Rug gebroken, 12 weken korset. Iemand tips/ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Rug gebroken, 12 weken korset. Iemand tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:25

Ik weet niet meer exact hoe snel het afbouwen ging. Ik luisterde vooral naar mijn lijf... Als ik weer last kreeg dan deed ik hem weer even om.
Ik was nog nooit bij een manueel therpeut geweest dus ik vond het doodeng. Gelukkig was mijn fysio ook manueel therapeut dus vertrouwde ik het wel.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:47

Riannex wat ontzettend balen zeg. :( Dat is vast niet het nieuws waar je op had gehoopt... Sterkte!!

@Sure_lee, Als je nog nooit zo'n behandeling hebt gehad lijkt het me zeker eng! Vond het altijd wel een opluchting als alles weer op z'n plek stond, hoop dat dat straks ook weer kan.

Ik moet volgende week weer voor foto's en controle, ben benieuwd hoe het er dan voor staat. Pijn wil nog niet echt zakken helaas, had gehoopt dat dat wat sneller zou gaan. :Y) Ben heel snel geneigd om 'even dit, even dat' te gaan doen, maar zo doe je toch snel te veel. Pluk je later weer de vruchten van. :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:52

Ik kan je niet helpen, wel een dikke knuf geven om het vol te houden. (ook voor de andere "gelukkige") Jee wat balen zeg. Maar even doorbijten en op naar goede berichten!!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:05

Wat lief, dankjewel!!

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:31

Hopelijk krijg jij wat beter nieuws goldith. Altijd spannend! :(:)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:39

Alvast succes bij je controle...
Slik je wel voldoende paracetamol? Ik moest er 8 per dag en mocht dat pas na 6 weken afbouwen.
Ik kreeg in het ziekenhuis tramadol. Maar daar werd ik echt heel erg beroerd van... En overgeven als je je niet mag bewegen is geen pretje!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:59

Ben benieuwd, de foto's waren tot nu toe goed (in de zin van dat de wervel niet verder is ingezakt), dus hoop dat dat zo blijft.

Ik slik nu 2x daags Naproxen 500mg aangevuld met paracetamol, en daarnaast nog morfine voor als het daarmee alsnog niet te houden is (vaak 's avonds).
Overgeven als je absoluut niet mag bewegen is verschrikkelijk inderdaad. Voor m'n gevoel zat het overal, in m'n haar, oren... bah -O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:14

Oh, die tramadol, vréselijk! Maar ook de pijnstillers met morfine verdroeg ik niet.
Dat is nog steeds wat lastig: de pijnmedicatie die ik wel verdraag (nu ja, maagpijn niet meegeteld dan) helpt niet afdoende en van die die wel echt effect heeft, ben ik kotsmisselijk of mega stoned ... :? .

Mijn fysio werd me door een revalidatie-arts aangeraden.
Morgen heb ik trouwens het resultaat van mijn botscan en worden er spiertesten afgenomen. Ik vrees dat ik er niet als hercules zal uitkomen := .

Doet wel goed de ervaringen van anderen te lezen. Het feit ei zo na in een rolstoel te belanden en nu nog steeds zo beperkt in mijn kunnen te zijn, heeft toch een psychologische weerslag gehad. Het steekt zeker een hart onder de riem dat er -jammer genoeg weliswaar- lotgenoten zijn.

Veel sterkte iedereen!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:35

Ik meen er ca een week of 6 over te hebben gedaan om het korset af gebouwd had.
In het begin maar heel kort afgedaan en gewoon steeds langer.
Ik weet wel dat ik de eerste keer autorijden wel weer errug spannend vond toen.
Het was ook wel zo dat ik ook echt moest. Er was namelijk kerstviering van school en mijn jongste deed toen een stukje. Mijn man ging het door zijn werk niet redden (begon om 16.00). Dus beloofd dat ik mee zou gaan. Anderhalf uur voordat het begon, begon het te sneeuwen.
Pfff toen vond ik het best spannend hihi, normaal geef ik er niks om.

Maar wel zodra ik voelde dat ik de steun nodig had ervan, deed ik hem wel weer om.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:43

Voordeel van een gebroken wervel is dat die hetzelfde geneest als biv een gebroken arm en daar hief je op lange termijn geen last meer van te hebben.

Pas als het iets gecompliceerder wordt heb je vaker ook last op de lange duur. Mijn wervel bovenin heb ik ook eigenlijk geen last van. Helaas zijn die ingezakte wervels dus wel het probleem.

Ik heb mijn paard trouwens pas vijf jaar geleden verkocht hoor. Dus ik heb nog lang kunnen rijden. Het werd alleen gewoon steeds slechter maar dat was een langzaam proces waar ik dus zelf ook goed aan heb kunnen wennen.

Bij ging het korset er dus wel in een keer af. Heel vreemd. Vooral omdat je dan dus ineens heel veel stappen terug doet terwijl ik dacht stappen vooruit te zetten.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:47

@Lukasje, hoe was het in het ziekenhuis? :)

@kiki1976, kan me voorstellen dat dat spannend was! Ik mis het autorijden wel heel erg (had verdorie net een nieuwe auto gekocht, mijn eerste eigen autootje :D ) maar heb er nog maar amper in kunnen rijden.

@Heike, als zo'n gipskorset af gaat ben je dus in één klap ook alle steun kwijt? Had je geen brace of iets dergelijks om toch enigszins af te kunnen bouwen?
Nadeel van ingezakte wervels is ook dat de stand van bijna de hele wervelkolom gaat veranderen, denk ik. De 'ruimte' die is ontstaan door het inzakken van (een deel van) de wervel moet op één of andere manier worden opgevuld lijkt mij. In mijn geval heeft de wervel een wigvorm gekregen en zijn ze bang dat ik als het ware naar voren ga 'kiepen' doordat de wervel naar voren toe scheef afloopt. Is dat bij jou ook het geval?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:44

Ik miste het auto rijden ook. Had het toen wel nagevraagd hoe het zat met ontheffing ervoor.
Maar kwam erop neer dat:
Wanneer ik hem voor altijd zou hebben ik er gewoon mee mocht gaan rijden (krijg je een papier voor).
Maar omdat het tijdelijk was moet je ervoor gekeurd worden. Maar als je dan zonder korset mocht moest je weer gekeurd worden.
Werd me ff te gek want wist dat ik na ca anderhalve maand zou mogen gaan afbouwen, want alle keuringskosten kwamen er ook nog overheen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:57

Blijkbaar heb je dus een instabiele fractuur? Ik heb ruim 15 jaar geleden ook een compressiefractuur van T12 opgelopen na een val van een paard. Heb toen 6 weken met een brace gelopen. Mocht 's nachts af als ik plat sliep (dus zonder kussen). Qua pijnstilling had ik valium gekregen, kan mij niet heugen dat ik zo goed heb geslapen. Ik kon overal gaan liggen om te slapen.
Zitten kon ik eigenlijk alleen op een hoge stoel. Als ik op een bank ging zitten zat de brace in de weg. Fietsen mocht ik vrijwel meteen mits het een goed geveerd zadel was.

Heb daarna nog gedurende een jaar fysiotherapie en mensendieck gehad. Studeerde toen zelf fysiotherapie en die studie was door de combi van resultaten en deze blessure einde verhaal. Tegenwoordig heb ik een zittend beroep, maar merk dat dat ook niet ideaal is voor mijn rug. Moet goed op mijn houding letten om te voorkomen dat ik alsnog last van mijn rug krijg.
Paardrijden heb ik een tijd niet gedaan, maar na een paar jaar ben ik daar weer mee begonnen. Ondertussen al een tijdje een eigen paard en ik merk dat het rijden wel mijn rug soepeler houdt. Als ik door vakantie een poosje niet heb gereden merk ik dat snel.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:07

Zojuist kan ik mij ook melden..

4 weken geleden van me paard gevallen en zojuist ook 2 rugwervels gebroken l1.

De 1ste week gewoon door gereden en gesprongen nog, totdat ik een week later niet meer kon lichtrijden van de pijn.. Dacht namelijk dat het gewoon spierpijn zou zijn.. Volgende dag naar de dokter geweest en door gestuurd naar het ziekenhuis.
Uit de foto's was dus gekomen dat er 2 rug wervels waren gescheurd/gebroken.

Verder hoefde ik geen korset om en ik kon zowat alles nog. Met uitzondering van tillen van zware dingen.. Nu voor de 2e keer naar de fysio, 1ste keer was een soort intake gesprek.
Als het goed is mag ik over 2,5 week weer rijden! (als me rug dat toelaat)

Zojuist heel veel geluk gehad _/-\o_ , als het verder was door gescheurd/gebroken had ik waarschijnlijk een dwarslezing gehad.. Zojuist wel 2 ingezakte wervels wat zo blijft en niet meer goed komt.

Jij ieder geval veel beterschap ermee en dat alles snel goed mag komen!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:26

Ik heb me rug gebroken in december 2007 ook mijn borst been gebroken nek gescheurd van zolder gevallen hart 2 cm van zijn plaats en een hart stilstand dat gebeurde in het ziekenhuis die stilstand.
Maar verder alles gekneusd ingeklapte ribben ik heb dagen in het zieken huis gelegen.
De pijn vond ik maar een klein ding maar op zon wervel plank liggen daar werd ik zo fel van dat deed pas zeer ik heb 6 weken plat gelegen weigerde me in het gips te zetten ik ben geen mummy want zo zou het er dan uit zien.

Wat ik deed was bank liggen tv kijken vrienden op bezoek boeken lezen spelletjes spelen.
slapen rusten af en toe naar buiten als er iemand bij was anders zou ik helemaal stijf worden.
Ik zat 8 weken later weer op het paard de arts zei dat die nog nooit iemand had gezien die zo snel herstelde ik mocht eigenlijk pas maanden later rijden.

Maar half februari zat ik er weer op op de liefste die we hadden en 2 weken later was ze er ineens niet meer ik ben haar nog altijd dankbaar voor die 2 laatste maar mooie buiten ritten.
Voor jou ts erg naar maar veel beterschap.

Wat betreft verder de arts zei dat ik zwaargewond was en als de breuk 3 cm hoger had gezeten ik er dan niet meer was geweest.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:35

TS; ik heb mijn L1 gebroken na val van paard; ik heb bijna een jaar lang veel op bed gelegen (veel op de tablet/internet gesurfd) en ook zo lang met corset rondgelopen. Artsen gaven in eerste instantie aan dat ik na 3 maanden weer alles zou kunnen. Daar ben ik mij op gaan richten en heb toen veel te veel te snel gedaan en willen doen. Uiteindelijk heb ik na een jaar tegen mezelf gezegd; ieder mens is anders, en ieder mens geneest op zijn eigen tijd. Ik ben gestopt met luisteren naar artsen en wat ik allemaal zou moeten kunnen en ben naar mijn lichaam gaan luisteren. Dit gaf heel veel rust en door het rustig op te bouwen, ben ik meestal pijnvrij. Het heeft bij mij wel 2 jaar geduurd, voordat ik zonder pijnstillers en corset rond kon gaan. Na 3 jaar ben ik rustig aan weer gaan rijden en nu na 4 jaar rijd ik 2 dagen ongeveer een half uur, dan 1 of 2 dagen niet en dan weer 2 dagen rijden. Ik ben wel overgestapt op western, omdat de paardjes kleiner zijn, de zadels lekkerder zitten voor je rug en de gangen (en zit) relaxter zijn. Ik hoop voor jou dat jouw weg makkelijker zal zijn, maar ooit lukt het je weer om te gaan rijden....

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 13:57

@Kiki1976, ik wist niet dat je er een ontheffing voor aan kon vragen. Wel vreemd eigenlijk, ik mis veel bewegingsvrijheid en vind het nu ook niet verantwoord om te gaan rijden met korset.

@BrankaZ, het is wel een stabiele fractuur. Er is geen acute dreiging voor het ruggenmerg in ieder geval. Dan hadden ze ook direct wel geopereerd denk ik.
Fijn dat je weer kunt rijden en dat je er baat bij hebt!! Waar paardrijden al niet goed voor is :D

@ierr, dan heb je zeker heel veel geluk gehad! Hopelijk heb je er snel geen last meer van en kun je weer gaan rijden!

@Loveskary, dat is een flinke val geweest, jeetje! Maar ook veel geluk gehad, fijn dat je toch nog even van je paard hebt kunnen genieten.

@emil01, Dat is een hele poos zeg... maar met te snel dingen doen maak je meer kapot dan goed voor je is. Western is ook leuk! Al ben ik wel gek op onze Fries, dus hoop dat ik daar straks gewoon weer op kan stappen. :)

Wat een uiteenlopende verhalen wat betreft behandeling en revalidatie, het is toch heel erg afhankelijk van de soort fractuur en de plaats denk ik. Ik ben vandaag precies op week 7 van de 12, over de helft in ieder geval. *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:33

De ontheffing houd wel in dat je dus gekeurd moet worden, dan pas mag je weer autorijden, en als je weer zonder kan moet je weer gekeurd worden.
Schijnen wel wat haken en ogen aan te zitten + flinke kosten, vandaar dat ik me er voor die paar weken me niet verder in verdiept had haha

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:57

Goede morgen,
Hoe gaat het verder met jou Goldith? Nog steeds veel pijn? Deze week moest je toch voor controle naar het ziekenhuis? ☺

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:00

Ik heb zelf mijn rug gebroken gehad ( overgangswervel rug)
Het was een natuurlijke breuk, dus geen OK of korset
Ik heb revalidatie fysio in het ziekenhuis gehad
-Eerst een tijd thuis geweest en toen werken rustig weer opgebouwd ( zorg)
-Mijn toenmalige haflinger is half jaar uit logeren geweest
-Ik heb alles bij elkaar denk 8 maanden niet gereden.

Ik snap ook niet waarom mensen zou snel weer in het zadel willen zitten.
Je hebt 1 lichaam en daar moet je het dit leven wel mee doen.

Nu na jaren rijd en sport ik gewoon.
Maar toch voel ik mijn rug soms nog, zeker op zadels zoals aan barefoot
Laatst bijgewerkt door ravellie op 21-09-15 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:01

Ja hoe gaat het nu TS?

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:15

Vorige week moest ik inderdaad voor controle. De pijn is inmiddels iets meer gezakt, helaas speelde er een ander probleem op: mijn benen. Sinds een kleine twee weken is de spierkracht door het vele liggen dusdanig afgenomen dat staan en lopen niet meer gaat zonder dat ze enorm beginnen te trillen. Toen ik dat aangaf bij de controle vorige week schrok de orthopeed dusdanig dat hij me direct doorstuurde naar de neuroloog, die me vervolgens op liet nemen. Neuroloog vroeg zich ook af waarom ik nog helemaal geen fysio of revalidatietraject had gekregen... maar dat mocht tot dan toe niet van de orthopeed. :\
Vervolgens mocht ik na overleg tussen neuroloog en orthopeed uiteindelijk toch fysiotherapie en om zenuwbeknelling uit te sluiten is donderdag nog een MRI gemaakt. Dit bleek gelukkig mee te vallen. Heb gisteren mijn eerste afspraak gehad bij de fysio hier in de buurt en moet vrijdag weer. Als ik eerder fysio had gekregen had dit gedoe waarschijnlijk voorkomen kunnen worden, dus dat is wel een beetje zuur.
Hopelijk gaat het met de oefeningen snel weer vooruit. :)

@Ravellie, was jouw breuk een spontane breuk dan? Zonder ongeluk of iets dergelijks?
Ondanks dat ik heel graag weer wil paardrijden wacht ik wel tot de orthopeed en fysio me daar groen licht voor geven. Al kriebelt het wel enorm hoor... -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:00

Jeetje zeg dat is wel heel zuur zeg!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:18

Ik heb zo'n 10 jaar geleden L5 gebroken gehad (en achteraf heel erg kapot). Toen is daar verder niets mee gedaan en nu nog steeds t geluk dat ik er vrijwel geen last van heb. Door CT, MRI en foto's (door hele andere oorzaak overigens) nu gevonden dat de wervel nog steeds heel erg kapot is. Doornuitsteeksels zitten niet meer vast, wervel is dwars door midden enz.

Afbeelding
Hier zie je de breuken nog wel goed, de onderste wervel is t. Je ziet de wervel horizontaal door midden en dan bovenste gedeelte is verticaal ook schuin door midden.
Dit is dus 10 jaar na de breuk zelf.

Maar dus t geluk, ondanks dat er niets mee gedaan is, dat ik er geen last van heb (al is de kans wel groot dat ik er wel last van ga krijgen). Nu dan ook een toevalsbevinding geweest (op de foto zie je wel wat de reden voor foto's was haha).

Dus ik hoop dat t voor jullie ook zo mee gaat vallen en je er geen last van gaat hebben straks!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:42

Bij mij is er een rugwervel ( de overgangswervel) gebroken door een val van de mestput.
Daar lagen matten tegenaan en die waren glad door de regen ( vond het zo ie zo al nooit fijn om daar tegenop te lopen).
Ik had laarzen aan i.v.m. les en viel steil achterover op mijn rug

Mijn wervel is overigens ook ingezakt.

Al met al mag ik niet klagen, ik rijd weer paard en ik sport en ik werk in de zorg
( ongeluk is inmiddels jaren geleden).
Maar ik heb een ruime revalidatie gehad.