze kleine als wij komen te overlijden (en ik vermoed van mijn schoonouders kant ook liefhebbers := dus de rechter zal ook die partijen dan willen horen)

Ook wij laten het zsm vastleggen na de geboorte bij het gezagsregister :)

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:04

Vergeet je kind als het geboren is niet aan te melden op je aansprakelijkheidsverzekering.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:56

Ik zou als je bij notaris vast laat leggen wie j e voogd word over je kind ipv op naam er"kinderen" van maken want mochten er nog meer kinderen komen in de toekomst en er zou iets gebeuren hoef je niet elke X aan te passen ,maar ook je Kids worden niet "verdeeld".

Ook zou ik je overlijdensverzekering even nakijken maar denk dat je kind automatisch zonder Door te geven is verzekerd,maar ook een dingetje om even bij stil te staan. (Word vaak vergeten want dat is natuurlijk het laatste waar je aan wilt denken met j er kind)

Verder kan je zelf je kind aangeven en zal er als er niet is erkend "vader onbekend "op geboorteakte staan.

Wel geef ik je als advies mee dan als je reist naar het buitenland wel altijd geboorteakte bij je te hebben als bewijs dat jij het ouderlijk gezag hebt dit ivm kinderontvoering word daar streng op gecontroleerd.

Heb je nog vragen.PB me maar.. ik ben een BEWUST alleenstaande moeder ...niks geen zielig verhaal gewoon een heerlijk bewuste keuze en geniet al bijna 10 jaar van deze "functie"