vitamine D tekort, zo moe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:35

Tuhan schreef:
Ik was alleen niet vreselijk moe, maar had ook haaruitval en heel snel spierpijn en krampen.

Dat had ik precies hetzelfde..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:45

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:46

Hier ook een groot vitamine D tekort. Ik slik al even bij en ben hierdoor iets minder moe, maar merk het vooral aan mijn humeur die beter is als ik ze niet vergeet.
Voor mijn steeds terugkomende peesontstekingen doet het helaas niets -O-

Corally_B

Re: vitamine D tekort, zo moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:03

Hier ook een vit D tekort. Ik heb er veel over gelezen en gezocht. Je moet kijken naar de waarde, aangeduid met IE (zoals te zien op het potje in de link van meert hierboven). Onderhoud van je vitamine is min 1000 IE per dag. Die 400 of 800 die je van de huisarts krijgt is dus best laag. Daarom ben ik ook via vitaminestore zelf vitamine gaan bestellen. Ik neem dagelijks 2000 IE.

Wat bij mij ook werkt, vooral nu de R weer in de maanden zit, is regelmatig onder de zonnebank. Gewoon de laagste stand maar ik ga minimaal 1 keer in de 2 weken. Werkt bij mij heel goed.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:03

ahh humeur en haaruitval heb ik ook last van, wist niet dat dat er ook bij hoort.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:03

Welke vitamin D slikken jullie? En hebben jullie die allemaal via de huisarts? Of gewoon via de reformwinkel/drogist?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:04

D3 chew, van de huisarts

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:05

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:05

Ik heb momenteel ook vitamine D tekort. Vorig jaar trouwens ook al. Ik moet nu 1 ml vitamine D druppels per maand slikken.
Ik ben niet moe, maar heb wel veel last van haaruitval en ik ben erg bleek. Ook moet ik meer vis eten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:08

vette vis zoals bv makreel verdragen mijn darmen helaas niet. Probeer wel af en toe wat Tonijn te eten dat gaat wel, maar lekker vind ik het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:11

MelissaYM schreef:
Ik heb ook last van vreselijke vermoeidheid.
2 jaar geleden kwamen we erachter dat mijn schildklier te langzaam werkt, hier krijg ik medicijnen voor maar ik merk weinig verschil (wel betere concentratie).

Ik slik vitamine B en Magnesium, dan heb ik het idee dat het iets beter gaat maar ook niet fantastisch.

Ik heb vorige week bloed geprikt, ik ben benieuwd...

Hier hetzelfde...te trage schildklier.Slik 75 microgram.Slik een halve kilo supplementen per dag,waaronder B12....snoep niet,eet gezond drink alleen maar water.Eet geen suiker....nog steeds moe :+

Maar ik ben ook in de overgang,dus wie weet is dat het?Slik ik hormonen voor :+

TS,laat je schildklier controleren,te lage D waarde kan daaraan liggen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:16

Schildklier is ook getest dacht ik, dan zou een andere bloedwaarde ook niet goed zijn toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:18

mystery1980 schreef:
Schildklier is ook getest dacht ik, dan zou een andere bloedwaarde ook niet goed zijn toch?

Hoe bedoel je?Kijk eens op je uitslagen of het echt getest is?
TSH heet dat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:19

Mijn schildklier is inmiddels 3 keer getest en prima in orde bevonden :j
Ik kom wel uit een zwaar afvaltraject, dus misschien heeft het ook daar mee te maken. Ik ben ook al anderhalf jaar niet meer ongesteld geweest.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:31

Ik verbaas mij er over dat zoveel mensen een vit. D tekort hebben. Mijn moeder ook, en zelfs dusdanig dat mijn moeder een enorme dosis krijgt (ampullen).

Zelf heb ik al een aantal jaar dat ik flink haar verlies, en moe. Maar er is ook veel gebeurt de afgelopen jaren dus bij mij zal het eerder stress zijn :D

Als ik kijk naar de huidige maatschappij, zou de toename van vit D tekort ook een gevolg zijn van het feit dat veel mensen niet genoeg buiten zijn? Kinderen spelen nauwelijks meer buiten, volwassenen sporten in de sportschool in plaats van in de natuur (oeps ik ook :o )

TS: Toch nog weer terug naar de HA? Misschien een hogere dosering of ook andere waarden laten testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:58

[quote="Anoli"]Ik verbaas mij er over dat zoveel mensen een vit. D tekort hebben. Mijn moeder ook, en zelfs dusdanig dat mijn moeder een enorme dosis krijgt (ampullen).

Zelf heb ik al een aantal jaar dat ik flink haar verlies, en moe. Maar er is ook veel gebeurt de afgelopen jaren dus bij mij zal het eerder stress zijn :D

Als ik kijk naar de huidige maatschappij, zou de toename van vit D tekort ook een gevolg zijn van het feit dat veel mensen niet genoeg buiten zijn? Kinderen spelen nauwelijks meer buiten, volwassenen sporten in de sportschool in plaats van in de natuur (oeps ik ook :o )

TS: Toch nog weer terug naar de HA? Misschien een hogere dosering of ook andere waarden laten testen.[/quote

Vermoed dat er iets mis is met ons voedsel.Heb ergens een tabel gezien dat het vitamine en mineralen gehalte erg laag is ter vergelijking met 30 jaar geleden.Komt over het algemeen door de teelt met kunstmest.
Daar waar je dus vroeger een portie groenten at moet je nu ,om aan dezelfde vitamines te komen een hele kist opeten....dat doet niemand.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:59

Anoli, bij mij is het een combinatie van zeer groot gewichtsverlies (meer dan 100 kilo), stress en idd ook te weinig buiten, denk ik. Ik sport 5 keer per week in de sportschool.
En door het vele afvallen had ik mezelf een vast eetpatroon aangeleerd waar te weinig vitamine D in zat verwerkt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:01

Hmm interessant geerke :j
Ik ga eens zoeken in de wetenschappelijke databank, ben nieuwsgierig geworden :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:01

Cayenne schreef:
Anoli, bij mij is het een combinatie van zeer groot gewichtsverlies (meer dan 100 kilo), stress en idd ook te weinig buiten, denk ik. Ik sport 5 keer per week in de sportschool.
En door het vele afvallen had ik mezelf een vast eetpatroon aangeleerd waar te weinig vitamine D in zat verwerkt.

zooo...meer dan 100 kilo?Dat is erg veel :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:02

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:03

Cayenne schreef:

Ten eerste _/-\o_ voor je gewichtsverlies.
Ja het zal vaak een combinatie van zijn, maar als je ook ziet hoeveel mensen tegenwoordig kant en klaar maaltijden eten en maar weinig buiten komen in vergelijking met vroeger.

Als ik alleen al kijk naar buurkinderen hier en dat vergelijk met mijn jeugd... Wij speelden met de hele buurt buiten, ongeacht het weer. En konden dat uren volhouden. Tegenwoordig zie ik nauwelijks meer kinderen in de speeltuin hier tegenover, hoor je nauwelijks meer kinderen buiten plezier maken. Natuurlijk kan je met voedsel vit. D binnenkrijgen, maar zonlicht is ook belangrijk (en heel makkelijk).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:04

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:32

Ja, 100 kilo is wel veel, maar je vergeet dan wat het met je lichaam doet. Het is inmiddels al een paar jaar geleden, maar mijn lichaam moet nog altijd bekomen van de veranderingen en tekorten.
En idd de huidige generatie krijgt vooral veel licht van Xboxen, Playstations en andere spelcomputers. 'Vroeger' speelden we gewoon na school en in het weekeinde buiten. Dan kreeg je zowel voldoende beweging als veel zonlicht.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:37

Mijn laagste was 28. Mijn huisarts is nog van de ouderwetse stempel dus 50/80. Mijn andere arts, die schrok ervan en heeft gelijk een boost voorgeschreven en ik zat de laatste keer op 119. Zoek het maar op, de waardes liggen nu rond de 100. 80 is prachtig, maar 100 is beter zei de dokter.

Ik kan niet zeggen, dat de klachten betreft de spieren er minder door is geworden (Hypertonie)

Succes iig en ik lees verder mee

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:41

Anoli schreef:
Cayenne schreef:

Ten eerste _/-\o_ voor je gewichtsverlies.
Ja het zal vaak een combinatie van zijn, maar als je ook ziet hoeveel mensen tegenwoordig kant en klaar maaltijden eten en maar weinig buiten komen in vergelijking met vroeger.

Als ik alleen al kijk naar buurkinderen hier en dat vergelijk met mijn jeugd... Wij speelden met de hele buurt buiten, ongeacht het weer. En konden dat uren volhouden. Tegenwoordig zie ik nauwelijks meer kinderen in de speeltuin hier tegenover, hoor je nauwelijks meer kinderen buiten plezier maken. Natuurlijk kan je met voedsel vit. D binnenkrijgen, maar zonlicht is ook belangrijk (en heel makkelijk).

Daarom slikken bijna alle mensen in scandinavië bij, omdat daar de zon stuk minder hard schijnt. Ooit iets van gelezen, daarom is de alcohol daar ook zo duur ivm depressies enz.