Help, ik heb een stoma.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Help, ik heb een stoma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 07:07

Spoelen lijkt me nog niks. Laat me eerst maar goed vertrouwd worden met mn handtasje.

Ik zal na het gesprek woensdag contact opnemen met Hoogland. Eerst kiken wat de verpleegkundige zegt.
Vandaag komt de thuiszorg voor controle dus dat is ook wel fijn. Is nog maar 2 X per week op mijn verzoek. Is best snel gegaan.
Het gaat elke dag een beetje beter. Is ook een best grote operatie. Dus moet niet te hard van stapel rennen. Rijden is nog niet aan de orde, zelfs mesten niet.. maar komt wel weer. Eerst mn huishouden haha.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:31

Ik vind het ook erg fijn dat sommige wel de moeite nemen om een pb te te sturen met hun ervaringen en tips. Dat waardeer ik enorm.
Morgen gaat de afspraak niet door. Ik zou niet naar de arts gaan die me geopereerd heeft dus of ik een dagje later kon.. dan heb ik wel de "dader" :D Dus alles maar weer omgegooid en een dag langer wachten.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:44

Ah kijk dat is wel fijn!!
Kijk met huishouden wel een beetje uit met tillen bukken ed! Omdat t nog genezen moet schijn je een darmbreuk te kunnen krijgen, net zoiets als n navelbreuk maar dan met je darmen.
Dus alles waarbij je maar een klein beetje je buikspieren moet gebruiken: niet doen de eerste paar weken!
Hopelijk word je ook weer wat wijzer van je afspraak overmorgen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 05:54

Ja tillen ed doe ik nog niet. Ben ik erg voorzchtig mee. Gister voor het eerst met manlief boodschappen gedaan. Was al genoeg aktie haha

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:51

Nou.. alvast heel fijn nieuws. Er zaten geen rare enge cellen in het stuk darm. Dus geen enge ziektes. Verder heb ik heel sexy een stomazakje met voorgevormde cup gekregen haha. Deze is te groot, maar morgen krijg ik de nieuwe binnen. En dan zou de lekkerij ook over moeten zijn. Verder kreeg ik een dikke pluim want de meeste mensen laten zich dat stuk nog per rolstoel voortduwen... ik niet haha. Over de nieuwe zakjes .. gelijk bellen als t niet wil en anders over 2 weken terug voor een uitgebreid gesprek. (soort van uitzending gemist) We gaan het zien

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:36

Fijn dat alles verder goed is.

Hoop dat je lekkages nu voorbij zijn!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 06:19

Ik ben gister voor het eerst alleen op stap geweest. Nou ja, met mn dochter. We zijn even bij ons hengstje wezen kijken. Die komt eind oktober/begin nov. Ik had de hele dag rustig aan gedaan zodat ik smiddags de puf had. Dus ben weer een beetje trots op mezelf. Op de terugweg een pizza gaan eten. Goed voor mn zelfvertrouwen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 06:54

Wat leuk! Lekker er even tussenuit!

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:44

Hoi ik heb een ileostoma maar op deze site van fb zit ik ook
Stomagroep
Cu-tje coalitie ulca Rosa
Ziekte van crohn & cu:samen oliebol different Day
Ik plak mijn zakje schuin zodat hij niet in mijn lies prikt ik ben na 6 weken weer erop gekropen als je nog vragen hebt stel ze maar

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 07:51

Okee dank je wel. Schuin plakken gaat haast niet met legen, lijkt me. Maar zal t vandaag eens proberen. Kan uiteraard heel hard nee roepen, maar moet wel zelf "ondervinden"

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:02

Ik ga altijd achterop de wc zitten en je benen zo wijd als het kan .Wel de opening zo dat hij in de wc hangtieten proef houden als je plakt .Maar heb jij vaak ontlasting of niet want anders is het een optie als je eraan gewend bent om eventueel te spoelen. En als je er iets is gewoon de stoma verpleegkundige bellen beter te vaak dan dat je problemen krijgt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 09:48

hihi dat gaat niet zo goed op onze wc. Wij hebben heel leuk de wc gemaakt als een oude poepdoos zeg maar dus kan niet zo goed naar achter zitten. Ik doe t op mn knieen. Maar heb m nu wel iets scheef geplakt. We gaan het zien.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:59

Je kan hem ook scheef dragen en bij het legen even open klikken. Draaien, dicht klikken. Leggen en vervolgens weer opzij draaien.

Ik ben verpleegkundige in de thuiszorg en wij hebben er ook een aantal met stoma.
Heb je een 2 delig systeem? Dus met een losse huidplak?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:14

Nee ik heb een 1 delig systeem. En deze hebben niet eens een handig lusje zoals de andere zakken. Die het opentrekken. Wel even wennen, maar t went al wel.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 07:25

Gisteravond wederom een lekkage. Met verschonen bloedde het best wel aardig. Heb dus de wikzorg even gebeld en die kwam. Die cups moest ik maar niet meer gebruiken (die doen ook zeer) Dus weer terug naar die andere zakjes.. Nu dagelijks controle bij verwisselen. Zodat ze een inzicht krijgen in hoe en wat. Dat maakt me wel weer een beetje onzeker, want nu "passeer" ik de stomaverpleegkundige weer. Weet t even niet zo goed.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:49

Ik heb ook een stoma.
Bij mij is mn hele dikke darm verwijderd vanwege terrugkomende ontstekingen. Heb de ziekten van Crohn.
Ik bestel ook bij hoogland medical.
En ik heb de kinderzakken besteld. Hihi de andere vond ik ook te groot en zitten gewoon in de weg.
Ook heb ik een band aan laten meten en besteld. Met die band kan ik gewoon alles weer. Ook lekker paardrijden. Ideaal.

Ik zou mijn stoma niet meer willen ruilen. Heb mn leven weer terrug gekregen. Heb hem nu bijna 2 jaar.

Succes en als je vragen hebt kan hier of via pb wat je wil.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 08:01

Fijn Hope2012, haha kinderzakken.. maar als het werkt waarom niet. (hou het in mn achterhoofd)
Volgens de stomaverpleegkundige mag ik nu nog niet zo'n band. Is ook nog niet nodig hoor, maar lijkt me wat lekkerder zitten.
Eerst maar eens die lekkages wegwerken.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:05

Als je je draai gevonden hebt en je hebt het juiste formaat en de wond is goed hersteld enz. enz. kan je er zelfs mee zwemmen ! Echt waar. Je hoeft je niet schuldig te voelen wat betreft de stoma verpleegkundige hoor. Je afspraak duurt even en ondertussen moet je er mee dealen.
Je stoma verpleegkundige adviseert en kijkt of het allemaal lukt. Er zijn zoveel verschillende systemen. Daar kan ze jou in weg wijs maken. Er is bijvoorbeeeld een elastieken band die je om je buik draagt ter ondersteuning van het zakje. Dat is misschien makkelijk bij het sporten.
Die zorgt dat alless netjes op zijn plaats blijft. Je hebt 2 delig en je hebt zakjes die je kunt legen. De meest gebruikte zijn de 2 delige, met het 1 malige zakje denk ik. Maar ik zie ze meestal bij oudere, niet speciaal sportende mensen.
Er zijn veel mogelijkheden als je wond hersteld is en je gewend bent aan hoe het werkt.
Belangrijk is, is dat je het wondje / uitgang en huid er omheen altijd goed blijft verzorgen. Ook als het niet meer bloed. Het zal altijd aandacht vragen, het is tenslotte kunstmatig aangebracht en hoort daar niet van nature.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:24

Vanmorgen wederom lekkage.. dus weer de buurtzorg gebeld. Ze hebben nog zachte ringen op kantoor liggen.. die nemen ze de volgende X mee. Kijken of dat dat werkt. Ik weet ook wel dat t allemaal even passen, meten en wennen is. Maar die lekkages zijn gewoon smerig.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:29

Ik zou ter bevordering van je huid en leeftijd vragen om een 2 delig systeem. Deze lekken veel minder, kans is kleiner iig.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:51

Heb ik gedaan afgelopen donderdag bij de stomaverpleegkundige. Maar ik kreeg dus de voorgevormde cup.
Ruim 2 uur geleden belt de wijkzuster. dat ze de ringen (van die opvul ringen) in de auto heeft liggen. en of het uitkomt dat ze die even komt brengen en proberen. Tuurlijk!!
Dus, wij samen denken en aanbrengen.. nog gezellig wat gepraat en ze gaat weg.. ik naar de wc om te plassen... Gelukkig heb ik kindjes, dus mn zoon geroepen van haal dr terug!!!! En ja hoor hij was op tijd.. ik had weerom lekkage. Dus weer iets anders gevouwen/gekneed en op naar morgen. Ze gaat ook de stomaverpleegkundige bellen. Zoo fijn om een wijkteam te hebben wat zich echt in wil zetten en mee wil denken. heel blij met mn zorgverleners

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:07

Geen ervaring met stoma gelukkig. Het klinkt als een hel toestand om te wennen, de boel goed aan te sluiten. Lekkage lijkt me smerig en genant. En zal snel opgelost moeten worden hoop ik.

Gaat verder de zorg wel vlot daar met goede communicatie of net zo ahum soepel als hier in nl?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:19

Ik woon dus in Nl. Maar ook hier spreken sommige Russisch :+ wij hopen toch nog een keer te emigreren naar zweden of iets.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:20

Eeeh natuurlijk :+ beetje wazig door de pijnstillers zullen we maar zeggen. :') :o dan is het fijn dat het soepel loopt. Heb wel anders meegemaakt hier, zootje van thuiszorg zo kwam er niemand en daarna twee tegelijk. Zo praktisch als je niet zelf naar het toilet kan en erg nodig moet. -O-

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:24

Nee is niet funny.. hier dus hele fijne ervaringen met de thuiszorg. Minder met de stomaverpleegkundige van t ziekenhuis. Zo is t overal wel wat.