Imaginaerum schreef:Bakkabouter: Respect. Is je man al wel werkende of ook nog studerende?
Die is een stukje ouder dan ik, en werkt dus al een hele tijd 
Om even mee te reageren op Riddershow: er zijn inderdaad maar heel weinig dingen die je echt nieuw moet hebben. Vaak zijn er mensen in je omgeving die een hele uitzet in 1x voor een prijsje wegdoen, en sowieso zijn er een hoop dingen die op de "lijsten met zooi die je moet hebben" staan, die veel mensen nooit gebruiken. Het loont dus echt de moeite om daar even bij stil te staan en na te denken wat je wil 
Kolven was bij ons op de campus eigenlijk niet echt mogelijk, als ik dat per se had gewild hadden ze vast wel een oplossing verzonnen (prof die haar kantoortje wel even wilde uitlenen en eventuele collega's verplicht op middagpauze stuurde ofzoiets). Uiteindelijk ben ik -ondanks alle voornemens- gestopt met bv voor de lessen weer begonnen, en is dat dus eigenlijk niet van toepassing geweest.
Je zit in een omgeving die niet gewend is om rekening te moeten houden met zwangere dames en kersverse moeders. Bedrijven hebben daarvoor een wettelijk kader met minimale eisen, maar scholen hebben dat eigenlijk niet. Wel voor werknemers, maar dat ben je als student niet. Ze "moeten" dus helemaal niks.
Zelf had ik de pech dat ik vrij snel een fysiek wrak was (bekkeninstabiliteit en rugproblemen, en geknelde zenuwen in polsen en enkels omdat ik veel vocht vasthield). Ik had daarom toestemming gevraagd om de bezoekersparking te mogen gebruiken (parkeerplaats in de buurt van de campus was nogal schaars, het kwam regelmatig voor dat je een heel eind moest wandelen). Dat kon niet, want ik was een studente, en daar konden ze geen uitzonderingen op toestaan. Ook konden ze mij niet vertellen wat er nu eigenlijk wel of niet toegestaan was qua practica. Want hier geldt de wet voor moederschapsbescherming voor werknemers, niet voor studenten. En omdat er geen regeltje te vinden was waarin stond dat het niet mocht, konden ze me ook niet wettelijk verontschuldigen. Uiteindelijk is dat opgelost geraakt doordat ik puur theoretische vakken van hogere jaren heb gevolgd, en alle vakken met practica heb geschrapt voor afgelopen jaar. Verder is de gemiddelde aula sowieso al niet enorm ergonomisch verantwoord, maar als je last hebt van je bekken en rug is het echt niet meer vol te houden om 8u per dag op een houten klapstoeltje te zitten. Na een tijd heb ik het dus gewoon opgegeven om naar de lessen te gaan (en oke, mijn buik paste niet meer tussen de klaptafeltjes
)
Kleine kanttekening hierbij is dat ik een ("nieuwe") richting studeer met een enorm laag percentage vrouwen, en ook nog aan mijn bachelor bezig ben. Ik was dus letterlijk de eerste keer dat ze zoiets meemaakten daar. In de masterjaren van een richting die altijd wel door een behoorlijk aantal dames wordt gevolgd, zullen ze deze situatie vast vaker tegenkomen, en hopelijk word je dan toch minder van het kastje naar de muur gestuurd
De examens in januari ging ik sowieso overslaan, en heb ik dus inderdaad niet meegedaan. In februari begonnen de lessen weer, en die heb ik vanaf het begin wel consequent kunnen volhouden. Oke na een nacht met minder uren slaap dan voedingen viel dat enorm tegen. Maar alles bij elkaar was het echt goed te doen gelukkig.