Galblaas verwijderen, iemand ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dalmarieke

Re: Galblaas verwijderen, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:01

Hier een jaar of 2 geleden verwijderd. Voorafgaand erge koliekpijnen.
Voor het onder narcose gaan werd gezegd dat ze pas op moment v open maken kunnen beslissen of het een traditionele incisie werd of laproscopisch met sneetje. Van het eerste is herstel langer. Gelukkig dmv 3 sneetjes. Moest 1 nacht blijven. Werd alleen direct na operatie verteld dat er wat gruis is achtergebleven in galwegen en dat ik daar nog wel last van kon krijgen.
Herstel van eerste operatie ging goed, viel me 100 % mee. Ook qua wat ik kan eten. Kan gewoon alles eten.
Van dat gruis kreeg ik half jaar later erge koliek. 4 dagen overgeven en dacht dat ik doodging. Toen naar ehbo.onder lichte narcose via slang in maag laatste eruit. Nu is alles prima.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:24

Kaatje 77 Bij mij blijft het poeder dan echt in mijn keel hangen.Ook met dubbelfriss zeg maar. Met die roosvicee gaat het echt beter raar genoeg.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:28

Ik heb hem ook laten verwijderen, bij mij zaten er zoveel stenen in, dat ze het niet eens meer konden tellen, hadden ze nog nooit gezien bij een jong iemand. Ik moest een nacht ter observatie blijven. Ik heb na de operatie nooit meer mijn oude smaak teruggekregen, ook kan ik bepaalde dingen niet meer eten zoals chocola, en ben ik heel gevoelig voor vet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:33

Ik was 20 , was volgens de dokter meer een oude mensen kwaaltje..

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:47

Rebecca schreef:

Ja zeiden ze bij mij ook ... ik was 17 toen ik hem liet verwijderen.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:51

Mijn moeder heeft zo'n operatie gehad en helaas is daar het eea misgegaan, waardoor ze zo'n zelfde operatie een jaar later kreeg. Om deze reden zeg ik liever niks, straks zit jij met een hoop stress, terwijl de chirurg bij mijn moeder ook deed alsof het om een simpel dingetje ging.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:27

De mijne is er bijna 2 maanden geleden uitgehaald.

In mijn topic, wat via de zoekfunctie gewoon vindbaar is, staan al een hele hoop antwoorden op de vragen die je hebt.

[MWS] Operatie galblaas

Ik ben blij dat ie er uit is en ook de operatie is mij 200% meegevallen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:26

Rebecca schreef:

Tegen mij zeiden ze juist dat het heel veel voorkwam bij 1 bepaalde groep: blonde (!) vrouwen tussen de 25 en 45.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:30

Mijn moeder heeft haar galblaas laten verwijderen ivm stenen.

De wond deed niet zo zeer maar meer de lucht in de buik, dit gaat vanzelf over. Daarna is zij ontslagen dus het heeft ruim een half jaar geduurd voordat zij ging werken, maar na een maand voelde zij zich weer redelijk. Houd wel in acht dat zij in de 50 in en nog andere buikoperaties heeft gehad. Ik denk dat het bij een jong iemand sneller hersteld.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:07

Snel veel afvallen en zwangerschap zijn ook risico verhogend op galstenen. Het uren overgeven tijdens mijn zwangerschap heeft waarschijnlijk voor de vroeggeboorte van mij dochter gezorgd. Huisarts vertelde dat zwangerschap helaas de boosdoener was van het ontstaan ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:13

Blue_Eyes schreef:
[naam] schreef:

Tegen mij zeiden ze juist dat het heel veel voorkwam bij 1 bepaalde groep: blonde (!) vrouwen tussen de 25 en 45.

Val ik alsnog buiten de boot :P

Hmm meerdere verhalen dus

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:27

Ik ben ook nog maar 22, dus wat dat betreft ook erg jong..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:30

Ik was 25. Niet blond, niet zwanger(niet geweest) en niet dik ( niet afgevallen). :P :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:39

JustJoyce schreef:
Rebecca schreef:

Ja zeiden ze bij mij ook ... ik was 17 toen ik hem liet verwijderen.

Jullie hebben ontzettende mazzel dat er tegenwoordig echo's gemaakt kunnen worden en dat de arts jullie klachten serieus nam. Ik ken iemand die op haar 21e galkolieken kreeg, en de artsen verklaarden haar voor gek, bij iemand die zó jong was konden het nooit galkolieken zijn... Heeft tijden geduurd voor ze haar dan eindelijk goed gingen onderzoeken... ze had de hele galblaas vol stenen, en ze is net op tijd geopereerd.
En excuses hebben de artsen nooit gemaakt.

Ik ben zelf ook geopereerd, en de pijn erna was met 1 morfinespuit weg, en kwam niet meer terug... wel moest ik langer blijven, want de chirurg had een bloedvat geraakt, waardoor ik na bloedde... maar dat was beter te doen dan die galkolieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:55

Ik had zeker geluk, na een vakantie begon de ellende . Maagzuur en veel pijn , diaree en gewoon ellendig met wat koliek op zijn tijd. Hield niks binnen en maagzuur was alleen met alles uitspugen te temmen , na 3 maanden ellende en 16 kilo is hij verwijderd. Wat een bevrijding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:58

Hoeveel weegt zo'n gal? Moet nog 2 kilo afvallen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:00

Niet zoveel :')

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:01

Hm, beetje jammer weer. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:05

Misschien wil de chirurg stiekem wel wat vetjes er gelijk afhalen :j

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:10

Bij mij zijn ze er ook niet zo makkelijk achter gekomen. Ik was de hele dag aan het overgeven. Ziekenhuis gebeld of dat erg was voor de baby. Ik kon langskomen voor controle. Ze gooiden het op voedselvergiftiging.

De dag erna is de baby geboren. 3 weken na de bevalling hetzelfde. Overgeven en immense pijn. Niemand wilde mij helpen. Dokter niet want was net ontslagen uit t ziekenhuis (ivm vroeggeboorte dochter langer gebleven). We hadden in 2 ziekenhuizen gelegen, die wilde mij ook niet en de eerste hulp ook niet omdat het een dag na ontslag was van een andere afdeling.

Uiteindelijk op de kraamafdeling onderzocht. Niks te vinden en na het afzakken ervan naar huis gestuurd. Later heeft de huisarts zijn ideeën erover geuit.

Pas een paar jaar later tijdens een echo voor mijn blindedarmontsteking zijn de stenen bevestigd door de echografist.

Dus ook anno 2009 tot nu komen ze er niet altijd achter.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:13

TS: aub niet afwachten, gewoon de galblaas er uit als het nodig is.

Ik koos voor wachten... en joh.. .wat een ellende is dat geworden: hele boel ontstoken, operatie kon alleen nog maar via een klassieke operatie ( de hele boel open) en oohhh zíek voordat ik geopereerd werd......en wat ben ik daarna nog lang ziek/geweest.

Collega van mij besloot naar aanleiding van mij verhaal, en feit dat ze ook galstenen inclusief bijbehorende aanvallen natuurlijk, toch maar wél tot een operatie. Zij werd ci een maand na mij geopereerd en was met de drie weken weer een het werk.. .Ik heb er ongeveer een half jaar (!!) over gedaan voordat ik weer volledig aan het werk kon..

Inmiddels volledig herstelt en ik merk er echt niets van dat ik geen galblaas meer heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:17

Ik heb veel last van narcose gehad. lang duizelig en moe.
Ben 1 nacht in ziekenhuis gebleven, de pijn was 1 dag erg pittig en daarna wel oke.
Tijdje nog pijnstilling geslikt.

Nu alleen na veel/vet eten sneller last van darmen en misselijk. Maar heb altijd al gevoelige darmen gehad dus dat is misschien anders...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:02

Morgen moet ik om 10 uur aanwezig zijn in het ziekenhuis. Ik vraag mij af hoelang het dan nog ongeveer duurt voordat je geopereerd word. Iemand die daar een antwoord op heeft?

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:17

Dat ligt aan de ok planning, succes en beterschap!
Krijg je bij aankomst wel te horen ;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:31

Succes morgen!