GESLOTEN

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: GESLOTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:50

Is wet poortwachter en nog steeds actueel.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:52

Zo jij bent er snel over uit :=
Wat meerdere mensen denken hoeft nog niet waar te wezen hè ;)

Ik ging er ook maar vanuit dat het zo was/is.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 24-08-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:52

Ginootje schreef:
Ik stel me niet slachtofferig op ;) Ik ben der gewoon een beetje klaar mee! :)

Nou.....dit was jij toch?: ik heb geen poot om op te staan en moet me weer als oud vuil laten behandelen jammer...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:54

Tja als mijn auto kapot is en mijn vriend wil me niet wegbrengen dan is het ook nog steeds mijn probleem hoe ik op m'n werk kom. Vind dat in deze situatie eerlijk gezegd niet heel anders.

Ik zie heel veel kan niet en wil niet, maar wat kan dan wel? Probeer ook in oplossingen te denken die voor jou misschien minder ideaal zijn. Het is niet de schuld van je werkgever dat jij je teen gebroken hebt ;)

Zo zwart-wit is het niet helemaal Brainless; https://www.rendement.nl/nieuws/id11708 ... rbeid.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:55

Ginootje, ga gewoon op volwassen manier in gesprek met je werkgever. Stel voor dat je je werktijden aanpast zodat je met iemand mee kunt rijden. Of vraag welke collega evt bij zou kunnen springen. Als dat niet kan, laat ze dan meedenken over hoe je er toch kunt komen. Stel je meewerkend op, dat scheelt al de helft.

Als jij en je werkgever er niet uitkomen, roep dan de hulp van UWV in voor een Deskundigen Oordeel. Dat is een soort second opinion, voor als jullie er niet uit komen.

Reïntegratie is een zaak van werkgever EN werknemer SAMEN. Dus overleg ipv dat je je meteen in je wiek geschoten voelt als je werkgever je vraagt in ieder geval passende arbeid te verrichten. Daar schiet je echt heel veel meer mee op.

En als je het daar niet naar je zin hebt, of er kloppen dingen niet of wat dan ook, onderneem dan actie ipv (in dit geval letterlijk) te gaan zitten bokken. Stel vragen aan een leidinggevende of P&O, check dingen in je CAO, bel met een vakbond of je arbodienst, of ga bv heel hard solliciteren naar een werkgever of baan die wél bij je past.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:55

@Kiwipitje
Maar zij was lichamelijk wel in staat om auto te rijden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:56

Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 24-08-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:57

Brainless schreef:
@Kiwipitje
Maar zij was lichamelijk wel in staat om auto te rijden.
Oeps niet goed op gelet. Was op zoek gegaan naar recentere berichten want die jij postte was wel erg oud.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:02

Cowboy55 schreef:
Brainless schreef:
Is wet poortwachter en nog steeds actueel.

Maar wel (weer) veel genuanceerder dan jij stelt. http://www.vanzijl-advocaten.nl/juridische-producten/arbeidsrecht-actueel/arbeidsongeschikte-werknemer-weigert-passende-arbeid-omdat-werkgever-vervoer-niet-regelt.php
Ik begin me zwaar af te vragen op basis van welke vakinhoudelijke autoriteit jij (nu al voor de 2e keer vandaag) mensen adviseert om de arbeidsrelatie met hun werkgever op scherp te zetten....

https://www.chronischwerkt.nl/wet-verbe ... -moet-wat/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:07

Brainless schreef:
Cowboy55 schreef:
Maar wel (weer) veel genuanceerder dan jij stelt. http://www.vanzijl-advocaten.nl/juridische-producten/arbeidsrecht-actueel/arbeidsongeschikte-werknemer-weigert-passende-arbeid-omdat-werkgever-vervoer-niet-regelt.php
Ik begin me zwaar af te vragen op basis van welke vakinhoudelijke autoriteit jij (nu al voor de 2e keer vandaag) mensen adviseert om de arbeidsrelatie met hun werkgever op scherp te zetten....

https://www.chronischwerkt.nl/wet-verbe ... -moet-wat/

Ik laat je net een quote zien waaruit blijkt dat het veeeeel genuanceerder zit, maar jij zult het wel beter weten. Zolang jij de verantwoordelijkheid neemt voor je adviezen vindt ik het allemaal best.....

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:08

Brainless schreef:

Staat zelfs in de tweede zin:
Citaat:
Als een van uw medewerkers langer dan 6 weken ziek is, komt de Wet Verbetering Poortwachter om de hoek kijken.

Dit is dus nog helemaal niet van toepassing voor TS, die net pas ziek is.
Vaak duurt een gebroken teen niet langer dan 6 weken. Dus deze wet is helemaal niet van toepassing voor TS.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:09

Citaat:
Als een van uw medewerkers langer dan 6 weken ziek is, komt de Wet Verbetering Poortwachter om de hoek kijken.
Is wet Poortwachter überhaupt van toepassing?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:10

Dat ging over een vrouw die gewoon zelf kan autorijden, gedetacheerd is, en op een andere plek gaat werken waar z eerst met een collega mee kan rijden.
Die collega stopt ermee en nu zal zijzelf weer moeten rijden.

Dat gaat nl niet over iemand die absoluut niet kan autorijden en wel moet komen werken.
Maar over iemand die geen vervangend werk wil doen omdat deze vindt dat het de taak van de werkgever is om vervoer te regelen, omdat ze eerst met een collega mee kon rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:10

Daarna staat:
Citaat:
Bij een gebroken been is de afwezigheid redelijk in te schatten. Of uw regelt bijvoorbeeld met uw medewerker dat hij of zij een aantal taken thuis kan doen of u zorgt voor vervoer naar kantoor als dat nodig is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:11

Ginootje schreef:
Rocamor schreef:

Alle gekheid op een stokje. Volgens mij hoor je zelf op te lossen hoe je op je werk komt. Omdat je geen verzorgend werk zult kunnen doen, zal het administratief werk worden neem ik aan. En daarvoor hoef je vast niet om half zes weg.

Probeer een beetje in oplossingen mee te denken, in plaats van je zo slachtofferig op te stellen. In mijn ogen word je niet als oud vuil behandeld, maar wordt je (terecht) gewezen op je plichten tav je werkgever.

Kijk eens naar mogelijke oplossingen
- kun je je werktijden zo aanpassen dat je met OV kunt
- kun je met vriend / familie meerijden als je de werktijden wat aanpast
- kun je evt met collega's poolen
- kun je een taxi huren
- misschien kun je wel gedeeltelijk thuis werken,.

Kortom, er zijn vast genoeg oplossingen te verzinnen.

Ik stel me niet slachtofferig op ;) Ik ben der gewoon een beetje klaar mee! :)

- Ik kan mijn werktijden niet aanpassen want ik moet volgens rooster werken zeggen ze
- Collega's wonen helaas niet in de buurt
- Taxi huren is een optie maar het geld groeit me niet op me rug
- Thuis werken is geen optie

Je stelt je niet slachtofferig op als je zegt dat je voor oud vuil behandeld wordt (terwijl dat in mijn ogen best meevalt). En je vindt het vrij normaal dat je je OP aanpast en de titel aanpast omdat de meesten een anderen meting hebben dan jij? Tja.

Welke mogelijkheden zie je dan zelf? Kun je wel op het werk verschijnen met aangepaste tijden? Hoever woon je van je werk af? Wat is er wel mogelijk?

Probeer eens wat meer in mogelijkheden te denken. Dat werkt een stuk prettiger. ook in relatie tot je werkgever (die jou nou moet doorbetalen terwijl je alleen maar met de kont tegen de krib blijft zitten mokken dat je niets kunt)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:14

Jij zal het wel beter weten Brainless ;). Naar mijn weten is Wet Verbetering Poortwachter in het leven geroepen om langdurig ziekteverzuim terug te dringen.

TS;
Ik ben ziek, maar ik moet werken? schreef:
De werkgever is geen arts, en zal advies moeten inwinnen bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts zal, nadat u een gesprek heeft gehad, de werkgever adviseren. Dit advies is niet bindend. De werkgever kan u nog steeds oproepen om te komen werken. Wanneer u het er niet mee eens bent, dan kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Het is de bedoeling dat u en uw werkgever er na het deskundigenoordeel samen uitkomen.
Hier staat wat je voor stappen kunt ondernemen als je dus echt niet kan werken. Uit je verhaal begrijp ik dat wel kan werken, maar niet op je werk kan komen dus ik vrees dat dit niet van toepassing is, maar je zou het altijd na kunnen vragen.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 24-08-15 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:16

Brainless schreef:
Daarna staat:
Citaat:
Bij een gebroken been is de afwezigheid redelijk in te schatten. Of uw regelt bijvoorbeeld met uw medewerker dat hij of zij een aantal taken thuis kan doen of u zorgt voor vervoer naar kantoor als dat nodig is.

Kan er wel daarna staan, maar aan het begin staat toch echt vermeld dat deze wet pas ingaat bij ziekteduur LANGER dan 6 weken.
Dus wat er ook in staat, het is niet relevant voor TS.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:17

Kiwipitje schreef:
Jij zal het wel beter weten Brainless ;). Naar mijn weten is Wet Verbetering Poortwachter in het leven geroepen om langdurig ziekteverzuim terug te dringen.

Klopt, maar bij gewone (tijdelijk) ziekte zoals een gebroken been ed kan je werkgever niet zomaar zeggen: zie maar hoe je op je werk komt... je hebt maar te komen.
Normaal ben je dan ziek voor 6-8 weken.

Ik heb het zelf (persoonlijk) aan de hand gehad (2x) en het UWV heeft toen de werkgever gemeld dat ik of thuis bleef (en evt thuiswerk ging doen) of dat zij vervoer regelde en betaalde.
Dat hebben ze niet gedaan omdat dit voor hun teveel ging kosten.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:20

Brainless schreef:
Kiwipitje schreef:

Klopt, maar bij gewone (tijdelijk) ziekte zoals een gebroken been ed kan je werkgever niet zomaar zeggen: zie maar hoe je op je werk komt... je hebt maar te komen.
Normaal ben je dan ziek voor 6-8 weken.

Ik heb het zelf (persoonlijk) aan de hand gehad (2x) en het UWV heeft toen de werkgever gemeld dat ik of thuis bleef (en evt thuiswerk ging doen) of dat zij vervoer regelde en betaalde.
Dat hebben ze niet gedaan omdat dit voor hun teveel ging kosten.

Je kan wel doordrammen, maar het gaat dan toch echt pas in vanaf 6 weken en langer. Dus de eerste 6 weken is het toch echt probleem van TS.
Het staat echt heel simpel beschreven.... Niet echt discussie erop mogelijk. En ook al ga je dit voor de neus van de werkgever van TS leggen, die leest het gewoon voor en dan heeft TS inderdaad geen poot om op te staan. Dus waarom?
Als je langer dan 6 weken ziek bent: JA, dan is het van toepassing. Maar eerder ga je het echt niet voor elkaar krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:23

Ts, gewoon even in overleg gaan, wie weet kun je om half 9 beginnen en dus gewoon met het OV gaan :) is het makkelijkste.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:24

Jammer, wéér een topic "gesloten".

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:29

Iedereen bedankt voor adviezen en meningen :) Toen ik dit topic opende zat ik nog erg onder de frustraties inmiddels bijgedraaid! :D

Ik begin morgen gewoon om de gewone tijd en overleg even of ik andere werktijden kan krijgen :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:33

zet je openingspost eens terug... Dat is gewoon verboden om die leeg te halen en het leest erg vervelend terwijl andere hier wel de nodige tips konden halen n de toekomst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:34

Super! Succes, en ik hoop dat jullie er op een goede manier uitkomen samen. Beterschap met je teen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:34

En daarom de OP leeg gehaald en titel op gesloten gezet?
Redelijk kansloze actie vind ik dat.
Succes met je teen en werk.