Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ewona schreef:Gezichten heb ik nooit kunnen herkennen, tenminste niet van mensen die ik niet dagdagelijks zie.
Mijn gezin herken ik natuurlijk en mijn naaste familie.
Maar verder is het héél erg vervelend ...
Bv iemand die ik wekelijk zie en waar ik wekelijks mee praat. Als ik die persoon ergens tegenkom in een andere omgeving dan waar we normaal praten, herken ik die gewoon niet. Pas na een tijdje ermee praten kom ik tot de conclusie wie het is.
Over het algemeen zijn alle mensen voor mij "vreemden", tenzij ze me aanspreken, tenminste daar ga ik dan maar van uit.
De meeste mensen in mijn omgeving heb ik ingelicht en die zijn dan op de hoogte, ze roepen gewoon even iets of zwaaien en dan ga ik naar hun toe en praat even. Twijfel ik om wie het gaat (meestal herken ik ze aan gestalte, stem of als ze bv een hond bijhebben is ook altijd handig), dan vraag ik gewoon : help me eens even.
Zo lukt het wel, maar blijft echt wel vervelend.
Vermits ik niet altijd uit mezelf reageer, nemen sommige mensen (vooral die het niet weten) dat nog al eens verkeerd op.
Vind het wel fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit hebben.
Alhoewel fijn ... maar goed blijkt toch meer voor te komen.
Amable schreef:Dagdromen doe ik wel, maar dat is meer in tekst zeg maar. Ik maak verhalen in mijn hoofd, maar heb daar geen tot nauwelijks plaatjes bij. Gewoon dromen doe ik ook, soms, maar ook dat is naar mijn gevoel meer in tekst. Ik heb overigens ook zelden tot nooit nachtmerries, het wordt denk ik zelden echt realistisch![]()
Ik heb wel een goed kort termijn geheugen. Dus in een groep mensen kan ik redelijk snel naam bij persoon plaatsen. Nu denkend realiseer ik me wel dat ik het vaak link aan opvallende kenmerken en niet aan het gezicht. Maar meer, dat ene meisje met heeeeel lang blond haar, die jongen bril en stekels, dat meisje met veel make-up enz. Vraag me een jaar later naar de namen en dan weet ik er geeneen meer. En mocht dat meisje ineens haar haar afknippen of die jongen lenzen nemen dan kost wordt het ineens weer even lastig. En is dat in een groep mensen die je goed kent dan is dat natuurlijk geen probleem.
Ik merk ook dat ik lesklantjes vaak niet herken op een andere plek, tot ze me vertellen wat voor paard ze hebben en ik kan dan meestal wel vertellen, ohja, jouw paard deed dit of dat. Want dat onthou ik dan weer beter dan zijn exacte kleur bruin en de vorm van zijn bles. Maar dat hij het voedsel weigeren binnen 2 keer door had, dat weet ik dan weer wel
Plien91 schreef:Wat ik me ook wel eens afvraag: stel dat iemand met prosopagnosia getuige is van een misdrijf, kan diegene dan wel een goede beschrijving geven aan zo'n tekenaar? Ik kan niet eens bedenken hoe de neus van mijn vriend eruit ziet, laat staan dat ik dat moet vertellen aan iemand?
Suzanne F. schreef:Jee wat lijkt me dat vervelend zeg! Ik ben een enorme beelddenker en kan me alles voor de geest halen wat ik maar wil. Zelfs dat ik een droomproef met paard doorrijdt. Of een huis wat opgeknapt moet worden al in gedachten helemaal af zien.
Qimm schreef:Hmmmm hoe zit het met lezen, kun je je daar wel fijn bij 'inleven' zonder beeldvorming?
Plien91 schreef:Wat ik me ook wel eens afvraag: stel dat iemand met prosopagnosia getuige is van een misdrijf, kan diegene dan wel een goede beschrijving geven aan zo'n tekenaar? Ik kan niet eens bedenken hoe de neus van mijn vriend eruit ziet, laat staan dat ik dat moet vertellen aan iemand?