Jong, student en ongepland zwanger. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marije1109

Re: Jong, student en ongepland zwanger. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:19

Wat een dapper en weloverwogen besluit hebben jullie genomen.
Ik heb nooit echt moedergevoel gehad maar wat ben ik gek op mijn 2 kinderen.

Ik wil je meegeven dat je zoveel mogelijk moet proberen te genieten. Een eerste zwangerschap is zo uniek en komt nooit meer terug.
Ik beleef het moederschap met veel ups en downs en krijg enorm jeuk van de ubermoeders tegenwoordig. Go with the flow and enjoy!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:25

Allereerst gefeliciteerd! Vind het een moedig besluit van je. Een klasgenoot van mij is 21 en heeft een kindje van 2 en is nog steeds samen met de vader, die wonen inmiddels ook al samen en dergelijke.
Ik zou proberen ervan te genieten en je niet teveel te laten beïnvloeden door wat de rest er van vind!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:34

Gefeliciteerd!

Ook ik ben onverwacht zwanger geworden tijdens mijn studie. Zat gelukkig in mijn laatste jaar en met 24 weken zwanger heb ik mijn diploma opgehaald.

inmiddels 34 weken zwanger en volgende week begint mijn verlof :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:47

Misschien dat je via een makelaar een appartement kunt krijgen. Woningbouw geeft inderdaad geen urgenties meer voor zwangerschappen.

Gefeliciteerd trouwens, volgens mij heb je het goed voor elkaar!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:20

Gefeliciteerd met je zwangerschap! ik zeg altijd maar, waar een wil is, is een weg.
Misschien zou je eens bij je gemeente kunnen reageren wat je rechten zijn? Die kunnen vaak ook een hoop voor jullie betekenen.

Hier kwam ukkie ook onverwachts gezellig in mijn buik wonen.
Ik had net een nieuwe baan, en was net aan een 3jarige opleiding begonnen, had net mijn eigen huisje.
Dus ook hier werd alles overhoop gegooid, maar ik heb altijd zoiets van, het had zo moeten zijn..
ik ben gestopt met mijn opleiding, kort daarna ook met mijn werk.
mijn eigen huisje opgezegd en samen gaan wonen met mijn vriend.
Heb het best lastig gevonden, maar nu zou ik me echt niet anders voor kunnen stellen haha.

Geniet vooral van je zwangerschap, de tijd vliegt zo hard voorbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:20

[LZP] > [MWS]

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:38

Ik was 21 toen in ongepland zwanger raakte.
Ik was aan de pil maar was een aantal dgn wat ziek geweest met overgeven.
Ik kende mijn vriend net 3.5 maand.

Ik werkte toen 28 uur in een winkel, vriend 40u en nog een opleiding er naast.
Hij woonde nog thuis, ik had een klein huurhuisje met 1 slk.
Abortus is nooit een optie geweest voor mij.

Na een aantal weken en een beetje aan het idee gewent geraakt, toch samen op zoek gegaan naar een koopwoning, mijn huisje was echt te klein.

Toen ik 22 wk zwanger was hebben we een huis gekocht.
Toen ik 28 wk zwanger was zijn we ook maar 'ff' getrouwd :D

Nu zijn we 3 kids verder. De oudste is bijna 9.
We zijn dan ook volgende wk 9 jaar getrouwd :)

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:15

Ik was 17 toen ik ongepland zwanger raakte.
Was gewoon aan de pil (nuvaring)
Zat net in me opleiding administratief medewerkster en ik heb besloten die opleiding te stoppen.
Woonde nog thuis en me vriend zat in ze laatste jaar van het mbo.

Nu is zoonlief alweer 5 jaar en heeft een zusje van 1,5.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:05

Gillbo: Bedankt voor je tips! Wij hebben het geluk een aantal dingen zelfs gratis te krijgen dus dat scheelt wel. :j Ik kan mijn eerste babyboxen nu ophalen, ben benieuwd!

Maartje1990: Fijn van je klasgenootje, gelukkig werd zij niet afgewimpeld met een "Je moet maar een abortus doen" zoals bij ons is gebeurd.

Jettie: Volgens mij doet haar vriend dezelfde opleiding als ik en weet ik wie het is. Komt me wel enigszins bekend voor in ieder geval!

Sunrise19: Roerig begin! Maar gelukkig is alles op z'n pootjes terecht gekomen. :)

Geerke: Bedankt!

Lay_D: Wat fijn dat het zo goed is afgelopen! Het kan dus zeker wel. :D

Majabeestje: Bedankt! Nog een succesverhaal dus.

Eknowledge: Dank je!

_merel_: Wat een heftig verhaal. Hopelijk gaat alles voorspoedig!

Bakkabouter: Respect. Is je man al wel werkende of ook nog studerende?

Finnens: Bedankt!

Vanillia: Dat hebben we inderdaad zelf ook al ondervonden. :P Dank je!

Marije1109: Bedankt! :)

Smee__: Thanks! Gelukkig hebben we amper negatieve reacties gehad. Ik had eerder een hoop sh*t verwacht in onze omgeving, maar het valt me alles mee.

Kimbers: Gefeliciteerd! Succes met de laatste loodjes.

Lieveli: Daar kijken we inderdaad naar, bedankt! Maar, goed voor elkaar? :P Onze mindset misschien, maar de materiële zaken moeten nog even worden geregeld.

Angeliquee18: Gefeliciteerd! :D Ik zal even contact opnemen, bedankt.

ClaudiaHS: Wauw, fijn dat jullie alles zo hebben kunnen regelen!

jackiejtjj: Hoe hebben jullie dat geregeld financieel? :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:13

Niet echt in dezelfde situatie, maar toch wat tips...

Je kunt op veel kosten besparen. Eigenlijk hoeft niks echt nieuw behalve misschien een matrasje, maar die hoeven ook niet heel duur te zijn. Kleding kun je 2e hands kopen of kijk rond in je omgeving of er mensen met kleine kinderen zijn waarbij je wat kunt overnemen.

Vooral Luiers zijn een grote kostenpost, dus ga van te voren al rondkijken naar acties. En bv/kolven is misschien wat lastiger te plannen tijdens een studie, maar een stuk goedkoper dan kv. Ik raad je aan je daar ook goed in te verdiepen en als je na de bevalling weer gaat studeren zou ik van te voren al navragen voor een kolfruimte oid (ervanuitgaande dat je dat wil en de bv goed gaat).

voor veel tips/ervaringen kun je ook in dit topic zijn: [HK] Tips en trics zwangerschap Ik heb aardig wat gekregen en gekocht wat ik naderhand nauwelijks gebruikt heb en dat is natuurlijk weer zonde van het geld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:19

Van harte gefeliciteerd

20 jaar geleden in vergelijkbare situatie , dochter is inmiddels 19 en studeert
Is allemaal prima gegaan en ben nog elke dag gelukkig dat ze er is.

Dus geniet ervan, het al niet altijd makkelijk zijn, maar dat is het ook niet als je ouder bent en kinderen krijgt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:44

Riddershow: bedankt voor de tips! Ik ga even een kijkje nemen in het topic. Ben inderdaad van plan borstvoeding te geven (als dat lukt), zal even overleggen met de universiteit. :j

MariekeB: Bedankt! :) Fijn dat alles goed is gegaan.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:17

Imaginaerum schreef:
Bakkabouter: Respect. Is je man al wel werkende of ook nog studerende?

Die is een stukje ouder dan ik, en werkt dus al een hele tijd :)

Om even mee te reageren op Riddershow: er zijn inderdaad maar heel weinig dingen die je echt nieuw moet hebben. Vaak zijn er mensen in je omgeving die een hele uitzet in 1x voor een prijsje wegdoen, en sowieso zijn er een hoop dingen die op de "lijsten met zooi die je moet hebben" staan, die veel mensen nooit gebruiken. Het loont dus echt de moeite om daar even bij stil te staan en na te denken wat je wil :)

Kolven was bij ons op de campus eigenlijk niet echt mogelijk, als ik dat per se had gewild hadden ze vast wel een oplossing verzonnen (prof die haar kantoortje wel even wilde uitlenen en eventuele collega's verplicht op middagpauze stuurde ofzoiets). Uiteindelijk ben ik -ondanks alle voornemens- gestopt met bv voor de lessen weer begonnen, en is dat dus eigenlijk niet van toepassing geweest.

Je zit in een omgeving die niet gewend is om rekening te moeten houden met zwangere dames en kersverse moeders. Bedrijven hebben daarvoor een wettelijk kader met minimale eisen, maar scholen hebben dat eigenlijk niet. Wel voor werknemers, maar dat ben je als student niet. Ze "moeten" dus helemaal niks.
Zelf had ik de pech dat ik vrij snel een fysiek wrak was (bekkeninstabiliteit en rugproblemen, en geknelde zenuwen in polsen en enkels omdat ik veel vocht vasthield). Ik had daarom toestemming gevraagd om de bezoekersparking te mogen gebruiken (parkeerplaats in de buurt van de campus was nogal schaars, het kwam regelmatig voor dat je een heel eind moest wandelen). Dat kon niet, want ik was een studente, en daar konden ze geen uitzonderingen op toestaan. Ook konden ze mij niet vertellen wat er nu eigenlijk wel of niet toegestaan was qua practica. Want hier geldt de wet voor moederschapsbescherming voor werknemers, niet voor studenten. En omdat er geen regeltje te vinden was waarin stond dat het niet mocht, konden ze me ook niet wettelijk verontschuldigen. Uiteindelijk is dat opgelost geraakt doordat ik puur theoretische vakken van hogere jaren heb gevolgd, en alle vakken met practica heb geschrapt voor afgelopen jaar. Verder is de gemiddelde aula sowieso al niet enorm ergonomisch verantwoord, maar als je last hebt van je bekken en rug is het echt niet meer vol te houden om 8u per dag op een houten klapstoeltje te zitten. Na een tijd heb ik het dus gewoon opgegeven om naar de lessen te gaan (en oke, mijn buik paste niet meer tussen de klaptafeltjes :+ )

Kleine kanttekening hierbij is dat ik een ("nieuwe") richting studeer met een enorm laag percentage vrouwen, en ook nog aan mijn bachelor bezig ben. Ik was dus letterlijk de eerste keer dat ze zoiets meemaakten daar. In de masterjaren van een richting die altijd wel door een behoorlijk aantal dames wordt gevolgd, zullen ze deze situatie vast vaker tegenkomen, en hopelijk word je dan toch minder van het kastje naar de muur gestuurd :)

De examens in januari ging ik sowieso overslaan, en heb ik dus inderdaad niet meegedaan. In februari begonnen de lessen weer, en die heb ik vanaf het begin wel consequent kunnen volhouden. Oke na een nacht met minder uren slaap dan voedingen viel dat enorm tegen. Maar alles bij elkaar was het echt goed te doen gelukkig.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:33

Ts als eerste wil ik jullie feliciteren met jullie zwangerschap.
En inderdaad, waar een wil is is een weg.
Heb het idee dat het allemaal wel goed komt.

Straks als jullie een eigen plaatsje hebben, gaat het misschien ook makkelijker.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:39

Allereerst gefeliciteerd!

Gaat vast goedkomen!

Ik ben nu 16+1 weken zwanger van mijn eerste, mijn vriend en ik zijn momenteel 8 maanden samen en hij is 24 en ik 21 wordt over 2 maanden 22.
Ik was gestopt met de pil vol geloof dat het nog wel wat maanden zou duren voordat het raak zou zijn, dus niet :o:o gheghe. Als je via pb wil praten en ervaringen delen lijkt me leuk ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:42

Oeiii

Zou niet in jullie schoenen willen staan wat een boel onzekerheden.
Ik ben zelf ongepland zwanger maar mijn leven is "op orde"

En mocht je een huis krijgen moet je nog zoveel doen, krijg je geen huis wat dan.
Wat voor plan heb je want een good mindset is leuk maar daar voedt je geen leven mee op.
Het is fijn dat iedereen je dapper en positief vindt maar daar vang je niks mee. Wij maken niet mee wat jij meemaakt en dan is jouw situatie best heftig zou niet licht onderschatten en lachconiek over doen.
Laatst bijgewerkt door tita op 02-09-15 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:44

Het eerste wat in mij opkomt: dapper zeg! En (dubbel) gefeliciteerd!
Het klinkt als een weloverwogen beslissing. Verder ben ik 7 jaar ouder dan jij maar totaal niet bezig met baby's, en weet dus niet zo goed wat ik daarover moet zeggen :o

Offtopic: ik vind dat je heel leuk schrijft en je blog ziet er ook super goed uit :)

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:49

Ik ga je een pbtje sturen :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:55

Gefeliciteerd, ik geloof helemaal dat het goed komt, want waar een wil is is een weg en jullie zijn intelligent genoeg om oplossingen te vinden :D. Vergeet niet om je studie wel netjes af te ronden, met baby erbij zal dat op een laag pitje staan en later zou je anders denken: had ik maar! Werken als docent loont best wel, ook parttime dus mijn tip laat dat niet verslonzen het zal je geen windeieren opleggen. Ook met het oog op schoolvakanties die samen vallen met kindjes. :D

Succes!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 18:40

Bakkabouter: bedankt voor de tips!
Toevallig kreeg ik een PB'tje van een lieve bokker die vertelde dat er in één van de twee gebouwen waar ik meestal moet zijn een kolfruimte is. Dar scheelt alweer iets!
Verder liep ik er ook tegenaan dat er heel weinig bekend was qua maatregelen. Uit voorzorg is er besloten dat ik helemaal geen labwerk ga doen, maar mijn afstudeerproject heb kunnen omzetten naar droog werk (informatica).
Better safe than sorry, vooral omdat ik met virulente rommel bezig zou zijn.
Heel naar dat de universiteit niet met je meedacht toen je veel last had. Vind het enorm slecht, maar op dit moment nog weinig aan te doen.. Hoop dat ze zelf tot betere inzichten komen als de tijd vordert. :)

Vrouwke: Dank je!

zanakuzies: Bedankt! Dat ging ook vlot bij jou zeg, gelukkig waren jullie er dus wel op voorbereid. Fijne zwangerschap nog! :D

Tita: Gelukkig ben ik niet lachconiek en ook niet laconiek over onze situatie! :)
Ik heb enorm veel stress gehad over hoe we alles voor elkaar moeten krijgen en af en toe krijg ik het alsnog benauwd (mijn omgeving kalmeert me dan gelukkig wel weer).
Financiële hulp vanuit onze ouders krijgen we niet, maar we redden het met onze studielening en ons werk. Mijn partner en ik werken beide (parttime) op niveau, en verdienen daar dus ook naar.
Ik moet wel zeggen dat ik anders in deze situatie had gestaan als wij geen opleiding deden op hoog niveau in een richting waar veel vraag naar is. Mijn partner is een excellente student (ik weet niet hoeveel mensen een BSc in informatica halen met een 9 gemiddeld) en ik heb ook geen flutdiploma zometeen en al veel werkervaring opgedaan in mijn veld en krijg regelmatig werk aangeboden.
Qua woonsituatie is het heel erg balen dat wij nu nog geen eigen woning hebben, maar we zijn er praktisch non-stop mee bezig. Tot die tijd zouden wij bij het huis van mijn moeder terecht kunnen, dus op straat komen we niet te staan. Mijn moeder heeft helaas geen werk, maar heeft wel aangeboden op te willen passen als we qua tijd in de knoei komen.
Mocht je niet uit zijn op rellen maar gewoon oprecht geïnteresseerd zijn hoe wij onze situatie managen, houd dan mijn blog in de gaten (zie onderschrift), want daar ga ik erover uitwijden. :)

Sabini: Bedankt! :D

Hidsiiiggg: :)

Zonnetje81: Dank je! Ik ben inderdaad van plan terug het VO in te gaan, ik heb daar al een tijdje gewerkt na het behalen van mijn bevoegdheid en dat is erg goed bevallen! Mijn studie heeft inderdaad wel prioriteit, toch maar wel even een volledige titel halen. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:53

Zo he wat heb ik een respect voor jullie! _O_

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:14

Hier niet helemaal de zelfde situatie gehad.
Maar ik was 18 toen ik zwanger bleek te zijn en mijn vriend 19, we waren toen 3 jaar samen.
We woonde allebij nog thuis maar hadden gelukkig wel een allebij een vaste baan.
We hebben besloten het eerste half jaar bij mijn moeder te blijven wonen samen met de kleine en daarna ene huis te kopen, zo konden we die 6 maanden nog extra sparen.
Onze zoon is nu bijna 11 jaar en ben nog steeds samen met mijn vriend, onder tussen een ander huis gekocht en gelukkig met zijn 3e en de 5 honden .

Ts gefeliciteerd en heel veel geluk voor de toekomst.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 23:12

Bedankt allebei! :+:

Ik heb helaas wat complicaties gekregen dus daarom nog even geen update op mijn blog en ik probeer me vandaag en morgen weer door de enorme hoeveelheid PB's (enorm lief!) te werken.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:59

Sterkte!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 17:12

Wel een héle late reactie, maar: bedankt! :)

Het gaat helaas nog niet echt beter, maar we hebben waarschijnlijk wél een huis!