Tekenbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nachocheese

Re: Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 17:24

Dat was inderdaad nog wel wat de huisarts ook zei. Alvorens de antibiotica moet er eerst bloed worden geprikt, fijn nu te horen dat die testen ook niet 100% zijn :P

Ik eis gewoon gelijk antibiotica haha +:)+

Zal ik er trouwens nog wat van zeggen? Dat m'n vriend wel heel snel werd afgescheept? En de evntuele gevolgen als hij het wel gewoon zo had gelaten.
Natuurlijk tegen de huisarts zelf, niet tegen de assistentes aan de telefoon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:35

Als je ouderwetse huisarts hebt dan kun je de antibiotica wel op je buik schrijven, lees je even in op de lymevereniging, kan geen kwaad. En anders l*l je er maar een verhaal bij, beetjes ziekjes zwak misselijk grieperig. Wat betreft antibiotica, docycicline werkt goed. Wel 14 dagen, standaard is vaak 7 of 10 dagen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 17:45

M'n vriend maakt zich nu toch wel een klein beetje zorgen.

Dus nu de vraag, maakt die ene dag uit? Hij wil het liefste nu naar de hap, maar dan ben je aardig wat geld kwijt. En alsnog het is geen spoed.
Ik denk dat we gewoon maandag gelijk moeten gaan?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:52

Ik zou ook nu naar de hap gaan. Ben je niet verzekerd ervoor? Of eigen risico er al doorheen toevallig?
Volgens mij is het zo dat iedere dag bij Lyme belangrijk is, dus ook die ene zondag. En even reëel gekeken.. Wat is 350 euro (eigen risico dan ;) ) op een mensenleven? Lyme kan behoorlijke gevolgen hebben...

Of bel de hap, leg het uit en vraag wat zij aanraden...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:58

Je kunt er iets van zeggen, maar ik weet niet of het veel zin heeft.

De bacterie vermenigvuldigt zich elke dag geloof ik dus het gaat wel steeds sneller, ik weet niet hoe belangrijk een dag daarop is.. Maar ik denk dat ik er zelf niet mee zou durven wachten.

En is 2 weken niet nog veel te kort? http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf
Deze stuurde een Bokker een keer naar mij en dat vind ik zelf super handig, daar laten ze zien wat NL geeft en wat ILADS (artsen met verstand van Lyme) geven, dus ik zou die 4-6 weken 400-600 mg willen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 18:19

Gebeld naar de hap. En zij zei eigenlijk gelijk kom maar langs. Om 2015 heeft hij een afspraak.
Had dit zelf niet verwacht aangezien ik dacht dat de hap echt was voor mensen met een vinger eraf oid haha..

Had inderdaad de richtlijnen doorgelezen, ook de vorige die was gegeven. Van ilads.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:21

Ah dat is top! Dan zullen ze het ook wel serieus nemen :)
Eigenlijk is Lyme ook zeker zo ernstig als een vinger eraf... Ik zou wel weten wat ik zou kiezen.

Sorry, had de andere link over het hoofd gezien.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:28

Ik zou de richt lijnen van ILADS voorleggen bij de huisarts! Een tekenbeet hoeft geen enkele verschijnselen te geven , en je kan zo ineens ziek worden na een half jaar of een jaar...Een rode vlek kan al alarmerend zijn. Onderschat Lyme niet, wat helaas nog steeds veel huisartsen wel doen! Het is een sluimer bacterie die zelfs zich in het lichaam in cystevorm kan schuilhouden. Allerlei alternatieve geneeskundige dingen uitproberen zou niet slim zijn...als Lyme eenmaal chronisch is kom je er nooit meer vanaf. Lees maar eens op het Lymeforum, het is een niet te onderschatten ziekte!Lyme testen is ook altijd lastig, de test kan negatief uitvallen terwijl je toch besmet bent. Verdiep je in de ILADS..zouden sommige onwetende huisartsen ook moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:03

Huisartsenpost is niet voor eigen risico, zat vorige week in de wachtkamer van de spoedeisende hulp en de huisartsenpost zat daar ook, niet te tellen hoeveel mensen er binnenkwamen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:07

Ik ben twee weken geleden gebeten door een teek en vanochtend ontdekte mijn vriend een rode plek met een doorsnee van 15 cm. Voor de zekerheid heb ik de weekenddienst gebeld en ik mocht meteen komen. Ik heb antibiotica voor 2 weken, tweemaal daags.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:08

Hoeveel mg en welke soort AB kreeg jij Sonja?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:08

melody7 schreef:
Hoeveel mg en welke soort AB kreeg jij Sonja?

Ik kijk even, moment!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:19

Ik heb doxycycline van 100 mg, dus 200 per dag en dan 14 dagen.

De arts legde mij uit dat je na een tekenbeet een hele rode vlek kunt zien, of een witte vlek die roodomrand is. Uit zijn informatie begreep ik dat die laatste variant risicovol is. Mijn plek is aan de ene kant rood en aan de andere kant wit met een rode omranding en hij legde uit dat hij me daarom toch AB voorschreef.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:28

Goed dat je gelijk terecht kunt. Lyme is serieus, en twee weken AB is veel te kort. Minimaal 6 weken is nodig om een besmetting de kop in te drukken.
De bacterie kan anders latent aanwezig blijven in lymfeklieren waar hij niet te constateren is met bloedonderzoek, en later alsnog toeslaan.
Vanwege de oplopende AB resistentie zijn ze terughoudend met voorschrijven, maar in geval van Lyme is het risico op ziekte veel te groot.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:31

Blij dat ik dit topic even volg. Floortz, dat geldt ook voor doxycycline 200 mg? Ik ga maandag mijn eigen huisarts bellen hierover. Ben blij dat ik nu in ieder geval vast begonnen ben...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:49

melody7 schreef:
Dus hier thuis moet iedereen voortaan antibiotica halen na een tekenbeet := Beter het zekere voor het onzekere.

Ze zien me aankomen met mijn minimaal tien tekenbeten per jaar.... No way dat ik evenzo vaak ab zal krijgen (of willen)... -O-

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:51

Sonja dat is wel erg weinig.. het zou 400-600 mg per dag moeten zijn, en dan idd veel langer.

Die vlekken/kringen en variatie's daarop zijn allemaal al Lyme, het is dus geen risico meer je hebt het dan al. Daarom is het ook zaak om daar alert op te zijn.

Je kunt beter in het begin 6 ipv. 2 weken krijgen en er vanaf zijn, dan later hele ladingen AB met daarbij grote vraagtekens of het wel echt weggaat. Daar ben ik nu een beetje bang voor, ik zit op het punt dat je echt een heel zware kuur moet krijgen wil je er nog vanaf komen maar dat maakt ook zoveel kapot..

Met 10 teken per jaar snap ik idd wel dat je niet bezig blijft. Heeft ook geen zin denk ik, dan wordt je vroeg of laat resistent. En antibiotica is uiteindelijk ook best rotzooi.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:54

Dorien66 schreef:
melody7 schreef:
Dus hier thuis moet iedereen voortaan antibiotica halen na een tekenbeet := Beter het zekere voor het onzekere.

Ze zien me aankomen met mijn minimaal tien tekenbeten per jaar.... No way dat ik evenzo vaak ab zal krijgen (of willen)... -O-

Bij mij vergelijkbaar.
Gelukkig goede afspraken met mijn huisarts.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:01

melody7 schreef:
Daar ben ik nu een beetje bang voor, ik zit op het punt dat je echt een heel zware kuur moet krijgen wil je er nog vanaf komen maar dat maakt ook zoveel kapot..

Djeezus, heb je het dan over mij? Wat moet ik doen, opnieuw bellen naar de huisartsenpost? Maandagochtend om 8 uur bij mijn eigen ha aan de telefoon hangen?

Ik heb sinds een paar dagen ook grote rode vlekken op beide enkels. Vanochtend laten zien maar volgens de dienstdoende arts had het een niks met het ander te maken.

Goed, even blijven ademen :(:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:05

Nee! Gewoon na een snelle kring vlak na de beet hoeft dat nog niet. Je doxy is wel te weinig (heb je die richtlijnen gezien?) Ik zou dus maandag wel even bellen of het opgehoogd kan worden :j

Ik zelf heb chronische Lyme en ga nu als de testen een beetje meewerken (lumbaal moet positief zijn anders ben ik 'uitbehandeld') aan een zware kuur daar had ik het over, mocht het daar niet lukken over een aantal maanden want dan moet ik eerst weer inschrijven en wachten etc. voor een nieuwe arts (dan dus wel een ILADS..)
Maar bij mij heeft het dus waarschijnlijk eerst 6 jaar zijn gang kunnen gaan. Eigenlijk 8 want ik heb nu 2 jaar de diagnose maar er is nog amper iets gedaan.
En ik kan ondertussen wel vertellen dat Lyme zijn gang laten gaan niet aan te raden is :=
Laatst bijgewerkt door melody7 op 22-08-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:08

Oef zojuist bij mijn 2 jarige dochter ook een teek verwijderd. Zat er nog niet lang. Was ook nog niet volgezogen. Heb t ontsmet met alcohol. Kan ik nog meer doen dan t plekje in de gaten houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:09

Dorien66 schreef:
melody7 schreef:

Oei wat veel := Helpt het niet om wat meer te smeren/spuiten met DEET? Ook geen lekker goedje, maar met 10 teken per jaar lijkt me ook niet zo gezond. Immuun worden voor Lyme kan niet, toch?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:10

Ik lees dit:
Stadium I, locale
infectie+ EM
Doxycycline, p.o. 1 x 200 mg 10 dgn

Dus dan denk ik, dan zit ik met 14 dagen helemaal goed?

Jeetje wat heftig. Heb je in die tijd niet doorgehad dat je gebeten was, of..? Zie dat je een blog hebt, kan mijn antwoord daar vast vinden :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:12

Dat is wat de Nederlandse aanraden, kolom eronder staat ILADS.. Nederland heeft belachelijk lage richtlijnen.

Ik heb waarschijnlijk 2 besmettingen gehad, waarschijnlijk is mijn 'ringworm' die niet op de zalf reageerde 8 jaar geleden al een EM geweest toen heb ik ook nooit een teek gezien nee, 2 jaar geleden had ik wel een duidelijke. Toen was ik een half jaar ervoor gebeten maar ik had geen idee wat Lyme was en dat het zoveel kwaad kon :=

Mag, In ieder geval even opschrijven dat ze een teek heeft gehad en op welke plek. Mocht ze dan over een tijd vreemde klachten hebben weet je nog waar het door komt.

Zo, dit legt makkelijker uit:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door melody7 op 22-08-15 20:18, in het totaal 4 keer bewerkt

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 20:13

mag schreef:
Oef zojuist bij mijn 2 jarige dochter ook een teek verwijderd. Zat er nog niet lang. Was ook nog niet volgezogen. Heb t ontsmet met alcohol. Kan ik nog meer doen dan t plekje in de gaten houden?

Bij m'n vriend ook hoogstens een uurtje of 2.. Denk gewoon inderdaad zeer goed in de gaten houden.