Afvallen! Wie heeft de gouden tip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:39

Zorg dat je altijd wat gegeten hebt als je boodschappen gaat doen. Dan neem je minder snel een hoop lekkers mee :D

Geen aardappelen, brood en fruit eten is natuurlijk onzin. Koolhydraten heb je nodig voor energie, vezels zijn belangrijk voor je darmen en fruit bevat juist belangrijke vitamines die je juist helpen af te vallen. Volkorenbrood en fruitsmoothies zijn een prima manier om je dag te beginnen. Verder zou ik veel groente gaan eten. Je kan bijna niet te veel groente eten. Zin in een snack? Dan pak je wat paprika, komkommer, tomaatjes of radijsjes.. of een salade met sla..
Frisdrank vervangen door water, thee.. En verder gewoon lekker veel bezig zijn. Dat hoeft niet eens krachttraining te zijn. Gewoon een uur wandelen doet ook al veel. Als je daarna maar niet te veel vet en geraffineerde suiker eet. Ben ook zuinig met vlees en zuivel.

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:41

Kijk eens naar clean eating. Dit is wat veel sporters ook doen. Hierbij eet je (bijna) geen rietsuiker of vervangende/kunstmatige suikers. En ook geen e-nummers. Deze werken namelijk zo verslavend dat je er alleen maar meer honger van krijgt. Je moet voor de grap eens kijken wat sommige specifieke e-nummers met je doen. Hyperactiviteit, veroorzaken kanker, etc. Ik zou dit echt aanraden. Dit is wel echt je levensstijl aanpassen maar je voorkomt het jojo effect wat je met diëten wel vaak hebt. Op internet kun je hier heel veel over vinden. Succes!!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:43

Zelf je lekkere dingen maken! Heeft bij mij in ieder geval 5 kg geholpen! De andere 5kg dicht ik toe aan mijn nieuwe hobby hardlopen.
Er zijn zoveel blogs met simpele receptjes waar je met weinig moeite lekkere dingen kunt maken. Voor mij heeft het heel erg geholpen omdat ik de helft van mijn trek al kwijt ben tijdens het bereiden, ik meer invloed heb over de hoeveelheid suiker (lees: geen, maar koekjes en baksels met bananen, dadels en andere gezonde zoetmakers) en vooral omdat de ingredienten uiteindelijk los van elkaar ook best lekkere tussendoortjes zijn waarvan ik er een heleboel nooit had leren eten.

8nnemiek

Niet alle E-nummers zijn slecht. Er zijn er genoeg met een natuurlijke oorsprong.
Afbeelding
:D

Winged

Kusjes_Britt schreef:
Geen aardappelen, brood, fruit, bier. Die stoffen die erin zitten worden voor je lichaam gelijk omgezet naar vetten. Die er moeilijk af gaan. En lekker veel sporten.

......Nee.

Gewoon zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eten. En sport? Afvallen is 70% eten en 30% sporten.
Schokkend dat een 14 jarig meisje beweerd dat er vetten zitten in fruit....

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:44

Bambolina schreef:
Ik zou juist vooral niet aan een strikt dieet gaan. De kunst ligt m' in het aanpassen van je eetgewoontes op een manier die je de rest van je leven vol kan houden. Dit lukt vaak wat beter als je weet wat je eet, dus door je wat te verdiepen in voedsel. Zoek is een goed boek op, of check de website van het voedingscentrum is.

Een gouden tip is er helaas niet, maar wat wel wil helpen met het boodschappen doen: zorg dat je van tevoren goed gegeten hebt! Als je trek hebt zien die koekjes en chips er nog aantrekkelijker uit. Als je geen ongezonde dingen koopt, ligt het later ook niet in je kast zachtjes je naam te roepen :)

Inderdaad! Ga gezonder eten, maar gooi niet je hele eet wijzen tijdelijk om. Sonja Stakker is leuk en aardig, tijdelijk vol te houden, maar bijna iedereen valt daarna weer terug in zijn oude eetgewoontes. Pas langzaam je eetgewoonten aan. Eet gewoon drie keer per dag, en plan bijvoorbeeld één ongezond tussendoortje (of twee gezonde) per dag in.
Motiveer jezelf eventueel met een leuk uitje als je X kilo bent afgevallen.

Verder: ga pas naar de supermarkt als je gegeten hebt, ontloop de echt ongezonde paden en geef aan bij familie/goede vrienden dat je gezond wilt gaan eten. Op die manier kunnen hun daar ook rekening mee houden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:47

En zoals hierboven genoemd inderdaad veel groentesnacks. Zo heb ik tegenwoordig standaard een voorraad kerstomaatjes, komkommer, bleekselderij en wortels in huis. Niet perse light, maar wel lekker vullend en gezond, een gekookt eitje of een avocado en ik zit weer even vol. Oh ja, en noten, die ook.
Haha eigenlijk is mijn strategie gewoon om de hele dag te eten of met eten bezig te zijn omdat ik het anders vergeet en met trek ineens in de buurt van een supermarkt, of erger nog op het station ben en dan niets anders kan bedenken waar ik trek in heb behalve snoepjes of chipjes.

miramii

Re: Afvallen! Wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:48

Oja, en altijd ontbijten!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:57

Als je voornamelijk last hebt van al dat lekkers in de supermarkt:

- Ga boodschappen doen na het eten (je zit vol en krijgt daardoor minder snel cravings)
- Blijf aan de buitenkanten van de supermarkt. Juist in het midden bevinden zich al het lekkers! De groente / brood / fruit / zuivel afdelingen passeer je altijd als je gewoon aan de buitenkant blijft.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:00

Ik vind de tips van Miramii wel goed, goed ontbijten. En wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten, desnoods samen met iemand anders boodschappen doen. Voor mij werkt veel afleiding ook goed, als ik me ga vervelen ga ik snaaien. En zorg inderdaad voor gezonde tussendoortjes in huis. Niet meteen jezelf heel strak gaan houden, ik hou dat zelf namelijk nooit vol. Voor mij helpt bewegen wel goed als die afleiding, dus dubbel winst. Stukje wandelen, fietsen, touwtjespringen, wat gewichtjes kopen, hoepelen, dat soort dingen.

En wat Winged ook zegt over de posts van Kusjes_Britt. Als je nog maar 14 bent en zo denkt. Maar ik denk eigenlijk dat TS zelf ook niet mee gaat in dit advies.

En, nog wat. Ik wil eigenlijk ook wel wat afvallen. Als je het met meer mensen doet en elkaar steunt, werkt voor mij altijd goed. Samen met vriend/ vriendin/ moeder bijvoorbeeld.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:20

Ik ben 10 kg kwijtgeraakt door gezonder te gaan leven! :) Dus snoep en chips laten staan, net als fris. Als ik fris koop, neem ik alleen iets als Crystal Clear oid, met zeer weinig kcal. En ik beweeg iedere dag :)

Ik ben zelf 1,56m lang en ik ben van 70 naar 60 kg gegaan binnen een half jaar, dus het kán zeker wel zonder rare poeders of diëten :) (Ik merk alleen dat de laatste kg's er lastig af gaan, ik wil er zeker nog 8 kg af :') )

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:23

Ikeje schreef:
En zoals hierboven genoemd inderdaad veel groentesnacks. Zo heb ik tegenwoordig standaard een voorraad kerstomaatjes, komkommer, bleekselderij en wortels in huis. Niet perse light, maar wel lekker vullend en gezond, een gekookt eitje of een avocado en ik zit weer even vol. Oh ja, en noten, die ook.
Haha eigenlijk is mijn strategie gewoon om de hele dag te eten of met eten bezig te zijn omdat ik het anders vergeet en met trek ineens in de buurt van een supermarkt, of erger nog op het station ben en dan niets anders kan bedenken waar ik trek in heb behalve snoepjes of chipjes.

:j

Hier ook bijna standaard reepjes wortel of snoeptomaatjes/paprika's op het bureau.
Noten (liefst ongebrand, en natuurlijk ongezout) zijn een top snack maar ook hier geldt weer, lees je er een beetje over in. Macadamia's en pecans bijvoorbeeld zijn heerlijk, maar daar zit veel meer vet in dan bijvoorbeeld in amandelen. Je kan beter een handje amandelen dan een paar macadamia's eten.
Ook in avocado, hoe gezond ook, zit veel vet. Die zou ik bij een maaltijd pakken ipv tussendoor, en dan niet op dezelfde dag als die noten, dan heb je dubbelop!
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 25-08-15 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:24

Ik ga myfitnesspal ook weer installeren. :j

Huppatee calorieën tellen!

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:31

Wat mij betreft is de gouden tip: gewicht verliezen is simpel, maar niet makkelijk...

Een doordenkertje :)* . Achtergrondinformatie erover vind ik bijvoorbeeld in dit artikel goed verwoord.

Succes! Houd bovenstaand principe in je achterhoofd, steek je energie in het consequent doen van 'simpele' dingen en je krijgt resultaat. Beloofd :j

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 16:48

Wauw wat een reacties. Lees goede tips. Enige fris wat ik drink is crystsl clear. Het is echt de lekkernijen die het lastig maken! Reageer straks op laptop uitgebreid

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:59

Radionx schreef:
Uitdeel zakjes ipv een gezinszak kopen. Blijft de rest langer vers ipv het excuus om alles in 1 keer naar binnen te werken.

Dat werkt ook niet want dan wil ik van elke smaak minimaal 1 gehad hebben :') :') :')

Verder lees ik ook even mee. Ben redelijk in verhouding, maar toch wil ik ook minimaal 10 kilo kwijt en vooral dat buikvet mag verdwijnen. Momenteel ben ik heeeeeel erg aan het letten op dat ik toch niet zoveel chips meer eet, daar ben ik écht verslaafd aan en ik dronk ook altijd samen met mijn moeder een fles cola op op een avond. Daar ben ik nu ook mee gestopt en hebben we alleen zo af en toe nog wat cola, omdat we dat gewoon lekker vinden.

Zelf doe ik wat meer in het huishouden en was ik al sinds enige tijd wat meer in de tuin aan het rommelen en dat zie ik ook als beweging. Mijn dagelijkse lange wandeling met de hond probeer ik een paar keer per week wat langer te doen 5km ipv 2 ofzo. En ik heb nu ook enkelgewichtjes gekocht die ik binnenkort wil gaan gebruiken. Het zal altijd een beetje meehelpen.

Qua avondeten probeer ik niet teveel te eten, maarja als het écht lekker is kan ik de verleiding ook nog niet weerstaan....

Oja en verder veel water drinken. Ik heb een drinkfles gekocht die makkelijk/lekker drinkt. Dat is 700 ml en daarvan probeer ik minstens 1 van leeg te drinken. Vaak lukken 2 flesjes wel en met warm weer soms wel 4 :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:07

Wat ik je als tip mee wil geven is: ga niet crash-diëten. Maar neem een heel nieuwe levensstijl aan. Dit voorkomt jojo-en/het jojo effect. Als er iets ongezond voor je is dan is het wel jojo-en!

En een tip wat betreft sporten: niet alleen cardio, maar ook krachttraining doen. Van krachttraining worden je spieren sterker en op den duur iets groter. Meer spieren/gezondere/sterkere spieren verbranden meer energie. En dat komt dan weer ten goede van het afvallen. Ga hierbij niet te veel op de weegschaal staan, maar kijk vooral naar de centimeters :j

(Ik doe met je mee :D )

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:16

Voor mij werkt het eten van minimale koolhydraten, weinig snoepen en veel groente en fruit in combinatie met 2 a 3 keer per week zwemmen als een tierelier. Ik zwem in totaal een km en ook wel flink door.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:25

Ik ben zelf 30 kilo afgevallen in twee jaar tijd en ben nu na 2 jaar stabiel 70 kilo omlaag aan het kruipen richting 65 kilo. Ik heb die 30 kilo met hulp van hypnose gedaan en gebruik nu alles dat ik tijdens de hypnose heb geleerd om de overige 5 kilo afgevallen.

Volgens mij is het vaak geen kwestie van eten vermijden of keihard gaan sporten, maar vooral het veranderen van je levensstijl, hoe groter de veranderingen die je van jezelf vraagt, des te moeilijker het is om vol te houden.

Mijn hoofd heeft mij geleerd:
-goed ontbijten 's ochtends
-kleinere borden nemen zodat het lijkt alsof je heel veel op je bord geschept hebt
-groot glas water voor elke maaltijd
-let op met suiker ivm pieken en dalen, combineer fruit bijvoorbeeld met een paar nootjes voor de langzame energie
-Ontzeg jezelf niet alles dat ongezond zou zijn (crash-dieet style) maar minder met je meest ongezonde gewoonten, neem bijvoorbeeld de helft van het aantal glazen frisdrank per dag en bouw zo verder af
-Denk na wat voor honger je hebt, sommige mensen krijgen een hongergevoel van stress of juist verveling. Neem in die gevallen eerst een groot glas water en/of een stuk fruit voordat je meer gaat eten. (mij heeft het geholpen heel gestructureerd op bepaalde tijdstippen te eten om de verschillende vormen van honger uit elkaar te kunnen halen)
-bij vervelingshonger/stresshonger kunnen rauwe groenten zoals wortels ook heel handig zijn omdat je je hoofd voor de gek kunt houden omdat je er zo lang op moet knagen zodat het denkt dat je echt veel aan het eten bent.
-Neem een dubbele portie groente, en een halve portie aardappel/rijst/pasta

Natuurlijk helpt ook sporten maar ook hierbij kun je beginnen met die kleine veranderingen, de standaard "neem de trap ipv de lift" en de "ga op de fiets" klinken heel cliché maar ze werken wel.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:31

Ik ben tegenwoordig ook weer begonnen met aan mijn lichaam werken!
Ik maak gebruik van de app/website fatsecret. Hier voer je alle calorieën die je eet in, en al je beweging op een dag. Ook kan je je gewicht bijhouden. Omdat ik het in moet vullen hier is het veel confronterender dan wanneer ik dat niet doe. Zo laat ik dus makkelijker dingen staan of vervang het door iets caloriearms. Ga niet te weinig eten, honger is iets wat een dieet juist zo moeilijk maakt!
Ook ben ik me op internet gaan verdiepen in gezond eten en manieren voor een beter lichaam. Dit zorgt bij mij voor meer 'commitment' en daardoor kan ik het beter volhouden.
Ook maakt erbij sporten bij mij veel verschil! Al is het maar een kwartiertje per dag. Zelf combineer ik krachttraining met dingen zoals crosstrainer en hardlopen.

En tot slot: schrijf je doelen op! Meestal haal je het dan sneller. Het liefst in kleine stapjes zodat het motiveert als je iets gehaald hebt. Bijvoorbeeld al als je gaat sporten opschrijven wat je die dag wil doen, zo geef je minder snel op!

Succes!

Kusjes_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:07

Sababber schreef:
Kusjes_Britt schreef:
Geen aardappelen, brood, fruit, bier. Die stoffen die erin zitten worden voor je lichaam gelijk omgezet naar vetten. Die er moeilijk af gaan. En lekker veel sporten.

Geloof je dit zelf serieus?
In aardappels, brood en fruit zitten vitamines en mineralen die je lichaam kei en keihard nodig heeft. Dat alcohol drinken niet goed is icm. met afvallen oké. Maar de rest zijn serieus belangrijke voedingstoffen, ja dat er suiker zit in fruit wil niet zeggen dat het slecht is. Want die suikers heb je ook gewoon nodig..

Ik heb een south beatch dieet gevolgd, en ja ik geloof het niet alleen het is gewoon zo! Ik ben in 2 weken tijd van 60 kilo naar 55 gegaan, en ik deed het rustig aan. Dus ik kon nog meer verliezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:12

Klinkt goed op je 14e ... Wat vonden je ouders daar van?

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:16

ik noteer alles in een mailtje, wat ik eet hoeveel calorien daarin zitten en dan uiteindelijk het totaal van hoeveel ik die dag gegeten heb

ik vind het aardig effectief, ik word er creatief van, ipv crackers eet ik nu yoghurt s'ochtends, en ipv een koekje neem ik komkommer mee als tussendoortje, zo verminder je de calorieën die je normaal zou eten met ong de helft, en veel water drinken, krijg ik ook een vol gevoel van!

eerder at ik over een dag tegen de 2000 kcal en vandaag nog geen 1400, ben er bijna 4 kg mee afgevallen

succes in ieder geval, het is zo moeilijk om van die dingen af te blijven :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:31

Ik hoor hier een aantal die anti Sonja bakker zijn maar hebben jullie wel eens gekeken naar dit "dieet"? Ik lees veel tips als water ipv frisdrank, yoghurt als ontbijt, crackers ipv brood etc, groente mocht je trek hebben en nog meer van die tips. Als je het boek van Sonja bakker leest dan zal je precies hetzelfde lezen. Als ik alleen al kijk naar de avondmaaltijden van SB zie ik niks geks. Aardappels, groente en een stukje vlees. Pasta met saus en allerlei tips mbt gezonde salades. Je hoeft je niet strikt aan haar boek te houden maar ik zou het zeker eens inkijken. Het is een boek vol met gevarieerde voeding en tips en zeker geen crashdieet. Het zijn zijn (voor mij) normale porties en mocht je nog trek hebben dan zegt zij ook neem wat extra groente.

Mijn tip: eet naar hoeveel je verbrand. Iemand op kantoor zal veel minder beweging hebben en dus ook een heel ander voedingspatroon dan bijvoorbeeld een boer die de hele dag buiten op het land bezig is (bij wijze van)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:40

het prodimed dieet echt een aanrader