Malaria

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:36

Wat vervelend TS!!

Ik ben zelf in Ghana geweest een aantal jaar terug en slikte Malerone. Toch malaria gekregen.. Ik denk dat je het trouwens beter in het land zelf kan krijgen dan als je terug bent in Nederland. Daar zeiden ze al gelijk dat ik malaria had zonder iets te testen (uiteindelijk wel naar het ziekenhuis gegaan om bloed te prikken) en weten ze denk ik beter hoe je ermee om moet gaan. Het is een vervelende ziekte en vooral die koortspieken en gewrichtspijnen zijn erg vervelend. Ik heb zelf niet erg lang de tijd genomen om te herstellen. Maar eenmaal terug in Nederland kreeg ik daar toch wel een klap van. Was veel afgevallen en ook mentaal drong het thuis pas tot me door.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 08:45

Had jij ook Malaria Tropica? Of een andere variant? Persoonlijk ben ik blij dat ik juist in Nederland ziek ben geworden, omdat ik denk dat het in Nederland allemaal wat professioneler (bij gebrek aan een beter woord) aan toe gaat.

Gewrichtspijnen heb ik niet gehad. Wel dus heel erge hoofd- en nekpijn.

Van dat herstellen: dat vind ik ook moeilijk hoor. Maar ik had inderdaad al bedacht dat het maar beter is om wel te luisteren naar je lijf. Hoeveel was je afgevallen? Ik 3 kg. Mentaal is het ook nog steeds een beetje aan het bezinken. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat je weer helemaal hersteld was?

RM_

Re: Malaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:32

Welke vorm ik had weet ik eigenlijk niet.. hebben ze volgens mij niks over gezegd toen!
Ja dat wel misschien inderdaad. Maar ze zijn er daar zo aan gewend dat ze er ook wel wat relaxter mee omgaan, al nemen ze het natuurlijk wel serieus. Ik heb een paar dagen echt op bed gelegen, maar daarna ben ik toch al wel dingen gaan doen. Vond het veel te zonde van mijn tijd haha. Was nog wel snel moe enzo een aantal weken. Ik denk dat ik wel iets van 5 kilo was afgevallen, maar dat is er in Ghana zelf ook wel weer bijgekomen, want toen ik me weer beter voelde had ik zo'n zin in ongezond eten haha!! Kon tijdens dat ik ziek was echt niets eten, eetlust was compleet weg echt een raar gevoel, en daarnaast hield ik het ook niet echt binnen.

Neem inderdaad goed de tijd om te herstellen en je lichaam geeft het zelf wel aan!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:01

Ja mijn eetlust was ook ver te zoeken. :J
Het eten zag er goed uit en rook goed, maar eten vond mijn lichaam geen goed plan. Yoghurt was het enige wat een klein beetje ging, en wat druiven.

Het gaat nu langzaam iets beter met me, ik durf sinds vandaag weer auto te rijden en ben net weer voor het eerst alleen naar mijn paard geweest en iets meer kunnen doen dan alleen voeren en hoeven uitkrabben. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:34

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:20

Jemig TS dat is niet niks! Malaria is een niet te onderschatte ziekte met een mogelijk dodelijke afloop!! Als wij een aanvraag voor malaria binnen krijgen dan worden we daar midden in de nacht voor uit bed gebeld zo urgent is dat.
Weet je toevallig wat je parasietendichtheid was en in welk ziekenhuis ben je geweest

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:25

Jeetje wat vervelend! Wij zijn begin juni naar de DR geweest. GGD heeft ons ook alleen DEET geadviseerd, malaria pillen was niet nodig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 17:46

Wauw, bloemetje van de maand! :) Leuk, bedankt! :)

lucifertje: ik neem aan dat je met parasietdichtheid bedoelt, hoeveel procent van mijn rode bloedcellen was aangetast? Dit was 8%. Ik ben behandeld in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen.

Ik zag trouwens nog te denken om hier een update te plaatsen, maar wist niet of ik dat wel moest doen omdat het topic een beetje dood was. Maar goed, ik heb vandaag weer mijn eerste paardenmassage gegeven, een teken dat ik weer zo goed als vanouds ben. :)

Wel is een leverwaarde nog niet goed, daarvoor moet ik over een dikke week weer bloedprikken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:54

Fijn om te lezen dat je weer beetje bij beetje op begint te knappen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:05

Ik ben heel vaak en lang naar de Dominicaanse Republiek geweest, Naar de noordkust [Samana]. Mij heeft de GGD ook geen malariapillen voorgeschreven, en ter plekke ook niet gehoord dat er malaria zou heersen. Ben jij in een ander deel van het land geweest?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 08:58

Ik ben in Punta Cana geweest. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:53

dorientjuh schreef:

Dat is inderdaad een heel andere hoek, met ook warmer klimaat.Malaria Tropica [de ernstigste vorm van malaria, die jij dus had] kwam vroeger alleen in Afrika voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:57

Voor malaria tropica werd vroeger Lariam voorgeschreven,wat zulke hevige bijwerkingen had dat sommigen het echt niet konden nemen. O.a. nachtmerries hallucinaties en psychiatrische ziektebeelden.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:50

dorientjuh schreef:

Ben ik ook geweest, wij zaten in het Royalton

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:29

hier ook lang in afrika geweest en malaria falciparum (is de meest voorkomende in de tropen) gehad (en nog wat andere tropische ellende). Ik heb nooit profylaxe geslikt, maar wist wel heel goed wat te doen bij een besmetting, idd ook omdat ze er daar (ook Ghana) veel meer ervaring mee hebben. Neem de tijd om goed bij te komen, maar ik zie net dat het al wat beter gaat.

Lariam is idd troep, no way dat ik dat ooit slik. Ik heb wel in het begin nivaquine/paludrine geslikt (20 jaar geleden) maar dat was toen al zinloos. Er is ook een medicijn dat je niet als profylaxe kan slikken maar wel als behandeling, kan even niet meer op de naam komen. Dat had ik toen wel altijd in huis.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:43

Ik heb toen Malerone geslikt. Lariam zag ik echt niet zitten.. Heb daarvan nooit echt bijwerkingen gehad geloof ik. Maarja wel malaria gekregen dus :P

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:59

Voor India heb ik Nivaquine en Paludrine geslikt. Van Nivaquine kreeg ik oogklachten [zag haast niks meer] en Paludrine dacht ik goed tegen te kunnen tot een dokter in Goa me vertelde dat de huidklachten die ik had daarvandaan kwamen omdat het middel de nieren beschadigt. Maar ik heb nooit malaria gehad. Een oom van me die in de oorlog in Ned.Indie is geweest kreeg daar malaria en heeft dat zelf genezen d.m.v. jenever.....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:50

Ik heb juist wel goede ervaringen met lariam, al heel wat keren geslikt.
Enige wat ik merk is wat levendige dromen de eerste nacht na zo'n pil (is maar 1x per week i.t.t. malarone bv) maar verder niet. Tenminste, niet meer bijwerkingen dan dat ik al van andere medicatie heb. Dat is ook de reden om voor lariam te kiezen en niet malarone, ivm wisselwerking met andere medicatie.
En het voordeel van lariam, je moet al ruim van te voren beginnen met slikken dus mocht je wel veel bijwerkingen krijgen, is er nog tijd om over te stappen op iets anders.

Aangezien ik een magneet ben voor alles wat vliegt en steekt/bijt, gok ik het niet om zonder pillen naar risico gebieden te gaan :=
Mag over 2 weken weer beginnen met slikken ivm reis naar Afrika volgende maand :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:53

Vandaag ben ik bij de GGD geweest, voor onze vakantie. We waren een grensgeval, de kaarten waren te onduidelijk om te zien of we wel of niet in het gebied zouden komen.
Met dit topic in mijn achterhoofd dus toch maar voor de malaria-tabletten gegaan.
Wat ik overigens wel frappant vind is dat de arts zei dat er nog nooit een geval van malaria was geweest in combinatie met het slikken van malarone, en hier lees ik dus wat anders. Wellicht komt dat doordat het in een buitenlands ziekenhuis geconstateerd is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 15:28

Fijn Neonlight, dan heb ik toch wat bereikt met dit topic. :)

Update:
Ik werd net gebeld door de GGD ivm mijn Malaria. Zij wilden weten waar we precies hadden gezeten i.v.m. het landelijk aanpassen van het advies betreft malaria in dat gebied. Ik heb aangegeven dat ik het niet fijn vond dat er tegen ons niets is gezegd over het eventueel slikken van preventieve malariapillen en alleen het smeren van DEET. Dit schijnt dus nu het landelijke advies te zijn van de GGD, dus in principe heeft degene bij de GGD ons goed voorgelicht. Maar dit advies wordt dus nu waarschijnlijk landelijk aangepast.

Ik had overigens nog geen contact opgenomen met de GGD, dus zij hebben dit gedaan n.a.v. de melding van mijn arts in het ziekenhuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:07

Netjes van de GGD dat ze je bellen en ook hebben uitgelegd dat dit echt het advies was. Voor jou dus echt pech... Gevalletje: 'iemand moet de eerste zijn'. Niet minder balen en vervelend natuurlijk...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:48

Ik ga in November naar Punta Cana, ik ga toch nog eens informeren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 18:04

Ik ben benieuwd of het advies nu al is aangepast Splash! Meestal gaan veranderingen niet zo snel, maar misschien is dat in dit geval anders.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:15

Het advies is nog niet veranderd, en dat gaat volgens de GGD en de Travel clinic op Schiphol ook niet gebeuren. Het aantal malaria gevallen in punta cana is zo onwijs laag (lees; zeldzaam) dat ze geen malaria tabletten gaan adviseren, of er moeten nu nog meer gevallen gemeld gaan worden.

Ik ga dan ook geen malaria tabletten slikken, maar met jouw verhaal in mijn achterhoofd houdend wel meteen alert reageren op koorts.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 14:39

Hm, bijzonder dat de GGD tegen mij iets anders heeft gezegd. Maar misschien is het advies gewoon nog niet doorgevoerd.

Alert zijn is inderdaad het beste wat je kunt doen. :j